[ME] na sys c: niets meer mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 10:35
ik heb hier een pc met ME waar vroeger XP heeft opgestaan. Nu geeft hij nog steeds een bootmelding van XP en ME dus die wilde ik kwijt. nu heb ik heel omslachtig dit gedaan:
Zoals u zelf al aangeeft, zijn er kennelijk enkele Windows XP-bestanden op uw systeem blijven staan. Deze moet u verwijderen, danwel vervangen door de bestanden van uw originele Windows om de ongewenste dual-boot-optie kwijt te raken. Op deze manier zal de pc direct weer met alleen de orginele Windows-versies starten. Voor Windows ME gaat u daarvoor als volgt te werk:

Als eerste moet u de Windows ME systeembestanden herstellen, hiervoor heeft u een Opstartdiskette nodig. Heeft u deze niet, maak deze dan aan via Configuratiescherm/Software/Opstartdiskette. Herstart vervolgens de pc met de diskette in het diskstation, en u krijgt dan de keuze uit verschillende opties. Kies hier voor 'Computer opstarten zonder cd-rom ondersteuning'. Na enige tijd belandt u nu niet in de vertrouwde Windowsomgeving, maar ziet u een Dos-prompt. Typ hier in 'sys c:' en druk op de enter-toets. Na korte tijd krijgt u de boodschap 'Het systeem is overgezet' te zien.

De tweede stap is het verwijderen van de overbodige Windows XP-bestanden die het bootmenu verzorgen. Herstart uw pc nogmaals, maar nu zonder de opstartdiskkette in de diskstation. Open vervolgens de Verkenner. Als het goed is staan er op de C:-root (onder meer) de volgende vier bestanden: ntldr, boot.ini, bootsect.dos en ntdetect.com.

Als u de bestanden niet ziet dan komt dat doordat verborgen bestanden niet in de Verkenner worden weergegeven. Dit verandert u door via Configuratiescherm/Mapopties/Weergave/Geavanceerde instellingen de optie 'Verborgen mappen en bestanden weergeven' aan te vinken. Als u de extensies (zoals .ini en .dos) van de bovengenoemde bestanden niet ziet, dan kunt u dit op hetzelfde tabblad veranderen door de optie 'Bestandsextenties verbergen voor bekende bestandstypes' uit te zetten. Vergeet niet na afloop van uw werkzaamheden deze bestandsweergave-instellingen weer in de oorspronkelijke staat te herstellen.

Verwijder vervolgens met de Verkenner de vier bestanden. Mocht dit niet lukken, rechtsklik dan op zo'n bestand, kies voor Eigenschappen en haal het vinkje bij Verborgen weg. Daarna is het bestand wél weg te gooien.

Misschien zijn er nog enkele XP-bestanden op uw pc achtergebleven. Hoewel deze niet van belang zijn voor het bootmenu, kunt u ze verwijderen omdat Me ze niet nodig heeft en ze dus alleen maar ruimte in beslag nemen. Het gaat om de bestanden pagefile.sys en soms om ntbootdd.sys.
Alleen bij de 2e stap ging het fout, ik geef netjes sys c: in en dos geeft aan "Het systeem is overgezet"

Ik start opnieuw op en het systeem geeft aan (iets in de trant van) opstarten nieuwe computer. Dan verschijnt het logo van ME in beeld (normale dus) en dan springt ie terug in dos en zegt ie druk control + alt + del. Verder doet ie dus niets want het lukt ook niet om in de veilige modus te komen, want dan springt ie meteen naar dos

Wie kan me helpen?

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
je hebt toch opstartdiskette van win ME gebruikt ?

waar staat de windows dir van ME ?? c:\windows of iets anders?

wat staat er in uw msdos.sys (in dos kan je inhoud lezen via edit msdos.sys) ?

• amokjeeh
ajouin schreef op 10 juni 2004 @ 00:08:
je hebt toch opstartdiskette van win ME gebruikt ?

waar staat de windows dir van ME ?? c:\windows of iets anders?

wat staat er in uw msdos.sys (in dos kan je inhoud lezen via edit msdos.sys) ?
Ja heb de opstartdiskette gebruikt, de windows dir staat gewoon op c:

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Windows Millenium had toch ook systeemherstel via de CD? en in Windows zelf... heb je die al geprobeert te gebruiken? Mits je hem aanhad staan dan.. :)

Je kan ook Windows Millenium eroverheen instaleren, dat zal (hoogstwaarschijnlijk) geen dingen verwijderen, mits je alles goed leest in de setup en geen overhaaste Oketjes en Ja'tjes gaat drukken :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

code:
1
2
fdisk /mbr
sys c:

werkt in 9 van de 10 gevallen ;) (wel met een correcte bootdisk uiteraard)

Verwijderd

Moet het niet sys (bronschijf) (doelschijf) zijn? Dus:
code:
1
sys a: c:

In het geval van opstarten met een bootdisk that is.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40

Arno

PF5A

Dat gaat vanzelf ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 01:20:
[...]

Moet het niet sys (bronschijf) (doelschijf) zijn? Dus:
code:
1
sys a: c:

In het geval van opstarten met een bootdisk that is.
yup:
http://www.computerhope.com/syshlp.htm

• amokjeeh
Dus dit was het euvel. hij heeft sys overschreven met niets omdat ik niet aangaf dat het van de a: af moest?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

amokjeeh schreef op 10 juni 2004 @ 10:24:
[...]

Dus dit was het euvel. hij heeft sys overschreven met niets omdat ik niet aangaf dat het van de a: af moest?
ehm?
een "sys c:" is voldoende, echter heb je ook fdisk /mbr gedaan, dit "fixed" je master boot record namelijk ;)

• amokjeeh
Erkens schreef op 10 juni 2004 @ 10:36:
[...]

ehm?
een "sys c:" is voldoende, echter heb je ook fdisk /mbr gedaan, dit "fixed" je master boot record namelijk ;)
Hehe weet wel wat van computers, maar dit is me totaal vreemd. Ik ga nu naar de zaak toe om het te proberen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

amokjeeh schreef op 10 juni 2004 @ 10:42:
[...]

Hehe weet wel wat van computers, maar dit is me totaal vreemd. Ik ga nu naar de zaak toe om het te proberen.
"sys c:" doet bijv. hetzelfde als "format c: /s" zou doen. Alleen laat hij het deletende proces dan weg ;) Dus het is veilig om "sys c:" te draaien in het geval van problemen.
Het zorgt er gewoon voor dat de benodigde opstartbestanden op die schijf komen te staan.
Deze bestanden worden geladen nadat je mbr is geladen, dat is de echte boot record van je schijf.
Deze kan je veilig opnieuw aanmaken zoals Erkens als zei met "fdisk /mbr".

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• amokjeeh
Kijk ik snap het helemaal nu. Loop nu even naar de zaak toe en post vanmiddag het resultaat. Alvast bedankt!

• amokjeeh
okay geprobeert maar zonder resultaat. computer geeft nog steeds aan "starten van nieuwe computer" dan me bootscreen en dan valt ie weer terug in dos en meldt ie "control + alt + delete voor opnieuw opstarten"

als ik via dos de boot.ini inkijk: c: edit /boot.ini is die leeg. klopt dat?

• ajouin
nogmaals
wat staat in uw msdos.sys

let ook op
quote:
IMPORTANT: If a WINBOOT.INI file is also present in the root directory of the boot drive (usually C:\), MSDOS.SYS is automatically bypassed by the Win9xME bootup routine!

[ Voor 75% gewijzigd door ajouin op 11-06-2004 10:00 ]

• ajouin
ik zou ntldr boot.ini ntdetect.com en bootsect.dos eens wegmikken, die heb je toch niet meer nodig
dan nog eens sys c: doen

en kijk eens naar msdos.sys!

en opletten dat in bios bootvirus protectie is uitgeschakeld!

[ Voor 227% gewijzigd door ajouin op 11-06-2004 11:37 ]

Pagina: 1