[Debian sid] Sinds nieuwe HDD, af en toe beep door geluid.

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Gegroet!

Probleem:

Sinds ik een nieuwe HDD in mijn systeem heb gehangen heb ik last van een "beep" dat uit mijn boxen komt. Deze beep duurt nooit echt langer dan 1 seconde. De duur is verschillend. Soms lijkt het wel 0,1 sec ofzo te duren en soms dus bijna 1 sec.

Tijdens het tikken van deze reply liet ik ff mijn digicam op "filmmode" naast mijn box staan, en TOEVALLIG beepte hij even :) :)
Ff een convert van .mpg -> .wav --> Wav ge-edit -> .mp3
http://ezeeman.demon.nl/files/damnbeep.mp3
NB: Gehost op eigen server. 512 kB/sec. upstream.
158 KB groot. 10 sec. lang.

edit:
http://pierre.flexgaming.com/GoT2/damnbeep.mp3 -> 100 mbit mirror. creditz 2 --> pierre oord ;)

Facts:

- Nieuwe HDD is een 200GB WD. (WD2000JB).

- Output van df -ah
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
debianws:~# df -ah
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1              19G   13G  4,7G  74% /
proc                     0     0     0   -  /proc
sysfs                    0     0     0   -  /sys
devpts                   0     0     0   -  /dev/pts
tmpfs                 315M     0  315M   0% /dev/shm
usbfs                    0     0     0   -  /proc/bus/usb
/dev/hdc5             8,0G  4,0K  8,0G   1% /mnt/win8gb
/dev/hdc6             176G  7,6G  160G   5% /mnt/stuff

De nieuwe HDD is dus hdc.

- Ik heb de nieuwste BIOS op mijn computer... alleen loopt deze nog wel tegen de 28 bits adressering op dus mijn computer kan geen schijven groter dan 137 GB aan ofzo en daarom geeft mijn BIOS ook maar 8 GB aan :(
Gelukkig kijkt linux niet naar het BIOS en kan ik de volle 200GB gebruiken :).
Daarom heb ik /dev/hdc5 gemaakt met 8 GB voor als ik daar later ooit nog eens Windows op wil zetten o.i.d. (fat32) (Alleen als noodzakelijk :+) En de rest op /dev/hdc6 ga ik volgooien met films en muziek e.d. (is dus ext3).

Mijn Debian boot dus vanuit de mbr van /dev/hda en de rest van deze install draait dus ook op /dev/hda1 :) (/dev/hda1 mounted on /).

- De HDD's zitten door een minitower (:() best dicht op elkaar. Ze worden denk ik ook best heet. Ik weet niet of dit uit kan maken.

- Het probleem van de beep door geluid heen doet zich tot nu toe voor bij muziek EN films.

- Het maakt niet uit of ik muziek van /dev/hda afspeel of van /dev/hdc, vanaf beide hoor ik een beep. Dit heb ik getest na een tijdje luisteren.

Specs:

• Debian Unstable
• Kernel 2.6.4-rc1

SB Live! Value soundcard. OSS Kernel ingebakken drivert. (Heeft het altijd perfectos gedaan)
• P3 1 Ghz.
• 640 MB RAM
• Geforce FX 5600.

Overige "handigheden-om-te-weten":

lspci:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
0000:00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C693A/694x [Apollo PRO133x] (rev c4)
0000:00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C598/694x [Apollo MVP3/Pro133x AGP]
0000:00:04.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super South] (rev 22)
0000:00:04.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 10)
0000:00:04.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 10)
0000:00:04.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 10)
0000:00:04.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev 30)
0000:00:05.0 Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 03)
0000:00:09.0 Ethernet controller: Intel Corp. 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 01)
0000:00:0a.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 08)
0000:00:0a.1 Input device controller: Creative Labs SB Live! MIDI/Game Port (rev 08)
0000:01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV31 [GeForce FX 5600] (rev a1)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
debianws:~# cat /proc/partitions
major minor  #blocks  name

3     0   19551168 hda
   3     1   19358293 hda1
   3     2          1 hda2
   3     5     192748 hda5
  22     0  195360984 hdc
  22     1          1 hdc1
  22     5    8385867 hdc5
  22     6  186972471 hdc6

Meer weten? You name it :)

Wat zelf al gedaan :?
- Niet veel. Zoeken, google, GoT.. u know. Niet veel omdat ik dus echt niet weet hoe dit kan komen of opgelost kan worden. Zoeken hiernaar is ook moeilijk aangezien je vage results krijgt.

Vragen:

- Iemand die dit bekend voorkomt?
- Iemand die tips heeft?
- Iemand die denkt te weten wat dit kan zijn?

Ik zou het iig zeer op prijs stellen :)
Het kan natuurlijk niet zo zijn als je met je raampje van je kamer open muziek door de straat loopt te blazen om te patsen je af en toe die beep hoort he, dus heb medelijden :P

p.s. dit probleem merk ik ongeveer op sinds ik deze nieuwe HDD erin heb hangen. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar dat lijkt me sterk. HDD hangt er nou zo'n 6 dagen in ofzo en probleem is pas sinds kort.

[ Voor 7% gewijzigd door DeMoN op 09-06-2004 22:05 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:47
Komt dat geluid door je speakers? DIt klinkt als een defecte harddisk, die uitvalt, en daarna weer opspint als dat niet zo is. Maar dan had je dat toch wel gemerkt.

http://pierre.flexgaming.com/GoT2/damnbeep.mp3

100mbit mirror ;)

[ Voor 102% gewijzigd door pierre-oord op 09-06-2004 21:59 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 09:30

Blaasvis

Cidora \o/

just a wild guess, voeding... ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
pierre-oord schreef op 09 juni 2004 @ 21:58:
[...]

Komt dat geluid door je speakers? DIt klinkt als een defecte harddisk, die uitvalt, en daarna weer opspint als dat niet zo is. Maar dan had je dat toch wel gemerkt.
Dit geluid komt echt uit mijn speakers ja, die mp3 die je hoort, op dat moment stond mijn camera echt TEGEN mijn speaker aan :)
Blaasvis schreef op 09 juni 2004 @ 21:58:
just a wild guess, voeding... ?
Kan dat beeps uit je speaker veroorzaken?
Verder geen last gehad van spontane reboots oid :)

[ Voor 24% gewijzigd door DeMoN op 09-06-2004 22:00 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 17:47
DeMoN schreef op 09 juni 2004 @ 21:59:
[...]

Dit geluid komt echt uit mijn speakers ja, die mp3 die je hoort, op dat moment stond mijn camera echt TEGEN mijn speaker aan :)

[...]

Kan dat beeps uit je speaker veroorzaken?
Verder geen last gehad van spontane reboots oid :)
Het zal er wel niet mee te maken hebben, maar is je computer geaard?

edit:

100mbit mirror ;)
had je nog niet gezien denk ik ;)

[ Voor 13% gewijzigd door pierre-oord op 09-06-2004 22:02 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
pierre-oord schreef op 09 juni 2004 @ 22:01:
[...]

Het zal er wel niet mee te maken hebben, maar is je computer geaard?

edit:

100mbit mirror ;)
had je nog niet gezien denk ik ;)
Ty 4 mirror. TS aangepast :)

Geaard. Hmm, nee. Computers hoeven op zich toch niet geaard te zijn?
Ik ben een leek op stroom gebied enzo :(

edit: Deze computer setup draait hier al 2,5 jaar zo. Dus lijkt me gek als het opeens hier aan ligt. :)

[ Voor 11% gewijzigd door DeMoN op 09-06-2004 22:06 ]

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-02 14:42
Ik weet niet of dit zo is, maar ik heb zelf een defecte schijf (ik WEET dat hij defect is, dat zegt dat rottige Seagate tooltje) in een Debian pc zitten en ik hoor ook iedere 10-15 minuten een piepje. Ik weet niet 100% zeker of het uit de pc komt (ik heb wel eens 10 minuten gewacht, maar soms lijkt hij gewoon een keer over te slaan... er is eigenlijk geen touw aan vast te knopen). Ik kan het dus ook niet voor je opnemen ;)

Het piepje is wel anders, maar bij mij zit er geen geluidskaart in... misschien komt het dus uit de pc speaker (ik weet niet of die nog aangesloten is, binnenkort kan ik evt wel even kijken). Als dat zo is kan het best dat bij jou alle piepjes direct naar de geluidskaart gaan, om welke reden dan ook.

Heeft Western Digital niet ook zo'n tooltje om een schijf te testen, probeer dat dan eens?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
_BRAINLESS schreef op 09 juni 2004 @ 22:14:
Ik weet niet of dit zo is, maar ik heb zelf een defecte schijf (ik WEET dat hij defect is, dat zegt dat rottige Seagate tooltje) in een Debian pc zitten en ik hoor ook iedere 10-15 minuten een piepje. Ik weet niet 100% zeker of het uit de pc komt (ik heb wel eens 10 minuten gewacht, maar soms lijkt hij gewoon een keer over te slaan... er is eigenlijk geen touw aan vast te knopen). Ik kan het dus ook niet voor je opnemen ;)

Het piepje is wel anders, maar bij mij zit er geen geluidskaart in... misschien komt het dus uit de pc speaker (ik weet niet of die nog aangesloten is, binnenkort kan ik evt wel even kijken). Als dat zo is kan het best dat bij jou alle piepjes direct naar de geluidskaart gaan, om welke reden dan ook.

Heeft Western Digital niet ook zo'n tooltje om een schijf te testen, probeer dat dan eens?
omfg, nog niet eens aan gedacht! thx :D

En ik bedenk me ineens dat ik laatst mijn BIOS gereset heb (ivm die grote hdd e.d.). Ik heb ook onboard sound. Normaal disable ik die in het BIOS. Maar nu staat ie misschien weer aan!
Ook staat Plug & Play OS in het BIOS nu waarschijnlijk verkeerd.
Ik ga ff rebooten (:( :'( ), stel mijn BIOS ff in en als het niet helpt, scan ik ff met een WD tool.

Wel gaar als die schijf nu al kapot gaat btw, net nieuw :(

edit:

UPDATE!!

Net ff BIOS "ge-fintuned".
Result: Negative.

Heb Western Digital bekeken voor Diag. Tools. Hebben ze, maar, ja je raad het al... alleen voor win32.
Ben ik dus lekker mee :(
Heb ze dus maar gemailed.
Ben je een HDD maker, hou je er geen rekening mee dat er ook iets ANDERS dan WINDOWS op je HDD'S zou moeten kunnen draaien!
Damn zeg.

Misschien dan maar op die 8GB partitie ff Windows installen.
* DeMoN graaft in zijn oude warez tas :P

[ Voor 17% gewijzigd door DeMoN op 09-06-2004 23:16 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Update:

Net een mailtje van WD terug. (Goede support dus! :))
Ze hebben geen Linux testing tools voor mijn HDD :(

Hij gaat me een DOS versie mailen, misschien kan ik een bootflop in elkaar steken :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Bootflop was vanmorgen al binnen.
WD heeft ERG goede support :)

Schijf getest.... NIKS mis mee.

Nu werk in hier onder Debian ZONDER die schijf erin voor de test. Die 200GB is toch alleen maar een extra dataopslag dinges.

Maar ik zit nu al zeker meer dan 20 minuten muziek te luisteren, ZONDER beep of iets.

Dus het lijkt wel aan de schijf te liggen.

Iemand nog een tip? :(

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23
oss is deprecated, alsa zou je iig eens kunnen proberen. en de hd eens op slave :) .

sja, verder... als het een winkel is die niet op merk verkoopt zou je ze eens kunnen vragen of ze zo aardig zijn 'm om te ruilen voor een van een ander merk.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Door DeMoN - Wednesday 09 June 2004 21:44

Gegroet!

Probleem:

Sinds ik een nieuwe HDD in mijn systeem heb gehangen heb ik last van een "beep" dat uit mijn boxen komt. Deze beep duurt nooit echt langer dan 1 seconde. De duur is verschillend. Soms lijkt het wel 0,1 sec ofzo te duren en soms dus bijna 1 sec.

Tijdens het tikken van deze reply liet ik ff mijn digicam op "filmmode" naast mijn box staan, en TOEVALLIG beepte hij even
Ff een convert van .mpg -> .wav --> Wav ge-edit -> .mp3
http://ezeeman.demon.nl/files/damnbeep.mp3

Dit heb ik ook gehad bij een WD1600 (160GB). Alleen bij het afspelen van een film of muziek hoorde ik die piep. naar de winkel teruggeweest en het probleem uitgelegd maar daar wisten ze niet wat het kon zijn. "Breng maar terug dan ruilen we m wel om" was het advies.
Thuis nog eenmaal zelf proberen op te lossen en bij mij hielp het volgende: mijn oude HD was samen met de DVD-speler aangesloten op 1 IDE-controller en de rewriter apart. Ik heb toen de nieuwe HD gecombineerd met de rewriter omdat dat volgens die verkoper niks uitmaakte. Toen heb ik de HD samen de oude HD op een IDE gezet en de DVD en rewriter samen op een andere. Toen was bij mij het probleem opgelost. Ik weet dus niet of jij nu ook 2 HD's hebt maar als dat zo is kun je uitproberen of het probleem bij jou ook daar ligt.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:33
Ik zie een SB Live! en een via 686 southbridge, daar was iets mee.. .

Misschien dat dit een gevolg is van de workarround? Heb je de beep trouwens ook via de ingebakken geluidskaart? En heb je, zoals ucchan ook al zecht, ALSA al geprobeerd ipv OSS?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ja ik heb 2 HDD's (kan je zien aan mijn df output ;) ).... thx voor de tips :) Ik ga ze zo eens proberen :)

Jelmer, die bug.. daar heb ik al vaker naar gekeken. Schijnt niet het probleem te zijn.

Dan nog over OSS en ALSA. Ik gebruik altijd OSS. ALSA zit altijd te kutten bij mij :/
Daarbij komt dat ik OSS in mijn kernel heb zitten dus das minder.

Als helemaal niks van die tips werkt zal ik eens een kernel compilen met ALSA erin en als dat niet werkt die schijf ruilen.

Nogmaals, thx for de tips, i'll keep you posted ;)

edit:

Hij draait nu op slave maar dat wil iig niet helpen :(

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 13-06-2004 21:13 ]

Pagina: 1