Data corruptie 2x maxtor 120Gb op ASUS A7n8X Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 17:16

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Ik heb 2x maxtor SATA 120Gb Diamond max plus hardeschijven
MB = ASUS A7N8X Deluxe
CPU = AMD Atlhlon XP 2600+ @ 3200+
MEM = 1024 MB DDR 3200 (2x 512 dual channal)
Video = Geforce 5600 chipset

Zowel in RAID 0 als los (wil capaciteit houden) heb ik last van datacorruptie ook wanneer ik begin met een schone instalatie zonder internet blijf ik problemen houden. Viruscas leveren niets op (verschillende scanners geprobeerd).

Na verloop van tijd is het register corrupt en start winXP niet meer op en is een nieuwe instal vereist.

Heb verschillende voedingen geprobeerd (met SATA ondersteuning, alleen SATA power connector aangesloten dus niet dubbel power voor één hardeschijf)
Heb ander MB geprobeerd (zelfde merk en type andere CPU (niet OCed)
Heb ander geheugen geprobeerd.
Heb beide hardeschijven afzonderlijk geprobeerd maar het zelfde probleem bleef bestaan.

Ik had mijn PC naast mijn Subwoofer staan (magnetisch afgeschermd...)
dus mischien dat dat het probleem was, deze verplaatst (zit nu een meter meubeltje tussen) en hardeschijven daarna twee maal volledig geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd, maar niets mag baten,
het probleem blijft.

Ik ben nu even ten einde raad, iemand ideën wat de oorzaak nog zou kunnen zijn?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:40
Als de schijven nog steeds uit de Raid config liggen van kan je even Powermax proberen. Kijken wat deze aangeeft.

Powermax ondersteunt in tegenstelling tot een tijdje geleden nu wel zowel SATA als A7N8X

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Heb ik reeds geprobeerd (sory vergeten te vertellen)
de eerste keer vind ie fouten en herstelt ie deze,
tweede keer niet
maar de dag daarop vind ie weer nieuwe fouten

hetzelfde heb ik met de schijfcontrole van winXP

Heb wel een ander draadje gevonden waarin het uitmaakte of er PCI kaarten in de PC zitten.

Dus ik ga deze er even allemaal uithalen (behalve videokaart)

eens kijken of dat bij mij ook problemen "oplost".
De oplossing in dit geval was alleen een ander MB.
Dit heb ik echter ook al geprobeerd en met dat andere MB zelfde problemen.

In een andere PC doet dat MB het gewoon goed dus daar zal het probleem ook niet liggen.

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2025

Janao

Dog Clubbing Cat

ik heb ongv. het zelfde mee gemaakt met 2x 80GB Maxtor schijfen, de oplossing lag bij mij bij het voldoende koelen van de schijfen (80mm fan direct laten blazen op de schijfen help al een heleboel

(ben trouwens nog 30GB aan Anime kwijt geraakt door dit grapje :'( )

edit:

wat je trouwens wel ff kan proberen is om ff SpeedFan te installeren dan kun je onderandere kijken naar je temperaturen van je hd's

[ Voor 28% gewijzigd door Janao op 10-06-2004 20:35 ]

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Koeling is idd zeer belangrijk. Maar volgens mij heeft je hd gewoon slechte sectoren die zich uitbreiden, maw koop een nieuwe hd. Geeft powermax niet aan dat je deze hd aan het 'failen' is (heb powermax ook eens moeten gebruiken om vervolgens te zien dat de hd stuk was)?
Ik neem aan dat je met mb moederbord bedoelt. Probeer de hd in een andere pc om hardware conflicten uit te sluiten, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het daar aan ligt. Anders: nieuwe hd. Ik ken mensen die zeer slecht te spreken waren over maxtor, ik ben overgestapt naar western digital.

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2025

Janao

Dog Clubbing Cat

stefan001 schreef op 10 juni 2004 @ 20:44:
...Maar volgens mij heeft je hd gewoon slechte sectoren die zich uitbreiden, maw koop een nieuwe hd.
als je hd erg warm word dan gaat ie idd ook slechte sectoren produceren (vaak krijgt powermax die wel weer gerepareerd) dit zelfde probleem had ik dus, waardoor ook mijn windows ging flippen
stefan001 schreef op 10 juni 2004 @ 20:44:
Ik ken mensen die zeer slecht te spreken waren over maxtor, ik ben overgestapt naar western digital.
zelf heb ik, op een enkele 8gb seagate na, alleen maar maxtors varieerend van 800MB tot 200GB, ik moet zelf zeggen dat ik erg tevreden ben over dit merk en dat ik zelf niet anders zou willen.

tis alleen wel net als bij alle andere merken oppassen welke serie je koopt (IBM anyone?) ivm structurele problemen in bepaalde versies

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Warmte zou een probleem kunnen zijn....
heb nog geen koeler geprobeerd,
wel net 2 PCI kaarten (de enige) eruit gehaald (TV kaart (Hauppauge WinTV PCI)
en SBLive5.1 Platinum (had hem er alleen nog in voor het front panneel)

na dit gedaan te hebben wilde winXP niet meer booten :( en heb even moeilijk moeten doen om hem weer aan de praat te krijgen (floppy met SATA controller ook stuk....)

Koeler kan natuurlijk nooit kwaad alleen is dat dan alweer een extra geluidsbron.
wordt het helemaal een vliegtuig dat ding. Ga denk ik even op zoek naar een pasive methode en mijn casefan aan de andere kant van de kast.

en ondertussen kijken of het probleem niet ergens bij TV of geluidskaart ligt (daar heb ik al nooit synchroon mee kunnen opnemen zit er tijdsverschil tussen het zien en horen praten... Alleen op max kwaliteit geldt dat probleem, als ik het op baggerkwaliteit doe loopt het wel synchroon.

Wat is eigenlijk de max temp waarbij een SATA HD goed kan werken?
Mijn coolermaster termometertje (dat aan de voorkant van mijn PC zit zegt +- 45 graden celcius.
Dat is de temperatuur van een van bijde HD's aan de zijkant gemeten.

[ Voor 8% gewijzigd door JDVB op 10-06-2004 22:13 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:35
Ik heb gerust wel gelezen dat je al ander geheugen hebt geprobeerd, maar ik heb het idee dat je het toch daar moet zoeken. Draai je geheugen gewoon eens een dag of twee beneden zijn specificaties, dus op 133 en lekkere trage timings.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Iemand enig idee wat de Winbond W83791D is op de Nforce2 SMBus adres $2F
en wat de LM75 ook op de Nforce2 SMbus adres $48 is?
Deze twee schijnen een temperatuur te hebben van 126 graden celcius

Ook de Winbond W83L785TS-S op de Nforce2 SMBus adres $2E
Deze schijnt een temperatuur te hebben van 79 graden.

Verder staat er drie keer dat er iets 45 graden is, dat is de temperatuur die mijn coolermaster ook aangeeft voor de zijkant van mijn HD, maar het zijn er drie :?

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-02 13:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Zit op dit mobo toevallig de SI 3112 sata-raid controller?
Zo ja, dan heb je grote kans dat daar het corruption probleem vandaan komt.
Ik heb die problemen ook gehad op dit mobo en op de Abit NF7-S, ook als de SATA schijven niet in RAID staan.
Schijnt te liggen aan de combinatie SATAbios en drivers. Er is een hele discussie op NForceHQ over geweest.

Ik raad je aan daar eens te kijken www.nforcershq.com

Leuke lamp, overigens !!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er zit inderdaad een Silicon Image Sil3112 controller op dat moederbord. Zoek eens op de woorden 3112 en Maxtor en je zult wel heel wat topics over die combinatie vinden :)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ook ik heb dus problemen. Als ik iets met grotere bestanden ga doen krijg ik datacorruptie. En inderdaad, dit is weer de combinatie van sil3112 + Diamond max plus 9 SATA. Dit op een nf7-s mobo. Ik ga eens even een andere bios morgen proberen (oude satabios).

[ Voor 12% gewijzigd door Tutti-frutti op 11-06-2004 01:00 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Maar wat is de max temperatuur voor een HD waarbij deze goed zal blijven werken?

Weet iemand wat de in mijn vorige post genoemde zaken inhouden / wat er zo heet wordt?

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde moederbord en ook een maxtor SATA 120GB schijf. Ook HAD ik hetzelfde probleem.

Wat bij mij hielp is een nieuwe driver installeren. Die driver die ik gebruikte kan je hier downloaden:

http://12.24.47.40/displa...asp?aid=10469&r=0.7365076

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Session timout, heb je nog een ander linkje?

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 16:20

hilgo

Clear your mind of can't.

Heb je het probleem ook als je je systeem niet overklokt ?

Discogs

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik heb ook een probleempje met mijn Maxtor array op een silicon image controller; maar echt een antwoord kreeg ik er niet op in deze thread :(

"Write Delay Failed" blijft hij aangeven, en zelfs eerder 'goede' HD's vertonen nu deze kuren

[ Voor 6% gewijzigd door Scyth op 11-06-2004 15:19 . Reden: typo ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Yep, heb ik half jaar lang geprobeerd,

weet iemand een werkend linje naar de drivers die tweakkuiken bedoeld?

Wil ze wel eens uitproberen.

Nu zonder PCI kaarten vooralsnog ook geen probleem.
Hopen dat dat zo blijft.

Zal ook nog wel een 8cm koelertje voor de beide HD's plaatsen.

Verwijderd

Raar net werkte de link nog, maar ik had ze nog op me HD staan en heb ze ff geupload. Hier is de link:

3x12_x86_rdvr_logo_10047.zip

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Vaag een versie 1.0.0.47 terwijl op de asus site slechts een versie 1.0.0.22 beschikbaar is..... En op de Silicon Image kan ik niet eens een download vinden.....

We zullen merken of dit de oplossing is, zal zowieso even een backup van dat filetje maken :9 Beetje lastig om over een half jaartje opnieuw te kunnen vinden :P

[ Voor 26% gewijzigd door JDVB op 11-06-2004 18:31 ]

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Versie 1.0.0.50 is zelfs al uit,die stond tussen de windows updates.....ik heb hem vandaar geinstalleerd en blijkt toch goed te werken tot nu toe.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik heb een nieuwe bios voor mijn nf7-s geinstalleerd. Een gemodde bios met 4.2.4.7 rev 3. Het kan toeval zijn, maar ik heb altijd een I/0 error met installeren van steam+cs , en dit keer deedtie het meteen goed. Ook had ik altijd een typische fout van installshield na het installeren van mijn audiodrivers (audigy 2). Die is ook weg. Kheb geen enkele fout meer gehad... terwijl ik dat toch wel 5 formats ofzo gehad heb :)

4015Wp west (Dordrecht)

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Heb een krasje gevonden op mijn SBlive 5.1 platinum edition

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jdvb/image/soundcard/HPIM2272-1.jpg

Deze kaart heb ik ook steeds meeverhuist bij het proberen het probleem op te lossen. Heb deze kaart er nu een week uit, en die nieuwe drivers geïnstaleerd en nogaltijd geen problemen gehad die op datacorruptie lijken.

Wat extra met grote bestanden en defragmenteren gespeeld en checks op H'D uitvoeren zonder fouten te vinden.

[ Voor 113% gewijzigd door JDVB op 18-06-2004 14:53 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

... ik heb geen of weinig add-on kaarten

Ik ga eens andere kabels proberen...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Scyth schreef op 30 mei 2004 @ 13:51:
Ik heb een tweede PSU er aan gehangen, voltlijnen zijn stabiel. Ik zal eens een diagnostic sturen. Het lijkt wel alsof het een soort van buffer overflow is, kleinere bestanden heeft ie geen problemen mee lijkt. Ik ga eens andere kabel proberen, heb er nu rounded cables in zitten, misschien dat er eentje brak is oid
Dacht dat je dat al een poosje geleden gedaan had. Dat was in ieder geval het eerste wat ik uitprobeerde. Heb het namelijk meegemaakt daat een floppy drive het niet deed bij een nieuw systeem vanwege een brakke kabel. Heb er toen eentje uit een hele oude PC ingedaan. Floppydrive is zelf toch bejaard dus werkt prima nu.

Ik ga over een week of twee maar eens proberen of mijn SBlive voor mijn problemen heeft gezorgt, dat tenminste wanneer mijn HDD's dan nog geen fouten hebben gevonden. Wanneer dat werkt ga ik denk ik de airflow in mijn systeem maar eens geheel uitschakelen d.m.v. een resorator setje, mischien zelfs wel met twee torentjes om toch lekker te kunnen OC'en. Zal in ieder geval beginnen met een en kijken wat het gevolg daarvan is... Om toch een beetje koeling voor de HD's te houden laat ik de kast gewoon open denk ik. Zie ik toch niets van omdat ie in een meubeltje staat, met links slechts 10 cm vrij.
Pagina: 1