Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:54
Een goede kennis van ons heeft helaas te kampen met
parkinson, hij kan hierdoor vaak moeilijk schrijven en typen gaat erg langzaam.

Hij heeft een eigen zaak en alles onthouden is uiteraard geen optie.
Ik zat zelf te denken aan een PDA, maar ik heb geen idee hoe of wat.

Er zijn een paar eisen die gesteld worden:
- Snel namen/afspraken etc. op kunnen slaan, bij voorbeeld als hij de A klikt er een lijst komt met namen met eenvoudig toe te voegen functies e.d.
- Hij moet er uiteraard mee overweg kunnen, en het gaat alleen om het practische er hoeven geen gadgets aan te zitten.

Is er iemand die ervaring heeft met dit, of iemand kent met een soortgelijke probleem?

Ik hoor het graag, alles suggesties zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Smirnoff op 09-06-2004 21:52 ]

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik ken niemand in mijn directe omgeving met parkinson, maar ik kan me voorstellen dat door het trillen een pda met stylus bedienen problematisch kan zijn.

Als schrijven en typen moeizaam gaan, is dan de bediening van een pda wel te doen? Een toetsenbord lijkt me makkelijker te bedienen nml.

misschien dat een tablet pc dan beter te doen is.. de ruimte waarin je werkt is natuurlijk wat groter dan.

Hoe draagbaar moet de oplossing zijn? en hoe erg is de parkinson?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Is een memorecorder niet iets voor hem? Kennis van mijn ouders kampte met een soortgelijk probleem (geen Parkinson, maar door een ongeluk een gedeeltelijke verlamming van zijn hand waardoor schijven/typen niet meer wilde). Hij heeft toen een memorecorder aangeschaft om al zijn afspraken op in te spreken. Deze liet hij dan later door een collega opschrijven in zijn agenda/organizer.

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:54
Het is niet van dien aard dat hij dingen slecht kan vast houden, maar bijvoorbeeld met het knopen van veters duurt erg lang een gaat moeizaam. De memorecorder is overigens wel een goed idee, echter van dien aard is het nog niet.

Verwijderd

Mensen zonder parkinson hebben bij een PDA het al moeilijk om de juiste letters te typen en de reset button (vaak een minuscuul gaatje) te raken. Sommige mobieltjes zijn dan gebruikersvriendelijker lijkt mij.

Verwijderd

Ik weet een paar oplossingen:

Een PDA nemen met een lage resolutie, liefst een palm, die hebben grote iconen etc zodat je makkelijk kan bedienen, dus 160x160

Tevens is er voor de pocket pc wordlogic dutch, daar zit een heel nederlands woordenboek in, en kun je zelf woordentoevoegen, zodat als je a drukt je 5 suggesties zijn wat het kan zijn, en als je dan nog een a in tikt dat je er dan nog 5 krijgt en dat je dan tussen die 5 bijvoorbeeld aardappel kan intypen etc.
Zelf gebruik ik het ook om in het dagelijks leven sneller in te voeren en minder te hoeven typen. tevens kun je van de ingebouwde recorder in een pda gebruik maken om snel wat op te nemen, en dan typ je het daarna even voor in je adresbook als je rustig tijd hebt

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 22:35:
Ik weet een paar oplossingen:

Een PDA nemen met een lage resolutie, liefst een palm, die hebben grote iconen etc zodat je makkelijk kan bedienen, dus 160x160
|:( Een hoge resolutie Palm heeft standaard dezelfde grootte iconen als een lowres Palm: ze bestaan alleen uit meer pixels.

Zelf denk ik dat een PDA geen optie is. Als een papieren agenda niet lukt, lukt een PDA zeker niet.

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op 09 juni 2004 @ 22:38:
[...]

|:( Een hoge resolutie Palm heeft standaard dezelfde grootte iconen als een lowres Palm: ze bestaan alleen uit meer pixels.

Zelf denk ik dat een PDA geen optie is. Als een papieren agenda niet lukt, lukt een PDA zeker niet.

Verwijderd

Dat is dus onzin.

Zelf ervaren: palm m100 (160x160) -> sony clie (320x320)

en nu hetzelfde met de pocket pc ipaq 2210 (320x240) ->toshiba e800 (640x480)

Mijn pa heeft slechtere ogen, en wilt die clie en die toshiba echt niet. echt duidelijk verschil kwa grootte hoor

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mijn ervaring is dat mensen met een motorische handicap makkelijker typen dan schrijven met een pen of stylus omdat typen veel simpelere beweging per letter is.

Het beste apparaat lijkt me in dit geval een Dana Alphasmart, een PDA met PalmOS en een enorm toetsenbord.

Edit: Een Psion seris 7/Malaybook/Netbook (pro) is ook een alternatief, die hebben een groter kleurenscherm en kunnen makkelijk aan een bedrijfsnetwrk worden gehangen, maar ze zijn wel een stuk duurder.

[ Voor 25% gewijzigd door Johnny op 09-06-2004 23:41 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zelf ervaren: palm m100 (160x160) -> sony clie (320x320)
Dat jij een bepaalde standaard instelling niet terug weet te vinden is jouw probleem. Ik heb een SJ30, TT, TT2, TT3, NZ90, TH55 en m100 gehad en ik weet echt wel hoe de standaardiconen eruit zien. Het klopt dat bij de Clié's (niet de PalmOnes) in de standaard launcher kleine iconen gebruikt kunnen worden, maar dat hoeft dus niet.

En daarom is het onzin te adviseren aan de TS dat hij een lowres Palm moet nemen. PocketPC's zijn sowieso geen oplossing want het is geen goed idee om iemand met Parkinson een resetgaatje te laten inprikken.

De Dana Alphasmart kan een goeie oplossing zijn. Geen gehannes met stylus. Zie ook de Palmclub review:

http://www.palmclub.nl/reviews/handhelds/alphasmart/dana/
http://www.palmclub.nl/re...alphasmart/dana_wireless/

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 09-06-2004 23:19 ]

Alors.

Pagina: 1