Alternatief voor RIS

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 20:42
Ik ben even aan het experimenteren geweest met RIS maar ben er toch niet tevreden over.

1° Er is een domain controller nodig, samen met dhcp, dns (dus al win2kserver)
2° Bij het installeren word pc al standaard in het domein gezet.

Wat ik graag zou willen, zoals bij Linux kan:

1° Je zet op eender welke pc (verbonden via lan met 1 of meerdere andere pc's) een ftp server op of deelt een map met installatie cd
2° Je start op met een netwerk opstart cd of diskette
3° Men kan het os installeren langs het netwerk, net alsof het van de cd zelf kwam (dus geen aangepaste schermen zoals bij Remote Installation Services). Kan ook handig zijn als je daadwerkelijk je unattended installation wilt testen die je net aanmaakte.

Het moet dus ook volledig los van het win2k server gebeuren staan.

Stel bvb volgende situatie voor:

Je gaat op stap met je laptop met enkele Windows installatie cd's. Ter plaatste is er een lan voorzien met enkele pc's die bvb aan een routertje op het internet gaan (en ip'tje meekrijgen).

Op die pc's moet Windows langs lan opnieuw geïnstalleerd worden vanaf installatie files op de laptop. Het resultaat moet eingelijk hetzelfde zijn net alsof je in iedere pc appart zo'n installatie cd stopt waarvan je opstart en setup uitvoerd.

Alles staat hier dus los van een domaincontroller of win-nt server.

De installatie zelf moet er net uitzien alsof het van de cd zelf kwam, dus geen RIS screens e.d.

Handig zou dan ook zijn wanneer je een unattended installation kan doen via sif file, net alsof die file op een cd zou staan.

Bij Linux is dat geen enkel probleem: opstart cd branden, ftp benaderen waar installatie bestanden opstaan, directory aangeven met eventueel login + paswoord en je bent vertrokken. Voor de rest zie je geen verschil met de installatie vanaf cd's.

Dat is dus wat ik zou willen doen, maar dan voor windows 2000 en XP.

Wat ik al geprobeerd heb:
Op de Ultimate Boot Cd staat een onderdeel "Bart's network disk". Daarmee geraak ik al zover dat ik een share op een andere pc een driveletter kan toekennen in dos.

Als er in die share zelf dan de root van de installatie cd bevind, en ik tik in (driveletter):/i386/Winnt.exe, dan komt de Windowssetup er in eerste instantie op (wat wil zeggen dat de share ook effectief toegankelijk is in dos d.m.v. de opstart cd).

Dan loopt het fout.
Erna een melding dat smartdrive nodig is. Waarschijnlijk iets wat normaal al eerder van de cd wordt geladen.

Hoe kan ik er nu eingeljk voor zorgen dat op dat moment gewoon alle files geladen worden net alsof het van de cd zelf kwam?

Het voordeel zou ook zijn dat de opstart cd niet nic-type gebonden is, zoals bij IRS, waar je slechts met een handvol nic's kan installeren OFWEL tenzij je van nic kan opstarten dmv boot sequence te veranderen in je BIOS.

Maar in dit geval zou het dus moeten op alle gangbare netwerkkaarten werken, dus ook op een populaire (doch slechte) realtek 8139.

Ok, waarschijnlijk wat lange topic, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Samengevat dus netwerkinstallatie van Windows die er net hetzelfde uitziet als die vanaf cd, zonder tussenkomst van een RIS server.

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Tom_G op 10-06-2004 16:02 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

mutsje

Certified Prutser

Altiris, OnTechnology, Zero Touch Desktop Solution(microsoft).

• Tom_G
Hmmm, ziet er wel nogal professioneel uit.

Kan het niet iets eenvoudiger? Overigens zijn vele van die pakketen nog veel eissend qua systeem verreisten.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Unattended, a windows deployment kan via elke doos met een tftp server :)

[edit]
overigens niet direct onder win2k3, deze heeft in de GPO's gedefinieerd dat er een verplichtte ondertekening van communicatie moet worden gedaan (Win2K +)
dus DOS niet, echter na het aanpassen van dit in de GPO loopt het wel goed bij de tcp/ip connectie vanonder dos naar een win2k3 server

[ Voor 57% gewijzigd door Sundead op 10-06-2004 18:45 . Reden: toevoeging info ]

• Tom_G
Maar wanneer je dat bvb uitvoerd vanaf een win xp computer zou dat geen probleem mogen zijn om langs dos de installatie cd in te laden?

Verwijderd

Tom_G schreef op 10 juni 2004 @ 15:59:Wat ik graag zou willen, zoals bij Linux kan:

1° Je zet op eender welke pc (verbonden via lan met 1 of meerdere andere pc's) een ftp server op of deelt een map met installatie cd
2° Je start op met een netwerk opstart cd of diskette
3° Men kan het os installeren langs het netwerk, net alsof het van de cd zelf kwam (dus geen aangepaste schermen zoals bij Remote Installation Services). Kan ook handig zijn als je daadwerkelijk je unattended installation wilt testen die je net aanmaakte.
Kijk eens naar sysprep (van MS zelf) daar kan je denk ik een eind mee komen. Wat je er overigens niet mee kan is van het netwerk starten en dan alleen de bestanden ophalen die je nodig hebt.

Bij RIS heb je overigens alleen de aangepaste schermen bij het aanmaken van je eerste image, daarna kan je met riprep aangepaste kant-en-klare images maken. Overigens ben ik zelf niet echt een liefhebben van RIS. Ik vind sysprep met image software prettiger werken. (maar dat is misschien heel persoonlijk.)

• Tom_G
Ok, alvast bedankt.

Ik ga alles even bekijken over enkele weken (met wat meer tijd).

Ik laat nog iets weten tegen dan.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
mischien PXE "Preboot Execution Environment"
word door zowat iedere netwerk kaart onderstuent, je hebt wel een dhcp server nodig maar daar ontkom je toch niet aan

kijk voor wat info;
http://www.winnetmag.com/.../ArticleID/7431/7431.html
ik neem aan dat dit wel wat informatie bevat, ik heb het zelf niet gelezen :)

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Tom_G
Ok, in de tussentijd heb ik verder geëxperimenteerd met unattende install (http://unattended.sourceforge.net/).

Basis install werkt, ook via pxe booten vanaf win2k server werkt. Oef.

Maar extra programma's installeren met scripts werkt dus niet. Ook niet met de bijgeleverde scripts (bvb adobe reader 6). Krijg dan telkens een error in dosprompt bij eerste maal opstarten.

Verder vind ik het vervelend dat een heel aantal procedures dos gericht zijn, zoals partities aanmaken (fdisk). Ook een aantal gegevens zoals gebruikersnaam e.d. moet je al opgeven van voor de eingelijke windows installatie.

Bovendien is de directory structuur anders dan wanneer je een unattended cd maakt zoals beschreven in deze thread: [rml][ OEMCD] Zin in een project om de ideale OEM XPCD te maken?[/rml].
Bij die unattended van sourceforge komt de $oem$ folder IN de map i386, terwijl die bij het maken van zo'n cd erbuiten moet (gewoon in de root van de cd).
Manier van drivers en programma's installeren is dan ook nog helemaal anders.

Met deze laatste geëxperimenteerd en werkt overigens goed. Ik heb tot nu toe wel enkel wat unattended settings gebruikt en paar register keys laten uitvoeren.

Dus eingelijk ben ik niet zo tevreden van dat project van sourceforge. Standaard worden er zelf partities aangemaakt, enkel fat32.

Wat ik eingelijk zou willen is dat ik simpelweg de volledige inhoud (of iso) van een cd kan booten langs de lan.

Je zet bvb een windows share op met daarin een x-aantal iso's (bvb iso's van zo'n unattended windows install zoals beschreven in de lange got-topic).

Via één of opstartbare cd zou je een programma moeten kunnen laden, waarmee je kan mappen naar zo'n netwerk share (dat kan nu al met bvb bart's bootdisk) maar dan zou ik gewoon de iso als cd rom willen inladen, zodat ik ervan kan opstarten net alsof de cd zelf in het cd rom station zat bij het opstarten van de pc. Op die manier moet je dan ook de volledige standaard windows setup krijgen (met partities aanmaken in de setup zelf, onder text mode).

Je kan het een beetje vergelijken als een virtueel cd station onder windows (zoals clone cd en nero bvb bieden).

Overige voordeel is dat je het kan gebruiken voor andere applicaties ook.

De vraag is: kan dat? Iemand ervaring mee? Laten we het een network iso loader noemen voor de eenvoud. :)

Ik dank u bij voorbaat

• Tom_G
Wat eventueel ook zou mogen als andere optie, is dat je bvb iso's op een externe harde schijf zet, die met een speciale opstart cd of diskette kunt "mounten" en op die manier windows installeren.

Ik zou dus gewoon iso's op een andere manier willen benaderen ipv ze op cd te branden. Handig voor zaken die vaak veranderen.

Overigens is dat bij Linux veel eenvoudiger: je kan een installatie doen vanaf een ftp server (in je lan bvb) en de setup is dan identiek hetzelfde als vanaf cd.
En als ik me niet vergis kan je ook van iso's installeren in een netwerk share.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Volgens mij zoek je eigenlijk gewoon deze oplossing:
-Je hebt een server met gedeelde mappen, bijvoorbeeld \\Server01\OS\win2kpro.
-In de map win2kpro heb je de map i386 van de cd gekopieerd.

-Je boot de PC waar je windows 2kpro op wilt hebben mbv. een dos disk die netwerken ondersteund.
-Je browsed naar \\Server01\OS\win2kpro\i386
-Daar voer je winnt.exe uit, eventueel met extra flags voor bv. een answer file die op je floppie staat (winnt /?)
-Je kan windows installeren alsof het vanaf een cd wordt geinstalleerd.

Klopt dit nu met wat je wilt of snap ik het toch nog niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Leon T op 18-06-2004 17:11 ]

• Tom_G
Dit heb ik al geprobeerd, maar lukt niet.

Er wordt eerst een melding gegeven dat er geen smartdrive is, als die die dan al eerst activeerd geeft hij de melding dat er geen vaste schijf met voldoende ruimte is gevonden.

Overigens is het de bedoeling dat je gewoon kunt formatteren/partioneren alsof je met je win xp cd zelf opstart. En wanneer je winnt.exe opstart, slaat hij die procedure over denk ik.

Hij moet dus nethetzelfde doen (qua procedure) alsof hij van een cd opstart met win xp op.

• Tom_G
Niemand nog een goede optie om iso's te mounten langs netwerk/hd?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Een iso mounten langs netwerk niet nee...

Maar dat SmartDrive is gewoon een klein Harddrive memory cache programmatje wat Windows gebruikt omdat hij zo veel kleine bestandjes weg moet schrijven... Er worden eerst een aantal bestandjes in het memory geladen en dan wordt de hele bups in ene keer naar je HD toe geschreven...

Is gewoon een bestandje wat je in de Autoexec.bat moet zetten dat hij dat ff moet laden...

Het bestand heet smartdrv.exe :)

Het is hier te vinden: http://apen-nootjes.spymac.net/SMARTDRV.EXE

[ Voor 17% gewijzigd door Apen-nootjes op 19-06-2004 20:26 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon Ghost enterprise Edition AANSCHAFFEN. Daar krijg je "3Com Boot services" bij.

3Com Boot Services (heet tegenwoordig anders) maakt het mogelijk om PXE of niet PXE systemen te laten booten en te voorzien van een Image in combinatie met Ghost. Het is een erg krachtige omgeving. Is tegenwoordig een product van Argon technology.

Wim-Bart

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tom_G
Al een tijd geleden, maar ben terug opnieuw begonnen met Unattended.

Nu is het zo dat voor het partitioneren fdisk wordt gebruikt.

Ik zou liever Partiton Magic gebruiken. Daar heb ik een dos versie van (diskettes die je kunt laten maken in partion magic).

Is het mogelijk om die te gebruiken ipv fdisk? Ik heb al in het install.pl script proberen enkele dingen te veranderen, maar het is me nog niet gelukt.

thx

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom doe je het uberhaupt nog met Fdisk?
Gdisk (Ghost) kan al zoveel meer... scripted ook nog, scheelt echt veel klopwerk.
Daarna kan je in je unattended setup filesystems laten converteren @ setup naar NTFS.

* alt-92 doet unattended network installs met win2k en XP vanaf laptop of een server, net wat er voorhanden is.
Je kan dezelfde procedures gebruiken als die in het OEM topic voorkomen als je drivers en directory paden maar goed zet.
Inclusief apps.

Je kan ook kijken naar BartPE en WinPE als installstarter.
Scheelt een boel gezeik omdat DOSbased (floppy installs met winnt.exe aanroepen) met 8.3 filenames moeten werken, BartPE/WinPE geeft je de mogelijkheid om in win32 modus te werken; dus volledige padnamen + lange bestandsnamen.

Ik doe mijn partitionering bijvoorbeeld met diskpart (standaard XP/2003 utility) zodat je ook nog NTFS partities kan aanmaken en rechtstreeks daarop kan installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 09-10-2004 13:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tom_G
De reden dat ik fdisk gebruikte, is omdat dit standaard voorkomt in Unattended. Maw, het zit er gans in geïntegreerd.

BartPE enzo interesseerd me wel. Heb dit eerder al geprobeerd maar niet echt geslaagd.

Overigens moet ik dan vanuit BartPE een windows installatie kunnen doen langs het netwerk.

Hoe ga ik dan te werk?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat denk je zelf?

Anders gezegd: ga er eens op zoeken wat het doet, nadenken wat de mogelijkheden zijn en hoe je bestaande opties / werkwijzen zou kunnen wijzigen zodat ze doen wat je wil.

Doe zelf eens wat moeite, letterlijk nakauwen van iets heb je geen **** aan maar leer ervan en pas het aan naar jouw behoeften.

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 09-10-2004 15:00 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tom_G
Ik heb gevonden hoe je partition magic kon integreren maar...

Het werkt totaal niet. Als je boot met de cd, kan je het openen maar er blijft een zandloper staan, en er valt niks mee te doen. Je ziet de interface samen met enkele eigenaardigheden en dat is het.

Dan heb ik maar onder dos een partitie aangemaakt met partion magic. Er staat een win xp installatie cd op de server in het netwerk.

Ik sloeg er gelukkig in om een drivletter toe te kennen aan die share.

Echter, de installatie bleef in rondjes lopen. Na vraag van de product id kwam of ik wou upgraden naar ntfs (was nochtans al ntfs) en bij volgend kwam je terug bij intro van setup uit.
Zonder partitie gaf setup de melding dat er geen drives waren, ok dat is nog logisch...

Ik heb dan die bart pe cd geinstalleerd naar hd, en dat bleek goed te werken. Plots kon partition magic nu wel gebruikt worden, en wanneer je van de cd boot niet.

Dan nog maals win xp installatie geprobeerd, maar die bleef altijd maar ter plaatste staan eens ie installeerde. Hij deed gewoon niks maar was ook niet vastgelopen ofzo.

Anyway, leuk concept die bart pe maar hier werkt het meeste gewoon NIET.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
waarom partitionmagic gebruiken als je diskpart hebt en er lekker mee kan scripten :? (diskpart zit in WinPE en BartPe)

BartPE werkt overigens prima, echter je kan niet verwachten dat het in 10 minuten werkt, iets wat jij klaarblijkelijk wel verwacht.. tja dan is BartPe niks voor jouw, je moet gewoon veel zelf doen

A wise man's life is based around fuck you

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je doet er gewoon te weinig moeite voor. Alles wat jij wilt gaat redelijk met een DOS opstartdiskette. Je moet je er natuurlijk wel in verdiepen hoe je die moet maken want je zult een beetje moeten doe-het-zelfen.

Zelf heb ik in het verleden ook wel met unattended installaties vanaf een bootdisk gewerkt maar ik vond het teveel beperkingen hebben omdat je vanuit een DOS omgeving moet starten. Ik ben daarom juist naar RIS overgestapt en daarin kan alles wat ik ermee wil doen. In theorie althans want al met al is het matig gedocumenteerd en zul je veel zelf uit moeten zoeken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tom_G schreef op 09 oktober 2004 @ 18:20:

Anyway, leuk concept die bart pe maar hier werkt het meeste gewoon NIET.
:o

ik heb hier een all-singing, all-dancing uitvoering gemaakt voor Server recoveries met zo'n beetje elke Gbit netwerk driver, SCSI storage/raid kaart en wat al niet meer + de nodige diagnosetools.
2003 Server based, auto-network start, ramdisk, virusscan (updatebaar over internet).

Oftewel: alles kan ermee.

Maar goed, het ging jou om het installeren, en in dat geval kun je volstaan met een heerlijk basic setup waar je alleen maar om netwerk en storage drivers hoeft te denken.

Daarna is het een kwestie van shell opstarten, diskpart script runnen, install aanzwengelen (standaard unattended meuk, winnt32 /u gedoe).

Pagina: 1