Ik heb een brom in de subwoofer. (Rel Quake II). De brom is alleen hoorbaar als ik de LFE ingang gebruik, en dan nog alleen als de receiver (Onkyo TX-SR601e) aanstaat.
De brom wordt niet beinvloed door het aanpassen van het crossover-filter, maar wel door het aanpassen van de gain op het LFE kanaal.
Als ik alleen de HI-level ingang gebruik heb ik nergens last van, en als ik zowel de HI-level als de LFE aansluit wordt het probleem niet groter of kleiner.
De sub zit overigens op een niet geaard stopcontact.
via de Search werden al wat mogelijke oplossingen duidelijk:
Wat heb ik al geprobeerd:
* CAI aansluiting uit de reciever gehaald -> Brom nog steeds hoorbaar.
* Andere (dikkere) kabel -> Brom nog steeds hoorbaar
* Stekkers omgedraaid in stopcontact (zowel receiver en Sub op zelfde contact is geen optie) -> brommerdebrom
Wat heb ik nog niet geprobeerd (omdat ik dan geld uit moet geven en ik niet zeker weet of het wel een juiste oplossing is voor mijn probleem)
* Aardlus isolator kopen en aansluiten
* Voor de zekerheid toch de CAI aarden
Heb ik te maken met een aardlus, of is er misschien een andere verklaring?
De sub maakt trouwens (als alle kabels los zijn, alleen netspanning erop) ook een hele hele licht zoem, nauwelijks hoorbaar (alleen als je erop gaat zitten luisteren), maar dit is waarschijnlijk gewoon het gezoem van de trafo o.i.d. Dit is dan ook geen probleem, en hoeft wat mij niet opgelost te worden.
De brom wordt niet beinvloed door het aanpassen van het crossover-filter, maar wel door het aanpassen van de gain op het LFE kanaal.
Als ik alleen de HI-level ingang gebruik heb ik nergens last van, en als ik zowel de HI-level als de LFE aansluit wordt het probleem niet groter of kleiner.
De sub zit overigens op een niet geaard stopcontact.
via de Search werden al wat mogelijke oplossingen duidelijk:
Wat heb ik al geprobeerd:
* CAI aansluiting uit de reciever gehaald -> Brom nog steeds hoorbaar.
* Andere (dikkere) kabel -> Brom nog steeds hoorbaar
* Stekkers omgedraaid in stopcontact (zowel receiver en Sub op zelfde contact is geen optie) -> brommerdebrom
Wat heb ik nog niet geprobeerd (omdat ik dan geld uit moet geven en ik niet zeker weet of het wel een juiste oplossing is voor mijn probleem)
* Aardlus isolator kopen en aansluiten
* Voor de zekerheid toch de CAI aarden
Heb ik te maken met een aardlus, of is er misschien een andere verklaring?
De sub maakt trouwens (als alle kabels los zijn, alleen netspanning erop) ook een hele hele licht zoem, nauwelijks hoorbaar (alleen als je erop gaat zitten luisteren), maar dit is waarschijnlijk gewoon het gezoem van de trafo o.i.d. Dit is dan ook geen probleem, en hoeft wat mij niet opgelost te worden.