[HT] is dat nou een aardlus?

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104397

Topicstarter
Ik heb een brom in de subwoofer. (Rel Quake II). De brom is alleen hoorbaar als ik de LFE ingang gebruik, en dan nog alleen als de receiver (Onkyo TX-SR601e) aanstaat.
De brom wordt niet beinvloed door het aanpassen van het crossover-filter, maar wel door het aanpassen van de gain op het LFE kanaal.

Als ik alleen de HI-level ingang gebruik heb ik nergens last van, en als ik zowel de HI-level als de LFE aansluit wordt het probleem niet groter of kleiner.

De sub zit overigens op een niet geaard stopcontact.

via de Search werden al wat mogelijke oplossingen duidelijk:

Wat heb ik al geprobeerd:

* CAI aansluiting uit de reciever gehaald -> Brom nog steeds hoorbaar.
* Andere (dikkere) kabel -> Brom nog steeds hoorbaar
* Stekkers omgedraaid in stopcontact (zowel receiver en Sub op zelfde contact is geen optie) -> brommerdebrom

Wat heb ik nog niet geprobeerd (omdat ik dan geld uit moet geven en ik niet zeker weet of het wel een juiste oplossing is voor mijn probleem)

* Aardlus isolator kopen en aansluiten
* Voor de zekerheid toch de CAI aarden

Heb ik te maken met een aardlus, of is er misschien een andere verklaring?

De sub maakt trouwens (als alle kabels los zijn, alleen netspanning erop) ook een hele hele licht zoem, nauwelijks hoorbaar (alleen als je erop gaat zitten luisteren), maar dit is waarschijnlijk gewoon het gezoem van de trafo o.i.d. Dit is dan ook geen probleem, en hoeft wat mij niet opgelost te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mag ik vragen waarom het geen optie is om sub en receiver op hetzelfde stopcontact aan te sluiten? Ik zou dat zeker even proberen om te kijken of dat het is, dan ben je nml lekker snel klaar :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

mvds

Totally awesome!

Een aardlus heb je, als je apparatuur aangesloten hebt staan op geaarde stopkontacten die niet tot dezelfde groep behoren. Als je dus meerdere groepen hebt in dezelfde kamer kan dat een groot probleem zijn.

Aangezien je sub op een niet geaard stopkontakt zit, kan die alzo niet voor een aardlus zorgen.

Wat wel kan, is dat je last hebt van een magnetisch veld, en dan kan het aansluiten van alle apparaten op geaarde stopkontakten dus helpen. (kan helpen, hoeft niet altijd)

Alleen is het dan dus wel belangrijk dat je een aardlus voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 10 juni 2004 @ 11:55:
Mag ik vragen waarom het geen optie is om sub en receiver op hetzelfde stopcontact aan te sluiten? Ik zou dat zeker even proberen om te kijken of dat het is, dan ben je nml lekker snel klaar :)
Dat mag

Het is wel mogelijk, maar niet praktisch (als structurele oplossing) omdat de reciever best een eind uit de buurt v.d. sub staat.
Wel de moeite waard om toch een keer te proberen nu ik erover nadenk
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
obsidian schreef op 10 juni 2004 @ 11:59:

Wat wel kan, is dat je last hebt van een magnetisch veld, en dan kan het aansluiten van alle apparaten op geaarde stopkontakten dus helpen. (kan helpen, hoeft niet altijd)
aardlus

Ik heb geen geaarde stopcontacten. Kan ik op een andere manier de sub (dan wel de reciever) aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wat soms wel gedaan wordt, maar absoluut niet aan te raden is, om een aarddraad te leggen naar je verwarming. Nadeel, wat dus ook gevaarlijk is, is wanneer het fout gaat, voor korte tijd (tot de zekering of de aardlek eruit gaat) staan alle verwarmingen in het huis onder stroom. (plus dat de verzekering erg moeilijk kan doen als er brand uitbreekt, of iemand ge-electrocuteerd word.)

Wat je kan doen, is kijken of er in de verdeeldoos in jouw kamer een aarddraad zit. De verdeeldoos kan je vinden boven je lamp in het plafond. En de aarddraad kan je herkennen aan de kleuren geel/groen. Als die erin zit, dan kan je vanaf de verdeeldoos naar je stopkontakt(en) een aarddraad leggen, en dan je stopkontakten vervangen voor geaarde modellen. Dit is de meest veilige weg. Zou die draad er niet zitten, dan moet er waarschijnlijk vanaf de meterkast een draad getrokken worden. Klinkt als veel werk, maar dat valt reuze mee. ALS je in d emeterkast moet zijn, zorg dan dat je weet wat je aan het doen bent, of vraag het aan iemand die er verstand van heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114995

Dat is mogelijk, je moet dan een stuk van de CV blankschuren. Dan via een schroef van de Sub een draad aan de CV bevestigen. Je kunt natuurlijk ook nieuwe leidingen gaan trekken, kost wat tijd/moeite/geld ;) .

Het kan ook het volgende zijn, probeer eens het volgende:

Zet de receiver/sub en CD/DVD-Player eens aan, laat een CD draaien en zet hem dan op pauze. Is de brom dan weg, ja/nee? Als dat het geval is "geen brom" dan is de mute schakeling van je receiver niet optimaal. Als je de apparaten aanzet en geen CD laat spelen krijgt de receiver geen signaal "no mute" hierdoor komt de brom die wordt veroorzaakt door de receiver.

Dat kan het geval zijn, maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
obsidian schreef op 10 juni 2004 @ 12:22:

. Als die erin zit, dan kan je vanaf de verdeeldoos naar je stopkontakt(en) een aarddraad leggen, en dan je stopkontakten vervangen voor geaarde modellen. Dit is de meest veilige weg. Zou die draad er niet zitten, dan moet er waarschijnlijk vanaf de meterkast een draad getrokken worden. Klinkt als veel werk, maar dat valt reuze mee. ALS je in d emeterkast moet zijn, zorg dan dat je weet wat je aan het doen bent, of vraag het aan iemand die er verstand van heeft...
Volgens mij zit er een blauwe, een zwarte en een andere kleur in (bruinig of zo, kan ook iets ander zijn, ik ben hardstikke kleurenblind.
Ik zal de electroman er eens naar laten kijken.

Maakt het uit of ik de sub of reciever aard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Het beste is beide, omdat ze toch op dezelfde groep zullen komen, zal het weinig problemen opleveren denk ik. En als ze/je toch draden aan het trekken zijn/bent dan is die extra draad ook niet echt een probleem denk ik.

Je hebt trouwens de volgende kleuren:

Bruin = fase = 220 (240) volt
Blauw = min = 0 volt
Zwart = schakeldraad = fase voor de lamp, komt van de lichtschakelaar af, kan 220 (240) volt op staan, ligt eraan of de schakelaar aan of uit staat.
groen/geel = aarde

Geen draden tegen elkaar laten komen btw, ook niet als de stroom uit staat, als je aarde en de nul tegen elkaar houdt, gaat de aardlek eruit. (kan niet echt kwaad, maar je kan je een breuk zoeken als je als je klaar bent geen stroom meer hebt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

/me Niet aarden aan verwarming. De verwarming is geen aarde.
- http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
- http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html
- De volledige NEN3544 en NEN1010 normen zijn op te vragen bij het Nederlands Normalisatie Instituut. Telefoon: 015-690255.

Daarnaast lost het je probleem niet op en zal het waarschijnlijk alleen maar verergeren. Want dan zit je niet alleen met een reciever die aan de coax-aarde hangt, maar ook nog met een subwoofer aan een 'valse'-aarde (waarvan de aardeweerstand onbekend is en niet voor dat doel geschikt/toegestaan).
- http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html
- http://www.breem.nl/fldtechniek/pgstoring.htm

Je receiver + subwoofer zijn waarschijnlijk dubbelgeisoleerde apparaten (Klasse II, NEN3544) met een ongeaarde stekker - als je die gaat aarden ontdoe je juist het doel van de isolatie.

Mocht je probleem veroorzaakt worden door aardproblemen via de coax-aarde bij de receiver, dan kun je die eenvoudig oplossen door een scheidingsfilter te plaatsen bij je coaxhoofdaansluiting. Testen of het daar aan ligt kun je eenvoudig door de coax eruit te halen.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 10-06-2004 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik zei alleen dat het wel eens gedaan word, maar ik raadde het ook meteen af omdat het gevaarlijk kan zijn. :) Ik zal niemand vertellen dat ze dat moeten doen hoor :)

En als het idd apparaten zijn met een ongeaarde stekken, dan heeft het ook geen zin om je stopkontakten te aarden, want die apparaten hebben er dan toch niks aan, aangezien er in de stekker geen voorziening zit voor de randaarde. :)

[ Voor 42% gewijzigd door mvds op 10-06-2004 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
obsidian schreef op 10 juni 2004 @ 12:59:
Ik zei alleen dat het wel eens gedaan word, maar ik raadde het ook meteen af omdat het gevaarlijk kan zijn. :) Ik zal niemand vertellen dat ze dat moeten doen hoor :)

En als het idd apparaten zijn met een ongeaarde stekken, dan heeft het ook geen zin om je stopkontakten te aarden, want die apparaten hebben er dan toch niks aan, aangezien er in de stekker geen voorziening zit voor de randaarde. :)
Waarom denk ik daar nou zelf niet aan. Als je het zo zegt is het logisch.

Mijn receiver heeft een niet aardbare stekker. De SW daarentegen heeft zo'n ronde stekker met de normale 2 pins voor in het stopcontact, maar heeft daarbij ook nog een gat aan de bovenkant, waar nog iets in kan, volgens mij zo'n extra pin die uit een contactdoos komt. (maar da's buitenlands volgens mij)

Afbeeldingslocatie: http://www.benvanschoor.nl/images/stekker.jpg
Bij mij is dat gat open en ong 1/1,5 cm diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat is een belgische aard-aansluiting, maar dat geeft niet, aan de boven en onderkant zit dan ook nog eens een metalen plaatje die kontakt maakt met de aardpinnen in je stopkontakt. (als het tenminste een stekker is die randaarde heeft, anders is alles gewoon van kunststof.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Dat gat dat je ziet is voor een "gewoon" stopcontact met aardingspen. Maar meestal zijn de stopcontacten voorzien op zowel randaarde en aardingspen. Voor zover ik zie is dat bij jou stopcontact ook zo, die stekker maakt dus verbinding met de randaarde van je stopcontact.

Sorry, dubbelpost....Tis dus zeker juist :+

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 10-06-2004 13:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

naftebakje schreef op 10 juni 2004 @ 13:22:
Sorry, dubbelpost....Tis dus zeker juist :+
Tsss... prutser :D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk overigens niet dat het een aardingsprobleem is, omdat ik het alleen heb bij de LOW level input, en niet de HIGH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

euss:

Niet meteen gaan stressen, ik zeg niet dat hij het moet doen ;) .

Jij bedoelt waarschijnlijk de randaarde --> Protective Earth Ground (PE) of Chassis Ground. Deze wordt gebruikt om de lekstroom af te voeren zodra er een lek is met "10 milli ampere" of meer slaan de zekeringen eruit, dit is puur voor de veiligheid. De aardlus wordt uiteindelijk veroorzaakt door de afscherming/aarde van de signaallijnen, en via de randaarde van de stopcontacten

Aarde --> dat is gewoon de 0.

Jammergenoeg is het nog steeds geen "must" dat alle huizen voorzien zijn van geaarde stopcontacten. Meestal is alleen de begane grond ervan voorzien en de overige etages niet.

Vooral de apparaten uit Amerika "HiFi" zijn gebouwd op basis van PE, ik heb zelf ook geen randaarde, dus als ik eens pech heb ben ik zwaar de klos. Het laten aanleggen kost nogal veel geld en tijd, effe trekken zit er niet in mijn situatie moet ik het plafond loshalen om bij de verdelers te komen :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Misschien niet helemaal on-topic, maar ik waag het er maar op.

Op mijn kamertje staan er heel veel electrische aparaten. Ik heb 2 electrische circuits lopen (16A)

Op de ene stroomkring staan 2 pc's, 3 schermen, 200W versterker, Logitech Z-680

Op de andere staat mijn lichtinstallatie (8par 56's 300W, 2per 56 500W, ADB theaterspot 500W, JB Dicrolight 2000W tot)allemaal met dimmers en zekering per kanaal, pana beamer en een koelkast.

Er is totaal geen geluidsbrom, storing of ruis. Omdat de laatste tijd enorm veel electrische aparaten de geest geven stel ik mij de vraag of het wel goed is om al deze aparaten op 2 circuits te hangen. Zo neen, of er iets aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Per groep kun je circa 3520 Watt "16A x 220V" trekken, als er teveel wordt gevraagd slaan de stoppen eruit.
Pagina: 1