nf7-s raid controller weg?

Pagina: 1
Acties:

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-03 15:09
Sorry mijn vage topictitel maar ik weet niet echt hoe ik het anders moet omschrijven 8)7

Ik heb het volgende probleem:
Eerst mijn specs:
abit nf7-s rev 2
2x kingston hyperx bh5
mobile 2400+ @ 2,57 ghz
2*maxtor sata in raid 0

hier nu het probleem:

Van de ene op de andere dag start ik mijn pc op en krijg insert boot disk. Ik denk hmmm zal wel iets loszitten aangezien die sata kabels zo prettig zijn NOT. Alles gecheckt en alles was goed.

Later viel mij op dat mijn sata controller niet meer terug te vinden was in de bios echt heeeeel vreemd :|

Dus ik bios opnieuw geblashed, alleen zonder suc6.

Mijn vraag is nu eigenlijk: hoe los ik dit op?? Want er staat namelijk nog aardig wat data op en nog belangrijker een hele berg foto's.

Wie o wie kan mij helpen?? ALvast bedankt _/-\o_

*psnprofiles* Ioniq Electric Premium 38kW

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2025

Janao

Dog Clubbing Cat

al eens geprobeert om de computer helemaal van het stroom af te halen?

dit houd dus in:
- stekker er uit
- paar keer op aan/uit knop drukken
- stekker er weer in steken

dit wil soms wel eens werken en daarna (als dit het probleem oplost) kun je ff kijken of er misschien een nieuwe bios update is

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• skaffa
bedankt voor je reply maar dit heb ik allemaal al geprobeerd

misschien dat het niet helemaal duidelijk is maar: het werkte allemaal en van de ene op de andere dag niet meer 8)7

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2025

Janao

Dog Clubbing Cat

al eens met andere schijfen geprobeerd dan ?

en anders zit er niet veel anders op dan je mobo weer terug sturen waar ie vandaan kwam

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

Verwijderd

Staat in ene raid uit in je bios? Kijk dat eens na. ;)

• skaffa
Quote:

Later viel mij op dat mijn sata controller niet meer terug te vinden was in de bios echt heeeeel vreemd

Het lijkt me niet dat het aan de schijven ligt want de controller is nergens meer te vinden OOK niet in de bios ik kan hem wel in windows zien maar NIET installeren!

echt ik snap er geen fluit meer van zit nu weer met 80 gigabyte te prutsen en dat schiet niet echt op :O

Verwijderd

een beetje vreemd (maar niet lekker om jullie voor te zijn). Ikzelf heb hetzelfde mobo, draai ook s-ata raid0 en heb nu de laatste tijd een paar hard reboots gehad, dwz BSOD en dan direct een reboot. Ik weet nog niet waar het aan ligt en het gebeurt niet vaak, zit meestal een paar dagen tussen. Ik heb de windows partitie opnieuw geformatteerd maar het heeft niet geholpen. Ik heb het geheugen eens vervangen, eens kijken of dat helpt. Op het geheugen wat ik eruit haalde, zat aan de bovenkant een beetje stof, misschien dat dit ermee te maken heeft. Verder had ik de cpu niet echt ver overclocked, 2500+ op 3200+ @1.8V (beter iets teveel dan iets te weinig). Temps en voltages zijn uitstekend.

Wat ik bij jou echter zie is dat je de cpu wel flink overclocked hebt. Wellicht is er dus iets stukgegaan. Ik had ergens gelezen dat overclocken en s-ata raid niet echt goed samengaan, maar niet meer dan dat en ik weet ook niet of ik veel waarde moet hechten hieraan want ik weet niet meer wie dat geschreven had.

Wat je nog zou kunnen proberen is om windows opnieuw te installeren op je windows partitie. Aan het begin van de installatie wordt gevraagd of je niet-windows drivers mbt raid wil installeren. Als het daar ook de mist in gaat, zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Trouwens, werden bij jou de partities ook vaak gecontroleerd op fouten bij het opstarten van Windows? Is dit specifiek voor Silicon Image raid controllers want ik zie een Intel ich5r raid controller dit nooit doen?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Als je je raidcontroller niet meer ziet in het bios (dus ook niet waar je hem aan/uit kan zetten) en je hebt je bios geflashed dan lijkt het er op dat je raidcontroller niet meer met je mobo communiceert en dat die fysiek gezien overleden is.
Je kan proberen om die 80 Gieg aan data te recoveren door ze aan te sluiten op een mobo met dezelfde raid chip, zie de OM faq/ of je brengt je mobo weg en haalt een zelfde nieuwe. Echter aangezien je geoc'ed hebt kan je officieel geen gebruik maken van RMA
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 13:39:
een beetje vreemd (maar niet lekker om jullie voor te zijn). Ikzelf heb hetzelfde mobo, draai ook s-ata raid0 en heb nu de laatste tijd een paar hard reboots gehad, dwz BSOD en dan direct een reboot. Ik weet nog niet waar het aan ligt en het gebeurt niet vaak, zit meestal een paar dagen tussen. Ik heb de windows partitie opnieuw geformatteerd maar het heeft niet geholpen. Ik heb het geheugen eens vervangen, eens kijken of dat helpt. Op het geheugen wat ik eruit haalde, zat aan de bovenkant een beetje stof, misschien dat dit ermee te maken heeft. Verder had ik de cpu niet echt ver overclocked, 2500+ op 3200+ @1.8V (beter iets teveel dan iets te weinig). Temps en voltages zijn uitstekend.

Wat ik bij jou echter zie is dat je de cpu wel flink overclocked hebt. Wellicht is er dus iets stukgegaan. Ik had ergens gelezen dat overclocken en s-ata raid niet echt goed samengaan, maar niet meer dan dat en ik weet ook niet of ik veel waarde moet hechten hieraan want ik weet niet meer wie dat geschreven had.

Wat je nog zou kunnen proberen is om windows opnieuw te installeren op je windows partitie. Aan het begin van de installatie wordt gevraagd of je niet-windows drivers mbt raid wil installeren. Als het daar ook de mist in gaat, zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Trouwens, werden bij jou de partities ook vaak gecontroleerd op fouten bij het opstarten van Windows? Is dit specifiek voor Silicon Image raid controllers want ik zie een Intel ich5r raid controller dit nooit doen?
kan makkelijk zo zijn dat je mobo het oc'en niet leuk vindt, overigens heb ik er geen last van met m'n Asus nforce plankje en zelfde raid controller. Ik zou jouw foutmelding van je schijven eerder in de schijven dan in je si controller zoeken. Test je schijven eens op fouten met behulp van een tooltje van je fabrikant en kijk of er daarin geen fouten optreden ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Turkish op 11-06-2004 13:46 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

heb voor dit bord geen uberbios ofzow ?
misschien dat die je controller weer terugtoverd :+

Verwijderd

Turkish schreef op 11 juni 2004 @ 13:43:
kan makkelijk zo zijn dat je mobo het oc'en niet leuk vindt, overigens heb ik er geen last van met m'n Asus nforce plankje en zelfde raid controller. Ik zou jouw foutmelding van je schijven eerder in de schijven dan in je si controller zoeken. Test je schijven eens op fouten met behulp van een tooltje van je fabrikant en kijk of er daarin geen fouten optreden ;)
ik ben een tweaker dus ik ben op onderzoek uit gegaan :)
Al gauw bleek dat het systeem bij het primen niet stabiel was, sterker nog, niet eens op stock speeds! Het geheugen was volgens memtest86 in orde. Bij de inspectie van de processor zag ik niets vreemds.....
Mijn vermoeden was dus dat de s-ata configuratie iets er mee te maken zou kunnen hebben. Ik heb dus Windows opnieuw geïnstalleerd, maar dan op een ide-schijf. Waar we onze tijd toch niet mee verdoen......
Momenteel draai ik dus prime95 op 3200+ @1.8V (volgens de bios dan, volgens mbm5 is het eerder 1.74V.....) Processor temp is (bij open kast weliswaar) 43 graden. Waar hij onder een s-ata config al ophield na hooguit 2 minuten runt ie nu al vrolijk een uur.
Nu vraag ik me dus af wanneer de problemen begonnen zijn, want zolang draai ik nog niet een s-ata config. Is de s-ata config al vanaf het begin ondeugdelijk geweest (schijven werden idd al vanaf het begin gecontroleerd bij het starten van Windows) of zijn de problemen pas ontstaan na een tijdje doordat de processor overgeklokt is van een 2500+ naar een 3200+?
Ik zal nog een keer de s-ata config erop zetten (en alle data gaan kopiëren) en nog een keer testen of de config nog altijd instabiel is (wat ik wel verwacht eerlijk gezegd). Is het volgens jullie mogelijk om garantie te claimen in dit geval?

edit: is dit probleem het waard om een apart topic erover te openen? Ik ben wel benieuwd of meerdere mensen dit probleem hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 21:06 ]

Verwijderd

hmmm, even een update:
Ik kon mijn s-ata schijven niet in een intel 865pe config stoppen. Er is wel een si raid controller aanwezig op dat bordje maar kennelijk niet de goede aangezien er geen schijven gevonden werden bij de windows installatie en geen raid set-up gevonden werd bij het booten.....
Ik heb de schijven inmiddels weer op mijn nf7-s bordje geinstalleerd (@3200+) en inmiddels ben ik weer aan het primen, en ...................... hij primet na een half uur nog steeds :)
Nu vraag ik me dus af waarom het systeem voorheen instabiel was. Ik heb de processor zoals eerder al aangegeven opnieuw geïnstalleerd. Verder heb ik wat stof uit de kast verwijderd. Dit zijn echter de enige twee mogelijke oorzaken waar ik momenteel op kom. Zouden deze zaken de instabiliteit veroorzaakt kunnen hebben?

kleine update: prime95 draait nog steeds na 5 uur......

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 19:00 ]

Verwijderd

Sorry dat ik dit topic weer uit de sloot haal, maar dezelfde problemen zijn er weer: Systeem is instabiel...... Wat kan er aan de hand zijn? Temperaturen en voltages zijn prima. Wordt er iets te warm of zo, northbridge / southbridge / raid controller?

edit: heb inmiddels het zooitje weer uit elkaar gehaald en in elkaar gezet (op de cpu en koelcombinatie na). Daarnaast heb ik de fan van de northbridge eens weggehaald en eens andere koelpasta op de NB aangebracht. Ik moet zeggen dat de oude koelpasta veel op (koel)prut leek en slecht was aangebracht. Inmiddels ben ik weer onder de raid set-up bijna een half uur aan het primen. Nu maar hopen dat het systeem deze keer wat langer stabiel blijft dan een maand.

edit: draait nog altijd prime95 na ruim 2 uur......

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 22:14 ]

Pagina: 1