[debian] php4.3.7 en freetype/ttf support wil niet

Pagina: 1
Acties:

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 18:20
Hallo,

Ja, ik ben nu al ongeveer 2 dagen bezig om ttf support te krijgen in mijn php versie, maar wat ik ook doe, niets wil lukken.

Ik gebruik Apache/2.0.49 (Unix) en PHP/4.3.7.

Ik ./config php zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
./configure \
--with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs \
--with-mysql \
--prefix=/usr/local/apache2/php \
--with-freetype-dir=/usr \
--with-ttf \
--enable-gd-native-ttf \
--enable-gd-imgstrttf \
--with-config-file-path=/usr/local/apache2/php \
--enable-force-cgi-redirect \
--with-zlib-dir=/usr \
--disable-cgi \
--with-gettext \
--with-jpeg-dir=/usr \
--with-png-dir=/usr \
--with-gd

Wat goed zou moeten zijn lijkt me, freetype support zit erin.

Goed, compilen dan maar. Er gaat niets fout, hij kan alles gewoon vinden en ik krijg geen error of warning oid dat hij de freetype lib's niet kan vinden.

Nadat ik de httpd.conf wat aangepast heb zodat hij loopt ging ik eens kijken in phpinfo();
Daar zie ik bij het Configure Command gewoon de juiste lijn staan.

Scroll ik dan naar beneden, dan zie ik onder het kopje "GD" niets terug over mijn freetype2.

De gdlib werkt wel gewoon goed, een plaatje maken kan.
Wanneer ik dan met imagettftext() ga werken (wat ik echt hard nodig heb, anders had ik het wel weggelaten) krijg ik de melding:
code:
1
Call to undefined function:  imagettftext() in ....

Wat doe ik in vredesnaam fout? Ik heb wel veel gelezen over problemen met gdlib2 en php4.2.*, maar in php 4.3.* zou dit al opgelost moeten zijn.

Verders werkt php volledig, alles werkt, behalve de freetype dus.

P.S. Niet verwijzen naar apachetoolbox oid, ik wil dit aan de praat zien te krijgen.

Edit:
Ik heb de laatste freetype2 zelf gecompiled. Versie 2.1.8

Edit2:

De laatste gdlib downloaden (2.0.28) en ./configure --with-jpeg --with-png --with-freetype werkt ook niet.
Hier geeft hij geen error tijdens het configureren en installeren.

Ook php geeft geen error tijdens de config met --with-gd-dir=/usr i.p.v. with-gd.
Echter, als ik nu in mijn phpinfo kijk zie ik helemaal niets van GD. GD word dan ook helemaal niet gesupport.
Wanneer ik nu een image probeer te maken krijg ik de volgende error:
code:
1
Call to undefined function:  imagecreate()

[ Voor 55% gewijzigd door IceM op 10-06-2004 19:05 ]

...

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 18:20
Een klein schopje dan maar, want ik ben er nog steeds niet uit.

Ik heb werkelijk alle dingen die ik hier gevonden heb over gd met freetype2 in apache al geprobeerd, niets werkte. Wanneer ik --with-gd als ./configure optie geef krijg ik wel gd support maar geen freetype support. (ik geef deze optie natuurlijk wel mee).

Wanneer ik zelf gd compile (met freetype enzo) en dit aangeef in mijn configure aan de hand van --with-gd-dir=/usr/local krijg ik helemaal geen gd support. (en dus ook geen freetype ;)).

Ik word er onderhand erg ziek van, en heb geen idee waar dit aan kan liggen.

...