[PHP] Gaan ontwikkelen in PHP5

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 21:17
Ik moet binnenkort een Informatie Systeem ontwikkelen en gezien mijn ervaring met PHP gaat dat in PHP gebeuren. Ik heb daar redelijk veel ervaring mee; en ben ondertussen al tegen elk gebrek/gemis van PHP4 opgelopen wat betreft OO-ondersteuning. Maar binnenkort komt PHP5 uit (RC3 is net uit) en die belooft grootste dingen qua OO. Zoals Exceptions gooien; de bekende object->functie()->functie() 'bug' is eruit en ga zo maar door.

Maar mijn vraag is; dat systeem moet ergens in augustus af zijn en zal de eerste maanden door mijzelf gehost kunnen worden maar liever niet. Vanaf wanneer zullen hosting-providers PHP5 installeren? Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met de overstap van PHP3->PHP4 en weten hoe lang dat geduurd heeft? Tuurlijk zal dat voor elke provider anders zijn; maar ik neem aan dat er wel enige schatting te maken is.

[ Voor 4% gewijzigd door Steven op 10-06-2004 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
'k Denk dat als PHP5 stable en final is, dat veel hosters meteen al beginnen met installeren van deze versie. Immers, ze lokken er meer klanten mee. En het heeft geen nadelen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Maar mijn vraag is; dat systeem moet ergens in augustus af zijn en zal de eerste maanden door mijzelf gehost kunnen worden maar liever niet. Vanaf wanneer zullen hosting-providers PHP5 installeren?
Reken maar voorlopig van niet. Hosters zullen waarschijnlijk eerst even de kat uit de boom kijken, zelf gaan testen, voordat er grootschalig over wordt gegaan. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 16:52

MaxxRide

Surf's up

Ik denk dat het nog wel even duurt. De eerste versie van een nieuwe release kennen vaak nog bugs. Als er een aantal patches uit zijn en het systeem echt stabiel is zal het wel gaan lopen, denk dat dat dus nog wel een jaartje duurt.

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 16:56

xces

To got or not to got..

TRON schreef op 10 juni 2004 @ 15:38:
'k Denk dat als PHP5 stable en final is, dat veel hosters meteen al beginnen met installeren van deze versie. Immers, ze lokken er meer klanten mee. En het heeft geen nadelen.
Denk het niet. Je kunt klanten niet verplichten om een site meteen PHP5 compatible te maken. Het zal dus alleen op nieuwe servers geinstalleerd worden of alle klanten moeten tijd krijgen om PHP5 compatible code te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 18:51
Het idee is dat PHP5 grotendeels backward compatible is en dat bestaande PHP4 code blijft werken met PHP5 (zoals ook PHP3 code bleef werken met PHP5). Waarschijnlijk zijn er wel verschillen; het is de vraag of die verschillen groot genoeg zijn om migratie op grote schaal te verhinderen.

Ik zou er sowieso niet vanuit gaan dat PHP5 aan het einde van de zomer in gebruik is genomen. Zelfs als PHP5 dan 'af' is zijn hosters meestal nogal traag met het upgraden van hun werkende software. Tenzij je de server zelf kunt beheren (en dus eventueel ook met release candidates kunt draaien) zou ik je applicatie dus niet op PHP5 bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:16
Is het niet gewoon zo dat hosters php5 en php4 naast elkaar zullen gaan draaien? Dus dat bezoekers door bijvoorbeel *.php5 bestanden aan te maken gebruiken maken van php5?

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
Mijn server, en ook de andere servers bij ons in het netwerk gaan pas over als er zekerheid is over de stabiliteit, pas als hij zwaar door de mangel is gehaald, en we 't veilig vinden gaan we.. Niet eerder :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
als simpel alternatief kun je alles lokaal doen, en een dyn-ip opzetten (ik neem aan dat je adsl/cable hebt) voor tijdens je examens of whatever,

ook VPS zijn erg goedkoop dezer dagen (sommige mag je gratis testen voor een maand)...

Denk wel niet dat de "goede" hosters dit snel gaan doen. Zelfs als draaien ze .php5 naar de PHP5 das het probleem niet: Het probleem is dat PHP5 de server mogelijkwijze kan "neerbrengen".

PHP + OO + Exceptions, Tja waarom niet gewoon .NET / Java ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

met een beetje geluk komt PHP5 in July uit (Final)

verder ben ik zelf ook al bezig geweest met PHP5, en volgens mij is PHP5 stabiel genoeg, en het bied zoals je zelf al zecht zo veel meer

[ Voor 59% gewijzigd door Robinski op 10-06-2004 16:26 . Reden: Forum werkt toch wel met PHP5 :*) ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik heb zelf al sinds RC2 uitkwam PHP5 draaien op behoorlijk intensieve basis. Daarbij heb ik met ApacheBench een groot aantal stresstests gedaan. Deze waren wel op mijn eigen site dus niet alle functionaliteit is getest, maar ik moet zeggen dat het nu al zeer stabiel draait hier.

Ik zoek echter wel nog steeds naar een goeie benchmark waarin ook PHP+OO verwerkt zit, iemand een idee?

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

gorgi_19 schreef op 10 juni 2004 @ 15:39:
Reken maar voorlopig van niet. Hosters zullen waarschijnlijk eerst even de kat uit de boom kijken, zelf gaan testen, voordat er grootschalig over wordt gegaan. :)
Dat weet ik wel zeker. Om een indicatie te geven : De helft van de sites doet het niet meer als ik PHP5 installeer, allemaal te wijten aan niet backwards compabiliteit, en een aantal (noodzakelijke) hacks die het in PHP5 niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Vergeet ook niet dat hosting providers vaak suites gebruiken voor hun standaard servers, en dus moet er een update naar php5 uitkomen voor die server management suite.
Kan wel even duren...

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hobbit_be schreef op 10 juni 2004 @ 15:59:
PHP + OO + Exceptions, Tja waarom niet gewoon .NET / Java ;)...
omdat dat andere talen zijn? waarom veel omscholen als dat niet nodig is?
waarom draaien sommige mensen windows als je ook linux kan draaien?
waarom eten mensen bananen, als je ook peren kan eten?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet ik wel zeker. Om een indicatie te geven : De helft van de sites doet het niet meer als ik PHP5 installeer, allemaal te wijten aan niet backwards compabiliteit, en een aantal (noodzakelijke) hacks die het in PHP5 niet meer doen.
Weet je dat zeker? Ik heb de documentatie vrij intensief zitten doorspitten omdat m'n project binnenkort op PHP 5 over moet gaan (vanwege efficiency die ik plan te verbeteren met de PHP 5 classloading feature en de vernieuwde SOAP ondersteuning) en daarin staan alleen een paar exotische toestanden die ervoor zouden dat een PHP 4 site niet compatile is met PHP 5.

Ik heb zelf nog geen tijd gehad om PHP 5 uit te proberen, dus verdere eerste ervaringen zijn welkom, vooral met betrekking tot de compatibiliteit met PHP 4.

-----

Uit de documentatie heb ik wel kunnen opmaken dat als je veel met objecten en gangbare design patterns werkt in PHP 4, dat PHP 5 dan een behoorlijke verbetering teweeg brengt omdat objecten nu standaard by reference worden doorgegeven in plaats van dat er een impliciete kopie wordt gemaakt zoals tot nu toe het geval was.

Ik weet niet meer de precieze link maar dit was in een FAQ van Zend wat de veranderingen van 4 > 5 nou precies betekenden . Misschien is het een beetje reclame, maar in deze FAQ stond ook letterlijk dat alleen scripts die gebruik maken van de neveneffecten van de impliciete kopie toestand van PHP 4 last zouden hebben van een migratie.

Iemand hier zelf enige ervaring mee?

-----

Wat betreft de migratie van PHP 3 naar PHP 4, deze heb ik ook een beetje meegemaakt hoewel ik moet zeggen dat m'n scripts toen niet al te ingewikkeld waren. De enige echt merkbare verandering toen was voor mij vooral de meer verbose error reporting, verder kan ik niet zeggen dat ik hier enige problemen mee heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
Bedankt iedereen voor de reacties. We hebben ondanks dat het wel heel aanlokkelijk is om in PHP5 te gaan werken besloten om de komende maanden projecten in 4 te blijven maken. 'T is jammer - maar een product verkopen wat niet overal werkt is nog jammerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:
Dit topic is niet bedoeld om webspace e.d. aan te bieden :)

[ Voor 82% gewijzigd door gorgi_19 op 11-06-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
We zijn nu 4 maanden verder en ik hoor nog weinig geluiden van hosting providers die PHP5 (gaan) ondersteunen. Ik sta haast te popelen om in PHP5 te gaan ontwikkelen (Exceptions here I come ;)) maar ja... een product maken wat nergens werkt is ook zo jammer al zeg ik het zelf.

Wat horen jullie om je heen? Begint het een beetje te knagen bij de providers?

[ Voor 1% gewijzigd door Steven op 30-10-2004 13:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 14:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Steven schreef op 30 oktober 2004 @ 12:28:
We zijn nu 4 maanden verder en ik hoor nog weinig geluiden van hosting providers die PHP5 (gaan) ondersteunen. Ik sta haast te popelen om in PHP5 te gaan ontwikkelen (Exception here I come ;)) maar ja... een product maken wat nergens werkt is ook zo jammer al zeg ik het zelf.

Wat horen jullie om je heen? Begint het een beetje te knagen bij de providers?
Zolang de 4.X serie wordt doorontwikkeld denk ik dat er weinig zal worden geupgrade bij de hosters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
Nee, er zijn teveel scripts die niet compatible zijn met php5, ik heb er wat mee gespeeld, maar het is soms een heel gedoe om alles mooi werkend te krijgen. Ik denk dat ik er nog maar een paar maanden mee wacht :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
En waarom niet installeren dat alle bestanden met als extensie .php5 mbv php5 gedraaid worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th30
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07 19:56
Bij DDS wordt PHP5 al een tijdje ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Steven schreef op 30 oktober 2004 @ 12:42:
En waarom niet installeren dat alle bestanden met als extensie .php5 mbv php5 gedraaid worden?
Is inderdaad mogelijk!

Heb je ook al bij de hosters geïnformeerd? Zij kunnen je misschien wel helpen, wij kunnen hier alleen maar een beetje gokken wat ze zullen gaan doen of leuk gaan vertellen dat we het al wel op onze test-servertjes draaien. Uiteindelijk hebben de hosters het toch voor het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Kan je anders niet een soort deal maken als tweakers.net, zodat je ergens bij je hosting provider je eigen server kan zetten met daarop alles wat jij wilt dat er op moet draaien? Dan kan je daar je php5 module op installeren en in de toekomst kan je dan ook meteen de nieuwste php6, 7, MySQL X etc. op je eigen server installeren nog voordat je hosting provider dat op hun server gaat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door GambitRS op 30-10-2004 13:01 ]

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
Daar zal je gewoon voor moeten betalen hoor. Colocating heet dat ook wel. Maar ik ben niet zo kundig dat ik een server 100% veilig in kan richten. (een server inrichten is wat anders dan veilig inrichten he)

DJluc:
Ik heb her en der wat rondgevraagd en net hoor ik dat DDS het schijnt te ondersteunen. Maar op T.net loopt een flinke smak mensen die werken in de hostingbranch.

[ Voor 30% gewijzigd door Steven op 30-10-2004 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Steven schreef op 30 oktober 2004 @ 13:06:
Maar ik ben niet zo kundig dat ik een server 100% veilig in kan richten. (een server inrichten is wat anders dan veilig inrichten he)
Bij xs4all kan je een server hureninclusief onderhoud/installatie e.d. Je mag echter bij sommige pakketten ook zelf software installeren. Dan is het dus wel mogelijk.
Pagina: 1