Toon posts:

[w2k] dns op server (met Active Dir) uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een w2k server met een zooi clients eraan. Dmv een router zit de hele handel gekoppeld aan internet. De server is PDC, dus er is Active Directory geinstalleerd.

Ook is DHCP geinstalleerd op de server. Die geeft aan alle clients als standaardgateway het IP van de router en 2 (externe) dns-en.

Nu is het vreemde dat als de netwerkserver down is, niemand meer kan internetten.

Op de W2K server draait DNS, en die cached vanalles. Dit wil ik helemaal niet! En ik heb dat (volgens mij (2,5 jaar geleden)) nooit aangezet.

Is het mogelijk om DNS gewoon uit te schakelen op de netwerkserver, zonder dat er vanalles fout gaat? Of is er een andere manier om ervoor te zorgen dat clients helemaal niets met de W2K-server temaken hebben tijdens het internetten?

Op de W2K-server draaien ook een antal websites (intranet) dus daar zal die DNS ook wel voor gebruikt worden. Het is geen probleem als er dan op alle clients lokale host-files moeten komen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Active Directory kan volgens mij niet zonder DNS op de server.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Klopt, die DNS server is nodig om AD werkend te houden. Je zult gewoon moeten leren om dat ding niet uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dan inderdaad een kwestie van beheersen.... :)

Kan ik wel in DHCP instellen dat alle clients gewoon die netwerserver niet als 2e DNS toegewezen krijgen?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
dacht dat je gewoon twee andere dns servers opgeeft bij de dhcp server dat de clients dan geen navraag meer doen aan de dns server van je domein maar waarom zouw je ubberhaupt een DC uit willen zetten die servers zijn er voor om 24/7 te werken en het is logische dat inet niet meer werkt als mensen geen ip enz. meer krijgen van de dhcp van je DC

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou 'm inderdaad ook gewoon aan laten staan. Servers moet je gewoon 24/7 aan te staan want anders heb je er weinig aan.

Het lijkt me zelfs beter om die server via DHCP als DNS server aan te geven en dan forwarding naar de DNS servers van je ISP aan te zetten. Dat lijkt me iets netter dan wat jij doet.

Hoort dit topic trouwens in PNS thuis? Lijkt me meer iets voor WOS. Het klinkt voor mij niet echt als een probleem in een professionele omgeving.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:31
er kan geen AD bestaan zonder DNS.

DNS is het hart van AD.

Als je dns niet werkt, werkt AD niet.

Want ALLES wat je doet in AD, zoals bijv. het opzoeken van de File Servers, Domain controllers, Global Catalogs gebeurt allemaal met DNS.

Dus gewoon forwarders instellen op je DNS en gaan met die banaan

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Grolsch schreef op 10 juni 2004 @ 13:07:
er kan geen AD bestaan zonder DNS.
waarbij niet gezegd is dat dat met alle geweld een MS DNS server moet zijn overigens.
What AD Needs from a DNS Server
The Active Directory absolutely needs two things of its DNS server:
Support of underscores in DNS names

Support of SRV records
Furthermore, AD is light-years easier to run if it supports:
Dynamic DNS

You Do Not Need to Use a Microsoft DNS Server
I said this before, but I want to stress it. Most people use a Unix or Unix-derivative machine runninga program called BIND to act as their DNS server. Active Directory can work perfectly well in an environment where a Unix-based BIND server acts as its DNS server, so long as it’s a version of BIND that supports SRV records (RFC 2782) and dynamic updates (RFC 2136) and permits machine names with underscores. (I know—I’ve done it. I successfully created a three-domain AD forest using a single DNS server running BIND on Linux. Worked like a charm, dynamic zones and all.)
Or you might be using Lucent’s QIP DNS/DHCP replacement, a good alternative to either BIND or Microsoft’s DNS. In that case, you need not configure a Windows 2000 or Server 2003 system as a DNS server.
Even overgeklopt uit Mastering windows 2003 Server, 1e druk, Mark Minasi.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Maar om even terug te komen over je ipconfiguratie, ik heb geen idee hoe deze is maar hier een paar puntjes.

DHCP Settings:
IP reeks + subnet zelf kiezen (192.168.x.x / 10.x.x.x)
DNS Servers:
- de server met AD en DNS *
- pri server van ISP
- sec server van ISP

DNS Config:
Forwarden naar pri en sec isp dns server.

* Je eigen server MOET als eerste dns server staan, anders gooit hij bij gebruik van AD het eerst naar je ISP, daardoor kan het opstarten van Windows wel 5 (!!!!!) minuten duren op een P4 2ghz (mandatory profile van 2mb, 100mb netwerk).
Pagina: 1