[Linux] IDE -> RAID-1

Pagina: 1
Acties:

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 10:46
Hai!

Ik heb in Amsterdam een servertje hangen, welke nu draait op een maxtor 40 GB harde schijf. Omdat het een eigen bakkie was, was de data onbelangrijk. ('paar weken werk, vette pech')

In die situatie is wel wat veranderd: ik ben iets wijzer geworden qua crashende harde schijven (de nare ervaringen als systeembeheerder krijg je ook), en wat externe partijen, welke wél afhankelijk zijn van email.

Ik zit er sterk over na te denken om mijn machine om te zetten van IDE naar IDE-RAID. Dit met een 3Ware Escalade controller (2 poorts IDE, superding).
Alleen: hoe?

De huidige harde schijven zijn namelijk gepartitioneerd als /dev/hda, en 3Ware maakt daar /dev/sda van. Van horen zeggen heb ik begrepen dat je dd kan gebruiken voor alles en nog wat, maar NIET voor het omzetten van IDE naar SCSI.
Afgezien van dat het wellicht lekker is om eens "schoon" te beginnen, scheelt het uren, zoniet dagen werk, en veel downtime. [rml][ Linux] omzetten naar raid?[/rml] gaf niet echt de oplossing.
Ghost zou wellicht kunnen.

Wie heeft hier ervaring mee?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 22:33

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Koop twee nieuwe schijven, hang die aan de 3ware, maak een raid-1, reinstall het OS op de nieuwe raid, en kopieer de data van de oude schijf.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• DiedX
gewoon booten met Gentoo (of debian, of whatever) en:

cp /mnt/oud/etc /mnt/new/etc -a

oid?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

tar cf - / | ( cd <mount-point nieuwe disk> ; tar xf - )
find / -print | cpio -oc | ( cd <mount-point nieuwe disk> ; cpio -idum )

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

reden waarom je niet kunt kopieren is dat je /etc/fstab verkeerde gegevens bevat.
1) stop 3ware zonder disks in je server en bouw een kernel die hem werkend herkent (geen modules dus, maar _in_ de kernel compilen)
2) edit /etc/fstab en wijzig iedere /dev/hda door /dev/sda (getallen blijven gelijk)
3) zet server uit, en hang je os disk aan kanaal 1 van de 3ware en boot.
4) het zou nu gewoon moeten werken, vanaf je non-raid disk op de 3ware
5) server uit, 2e disk aan 3ware, boot -> 3ware config -> maar raid -> kopier inhoud disk kanaal 1 op disk kanaal 2
6) reboot en ziedaar, een mooi raid1 setje met je originele linux install

Tja, zo simpel lijkt het mij, maar jah, wie ben ik :+

• DiedX
@ Kippenijzer.

Je denkwijze is goed, ware het niet dat dd kan werken op fysiek niveau (geen /etc maar /dev/hda5). In dat geval klopt het fstab verhaal niet. Die legt namelijk een link tussen mountpoint en devices.

Voorlopig voel ik erg voor een goede ghost, en daarna inderdaad alles eroverheen kalken.

• Kippenijzer

Kippenijzer

ehm, als linux boot, leest hij de /etc/fstab wat hij moet moeten. Ik heb het helemaal niet over het kopieren van disk naar disk, dat zal je controleren namelijk gewoon voor je doen, screw dd.
je moet je startup script aanpassen dat hij ook als je disk /dev/sda heet ipv /dev/hda je linux nog gewoon boot. Dat doet je door het aanpassen van de /etc/fstab. Dit test je dan eerst (met knoppix of een rescue flop (of init=/bin/sh) kun je het altijd terug veranderen) door je disk los aan de 3ware te hangen.
Werkt dit, hang je de 2e disk rbij en laat je de _controller_ het kopieren van de diskinhoud voor zijn rekening nemen.
Je hebt niet voor niets een 3ware hardwarematige kaart. (meestal zelfs, zal je 3ware niet eens snappen dat de disken al identiek zijn -> heb je een identieke copy op disk 2, gaat hij hem alsnog een keer overschrijven met de inhoud van disk 1).

• DiedX
Het probleem is dat je in 3Ware geen mogelijkheid hebt om een array te maken zonder 2 harde schijven. Die optie welke je noemt valt dus af!

• Kippenijzer

Kippenijzer

nee, je maakt ook geen raid, je hangt er gewoon een raid loze disk aan, daarna pas voeg je de 2e disk toe en _maak_ je er raid van. Ga me niet vertellen dat een high end leverancier als 3ware _dat_ niet ondersteund.

• DiedX
Hmmz. Ik moet nog even in de FAQ kijken, maar voorlopig zeg ik dat het niet werkt. Ik heb redelijk veel gewerkt met die kaartjes, en bij het aanmaken van de array knikkert hij alle data eraf!

• DiedX
Ok,

ik heb de handleiding doorgenomen. Op http://www.3ware.com/support/UserDocs/Escalade7k-030802.pdf vind je die.

Op pagina 43 en 44 (PDF!) vind je antwoorden:
Confirm array configuration
Select the OK button to confirm creating the array or Cancel to
reject it. The array is not actually created and no data will be overwritten
until you have finished making all your changes and select
the F8 key.
Changing an existing configuration

1 Back up any disk arrays that contain data that you want to retain
before the configuration change.
2 Create new disk arrays following the instructions in the Determining
your configuration, Creating a disk array and Deleting
a disk array sections. You may need to delete existing
arrays to free up disks first.
3 Boot, partition and format any new disk arrays or free disks.
4 When you are finished configuring, restore from backup any
data saved from previous disk arrays
Oftwel: vette pech voor de kabouter. Ik ga inderdaad ghosten, een backup draaien, naar de kerk om te bidden, en vervolgens de boel copieeren!

Bedankt!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:47

s3n

Als je alles hebt uitgevoerd, zou je dan de afloop kunnen vertellen?? Ik zit met vrijwel hetzelfde probleem, ik heb alleen nog geen raidcontroller aangeschaft.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik vind het echt vreemd. Ik gebruik(te) zelf een Adaptec AAR-2400A, waarbij je bij het aanmaken van een Raid1 gewoon aan kan geven of je disk0->disk1 of disk1->disk0 wilt kopieren. Erg vreemd dat/als 3Ware dat niet ondersteund.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Nogal vaag ?
Wat kippenijzer zegt klopt hoor.

Als je nu gewoon een 2de 40GB schijf koopt, je fstab aanpast, kernel bouwt etc. En dan je hardware swapt gaat dat gewoon werken.

Je moet gewoon weten welke schijf als master geldt bij 3Ware!

• DiedX
@Xterm, heb je hier ervaring mee?

Pagina: 1