Gaar virtueel geheugen @ XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Snap er niks meer van..
Sinds een paar dagen heb ik de raarste problemen met virtueel geheugen die ik ervoor nooit heb gehad. Als ik nu ga Warcraften gaat het ietsje schokkerig en na een tijdje dondert die er gegarandeerd uit met en melding dat er te weinig virtueel geheugen is. Eerst zat de page file op m'n gewone hdd maar nu heb ik em op m'n 2e gedaan. Dat ging een dag goed, maar nu begint het gedonder weer. De page file neemt ook steeds z'n maximale grootte aan die ik opgeef.. of het nu 700 mb is of 1700 mb.. wat gaat hier mis? Ik heb 384 mb sdram. Als ik instel dat windows het zelf moet regelen krijg ik ook virtueel geheugen tekort meldingen en bij 'no page file' gaat het ook op dezelfde manier mis. Moet ik mn virtueel geheugen nou op 20 gb zetten of zo??

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Zet hem idd eens wat omhoog ja en kijk wat er gebeurt :) Wortie weer zn maximale grootte?

Verdere system specs zouden ook geen kwaad kunnen :)

[ Voor 24% gewijzigd door domi235 op 10-06-2004 12:24 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• RedruM
ja hij is nu 1.7 gb geworden door alleen een potje warcraft.. dat lijkt me niet normaal.
Het probleem LIJKT me dat het virtueel geheugen niet meer afneemt nadat die applicatie niet meer gebruikt wordt, maar dus vol blijft.. kan dat?

Verdere specs:

Asus P3B-F mobo
Celeron 900 @ 1116 mhz
384 mb SDRAM
40 gb hdd 7200 rpm
80 gb hdd 7200 rpm

[ Voor 21% gewijzigd door RedruM op 10-06-2004 12:26 ]

• domi235

domi235

Magic!

Ik denk dat je memory wat aan de weinige kant is? Maar kijk gewoon eens of het virtueel geheugen wel afneemt een paar minuten nadat je een game hebt gespeeld

[ Voor 79% gewijzigd door domi235 op 10-06-2004 12:27 ]

• RedruM
wtf.. ik heb em nu net ingesteld op 4 gb..
kijk 1 seconde later naar pagefile en die is nu 'opeens' 3.9 gb..
en dit probleem is er pas een paar dagen. Daarvoor NOOIT problemen gehad met virtueel geheugen..dat is het vreemde.

[ Voor 38% gewijzigd door RedruM op 10-06-2004 12:28 ]

• domi235

domi235

Magic!

Misschien hebje virus/spyware? Scan eens op virussen en haal Spybot Search and Destroy er eens overheen :)

• RedruM
kheb adaware met laatste update al geprobeerd
maar dat leverde niet veel op.. zal es kijken naar dat spybot.

Verwijderd

Is je gewone geheugen niet brak? :? test is met memtest86 ;)

En je zei dat je je page naar de andere hdd had gedaan. Wanneer je deze weer op zun vorige plek zet doet ie het dan wel weer normaal? :? :X

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 12:35 ]

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:19
Misschien een ander progje dat memory leakt ofzo?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 08:44
Kijk met task manager, bij processes, eens of er een proces is dat veel memory in gebruik heeft?

Whatever

• RedruM
ik heb het geheugen gister getest met memtest (2.5 uur lang :X) .. 0 errors
zal ff andere suggesties proberen.. ben nu bezig met spybot (dingen aan het fixen).
Er zijn geen grote memory vreters bij task manager.. grootste is IE met 15 mb.

[ Voor 20% gewijzigd door RedruM op 10-06-2004 12:45 ]

• RedruM
ik snap er geen hol van..
pc net opgestart..kijk naar die page file en hij is gewoon 3.9 gb..
moet die niet gewoon leeg zijn/gedelete worden of zo?

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er is toch een instelling om je pagefile te legen als je je PC afsluit? Mijn pagefile is ook standaard vol btw...

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 21:32

DaOverclocker

Overclocker for life...

RedruM schreef op 10 juni 2004 @ 16:29:
ik snap er geen hol van..
pc net opgestart..kijk naar die page file en hij is gewoon 3.9 gb..
moet die niet gewoon leeg zijn/gedelete worden of zo?
Als jij insteld dat ie 4 gb moet zijn is ie altijd 4gb. Of ie nou vol is of dat ie nou leeg is.
Alleen als je hem door windows zelf laat beheren varieerd hij in groote.
Verder kun je taakbeheer ook een kolom vm-usage inschakelen. Hier kun je dus zien hoeveel vm elk proces gebruikt.

systeem specs

• RedruM
page file usage staat nu op 1.47 gb..terwijl ik gewoon in windows zit met winamp aan en msn aan.
Bij processes heeft het grootste ding een VM size van 20 mb ongeveer. Alles bij elkaar is het iig nooooit 1.47 gb.

• RedruM
Hmm weer ingesteld dat windows zelf geheugen moet regelen, maar WarCraft crashde toch weer na een tijd door virtueel geheugen tekort.. wat moet ik nou :|

• RedruM
Hmm ik ging warcraften.. 1.26 gb in gebruik van virtueel geheugen (terwijl bij proces war3 maar 120 mb wordt gebruikt).. maar goed..gestopt met warcraft.. het virtueel geheugen gebruikt blijft evenhoog.. 1.26 gb dus.. het wordt dus gewoon niet meer geleegd lijkt het.

Verwijderd

Virtueel geheugen: je hebt er verschillende smaken in onder Windows XP.

- Custom: dan stel je per partitie in wat Windows mag gebruiken. Afhankelijk van je systeem (en met jouw systeem-specs zit je ietsjes aan de lage kant qua gewoon RAM-geheugen), neemt Windows minimaal 1.5 x SYSTEM-RAM daarvan in beslag. In jouw geval kan ik me goed voorstellen dat als je je paging-file op 2Gb hebt gezet, dat Windows dat ook allemaal wil gebruiken.

- Managed: Hiervoor geldt dat Windows zelf bepaald hoeveel paging-file er nodig is. De minimale omvang kan je niet bepalen, maar ook daarvoor geldt de rekensom van 1.5 x SYSTEM-RAM. Aangezien Windows zelf al ongeveer tussen de 80 en 190Mb inneemt (afhankelijk van geinstalleerde Windows-onderdelen en overige programma's), kan ook deze paging-file van 1.5x snel te klein worden. Windows kiest er dan zelf voor om deze groter en groter te maken afhankelijk van de vereisten.

- No pagefile: zegt al genoeg. Je gaat ervanuit dat je PC voldoende uitgerust is met SYSTEM-RAM zodat Windows en andere pakketten in het echte RAM-geheugen kunnen draaien. Voor enigszins experimenteren is 512Mb-1Gb toch wel vereist. Zelf vind ik het pas lekker lopen bij 2Gb RAM.

Maar, dan terug naar het probleem. ELKE paging-file die door Windows of de gebruiker wordt ingesteld, zal NIET worden geleegd en op 0 worden gezet. Ten eerste is dit om te voorkomen dat de schijf volloopt en Windows geen paging-file meer kan aanspreken en ten tweede om te voorkomen dat bij het opstarten er te weinig RAM-geheugen vrij is om bijvoorbeeld driver-updates te doen of het register te laden.

Mijn oplossing: zet je paging-file op 1Gb op 1 partitie en kijk heeeel goed na dat op de andere partities niks aanwezig is als paging-file. Vind je dat je PC langzaam is; zet 'm dan op maximaal 2Gb. Vind je dan nog steeds rare dingen, dan zou ik maar eens gaan kijken naar een defecte geheugen-controller van je mobo!

• RedruM
Thx voor je lange reactie.. :)
Maar het probleem lijkt toch echt te zijn dat de page file groeit en groeit totdat hij niet meer kan groeien en ik het 'tekort aan geheugen' probleem krijg. Het LIJKT me dat als je een applicatie afsluit je virtueel geheugen weer leger moet raken, maar dat gebeurt dus niet. Elke keer als ik wat doe, wordt die page file steeds maar groter totdat die vol zit. Dat gebeurt nu al 2 dagen.

En of ik nou m'n page file op de ene of de andere HDD zet, het probleem blijft identiek. Ik heb verder geen losse partities.

[ Voor 15% gewijzigd door RedruM op 10-06-2004 21:33 ]

Verwijderd

RedruM schreef op 10 juni 2004 @ 21:32:
Thx voor je lange reactie.. :)
Maar het probleem lijkt toch echt te zijn dat de page file groeit en groeit totdat hij niet meer kan groeien en ik het 'tekort aan geheugen' probleem krijg. Het LIJKT me dat als je een applicatie afsluit je virtueel geheugen weer leger moet raken, maar dat gebeurt dus niet. Elke keer als ik wat doe, wordt die page file steeds maar groter totdat die vol zit. Dat gebeurt nu al 2 dagen.

En of ik nou m'n page file op de ene of de andere HDD zet, het probleem blijft identiek. Ik heb verder geen losse partities.
Volgens mij snap je niet helemaal hoe een page-file eruit ziet. Dat is eigenlijk gewoon een bestand (pagefile.sys) en dat is XXX Mb groot. Het maakt niet uit of je Windows aan het staan met 1 programma of Windows met 8000 programma's; die page-file is een bestand van XXX Mb groot en Windows vult dat als Windows dat nodig vindt. Het bestand wordt niet kleiner of groter als je minder of meer programma's open hebt staan.

*edit*
www.windowsupdate.com ; niet dat je ergens een vage bug hebt die voor memory leaks zorgt ofzo?? Laatste Warcraft-patch al geinstalleerd??
*end edit*

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 21:53 ]

• RedruM
Ik kijk steeds bij Windows Task Manager naar de Page File usage en deze neemt alleen toe, NOOIT af.. het zou dynamisch moeten zijn..dus wanneer ik programma's sluit zou de PF usage moeten afnemen theoretisch. Dit gebeurt dus niet.. ik kijk niet naar de grootte van pagefile.sys dus maar ik kijk bij de task manager.
Laatste WC patch heb ik installed ja..

Verwijderd

RedruM schreef op 10 juni 2004 @ 22:00:
Ik kijk steeds bij Windows Task Manager naar de Page File usage en deze neemt alleen toe, NOOIT af.. het zou dynamisch moeten zijn..dus wanneer ik programma's sluit zou de PF usage moeten afnemen theoretisch. Dit gebeurt dus niet.. ik kijk niet naar de grootte van pagefile.sys dus maar ik kijk bij de task manager.
Welke waardes heb je staan bij je Physical Memory en je Kernel Memory??

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
Mijn xp pro is nederlands dus ik ken niet alle engelse termen precies, maar:
- Als je je taskmanager open hebt ga dan naar beeld en kies kolommen selecteren en vink dan 'grootte van virtueel geheugen' aan. Als het goed is zie je dan bij ieder proces hoeveel 'echt' en hoeveel virtueel geheugen het gebruikt. Is er misschien een specifiek proces dat op hol gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door schnitzelcore op 10-06-2004 22:23 ]

Windows is exiting. Is this OK?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 20:19

jotheman

Was like that when I got here!

RedruM schreef op 10 juni 2004 @ 22:00:
LUISTER nou ff naar al die mensen die 't al 10x hebben gezegd. Een pagefile is altijd de grootte die jij instelt. Vol of leeg, je kunt nix zien aan de grootte van de file tenzij je 'm windows in laat stellen. 't Ligt niet aan de grootte van de pagefile. Reinstall gewoon je windows een keer, dan doettie 't vast wel weer.
Size doesn't matter, it's how you use it :P

I see dead pixels...

Verwijderd

jotheman schreef op 10 juni 2004 @ 22:22:
[...]

LUISTER nou ff naar al die mensen die 't al 10x hebben gezegd. Een pagefile is altijd de grootte die jij instelt. Vol of leeg, je kunt nix zien aan de grootte van de file tenzij je 'm windows in laat stellen. 't Ligt niet aan de grootte van de pagefile. Reinstall gewoon je windows een keer, dan doettie 't vast wel weer.
Andere (mogelijke) optie:
- Kies ervoor om geen page-file te laten gebruiken.
- Sluit Windows af en start op in Veilige Modus.
- Haal dan die PAGEFILE.SYS van je HDD af.
- Maak een System-Managed page-file aan.
- Sluit Windows af en kijk of het probleem nog steeds voorkomt.

*edit*
Deze vond ik ook net; misschien ook te proberen?
*end edit*
jotheman schreef op 10 juni 2004 @ 22:22:
[...]
Size doesn't matter, it's how you use it :P
Hey, I can park a Mercedes Maybach in the smallest places... })

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 22:27 ]

• RedruM
Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 22:25:
[...]

Andere (mogelijke) optie:
- Kies ervoor om geen page-file te laten gebruiken.
- Haal dan die PAGEFILE.SYS van je HDD af.
- Maak een System-Managed page-file aan.
- Sluit Windows af en kijk of het probleem nog steeds voorkomt.

*edit*
Deze vond ik ook net; misschien ook te proberen?
*end edit*

[...]

Hey, I can park a Mercedes Maybach in the smallest places... })
Die URL ken ik wel.. hij is dan wel leeg als ik net opstart maar na een tijdje zit ie weer net zoveel tot ik weer kan rebooten. Zal ff dat bovenstaande verhaal proberen.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 19:06

Archimond

Lopende Helpdesk

- Lijkt mij zeer sterk op een virus activiteit die alles volgooit, scan eens met norton, avast EN mcafee met laatste patches

- system specs als moederbord zal handig zijn

- installeer warcraft of windows XP ff opnieuw soms is die zo raar geworden door al die crashes

- http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;314834 voor pagefile bij afsluiten opruimen, maar dan sluit die 1min langzamer af.

- lees dit eens: http://aumha.org/win5/a/xpvm.php

- ik kan zo het niet meer vinden, maar misschien is er in je register een optie eerst je hoofd geheugen en dan pas swapfile te gebruiken

- klik eens op performance tabblad van task manager en geef eens de waarde van physical memory van wanneer warcraft crashed door te weinig virtueel geheugen

- start>uitvoeren: services.msc dan messenger uitschakelen, eigenlijk hoeven alleen maar 7 services aan als je geen server runt en alleen wc3 speelt

- ga ook eens defragmenteren en je schijf controleren voor onderhoud

p.s. 384MB ram is niet te weinig, alleen met 4v4 games is het wat schokkerig als je alles op highest hebt met 1280x1024 (niet naar custom games dan :+ )

• RedruM
thx voor je uitvoerige reactie :)
Ik heb windows toch maar gereinstalled (zat er wel aan te komen) en nu lijkt alles in orde.
Virtueel geheugen lijkt weer dynamisch te werken nu (dus weer af te nemen als ik iets afsluit).

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 19:06

Archimond

Lopende Helpdesk

- Download van www.speedguide.net tcptoptimizer om register aanpassingen:
zet de window op 41280, window scaling on, conn/server 100 en de 1.0 server 40

Als je ping ineens hoger wordt zet dan de window wat lager> 8760 en window scaling off, alleen je download is dan max 250kb/s

- Bij het spelen van warcraft geen virusscanner aandoen, wel firewall aan!
Sommige mensen kunnen echt hacken wanneer ze nogal boos worden, mijn neefje was zonder firewall al 3keer gehackt omdat hij zo goed was ;)

- Als je nog een channel BOT wilt heb ik die wel: Stealthbot, maar ben er nog niet uitgekomen hoe je die configureert

- Zet je virtueel geheugen maar op minimaal: 500MB, als je vaak grote custom games speelt 700mb en max: op volledige ruimte van je harde schijf

(just some extra tweaks)
Pagina: 1