Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een simpele vraag: Als ik dingen wil vergelijken (bv: de politieke partijen in Europa) moet ik dan opzoek gaan naar hun verschillen of overeenkomsten?

In beginsel zou je denken dat eerst overeenkomsten alleen vergelijkbaar zijn.
Verschillen impliceren immers dat ze anders zijn en dus niet vergelijkbaar zijn,
daarom zijn ze juist nu anders.

Of: Alleen verschillen zijn vergelijkbaar omdat overeenkomsten juist veronderstellen dat ze niet verschillend zijn.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 14:39

André

Analytics dude

Zowel overeenkomsten als verschillen kun je met elkaar vergelijken.

Verwijderd

Verschillen.

Sommige partijen denken hetzelfde over een onderwerp, daar kun je ze dus niet op beoordelen. Je kunt pas een oordeel vellen als een van de twee meningen over een onderwerp dichter bij jou mening ligt dan de andere.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Die twee sluiten elkaar uit: een overeenkomst is de afwezigheid van verschil en verschil is de afwezigheid van overeenkomst. Als je dingen vergelijkt zoek je dus per definitie naar verschillen en overeenkomsten. Dit beoordeel je per goed gedefinieerde eigenschap van de zaken die je vergelijkt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Hmm.. Ik heb geloof ik je vraag niet helemaal begrepen, ik dacht dat je een keuze moest maken voor een partij, maar je wilt ze vergelijken. Stom, dat staat er ook. |:(

Ik denk dat de vergelijking maar tot op een bepaalde hoogte op gaat. Je zult overeenkomsten en verschillen mee moeten nemen. Bijv bij politieke partijen, twee partijne die dicht bij elkaar liggen, SP en GroenLinks zijn toch zo verschillend dat je ze niet alleen kunt vergelijken op verschillen of overeenkomsten, dan laat je namelijk een groot gedeelte van de informatie weg.