Ik heb zojuist een nieuwe mixer gekocht, en deze heeft een Amerikaanse stekker. Er zat ook een verloopstukje (heet dat zo?
) bij zodat ie hier in het stopcontact past, maar de stekker past gewoon niet in het verloopstukje. Ik heb toen wat andere Amerikaanse stekkers bekeken en het verschil is dat er bij deze één van die twee metalen plaatjes een "verbreding" aan het uiteinde heeft, waardoor hij niet past. Alle andere Amerikaanse stekkers (die dat dus niet hebben) passen wel gewoon in dat verloopstukje. Ik vind het sowieso al vreemd dat bij de mixer zelf gewoon een niet passend iets wordt geleverd, maar goed. Enig idee wat ik nu het beste zou kunnen doen? Kan het kwaad als ik er zelf een goeie stekker op zet? Of zijn er anders ook verloopstukjes voor dit soort stekkers te krijgen?
afknippen ander stekker erop, maar kan het apparaat 230V/60Hz aan?
Terug gaan naar de winkel en vragen om een degelijk/werkend apparaatEnig idee wat ik nu het beste zou kunnen doen?
volgens mij hebben amerikaanse apparaten 110v (120) nodig, en jij wilt er 220v (240) op gaan zetten?
Dat kan, afhankelijk van wat voor voeding/trafo er in zit.KompjoeFriek schreef op 10 juni 2004 @ 13:14:
volgens mij hebben amerikaanse apparaten 110v (120) nodig, en jij wilt er 220v (240) op gaan zetten?
Hetzelfde gaat ook op voor PC voedingen: Active PFC voedingen hebben géén 110/230 volt selector nodig omdat de voeding zelf actief regelt. Passive PFC voedingen kunnen dit niet.
M'n broertje heeft tijdens een vakantie in de US een Sony batterij lader gekocht, kon met een converterplug zonder problemen hier in NL aan het lichtnet: lader accepteerde zowel 110 als 230 volt, zonder schakelaar.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Het apparaat is geschikt voor 230V, er zit een schakelaar op om te switchen tussen 115 en 230. Ik kan helaas geen foto van de stekker posten, aangezien ik geen digitale camera in de buurt heb hier.
Maar goed dat ie stekker dan niet past. Anders had je nu een barbeque ipv een mixer.KompjoeFriek schreef op 10 juni 2004 @ 13:14:
Pwnd
Sommige amerikaanse stekkers zijn idd gepolariseerd en passen door die ene dikkere kant maar op één manier in een stopcontact. Het nut daarvan is me nooit zo duidelijk geweest. Bij mijn ouders heb ik er iig een heleboel gesloopt en vervangen door "normale" amerikaanse stekkers want het is vrij irritant dat ze idd niet overal in passen.
De meeste apparaten die ook op 220 werken hebben gelijkvormige pootjes, maar het zegt an sich niet zo veel over het voltage dat een apparaat aan kan. Toch zou ik dat nog maar even checken want het is wel een kleine indicatie dat het misschien toch niet de bedoeling is, en dan draait je mixer 2x zo snel (maar waarschijnlijk niet zo heel erg lang)
Meeste apparaten die zowel 110 als 220 aankunnen hebben een externe voeding (zoals laptops, telefoonladers e.d.) die ook meteen AC naar DC om zet (zodat de andere freq. van het lichtnet geen probleem is) of een interne met een schakelaar (zoals bijv. sommige PC voedingen). Bij simpele laders is het bijv. zo dat die gewoon gemaakt zijn voor 220, en er dus simpelweg langer over doen je batterij op te laden
Voor andere apparaten kan het nogal een probleem zijn een ander voltage te gebruiken met een andere frequentie. En iets met een motor er in - zoals een mixer - zou ik dubbelchecken, een europese met verloopstekker in de V.S. gebruiken is een minder groot probleem (draait gewoon langzamer) dan een V.S. model hier gebruiken (brandt door)
De meeste apparaten die ook op 220 werken hebben gelijkvormige pootjes, maar het zegt an sich niet zo veel over het voltage dat een apparaat aan kan. Toch zou ik dat nog maar even checken want het is wel een kleine indicatie dat het misschien toch niet de bedoeling is, en dan draait je mixer 2x zo snel (maar waarschijnlijk niet zo heel erg lang)
Meeste apparaten die zowel 110 als 220 aankunnen hebben een externe voeding (zoals laptops, telefoonladers e.d.) die ook meteen AC naar DC om zet (zodat de andere freq. van het lichtnet geen probleem is) of een interne met een schakelaar (zoals bijv. sommige PC voedingen). Bij simpele laders is het bijv. zo dat die gewoon gemaakt zijn voor 220, en er dus simpelweg langer over doen je batterij op te laden
Voor andere apparaten kan het nogal een probleem zijn een ander voltage te gebruiken met een andere frequentie. En iets met een motor er in - zoals een mixer - zou ik dubbelchecken, een europese met verloopstekker in de V.S. gebruiken is een minder groot probleem (draait gewoon langzamer) dan een V.S. model hier gebruiken (brandt door)
Is inderdaad gepolariseerd, staat in de handleiding. Maar hij past niet op maar één manier erin, hij past helemaal niet.PowerFlower schreef op 10 juni 2004 @ 13:22:
Sommige amerikaanse stekkers zijn idd gepolariseerd en passen door die ene dikkere kant maar op één manier in een stopcontact. Het nut daarvan is me nooit zo duidelijk geweest. Bij mijn ouders heb ik er iig een heleboel gesloopt en vervangen door "normale" amerikaanse stekkers want het is vrij irritant dat ze idd niet overal in passen.
Er zit een speciale schakelaar op om tussen 115 en 230 te switchen en in de handleiding staat dan ook dat het voor allebei geschikt is, dan zal dat toch wel kloppen lijkt me?
mixer zal wel een mengpaneel zijn en niet zo'n staafmixer
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Anoniem: 5674
Als we het hier toch over hebben. Ik ga binnenkort naar de VS. Wat voor verloop stekker heb ik dan nodig voor mijn Nokia oplader (110-240V) en dat soort spullen? Heeft iemand hier een plaatje van?
offtopic:
Haha, ik dacht ook dat het om een gewone mixer ging, ik vroeg me al af waarom er in vredesnaam zo'n vreemde stekker aan moest zitten
Haha, ik dacht ook dat het om een gewone mixer ging, ik vroeg me al af waarom er in vredesnaam zo'n vreemde stekker aan moest zitten
Kater? Eerst water, de rest komt later
Bij de praxis verkopen ze verlooppluggen, krijg je een setje van iets van 5 verloopjes. Die kan je voor heel veel landen gebruiken, de VS volgens mij ook.Anoniem: 5674 schreef op 10 juni 2004 @ 13:34:
Als we het hier toch over hebben. Ik ga binnenkort naar de VS. Wat voor verloop stekker heb ik dan nodig voor mijn Nokia oplader (110-240V) en dat soort spullen? Heeft iemand hier een plaatje van?
Anoniem: 104397
dus neeAnoniem: 116037 schreef op 10 juni 2004 @ 13:35:
[...]
Ja, alleen dan zonder die ronde, en één van die platte stukken heeft een verbreding aan het einde.
same herehantheman.tk schreef op 10 juni 2004 @ 13:35:
offtopic:
Dat lijkt me wel héél sterk...PowerFlower schreef op 10 juni 2004 @ 13:22:
[...]
Bij simpele laders is het bijv. zo dat die gewoon gemaakt zijn voor 220, en er dus simpelweg langer over doen je batterij op te laden
[...]
Als een apparaat voor 220 gemaakt is en je dat aan 110 hangt, dan halveer je effectief al je spanningen. Jij kan een herlaadbare batterij niet opladen als de spanning te laag is, daar is altijd een bepaalde drempelwaarde voor nodig.
Een hybride 110/230 volt lader moet dus in staat zijn om, ongeacht de spanning van het lichtnet, 1,3 volt (gok ik, voor NiCd) te leveren. Hoe dan ook zal de lader dus actief het laadvoltage moeten kunnen aanpassen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Anoniem: 5674
Ik heb er een van iemand geleend maar weet niet 100 procent zeker of het de goede is. Het is er een met twee platte staafjes zoals die hierboven afgebeeld maar zonder de ronde.obsidian schreef op 10 juni 2004 @ 13:37:
[...]
Bij de praxis verkopen ze verlooppluggen, krijg je een setje van iets van 5 verloopjes. Die kan je voor heel veel landen gebruiken, de VS volgens mij ook.
de ronde is optioneel, dat is een aardestaaf.
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Je moet even kijken wat op de adapter van je lader staat.JumpStart schreef op 10 juni 2004 @ 13:40:
[...]
Dat lijkt me wel héél sterk...
Als een apparaat voor 220 gemaakt is en je dat aan 110 hangt, dan halveer je effectief al je spanningen. Jij kan een herlaadbare batterij niet opladen als de spanning te laag is, daar is altijd een bepaalde drempelwaarde voor nodig.
Een hybride 110/230 volt lader moet dus in staat zijn om, ongeacht de spanning van het lichtnet, 1,3 volt (gok ik, voor NiCd) te leveren. Hoe dan ook zal de lader dus actief het laadvoltage moeten kunnen aanpassen.
Ik heb nog geen laders gezien die rechtstreeks 220 V op de batterij gooit.
Ook wij zijn in amerika geweest, en alles werkte gewoon. (telefoon, foto- en videocamera)
De meeste adapters zijn 100 - 230 V dus dat is geen probleem.
Ook de fohn zonder adapter werkte prima, alhoewel hij niet helemaal warm werd.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Anoniem: 44568
Een lader/adapter die gemaakt is voor 230V middels een 1:43 trafo, gelijkrichtbrug en 7805 regelaar (oid) zal inderdaad een uitgangsspanning lager dan 5V hebben als hij op 115V gebruikt wordt...
Maar de betere laders zijn geschikt voor een range zodat dezelfde lader wereldwijd gebruikt kan worden - in dat geval staat het er ook gewoon op.
Maar de betere laders zijn geschikt voor een range zodat dezelfde lader wereldwijd gebruikt kan worden - in dat geval staat het er ook gewoon op.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 25-07-2004 21:47 ]
Anoniem: 70162
ik weet het niet zeker, maar ik heb mij laten vertellen dat dat is van de tijd dat nog niet overal aarding aanwezig was. bij zo'n gepoleerde stekker weet je immers altijd waar de nuldraad is: niet echt veilig om daarop te aarden, maar nog altijd veiliger als helemaal niet.PowerFlower schreef op 10 juni 2004 @ 13:22:
Anoniem: 44568 schreef op 24 juli 2004 @ 13:28:
Een lader/adapter die gemaakt is voor 230V middels een 1:53 trafo, gelijkrichtbrug en 7805 regelaar (oid) zal inderdaad een uitgangsspanning lager dan 5V hebben als hij op 115V gebruikt wordt...
offtopic:
interessant,
maarruh.... met mijn beperkte kennis van electronica:
230/53=4.34 dit is dan piekspanning.
Als je dit gelijkricht (effectief iets met pi en wortel ??) dan houd je maar een volt of drie over toch ?
Dan heeft je 7805 geen zin meer om de rimpel weg te halen, of het moet zijn om de piekspanningen op te vangen.
kan het natuurlijk ook mis hebben...
interessant,
maarruh.... met mijn beperkte kennis van electronica:
230/53=4.34 dit is dan piekspanning.
Als je dit gelijkricht (effectief iets met pi en wortel ??) dan houd je maar een volt of drie over toch ?
Dan heeft je 7805 geen zin meer om de rimpel weg te halen, of het moet zijn om de piekspanningen op te vangen.
kan het natuurlijk ook mis hebben...
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Pagina: 1