ik heb hier een pc met ME waar vroeger XP heeft opgestaan. Nu geeft hij nog steeds een bootmelding van XP en ME dus die wilde ik kwijt. nu heb ik heel omslachtig dit gedaan:
Ik start opnieuw op en het systeem geeft aan (iets in de trant van) opstarten nieuwe computer. Dan verschijnt het logo van ME in beeld (normale dus) en dan springt ie terug in dos en zegt ie druk control + alt + del. Verder doet ie dus niets want het lukt ook niet om in de veilige modus te komen, want dan springt ie meteen naar dos
Wie kan me helpen?
Alleen bij de 2e stap ging het fout, ik geef netjes sys c: in en dos geeft aan "Het systeem is overgezet"Zoals u zelf al aangeeft, zijn er kennelijk enkele Windows XP-bestanden op uw systeem blijven staan. Deze moet u verwijderen, danwel vervangen door de bestanden van uw originele Windows om de ongewenste dual-boot-optie kwijt te raken. Op deze manier zal de pc direct weer met alleen de orginele Windows-versies starten. Voor Windows ME gaat u daarvoor als volgt te werk:
Als eerste moet u de Windows ME systeembestanden herstellen, hiervoor heeft u een Opstartdiskette nodig. Heeft u deze niet, maak deze dan aan via Configuratiescherm/Software/Opstartdiskette. Herstart vervolgens de pc met de diskette in het diskstation, en u krijgt dan de keuze uit verschillende opties. Kies hier voor 'Computer opstarten zonder cd-rom ondersteuning'. Na enige tijd belandt u nu niet in de vertrouwde Windowsomgeving, maar ziet u een Dos-prompt. Typ hier in 'sys c:' en druk op de enter-toets. Na korte tijd krijgt u de boodschap 'Het systeem is overgezet' te zien.
De tweede stap is het verwijderen van de overbodige Windows XP-bestanden die het bootmenu verzorgen. Herstart uw pc nogmaals, maar nu zonder de opstartdiskkette in de diskstation. Open vervolgens de Verkenner. Als het goed is staan er op de C:-root (onder meer) de volgende vier bestanden: ntldr, boot.ini, bootsect.dos en ntdetect.com.
Als u de bestanden niet ziet dan komt dat doordat verborgen bestanden niet in de Verkenner worden weergegeven. Dit verandert u door via Configuratiescherm/Mapopties/Weergave/Geavanceerde instellingen de optie 'Verborgen mappen en bestanden weergeven' aan te vinken. Als u de extensies (zoals .ini en .dos) van de bovengenoemde bestanden niet ziet, dan kunt u dit op hetzelfde tabblad veranderen door de optie 'Bestandsextenties verbergen voor bekende bestandstypes' uit te zetten. Vergeet niet na afloop van uw werkzaamheden deze bestandsweergave-instellingen weer in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Verwijder vervolgens met de Verkenner de vier bestanden. Mocht dit niet lukken, rechtsklik dan op zo'n bestand, kies voor Eigenschappen en haal het vinkje bij Verborgen weg. Daarna is het bestand wél weg te gooien.
Misschien zijn er nog enkele XP-bestanden op uw pc achtergebleven. Hoewel deze niet van belang zijn voor het bootmenu, kunt u ze verwijderen omdat Me ze niet nodig heeft en ze dus alleen maar ruimte in beslag nemen. Het gaat om de bestanden pagefile.sys en soms om ntbootdd.sys.
Ik start opnieuw op en het systeem geeft aan (iets in de trant van) opstarten nieuwe computer. Dan verschijnt het logo van ME in beeld (normale dus) en dan springt ie terug in dos en zegt ie druk control + alt + del. Verder doet ie dus niets want het lukt ook niet om in de veilige modus te komen, want dan springt ie meteen naar dos
Wie kan me helpen?