Toon posts:

Windows 98se cd-rom (ja..win98 sorry)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw moederbord geinstalleerd in een reeds bestaand systeem met
win98se, nu doet de cd-rom nix meer (windows erkent geen cdrom, BIOS wel) dus kan ik geen drivers installeren voor mijn moederbord en wireless lan kaart. Hoe los ik dit het snelste op zonder dat ik windows opnieuw moet installeren ???
(Dit systeem is nog niet geupdate vanwege de verouderde software die er nog op moet draaien.)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 14:07 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Met een diskette , cd rom drivers downloaden ;)

dan kan je gewoon vanaf de cd-rom installeren.

Wauw, een sig!

Verwijderd

Heb je niet met de eerste installatie toevallig de cab files eerst naar je hdd gekopieert (aanrader voor de toekomst) Heb je een internet connectie, download daar je moederbord drivers, of zet ze eventueel (als het past) op diskette of memorystick (onee werkt ook nog niet, je hebt vast nog geen usb ondersteuning)

Boot anders van een Win98 opstartdiskette en kopieer je moederbord CD naar je harddisk, booten in windows, en je kan je drivers benaderen

• Remy
  • Laatst online: 11-04 17:48

Remy

I usually get 100% accuracy

Indien je een nieuw moederbord hebt gekocht, is het altijd aan te raden om Windows te herinstalleren. De tijd en moeite die dat kost is niks vergeleken bij de ellende die je hebt met een halfwerkende Windows-setup die ineens met een 'alien' (dat nieuwe) moederbord moet werken die een andere chipset, controller-chips etc heeft.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Daar staat er wel een tussen waarmee het lukt...

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op 10 juni 2004 @ 14:10:
Indien je een nieuw moederbord hebt gekocht, is het altijd aan te raden om Windows te herinstalleren. De tijd en moeite die dat kost is niks vergeleken bij de ellende die je hebt met een halfwerkende Windows-setup die ineens met een 'alien' (dat nieuwe) moederbord moet werken die een andere chipset, controller-chips etc heeft.
Snap ik maar dat gaat echt niet in verband met de software die erop draait, ik moest het moederbord vervangen omdat dat geprobeerd had mij te laten schrikken
door en aantal condensatoren te laten knallen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 14:09:
Heb je niet met de eerste installatie toevallig de cab files eerst naar je hdd gekopieert (aanrader voor de toekomst) Heb je een internet connectie, download daar je moederbord drivers, of zet ze eventueel (als het past) op diskette of memorystick (onee werkt ook nog niet, je hebt vast nog geen usb ondersteuning)

Boot anders van een Win98 opstartdiskette en kopieer je moederbord CD naar je harddisk, booten in windows, en je kan je drivers benaderen
heb je misschien de doscommando's voor het kopieeren van een hele cd....
xcopy.....copy....wattuh moet ik dan gebruiken...?? das allemaal veel te lang geleden....

Verwijderd

Topicstarter
outerspace schreef op 10 juni 2004 @ 14:09:
Met een diskette , cd rom drivers downloaden ;)

dan kan je gewoon vanaf de cd-rom installeren.
grapjas

Verwijderd

Poeh, dos, das lang geleden.

wat was het: xcopy D:\ path\path c:\path ofzo,
:'( weet het niet meer

Verwijderd

vanaf de win98se rescue diskette :
oakcdrom.sys kopieeren naar c:\

in config.sys zetten :
device = c:\oakcdrom.sys /d:CD
(let op himem.sys moet er ook in zitten)

en vermoedelijk ook nog :

in autoexec.bat
c:\path\mscdex.exe /d:CD

en dan werkt het ! (na opnieuw booten)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 14:23 . Reden: securman moet eens minder blind typen ! ]

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 18:46

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

Kopieren was volgens mij:

xcopy d:\win98\*.* c:\win98\*.*, waar D:\ de cdrom speler is. Op bootdisk.com kun je een bootdiskette downloaden, die kan de cdrom speler als het goed is aanspreken.

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

• Outerspace
  • Laatst online: 23:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nou het was eigenlijk geen grapje.
Je moet eerst heel erg simpel gaan denken, omdat een computer precies doet wat jij wil. Een computer is dom. Kan alleen rekenen.

Daarom gaf ik ook een heel eenvoudige oplossing. Ik had verder op dat moment geen andere oplossing voor je, en daarom was het ook maar 2 regeltjes.
Ik had wel bootdisk.com kunnen aangeven, maar omdat vaak een basic is om te gebruiken, dacht ik dat je dat allang had geprobeerd ;)

Wauw, een sig!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42

Reptile209

- gers -

xcopy <bron> <doel> /E
De extra optie is voor het kopieeren van directories, vol en leeg.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
outerspace schreef op 10 juni 2004 @ 14:28:
[...]

Nou het was eigenlijk geen grapje.
Je moet eerst heel erg simpel gaan denken, omdat een computer precies doet wat jij wil. Een computer is dom. Kan alleen rekenen.

Daarom gaf ik ook een heel eenvoudige oplossing. Ik had verder op dat moment geen andere oplossing voor je, en daarom was het ook maar 2 regeltjes.
Ik had wel bootdisk.com kunnen aangeven, maar omdat vaak een basic is om te gebruiken, dacht ik dat je dat allang had geprobeerd ;)
Bootdisk had ik inderdaad al geladen, dit functioneerde niet. maargoed dat moet ik er dan effe bijzetten de volgende keer. Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen de cd naar de hd te kopieeren via een standaard opstartdisk.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 12:27
Ik heb dat ook vaak gehad als ik windows 98 en 95 in safe mode opstartte. Ik kreeg het alleen goed door win opnieuw te installen (ideen die hier staan heb ik niet allemaal geprobeerd, doe dat eerst). Wat je kan doen is eerst een image maken van je schijf zodat je altijd terug kan naar het huidige systeem. Daarna setup draaien over je windows installatie heen (let op: niet formatteren dus). Dit update alleen je systeem als het goed is. En zal je cdspeler herkennen (w98se kan van cd booten).

Als het gaat om progjes kun je die misschien apart (de map program files/progje) kopieren naar een andere partitie en vervolgens gewoon de exe uitvoeren, in sommige gevallen werkt dat. Dit is echter wel risico, ik zou gewoon het bovenstaande proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 14:06:
Ik heb een nieuw moederbord geinstalleerd in een reeds bestaand systeem met
win98se, nu doet de cd-rom nix meer (windows erkent geen cdrom, BIOS wel) dus kan ik geen drivers installeren voor mijn moederbord en wireless lan kaart. Hoe los ik dit het snelste op zonder dat ik windows opnieuw moet installeren ???
(Dit systeem is nog niet geupdate vanwege de verouderde software die er nog op moet draaien.)
Waarschijnlijk herkent Win98 je IDE controller niet. Probeer eens de drivers hiervan te installeren. (dan zou de CD-Rom weer herkend moeten worden.)

En zoals je hierboven al hebt gezien, liever een her-install :)

Verwijderd

Ff over dat copieren van de cabfiles...

1 path=d:\win98;d:\tools\oldmsdos
2 md c:\windows\win98cab
3 cd c:\windows\win98cab
4 xcopy d:\win98 /e/s

Waarbij natuurlijk d:\ je cd-rom is en c:\ je potentiele systeempartitie.

Gewoon 'n simpele copy van de win98 directory op de cd zou eigenlijk ook al voldoende zijn. ;)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Zit er niet een cd-rommetje met drivers bij je mobo? :+

Ehm, wat voor mobo is het eigenlijk? Intel of AMD processor? nForce, sis, intel of via chipset, of misschien iets exotisch?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kunt ook proberen om alle defecte elco's te desolderen en dan vervangen door nieuwe en dan hopen dat je mama-plank het weer doet.

Verwijderd

Topicstarter
Gertjan! schreef op 10 juni 2004 @ 15:30:
Je kunt ook proberen om alle defecte elco's te desolderen en dan vervangen door nieuwe en dan hopen dat je mama-plank het weer doet.
Helaas ben ik niet zo soldeerderrig aangelegd...en daarbij...waarschijnlijk is het kopen van een nieuw moederbord een goedkopere oplossing als je ook uurtjes gaat meetellen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 10 juni 2004 @ 15:29:
Zit er niet een cd-rommetje met drivers bij je mobo? :+

Ehm, wat voor mobo is het eigenlijk? Intel of AMD processor? nForce, sis, intel of via chipset, of misschien iets exotisch?
Het moederbord wat er nu in zit is een asus A7N8X-X....het opgeblazen geval was een MSI ding. processor is een AMD Athlon.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 16:01 ]

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Probeer deze drivers eens te installeren, en daarna deze voor USB 2.0

[ Voor 44% gewijzigd door RSpliet op 10-06-2004 16:07 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan toch gewoon de drivers van Internet halen? :?
En heb je wel gekeken, of de CD-rom goed is aangesloten...
Zit bijv. de IDE-kabel wel goed? Staan de jumpers goed?

[ Voor 59% gewijzigd door CH4OS op 10-06-2004 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op 10 juni 2004 @ 16:11:
Je kan toch gewoon de drivers van Internet halen? :?
En heb je wel gekeken, of de CD-rom goed is aangesloten...
Zit bijv. de IDE-kabel wel goed? Staan de jumpers goed?
jep, gechecked en dubbel checked. Alles is goed aangesloten...
primary ide is de hd
secondary ide master

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 17:24:
jep, gechecked en dubbel checked. Alles is goed aangesloten...
primary ide is de hd
secondary ide master
En de jumper zit ook goed?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 12:27
mensen luister eens, ik heb dit vaker gehad. Niet met nieuwe moederborden, maar met opstarten in veilige modus met win95 en win98. Het is toch niet zo moeilijk om ff setup uit te voeren, en al dat gedoe met kopieren van cabs naar hd is niet nodig, de win98se cd is bootable (wel win98se, win98 was nog niet bootable!). Dat de cdrom niet beschikbaar is is een probleem van windows, heeft niks met hardware te maken. Tenzij het booten van cd niet lukt. Heb je windows toevallig in veilige modus opgestart omdat hij een foutmelding gaf van het nieuwe moederbord oid?

imo moet je gewoon van de cd booten en setup uitvoeren, dan gaat ie over je windows installatie heen en blijven geinstalleerde progjes gewoon bestaan. Er is een KLEINE kans dat die dan gaan flippen, daarom is een systeembackup aan te raden. (driveimage of ghost zou ik zeggen)

suc6 :)
Pagina: 1