Toon posts:

Geluidsleer vraagjes ivm studie voor examen

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb morgen examen geluidsleer. heeft iemand een zinnig antwoord op de volgende 2 (voorbeeld)vragen?

1. "Bekijk een luidspreker in een kast met bass-reflex. beschrijf wat er gebeurt aan de elektrische klemmen als je de luidspreker met de voorzijde dicht bij een vaste wand brengt."

2. "Luidsprekerkast: Is het zinvol om de 2e opening (=bass-reflex opening) te voorzien van een elastisch materiaal + waarom?"

Groeten, en alvast bedankt elke eventuele opheldering,

McBain

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

w00Dy

Make soap, not war

neem je cursus, en LEER !

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al gedaan (ja du-uh), maar kvind het gewoon niet.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hmm, ik ben in dubio of dit een huiswerkvraag is. Volgens mij niet, omdat het gaat om voorbeeldvragen en niet om een specifieke opdracht die je moet doen.

De 1e vraag kan ik wel uitleggen voor je: Als je een luidspreker dicht bij een wand houdt, heeft de conus meer luchtweerstand voor zich (logisch, toch?). Meer luchtweerstand om te bewegen wordt door de spreekspoel 'aangevoeld' als meer elektrische weerstand, oftewel de impedantie van het systeem (aan de elektrische klemmen gemeten dus) zal toenemen.

Let op, het gaat om de impedantie aan de klemmen, qua dc weerstand zul je geen verschil kunnen meten, omdat de lucht voor de conus stilstaat dan uiteraard.

De tweede vraag: bedoel je de opening bedekken met een soort elastisch vel als bij een trommel? Volgens mij krijg je dan een 'passive radiator', maar ik weet niet precies wat dat voor invloed heeft en of het zinvol is, dat weten de DIY speakerbouwers hier wel.

[ Voor 18% gewijzigd door TheLemon op 09-06-2004 23:10 ]

Verwijderd

snap niet onmiddellijk de bedoeling van de eerste vraag, maar als bedoeld wordt dat hij wordt uitgestuurd in de nabijheid van een wand kan je volgens mij het volgende zeggen:
Stroom door de spoel creeert een veld, het veld doet de spreekspoel bewegen en dus ook de conus. Door dat de conus zich nu echter voor een wand bevind, zal er een tegendruk ontstaan. Deze tegendruk oefent een terugwerkende kracht uit op het magnetisch veld en de weerstand van de aansluitklemmen zal dus verhogen.

2) Wanneer je een elastisch materiaal aanbrengt op de BR opening.
Hier zijn opnieuwe meerdere opvattingen voor mogelijk denk ik. Elastisch materiaal in de opening is gewoon demping, heeft gewoon hetzelfde effect als het volume van je kast vergroten.
Elastisch materiaal over de BR opening is in feite gewoon een passive radiator systeem maken.

Verwijderd

Een passief membraan werkt als een 2e orde massa-veersysteem. De pr werkt hetzelfde als een basreflex behuizing. Alleen kan een pr zeer laag getuned worden door hem te verzwaren zonder dat dat veel volume in beslag neemt zoals bij een br pijp.

Als je materiaal in een br pijp steekt kan deze niet meer z'n functie goed uitvoeren. De br pijp gaat dan volgens mij als een variovent achtig iets gedragen.

Ik vind die vragen maar onduidelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 23:20 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik denk om de pijp te voorzien van elastisch materiaal, dat ie midner stijf wordt, ik zie namelijk niet in de vraagstelling dat er wat gedempt moet worden.

ik denk bij vraagstelling 1, is dat de demping hoger wordt door de tegendruk, .. maar dat is gewoon meer een soort gok/denkwijze...weet ik niets van

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Een topic openen op Got is niet de manier om je schoolvraagstukken op te lossen. Uit principe gaan alle huiswerkvragen dus op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.