Toon posts:

POST probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgende probleem:
De laatste tijd had mijn pc redelijk vaak vastlopers of BSOD. Na het uninstallen van de virusscanner (veel BSOD’s komen door foute virus update, drivers etc), geen probleem meer, dacht ik. Nadat ik een .rar bestand had uitgepakt, kwam er een melding te staan dat de schijf waarschijnlijk vol was (ik had nog 50 Gigabyte over :S). Programma liep vast, en ik kreeg het met geen mogelijkheid meer weg. Dus reset. Vervolgens komt mijn pc niet meer voorbij het detecten van de processor. (geen rare geluiden/piepjes BTW of foutmeldingen, zoals in het eerste plaatje te zien is.)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sauni000/Plaatje1.jpg
Het streepje blijft maar knipperen, dat valt wel op.

Als ik op DEL druk zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sauni000/Plaatje2.jpg

Vervolgens op Enter (of andere willekeurige toets):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sauni000/Plaatje3.jpg

Als ik tijdens POSTEN ALT +F2 ingedrukt hou, dan loop hij wel door :S
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sauni000/Plaatje4.jpg

Wat ik reeds gedaan heb:
- NAV2004 pro geinstalleerd (ik had eerst Enteprise 9) en volledige scan.
- BIOS defaults
- Batterij eruit, clear CMOS etc.
- in BIOS “Halt on all errors” uitgezet
- Met Alt+F2 een nieuwe BIOS erin geflashed (1003 ipv 1002), hetzelfde.
- andere AGP videokaart en een PCI videokaart geprobeerd
- ander geheugen,
- andere voeding
- HD eraf gehaald, nog steeds stoppend na proc detectie
- andere HD

PC doet het voor de rest goed, maar dat hangen kan niet gezond zijn.

Configuratie: Asus A7V8X-MX, 2100+ Palomino, 256 mb PC2100 Twinmos, 256mb PC2100 Samsung, GF440MX, Zalman 5000 koeler, 350 Watt voeding, 120 Gb Seagate 2 mb cache 7200rom, Lite-on 166S DVD.

Verwijderd

Als je eens "halt on [all errors]" verandert in "halt on [no errors]"...?

edit: In je BIOS
En Halt on Error had ik al uitgezet, zoals aangegeven in wat gedaan
B) sorry, niks gezegd :X

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 12:55 ]

Verwijderd

Zie een paar rare dingen in je bios...

In je specs geef zeg je het volgende:

PC2100 Twinmos, 256mb PC2100 Samsung

Dat is bij elkaar 512 right?

je bios ziet maar 256 zitten! mem brak? :? Test is met memtest86 of anders een reepje eruit halen of omwisselen en zo :)

Ow ja nog een tip: Zet de cdrom op een eigen ide kabel.. dit heeft niks met het probleem te maken maar het werkt sneller.

Dus je seagate op ide0 primary master
Cdrom/brander? op ide1 secondary master

*Wel ff kijken dat de jumper van je cdrom goed staat maar dat denk ik wel

suc6 8)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 12:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 12:44:
In je specs geef zeg je het volgende:

PC2100 Twinmos, 256mb PC2100 Samsung

Dat is bij elkaar 512 right?

je bios ziet maar 256 zitten! mem brak? :? Test is met memtest86 of anders een reepje eruit halen of zo :)
Precies, dit was me niet eens opgevallen. Haal ze er eens uit, maak ze eens schoon en goed terug erin drukken, eventueel omwisselen [mem 1 in bank 2 zetten en mem 2 in 1]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, deze pics had ik gemaakt met 1 bankje erin :)
En Halt on Error had ik al uitgezet, zoals aangegeven in wat gedaan (en ja, in de pic van de BIOS staat wederom iets anders).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 12:49:
Sorry, deze pics had ik gemaakt met 1 bankje erin :)
En Halt on Error had ik al uitgezet, zoals aangegeven in wat gedaan (en ja, in de pic van de BIOS staat wederom iets anders).
En je weet zeker dat het niet aan je geheugen ligt dan? of had je dit hiervoor ook al? :)
Vervolgens komt mijn pc niet meer voorbij het detecten van de processor. (geen rare geluiden/piepjes BTW of foutmeldingen, zoals in het eerste plaatje te zien is.)
Zit je processor er goed in? koelblok recht etc? Haal hem er is uit en plaats hem opnieuw... dit wil nog wel eens helpen. Dat ie niet goed kontact maakt ofzow ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog effe verdere uitsplitsing betreffende wat ik met mijn geheugen heb gedaan:
- Twinmos bankje alleen in hetzij bank 1 of bank 2
- Samsung bankje ook in bankje 1 of 2
- combinatie in 1-2 of 2-1 (dus omgewisseld)
- ander (no brand) bankje erin

Bij allemaal blijft probleem.

Verwijderd

Processor verhaal van post 2 post hierboven gedaan? :? :)

Verwijderd

Topicstarter
Koeler eraf gehaald, pasta er weer bij etc. Opgestart, zelfde probleem. (2 graden koeler >:) ).
Wat betreft guide de tweakers guide: volgens http://www.bioscentral.com/postcodes/awardbios.htm moet het POSTEN ergens blijven hangen tussen CPU en wat daarna staat. Maar het rare is dat ik gewoon in de BIOS kom + dat ik windows kan opstarten na ALT+F2.
Voor de rest heb ik volgens mij wel de guide gevolgd? ANdere voeding, memory, default BIOS settings etc. En het moelijke is dat er GEEN foutmelding komt tijdens POSTEN.

Ik hoop dat er iemand is die kan zeggen: heej, dat heb ik ook gehad.

Verwijderd

ATX reset gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Jups, voeding (elco's) ontladen. Zal andere voeding er nog eens opzetten.

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 11:01

trixx

-CTU- SuiZide

Start hem eens op zonder IDE apparaten. Ik heb hetzelfde gehad. Bleek de hdd te zijn.

Je moet gewoon zorgen dat je begint met uitsluiten van probleem. Geheugen ligt het niet aan. Dus moet je zorgen dat je eventueel even een andere proc plaatst enz. Zo kun je de fout plaatsen op een onderdeel.

Je bios even flashen is ook een optie. pak desnoods een oudere bios.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden.
Tijdens het weer helemaal kaalstrippen van mijn pc, bedacht ik dat (kijkende naar welke volgorde tijdens het POSTEN op http://www.bioscentral.com/postcodes/awardbios.htm) dat de derde in de sequence "Initialize Keyboard" is. Normaal kom je daar niet op, maar toen ik mijn PS/2 toetsenbord eraf haalde, liep hij wel door. (tot melding Keyboard nof Found).
Dit weer verder getest door een USB toetsenbord erop te doen -> werkt.
Ligt het misschien aan de PS/2 op het moederbord? Ps2/USB converter op het toetsenbord, werkt nog. Conclusie: dag toetsenbord. (blijft vaag dat hij wel gewoon in windows doet 8)7 )

Nog even reagerend op de post hierboven:
"Start hem eens op zonder IDE apparaten. Ik heb hetzelfde gehad. Bleek de hdd te zijn" -> zoals blijkt uit openingspost heb ik dat gedaan.
"Je bios even flashen is ook een optie. pak desnoods een oudere bios" --> ook gedaan.
Tip: lees eerst effe goed door wat er gedaan is :)

Maar ondanks alles, erg bedankt voor het meedenken :7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 14:07 ]

Pagina: 1