[LSI MegaRAID 150-6] hoe RAID10 instellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:28

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Ik heb net een LSI MegaRaid 150-6 gekocht(S-Ata).
En heb er 5 x 74 GB Raptors aan hangen.
En wil graag raid 10 gaan draaien(er komt er vanmiddag nog en schijf bij namelijk).
Maar ik kan weinig vinden in de documentatie hoe ik dat kan instellen.

Dit staat onder het kopje RAID 10:
RAID 10 (RAID 0 and RAID 1 combined in a single array)
RAID 10 is an array of RAID 1 arrays that is configured as a RAID 0
array. RAID 10 improves data transfer rates while providing RAID 1
fault tolerance. A RAID 10 array can tolerate one device failure in each
RAID 1 array.
Ik begrijp hieruit dat ik RAID 1 arrays moet maken, dus dat heb ik gedaan, maar daarna zie ik geen mogelijk om die 2 arrays samn te voegen als RAID 10.
Iemand die het in een paar simpele stappen kan uitleggen ?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36
Ik weet niet of een raid 10 array met 6 schijven mogelijk is (nou ja, een raid 0 van 3 raid1 arrays zou moeten lukken :) ), maar dan ben je 3 schijven kwijt aan redundancy.

Kun je dan niet beter een raid5 array maken met een hot-spare? Dan ben je maar 2 schijven kwijt :)

Of een mirror om van te booten en een raid 5 array voor opslag, kost je ook 2 schijven.

Met andere woorden: waarom raid 10 ? :P

@ vanke014:
In de 2e regel staat dat hij er al vijf heeft, en in de derde staat dat er vandaag nog 1 bijkomt :)

Tevens lijkt me een raid 10 met een oneven aantal schijven onmogelijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Paul op 10-06-2004 10:56 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

5 schijven? Of komt er een zesde bij? :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

en als je het omdraait (zoals gezegd lukt het niet om raid1 met 3 disks te bouwen).
Een raid 01 dus (2*3 disks in raid0 die met elkaar gemirrored zijn

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:21

FastBunny

Give it the Works !

Kan wel. Heb hier op een Server (Dell PowerEdge 4600) 6 schijven in RAID10. Zijn 3 RAID1 arrays, welke vervolgens weer in raid 0 gezet zijn. Kan wel, maar is afhankelijk van de controller, in de Dell een PERC/3 (LSI)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
mmm Dan ga ik denk een raid10 setup maken van 4 schijven.
En een raid1 setup als boot device.

Maar ik kan helaas niet vinden hoe ik die raid10 setup kan maken, het is niet duidelijk uitgelegd in de documentatie.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je moet geloof ik tijdens het maken van de arrays twee (of meer) groepen van twee drives maken (drives aanklikken, accept array of iets dergelijks doen, dan de volgende twee). In het laatste scherm waar je het RAID level, stripe size e.d. kunt instellen dan kiezen voor RAID 1 en spanning.

Het wordt uitgelegd in de knowledge base op de site van LSI Logic maar die doet het hier bij mij nu niet.

• John2B
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Van de knowledge base CD Rom:

Solution Title Creating RAID 10 or RAID 50 Arrays on a MegaRAID Controller
Solution ID ict8179
Date Modified 11-March-2004
Goal How do I create RAID 10 or RAID 50 array on a MegaRAID controller?
Fact MegaRAID i4
Fact MegaRAID SATA
Fact MegaRAID SCSI

Fact RAID 10 is multiple RAID 1 arrays spanned into one volume, and RAID 50 is multiple RAID 5 arrays spanned. To create a RAID 10 or RAID 50 array you must make the corresponding RAID 1's or RAID 5's then span them.
Fix To create a RAID 10 from four drives in MegaRAID Configuration Utility (CTRL-M):

Go to New Configuration, press Enter, then select Yes to proceed.
Select the first two drives by highlighting the appropriate drive then pressing the space bar for each one.
Press Enter to create span number one.
Select the next two drives and press Enter to create span number two.
Press Enter one more time to end the array. A configuration screen displays showing a RAID 1 with SPANNING set to YES. This indicates a RAID 10 array and not RAID 1.
Set the advanced options, then Accept the array, press Enter twice, and save the configuration.
Creating a RAID 50 is similar. You create multiple RAID 5s then span them.

Ik hoop dat het hiermee lukt.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
je moet voor Raid 10 zowiezo een even aantal schijven hebben gezien je een mirror + stripe maakt.. mirror is altijd 2 schijven of een veelvoud van 2... die kan je dan in een stripe gooien, dus je moet 2 Raid-1 arrays maken en die samenvoegen in raid 0 = Raid 10

ik weet niet of het mogelijk is om 3 Raid-1 arrays te mergen in een raid-0 array, maar je kan bijvoorbeeld 4 schijven in Raid-10 gooien en de andere los gebruiken of er een raid-0 of -1 van maken met een extra disk die je los gebruikt. misschien moet je Balus_C eens vragen, die weet daar wel meer van denk ik...

btw, ik heb dezelfde controller met 6x Maxtor DM9 160GB eraan in 2 Raid-5 arrays.. lekker veel schijfruimte en (redelijk) veilig :)

Mn 3D printer blogje..

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
John2B schreef op 10 juni 2004 @ 23:27:
Van de knowledge base CD Rom:

Solution Title Creating RAID 10 or RAID 50 Arrays on a MegaRAID Controller
Solution ID ict8179
Date Modified 11-March-2004
Goal How do I create RAID 10 or RAID 50 array on a MegaRAID controller?
Fact MegaRAID i4
Fact MegaRAID SATA
Fact MegaRAID SCSI

Fact RAID 10 is multiple RAID 1 arrays spanned into one volume, and RAID 50 is multiple RAID 5 arrays spanned. To create a RAID 10 or RAID 50 array you must make the corresponding RAID 1's or RAID 5's then span them.
Fix To create a RAID 10 from four drives in MegaRAID Configuration Utility (CTRL-M):

Go to New Configuration, press Enter, then select Yes to proceed.
Select the first two drives by highlighting the appropriate drive then pressing the space bar for each one.
Press Enter to create span number one.
Select the next two drives and press Enter to create span number two.
Press Enter one more time to end the array. A configuration screen displays showing a RAID 1 with SPANNING set to YES. This indicates a RAID 10 array and not RAID 1.
Set the advanced options, then Accept the array, press Enter twice, and save the configuration.
Creating a RAID 50 is similar. You create multiple RAID 5s then span them.

Ik hoop dat het hiermee lukt.
Bedankt ! Het is gelukt om een raid10 setup te maken.
Nog bedankt voor het mailtje ook trouwens.

Ik heb nu een ander probleem, heb dus 6 x 74 GB raptors, en had ze alle zes aangesloten op de megaraid, 1 raid 1 setup en een raid 10 setup.
Ik wilde gaan booten met de raid 1 setup.
Bij de installatie van WinXP Pro, druk ik keurig op F6, en prop er een diskette in waar ik de drivers op heb gezet. En ik kies de juiste controller en druk op Enter. Maar dan krijg ik een scherm waar in staat dat Windows al een driver heeft en dat die die zal gaan gebruiken, en ik kan forceren om de driver te gebruiken van de Diskette door op S te drukken. Ik heb op S geprobeerd te drukken, maar er gebeurd dan niks. Dus dan is de enige mogelijkheid om op Enter te drukken.
Nou toen natuurlijk een partitie aangemaakt(15GB), en laten formateren als NTFS en Windows erop laten installeren, daarna komt de grafische setup verloopt allemaal soepeltjes.
Maar na die setup blijft de computer in een loop rebooten.
En na een lange tijd krijg ik eem melding waarin wordt vermeld dat er een schijfconfiguratie probleem is.

Nu heb ik maar gewoon 2 van de raptors aangesloten op mijn moederbord(net nieuw trouwens) en maak nu gebruik van de onboard VIA raid controller, en heb daar een raid 1 setup gemaakt als boot locatie. En dat werkt wel.
Kijk het is geen ramp dat die niet van die kaart boot, maar ik dacht dat het gewoon moest kunnen het irriteert toch wel een beetje. M'n harddisk configuratie heeft me een vermogen gekost(voor een Student tenminste >:))
Dus iemand een geweldig idee ?
Iemand een idee ?

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
heb je die raid-1 array wel bootable gemaakt? ik heb dezelfde kaart, en ik geloof dat je dat bij de setup moet aangeven.
magoed, als je die raptors al op je mobo hebt zitten is er niks weg, en zeker als je die raid kaart in een 32 bits pci slot hebt zitten is het zelfs beter ook. (qua bandbreeddte die door de pci bus heen moet)

[ Voor 8% gewijzigd door FiXeL op 22-06-2004 07:04 ]

Mn 3D printer blogje..

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Geheel offtopic even, maar @ TS.
Je zegt zelf dat je al voor een behoorlijk vermogen in dit systeem hebt gestoken.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je nu op RAID10 wilt draaien, of zoals je nu doet boot op RAID1, en opslag op RAID10. Boot op RAID1, ok, kan ik inkomen.
Het lijkt mij alleen zonde van je de ruimte van je dure 74GB Raptors om er 3 kwijt te zijn aan redundancy. (1 in je boot mirror, en 2 in je RAID 10). Ik zou voor de 4 opslagschijven, om ze maar zo te omschrijven, toch eerder voor een RAID5 kiezen. Wellicht zelfs alle 6 in RAID5. Scheelt je in ieder geval weer een dure schijf.
Ben trouwens erg benieuwd naar de benchmarks (Atto etc) op dit soort array's.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
FiXeL schreef op 22 juni 2004 @ 07:02:
heb je die raid-1 array wel bootable gemaakt? ik heb dezelfde kaart, en ik geloof dat je dat bij de setup moet aangeven.
magoed, als je die raptors al op je mobo hebt zitten is er niks weg, en zeker als je die raid kaart in een 32 bits pci slot hebt zitten is het zelfs beter ook. (qua bandbreeddte die door de pci bus heen moet)
Ja ik heb hem bootable gemaakt in de bios(dos interface, grafische werkte niet omdat die me MX700 niet vond).
Maar dat mocht niet helpen.
Ja het klopt dat ik hem in een 32bits slot heb zitten, dus het zal uiteindelijk wel beter zijn ja, maar was alleen erg benieuwd hoe en wat.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
BredeP schreef op 22 juni 2004 @ 07:30:
Geheel offtopic even, maar @ TS.
Je zegt zelf dat je al voor een behoorlijk vermogen in dit systeem hebt gestoken.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je nu op RAID10 wilt draaien, of zoals je nu doet boot op RAID1, en opslag op RAID10. Boot op RAID1, ok, kan ik inkomen.
Het lijkt mij alleen zonde van je de ruimte van je dure 74GB Raptors om er 3 kwijt te zijn aan redundancy. (1 in je boot mirror, en 2 in je RAID 10). Ik zou voor de 4 opslagschijven, om ze maar zo te omschrijven, toch eerder voor een RAID5 kiezen. Wellicht zelfs alle 6 in RAID5. Scheelt je in ieder geval weer een dure schijf.
Ben trouwens erg benieuwd naar de benchmarks (Atto etc) op dit soort array's.
Ja klopt een redelijk vermogen ja :)
Heb de schijven ook niet tegelijk gekocht, heb ze in verschillende periode's gekocht, in het begin 2 bij de MyCom voor toen der tijd 279 euro per stuk :'(
Toen 2 bij Computerland voor 249 euro voor stuk, en later nog 2 toen weer bij de MyCom voor 239. Je zal je wel afvragen waarom alleen bij deze twee (dure) winkels, nou omdat ik er vlakbij woon(Amsterdam) en het handig is als er iets mis gaat ermee terug te kunnen.

Misschien is het wel verstandiger om voor Raid 5 of zelfs Raid 50. Zo verlies ik een stuk minder ruimte van die dure Raptors, maar is Raid 50 niet veel langzamer als Raid 10 ? Of is dat verschil te verwaarlozen doordat het allemaal door een trage 32bits 33MHz bus moet ?

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
RAID-5 is sowieso al sneller als RAID-1 omdat het ook een soort van striping doet, dus gewoon een RAID-5 runnen zal niet veel performance loss geven .
een 32bit 33Mhz Bus kan 133MB/sec aan, daar zit een RAID-0 van 2 raptors al bijna aan ...

Verwijderd

Welke Windows precies?
De nederlandse XP heeft volgens mij "druk op E om een extra controller toe te voegen".
Dan doe je dit, en blijkt het niet te werken. Moet je alsnog op S drukken (zoals in de engelse versie)

Verwijderd

De makkelijkste manier om windows te installeren op een raid is om hem eerst te installeren op een normale ide schijf en daar een image van te maken en deze dan op de raid te klonen. Wel niet vergeten om de drivers voor je raid kaart te installeren voordat je het image maakt.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 14:02:
Welke Windows precies?
De nederlandse XP heeft volgens mij "druk op E om een extra controller toe te voegen".
Dan doe je dit, en blijkt het niet te werken. Moet je alsnog op S drukken (zoals in de engelse versie)
Windows XP Pro NL.
En ja ik moet eerst op E drukken om een driver te selecteren, dan kijkt die op de diskette en ik selecteer de juiste driver. Daarna meld de setup dat hij een driver heeft gevonden van windows zelf, en dat ik die kan overrulen door op S te drukken. Maar S indrukken heeft geen effect.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Heb even Atto en HD Tach gedraait.
Hier de resultaten

Dit is de RAID 1 setup op het mobo - Klikken voor grotere versie
Afbeeldingslocatie: http://213.239.183.243/downloads/Atto_&_HD_Tach_RAID_1.png

Dit is de RAID 10 setup op de kaart partitie 1 - Klikken voor grotere versie
Afbeeldingslocatie: http://213.239.183.243/downloads/Atto_&_HD_Tach_RAID_10_partitie_1.png

Dit is de RAID 10 setup op de kaart partitie 2 - Klikken voor grotere versie
Afbeeldingslocatie: http://213.239.183.243/downloads/Atto_&_HD_Tach_RAID_10_partitie_2.png

Ik vind het verschil tussen de 2 partitie's eigenlijk een beetje vreemd maar goed, dat kan komen doordat ze niet gelijke grote hebben.

Maar het verschil met de RAID 1 setup en de RAID 10 setup is wel erg klein, bijvoorbeeld schrijven is veel sneller met de RAID 1 setup als met de RAID 10 setup.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Klein kickje ;)

Verwijderd

Ik vind je HD-Tach resultaten best tegenvallen :?

Als je de snelheden die de schijf kan halen bij elkaar optelt dan mis je toch een boel performance

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 15:30
Ik denk dat je die ATTO waardes maar even moet vergeten: 600 mb/s en 900 mb/s :? :?

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
wezep schreef op 24 juni 2004 @ 15:58:
Ik denk dat je die ATTO waardes maar even moet vergeten: 600 mb/s en 900 mb/s :? :?
ja doe ik ook ;)
Vond ze nogal vreemd.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Een aantal van onze klanten melde dat de LSI Logic i.c.m. Maxtor schijven slecht presteerde, nu bleek dat de " write cache" van de disks uit stond. Je kunt dat controleren door gebruik te maken van de command line interface om de status van disk "write cache" te bekijken en aan of uit te zetten.

Overigens is het mogelijk indien je RAID5 gaat draaien om een Backup Battery Unit aan te schaffen en heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van "write back" cache optie. Hierbij zal de parity berkening in het geheugen plaatsvinden en dus minder i/o wat dus resulteerd in een betere performance tbv RAID5.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 29-06-2004 10:49 . Reden: Typo's ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Aha mmm interessant. Zal ik eens gaan uitzoeken.

Ja ik denk dat ik van die Raid 10 array een RAID 5 array ga maken, dan verlies ik gewoon 1 schijf minder kwa opslag. Eens uitzoeken hoe duur die Backup Battery Unit is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In die laatste firmware versies kun je in WebBIOS geen write-back instellen tijdens het maken van een nieuwe array als er geen BBU is geïnstalleerd. Het is wel mogelijk om later de instellingen van de array te wijzigen en dan alsnog write-back cache aan te zetten. Als je dit zonder BBU doet loop je kans op gegevensverlies als de stroom uitvalt of de machine gereset wordt. Voor workstations wellicht niet zo'n probleem, maar op een server doe je dit niet graag.

Het niet gebruiken van write-back cache halveert de prestaties al snel in RAID 5. Het exacte verschil hangt af van de verhouding write I/O ten opzichte van read I/O. Nou is de MegaRAID SATA 150-6 best wel aantrekkelijk geprijsd dus zou ik de BBU van 100 euro er gewoon bij doen.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Femme schreef op 29 juni 2004 @ 14:06:
In die laatste firmware versies kun je in WebBIOS geen write-back instellen tijdens het maken van een nieuwe array als er geen BBU is geïnstalleerd. Het is wel mogelijk om later de instellingen van de array te wijzigen en dan alsnog write-back cache aan te zetten. Als je dit zonder BBU doet loop je kans op gegevensverlies als de stroom uitvalt of de machine gereset wordt. Voor workstations wellicht niet zo'n probleem, maar op een server doe je dit niet graag.

Het niet gebruiken van write-back cache halveert de prestaties al snel in RAID 5. Het exacte verschil hangt af van de verhouding write I/O ten opzichte van read I/O. Nou is de MegaRAID SATA 150-6 best wel aantrekkelijk geprijsd dus zou ik de BBU van 100 euro er gewoon bij doen.
Femme,

Waar ik in het eerste alinia op doel is de write cache van de disks zelf, of is jou opmerking bedoeld als een toevoeging op de mijne??

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mijn opmerking doelde op de cache van de controller. Het is me nooit duidelijk geweest hoe je kunt zien of de write-back cache van de schijven wordt gebruikt.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Aha die BBU is dus 100 pleuro eens kijken. Dan maar meteen bestellen denk ik.
Altijd handig.

€ 142,50 zie ik net bij shop.webconnexxion.com

[ Voor 22% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 29-06-2004 15:07 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Femme schreef op 29 juni 2004 @ 14:57:
Mijn opmerking doelde op de cache van de controller. Het is me nooit duidelijk geweest hoe je kunt zien of de write-back cache van de schijven wordt gebruikt.
LSI Logic levert een management tool in een webbased en een commandline versie, waarbij de command line versie meer functionaliteiten heeft dan de webbased versie.

In de commandline versie kan de write cache van de disks ge-disabled of geanabled worden.

The MegaRAID SATA 150-6 management software suite consists of a complete set of tools including BIOS-embedded CTRL-M, characterbased MegaManager, and the graphically powered Power Console Plus (PCP). These software utilities provide the apability to configure, manage, and monitor MegaRAID SATA 150-6 adapters, physical drives, and logical drives.

[edit update]
ik lees je laatste zin nu pas goed, de nadruk op HOE er met het cache geheugen word omgesprongen in combinatie met een RAID Controller. Ik zou het overigens logisch vinden dat het zou zijn gedisabled want wat gebeurd er met de data bij stroomuitval of een crash? Bij gebruik van een BBU wordt dat opgevangen.

[edit update]

[ Voor 17% gewijzigd door John2B op 29-06-2004 19:03 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

oeps

[ Voor 123% gewijzigd door NBK op 29-06-2004 17:27 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1