Northbridge fan verwijderen MSI 865 PE

Pagina: 1
Acties:

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 14:09
Hoi,

Kan ik op mijn MSI 865 PE neo2 gerust mijn fan verwijderen? ding maakt irritant geluid en heb zo geen vervangende.. of wordt ie dan te warm?

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Als je er een goed passief blokje voor in de plaats doet is het geen probleem!

• Dezjay
zit het standaard blokje onder van een 865

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik zou hem er lekker op laten zitten tot je een goede vervanger hebt.
Die fan zit er niet voor niets op ;)
Zeker met dit warme weer kunnen de temps flink oplopen.
Beter even door dat geluid heen bijten dan een kapotte NB..

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zalman heeft eventueel wel volledige passiefe koelblokjes te koop voor de NB.
Maar haal niet eerst je fan er af, zolang hij nog draait koelt hij, zonder deze koeling loop je de kans dat je NB oververhit raakt...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dezjay
tis voor een klant en hij maakt en klote herrie stock blokkie is weinig groter als zalman..

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dezjay schreef op 10 juni 2004 @ 16:07:
tis voor een klant en hij maakt en klote herrie stock blokkie is weinig groter als zalman..
Dan zou je de fan er wel af kunnen halen en het blokje laten zitten.
Ikzelf heb een NB47-J van Zalman op m'n northbridge zitten met redelijk goede airflow.
Werkt prima.

• Dezjay
op mijn asus asus p4p800 zit ook passieve

Verwijderd

eraf halen heb ik ook gedaan!
scheelt bijna niks in temp maar veeeel in geluid

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dezjay schreef op 10 juni 2004 @ 16:07:
Er zit een fan op en dat zal men niet voor niets gedaan hebben. Het maakt ook niet veel uit of de heatsink groter is dan de Zalman heatsink, ik gaf alleen deze als voorbeeld. Maar als het voor een klant is, zou ik zo-ie-zo het risico niet willen lopen dat je de NB verbrand door de fan er af te halen. Als het voor je zelf is, is het je eigen keus om een risico te lopen, maar voor een klant kun jij dat niet beslissen of jij wilt graag een nieuw moederbord voor die klant betalen als de NB verbrand door je actie. Bestel gewoon een passende fan of ga opzoek naar een passende passiefe koeling.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Vraag eerst even op het message board van zalman of je bij jouw moederbord zomaar een zalman passive heatsink op je northbridge kunt zetten.

Er zijn namelijk een aantal combinaties moederborden en chipsets waarbij dit volgens zalman niet mogelijk is.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De chipset zal denk ik niet verbranden, ASUS borden hebben een heatsink nog kleiner dan die van MSi ofniet, gewoon fan erafhalen, ff de PC stressen en je hand ff op de heatsink houden.
Dan zie (lees: voel) je vanzelf of hij verbrand, anders fannetje er weer op ;) :)
Succes

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
THW Arie schreef op 10 juni 2004 @ 17:02:
Vraag eerst even op het message board van zalman of je bij jouw moederbord zomaar een zalman passive heatsink op je northbridge kunt zetten.

Er zijn namelijk een aantal combinaties moederborden en chipsets waarbij dit volgens zalman niet mogelijk is.
Op de Zalman-site kijken lijkt mij een logischere optie:

[q=http://www.zalman.co.kr/usa/product/view.asp?idx=71&code=014]
Compatible Northbridge Chipsets:
ZM-NB47J is compatible with all Northbridge chipsets that do not have a built-in graphics chipset.
[...]
• ZM-NB47J cannot be used on motherboards that lack mounting holes around the Northbridge chipset. (Dit kan dus wel, met Thermal Adhesive bijv.)
• If the provided push pins don't match the holes on the motherboard, use the push pins
supplied with motherboard.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 10-06-2004 17:15 ]

• Dezjay
nou dan ken ie der dus gewoon vanaf

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

r00n187 schreef op 10 juni 2004 @ 17:14:
[...]

Op de Zalman-site kijken lijkt mij een logischere optie:

[...]
Dat lijkt logischer ja, maar op het Zalman message board kun je lezen dat Zalman dit ten sterkste afraad, het gaat hier om een MSI moederbord met 865 chipset, maar dezelfde situatie geld voor 875 chipsets.

http://board.member.cgise...al=nb+47+i875&backdepth=1
4. FC-BGA Package w/o built in Graphics Core, No Push Pin Holes Exist

--> Zalman's northbridge coolers such as ZM-NB32(J) and ZM-NB47J should never be used. The thermal adhesive should never be used, as the extruded core of the northbridge chipset may be damaged by shear force that may be given suddenly. Moreover, the core will be separated from the substrate when the heatsink is to be detached.

5. Any type of Package w/ Graphics Core

Zalman's northbridge coolers such as ZM-NB32(J) and ZM-NB47J should never be used, as the heat dissipation of such a northbridge chipset is beyond the cooling capacity of them.

Consequently, the northbridge chipset on MSI Neo2-FIS2R corresponds to the case #4. None of our passive type northbridge coolers are compatible with it.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Zo msi geval, een kleine heatsink met een fan wat een evenchiente koeling heeft van een wat groter heatsink die op de meeste mobo's zitten.

Zonder die fan overleven de meeste chipsets wel, maar het is beter een echte passief chipset koelblokje op te zetten van een andere mobo. Desnoods een oude p1 blokje.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heb hetzelfde bord als de topic starter, en heb ook een zalman besteld! Maar wat blijkt nou: ik heb geen gaatjes aan de zijkanten van de northbridge :'( Alleen maar van die haakjes..en die zalman heeft dus pinnetjes die je in het mobo moet klikken.

De koeler kun je wel gewoon van de northbrige afhalen hoor. Heb dat zelf ook gedaan en daarna ff lopen te stressen. Werd redelijk warm, maar m'n hand kon er nog op >:)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 19:15
je kan je snelheid van je fan lager zetten met bijvoorbeeld Speedfan 4.12 werkt op de msi875.

[ Voor 27% gewijzigd door Cobalt op 10-06-2004 20:51 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Dat kan ook ja..maar dan moet je dat elke keer doen als je de computer opnieuw opstart.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

ik heb zelf ook een MSI 865 bord en ik heb die fan er gewoon afgehaald. Dat kan gewoon mijn temps zijn zelfs lager als met fan. De verklaring hiervoor is dat de luchtstroom die de fan van de proc veroorzaakt de fan van de NB tegenwerkt waardoor er bijna geen luchtstroom is.

Ook op het Msi forum is er bijna niemand meer die die Nb fan er nog op heeft zitten.

Een vriend van mij heeft hem er ook afgehaald en ook bij O.C.-en geen probleem.

succes.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:45
Op de oem-versies van dit bord zit ook gewoon passieve nortbridge koeling, dus het kan zonder problemen. Dit is echter wel een redelijk groot koelblokje, waarschijnlijk groter dan op de versie met fan.
Pagina: 1