a7v600-x crasht bij test 6 van memtest86.

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sys: 350 watt sweex voeding (ook ander merk geprobeerd) , asus a7v600-x, xp 2600 (1917 / 166 MHz) . 256 MB geheugen. (2 dezelfde kingstons valueram geprobeerd, met 'kingston' op de chips, 1 kingston geprobeerd met 'elpida' op de chips en 1 'ecl brand on third' geprobeerd met 'MT' op de chips. dit maakt allemaal geen fuck uit, in welk slot je ze ook stopt.), ati r9200se videokaart (ook al geforce 4mx geprobeerd)

memtest versie 3.0 en 3.1 (memtest.org crasht al bij het opstarten, maar dit schijnt wel vaker voor te komen met nieuwere via chipsets) windows memtest van ms heb ik ook geprobeerd, deze crasht in test 4.

goed hij crasht bij de overgang van test 5 naar 6. geen gewone fouten ofzo, maar gewoon echt het halve scherm vol met rare tekens. wat ik ook doe, ik krijg het niet opgelost, behalve als ik de processor terugklok. processor op 1533 mhz / fsb 133 gaat het wel goed. je zou zeggen dat dit komt doordat het geheugen dan wellicht ook langzamer loopt. helaas. als ik het geheugen handmatig op 266 MHz zet en ook de overige geheugeninstellingen conservatief instel, maakt dit geen verschil. voltage van het geheugen is helaas niet instelbaar volgens mij.

het klinkt logisch dat de processor defect kan zijn of te warm wordt doordat hij het op een lagere snelheid wel doet. dit lijkt me ook sterk, omdat het niet uitmaakt als ik de l2 cache uit zet. er zit bovendien een boxed cooler op. ik heb dat vaker gedaan, hij zit echt goed.

usb legacy mode heb ik trouwens ook uit staan. dit kon bij sommige borden problemen geven in memtest.

het werkelijke probleem is trouwens dat de pc domweg xp niet wil installeren. hij hangt tijdens de installatie als hij al in de gui is. (de laatste keer bij 39% te gaan) ik heb ook een paar keer gehad dat bij het bestanden kopieren hij fouten geeft als 'k n be t nd n t kop e en' ofwel kan 'bestand niet kopieren' maar dan op de vage manier als ik het net beschreef. hij laat allemaal tekens weg.

iemand een suggestie? is dit bordje extreem picky met geheugen ofzo? zo ja waarom doet hij dan raar met 3 verschillende soorten geheugen?

Verwijderd

ten eerste, weet je zeker dat je mem wel op 266 draait als je 166MHz fsb draait? De ervaring met VIA chipsets is dat dit niet altijd zo werkt, maar dat kan veranderd zijn natuurlijk. Kun je checken met CPU-Z (www.cpuid.org).

Edit:
Moet je wel win kunnen installen natuurlijk..doh..

Ik zou zeggen dat het mem kapot is, maar alle 3 lijkt me heel sterk. Toch lijkt het wel op een mem probleem (memtest die crasht, betanden niet kunnen kopieren). Verder lijkt het me sterk dat je de Vddr niet kan aanpassen. Misschien kun je dat even checken. Ik heb zelf niet zo'n plank, dus ik kan je niet vertellen waar het zit. Op een A7N8X zit het onder Advanced Chipset Features geloof ik..

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 12:45 ]

Verwijderd

Welke bios heb je: v1003 heeft "Patch for certain Samsung memory"
http://www.asus.it/suppor...m.aspx?ModelName=A7V600-X

Vaker bij asus het geval dat je je bios moet updaten om het geheugen stabiel te krijgen...

• smvs
  • Niet online
ik heb bios 1003 maar die is net zo instabiel als 1002.

goeie tip dat 266 mhz instellen niet noodzakelijk echt 266 mhz in hoeft te houden.

vdimm kan ik echt nergens vinden, ik vond het ook al raar.

krijg morgen een nieuwe cpu en een ander bord (a7v8x-x) dus dan kan ik weer wat verder testen.

• smvs
  • Niet online
update:

andere cpu maakte geen fuck uit.

ander mobo wel. met de a7v8x-x doet ie het prima.

a7v600-x gaat gewoon fijn rma.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
offtopic:
Wat is nou het verschil tussen een a7v600 en een a7v600-x ?
Pagina: 1