Toon posts:

slack & hpt370

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil linux installen op een miror van 2x 40 gb op een hpt 370 controler, nou heb ik eerst een losse schijf aan de betreffende pc gehangen, kernel gecompled na mijn wensen en ik heb een module voor die raid controler met insmod toegevoegd (hpt37xx.o) . gekeken of de kernel wel booten door hem eff in lilo te zetten, en daarna eff een nieuwe slackware iso gemaakt om vervolgens slack te instaleren op het raid array van af de cd.

maar al met al, als ik geboot heb van cd en met mijn eigen kernel opstart en wil gaan instaleren kan er geen file systeem woorden gemount. al met al ik heb het vermoede dat die module niet geladen woord.

is het mogelijk om mischien die module in de kernel image te krijgen? ik heb een beetje het vermoeden dat lose moduls niet gepakt woorden van de cd.
ik heb de search al gebruikt. veel mensen hebben het probleem om op een raid array in instaleren maar heb nog niet echt een oplossing gevonden.

ook heb ik de standaard hpt drivers uit de kernel gegooid, omdat anders de hdd's die aan de controler hangen niet als een array woorden gezien.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

welke kernel gebruik je? Want in 2.4 kan je je hardware raid array op zo'n HPT370 wel benaderen maar in 2.6 kan dit niet meer (kwam ik ook gister achter).

Heb zelf een HPT370 controller op mn VP6 en in de raid-bios kan ik een array maken. Onder Windows kan ik die benaderen maar met Linux alleen met kernel 2.4 Voor kernel 2.6 moet je software raid gebruiken.

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
kernel 2.4 , maar de standaard hpt drivers zien de hdd's niet als array maar gewoon 2 lose schijven, daarom moeten die uit, en moet een een goede module(driver) voor in de plaats.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 17:20 ]

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
En die goede driver zit in de kernel, dus je hebt de module van highpoint niet nodig. Neem een recente 2.4 kernel, zet bij 'Code maturity level options ' 'Prompt for development and/or incomplete code/drivers' aan. En dan bij 'ATA/IDE/MFM/RLL support' moet je dit aanzetten:
- Support for IDE Raid controllers (EXPERIMENTAL) (onderraan)
- Highpoint 370 software RAID (EXPERIMENTAL)
- HPT36X/37X chipset support (deze volgens mij ook nog, maar dat weet ik niet helemaal zeker)

• nzyme

nzyme

terror

wel dus, want die is voor de chipset die disks moet aansturen lijkt me :)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb nu 2x een kernel gebouwd met de Highpoint 370 software RAID (EXPERIMENTAL), en een keer met en een keer zonder de HPT36X/37X chipset support.
in bijde gevallen boot i in wil in lilo (op de standaard ide controler) maar zodra ik de kernel op cd zet en slack probeer te inslaleren krijg ik de hele tijd "unable to mount root fs" .

iemand enige idee waar dat aan ligt?

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 02:31

Zym0tiC

^_^

ik heb een zelfde soort setup en in mijn lilo verwijs ik naar /dev/ataraid/d0p1.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• nzyme

nzyme

terror

waarom ka je niet gewoon 2.6 installen (das toch de toekomst) en kies je voor een software-raid? Hardware-raid (ide atlhans) gaat dr toch uit (is al niet meer aanwezig in 2.6)

| Hardcore - Terror |

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 02:31

Zym0tiC

^_^

Hellraizer schreef op 11 juni 2004 @ 14:08:
waarom ka je niet gewoon 2.6 installen (das toch de toekomst) en kies je voor een software-raid? Hardware-raid (ide atlhans) gaat dr toch uit (is al niet meer aanwezig in 2.6)
waarom zou je niet kiezen voor 2.4 met ideraid ipv software raid :? is ideraid dan zo slechter? om eerlijk te zijn draai ik liever ideraid /2.4 dan software raid /2.6 voor mijn gevoel dan :)

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Het ideraid wordt ook softwarematig gedaan dus er zal weinig verschil zijn in snelheid. Het voordeel van ideraid is dat je zowel windows als linux naast elkaar kan draaien op een systeem met raid.

Ik heb gelezen dat de ide-raid tijdelijk uit de 2.6 kernels is gehaald omdat de oude implementatie niet zo mooi was. Later zou deze dus in verbeterde vorm terugkomen.

En even on-topic :) Je moet wel een kernel rond 2.4.22 of hoger pakken, anders zit er geen ondersteuning in voor raid 1. Zoals gezegd moet de disk dan worden aangeproken onder /dev/ataraid/d0p1. Als laatste puntje; het kan misschien nog helpen om de laatste bios-update te doen(van je moederbord) zodat de htp370 controller ook een nieuwere bios krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door cool_zero op 11-06-2004 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
momenteel wil ik gewoon eff de 2.4 kernel met deze raid controler, iemand nog enige idee hoe ik dit op moet lossen?
het is een lose controler, dus niet onboard in het moederbord.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 10:57:
is het mogelijk om mischien die module in de kernel image te krijgen? ik heb een beetje het vermoeden dat lose moduls niet gepakt woorden van de cd.
Booten van cd gaat met een ramdisk en een kernel image. Beide worden door de bootloader (m.b.v. het bios) naar het geheugen gekopieerd. In de ramdisk zit dan een script (/linuxrc) die allerlei dingen doet direct na het initialiseren van de kernel. Daarbij hoort voornamelijk het laden van modules voor opslag (zoals scsi modules of software raid). Nu kun je wel mooi die modules maken, maar als die niet door het script geladen worden, ben je nog nergens. Het makkelijkste is, zoals je zelf reeds gedaan had, een kernel maken met de juiste modules aan boord.
ook heb ik de standaard hpt drivers uit de kernel gegooid, omdat anders de hdd's die aan de controler hangen niet als een array woorden gezien.
Ja, en dat moet dus niet. (Coolzero heeft dat al aangegeven).
Ataraid (dat is een software raid implementatie) werkt als volgt:
* Je hebt een device driver nodig voor je chip (hpt37x).
Deze maakt dan /dev/hd[a-h] device nodes aan.
* Je hebt een software raid driver nodig, die gebruik maakt van de device nodes van je harddisks. Deze driver maakt op zijn beurt nodes en deze kun je gebruiken als zijnde je raid array. Dat is dan /dev/ataraid/d*
(Stiekum is de driver dus onafhankelijk van je controller, kijk maar naar de source. Hij maakt gewoon gebruik van de bdev interface).
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 13:30:
hmm ik heb nu 2x een kernel gebouwd met de Highpoint 370 software RAID (EXPERIMENTAL), en een keer met en een keer zonder de HPT36X/37X chipset support.
in bijde gevallen boot i in wil in lilo (op de standaard ide controler) maar zodra ik de kernel op cd zet en slack probeer te inslaleren krijg ik de hele tijd "unable to mount root fs" .
JA, tis nu makkelijk in te zien dat je er niet komt zonder support voor je chipset. Als je cdrom ook nog aan deze controller hangt, krijg je zelfs een kernel panic. Zodra de kernel geinitialiseerd is, kan ie geen gebruik meer maken van de BIOS functies en als de driver waar je cdrom aan hangt ontbreekt, dan sterft ie :)

Ik denk dat je met deze uitleg een heel eind moet komen.
Samengevat:
* kernel maken volgens Coolzero
* Tijdens de installatie installeren op /dev/ataraid/d0pX
(Met devfs is het /dev/ataraid/disc0/partX)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1