System 7.5.5 installeren vanaf de Apple site, via een PC

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Allereerst wil ik ff kwijt dat ik bijzonder blij ben dat er een fatsoenlijk Mac forum onderdeel bij is gekomen hier :)

Maar goed, ik heb een oude Mac die op zijn laatste benen loopt qua OS, en ik wil weer ff een verse installatie doen van het OS, zodat het gewoon weer netjes loopt.

Er staat een 'abandonware' versie van Apple van 7.5.3 en een update hier:
http://download.info.appl...System_7.5_Version_7.5.3/

Het zijn +/- 20 floppies. Mijn G3 Mac die op inet zit heeft geen floppy drive. Mijn PC natuurlijk wel. Is het mogelijk om het op mijn PC te downloaden, en dan die floppies te gebruiken om een clean install te doen, en zo ja hoe?

Ik wil hem eigenlijk helemaal formatteren, dan booten van flop, en het dan kaal installeren.

Hij wordt straks puur gebruikt als MIDI sequencer, en dat werkt nog prima natuurlijk :)

iOS developer

Verwijderd

wat wil je nou prcies? misschien ligt het aan mij ;)

maar je wilt de install downloaden op je PC, en dan op floppy zetten ook op je PC.

hoe wil je het dan op je Mac zetten?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik denk dat ie 2 macs heeft: 1 met floppy drive (het oude beestje) en 1 zonder (de g3).

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

FF lezen dan, hij heeft een Mac zonder diskette waar 'ie de boel op wil installeren.
Hij wil eerst de diskette's met de PC downloaden, vraag is dus hoe hij het OS op z'n Mac krijgt.

Is het niet mogelijk een (Mac)bootable cd te maken op je PC ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• BikkelZ
Ik kan eigenlijk 2 dingen doen, of ik zet het allemaal op CD-ROM, en dan zet ik het er over heen. Kan op zich best, maar ik doe liever een clean install.

Ik neem aan dat het geen bootable installatie wordt met zo'n oude versie van het systeem, dus ik moet oldschool met floppies aan de slag.

De floppy drive is verbannen uit de G3 die ik nog heb, dus moet ik mijn PC floppy drive gebruiken.

Macs kunnen normaliter wel PC geformatteerde flops aan, maar ik neem aan dat dat met installatieflops niet kan, als je vanaf een bootflop installeert.

Dus de vraag is eigenlijk tweeledig:

- Hoe zorg ik dat mijn PC de installdisks goed aan maakt
- Hoe zorg ik dat ik kan booten vanaf die installdisks, mijn Mac HD kan wissen en daarna de boel schoon installeren

Voila ;)

iOS developer

• BikkelZ
-Rob- schreef op 09 juni 2004 @ 21:36:
Ik denk dat ie 2 macs heeft: 1 met floppy drive (het oude beestje) en 1 zonder (de g3).
Bingo :)

iOS developer

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Als je target mac eentje is met een cd speler zou je de disk images die je op de pc download op een cdtje kunnen zetten. De cd in de mac plaatsen en van de diskimages weer diskettes maken. Eventueel disk images eerst zippen of met stuffit inpakken zodat ze opslag op een plat filesysteem overleven.

De g3 die je hebt, is dat een blue/white of imac? Als het een gewone mac is (dus nog zonder standaard usb en fiwi poorten) zou je een localtalk netwerk kunnen opzetten via de printer en seriele poorten. Vergelijkbaar zou je via een serieel kabeltje de data kunnen overblazen van pc naar mac, weer een beetje terug naar vroeger met zmodem e.d.

Als laatste optie: heeft je g3 misschien nog een scsi aansluiting onboard (g3 beige) of in de vorm van een pci scsi kaart (2906 / 2930 / 2940) dan kan je ook tijdelijk de hd even uitbouwen en aan de g3 koppelen.

geef even de types van beide macs, misschien schiet me nog iets slims te binnen.

• BikkelZ
osx schreef op 09 juni 2004 @ 21:54:
Als je target mac eentje is met een cd speler zou je de disk images die je op de pc download op een cdtje kunnen zetten. De cd in de mac plaatsen en van de diskimages weer diskettes maken. Eventueel disk images eerst zippen of met stuffit inpakken zodat ze opslag op een plat filesysteem overleven.
Ah, dit lijkt op de gouden tip. Ik moet natuurlijk wel er voor zorgen dat het het juiste file systeem is wat mijn PC brandt, standaard PC CD-ROMs werken niet geloof ik.
De g3 die je hebt, is dat een blue/white of imac? Als het een gewone mac is (dus nog zonder standaard usb en fiwi poorten) zou je een localtalk netwerk kunnen opzetten via de printer en seriele poorten. Vergelijkbaar zou je via een serieel kabeltje de data kunnen overblazen van pc naar mac, weer een beetje terug naar vroeger met zmodem e.d.

Als laatste optie: heeft je g3 misschien nog een scsi aansluiting onboard (g3 beige) of in de vorm van een pci scsi kaart (2906 / 2930 / 2940) dan kan je ook tijdelijk de hd even uitbouwen en aan de g3 koppelen.
De G3 is een B/W, hij heeft wel een SCSI kaartje, een Adaptec zo ff uit mijn blote hoofd. Er draait nu MacOS X 10.2 op. Overigens staat de oude Mac niet meer hier, ik heb hem aan iemand gegeven ter vervangen van een AKAI ASQ-10 Hardware Sequencer met defecte floppydrive, maar hij heeft problemen om hem in Cubase te gebruiken icm met een printer/modempoort MIDI interface. Soms doet ie het, meestal hangt ie....
geef even de types van beide macs, misschien schiet me nog iets slims te binnen.
Ik geloof dat het een 7200 was. Of een 6100. Ehh :S

Er staat hier nog een 6100/66, dus ik gok dat de 7200 daar heen is gegaan.....

[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 09-06-2004 22:13 ]

iOS developer

• osx

osx

Ah, dit lijkt op de gouden tip. Ik moet natuurlijk wel er voor zorgen dat het het juiste file systeem is wat mijn PC brandt, standaard PC CD-ROMs werken niet geloof ik.
iso9660 zou het moeten doen.
De G3 is een B/W, hij heeft wel een SCSI kaartje, een Adaptec zo ff uit mijn blote hoofd. Er draait nu MacOS X 10.2 op. Overigens staat de oude Mac niet meer hier, ik
Als je het via de hd-truc wilt doen let dan even op: het beste kan je de g3 dan even in OS 9 booten. In de tijd dat systeem 7.5 gebruikt werd, was de schijfindeling HFS. Sinds 8.0 is er de optie om HFS+ te gebruiken. Als je een computer hebt die geen HFS+ ondersteund, dan zie je een mini partitie met een tekstdocument 'where have all my documents gone". OS X is geloof ik niet zo happy op het benaderen van HFS volumes, dus kan je beter even in old-school OS 9 opstarten.
heb hem aan iemand gegeven ter vervangen van een AKAI ASQ-10 Hardware Sequencer met defecte floppydrive, maar hij heeft problemen om hem in Cubase te gebruiken icm met een printer/modempoort MIDI interface. Soms doet ie het, meestal hangt ie.....
Hmm, ik zie een visioen. Midi interface op printerpoort. Leeg cmos batterijtje. Bij opstarten staat netwerkinterface op default, en dat is localtalk op de printerpoort. Midi interface op seriele poort zetten zou uitkomt kunnen bieden.

• BikkelZ
Hmm, ik zie een visioen. Midi interface op printerpoort. Leeg cmos batterijtje. Bij opstarten staat netwerkinterface op default, en dat is localtalk op de printerpoort. Midi interface op seriele poort zetten zou uitkomt kunnen bieden.
Nee, want als dat het geval is geeft ie netjes een foutmelding dat hij in gebruik is en blijft Cubase gewoon draaien!

Gisteren werd ik nog gebeld door die jongen, hij zij dat hij "iets met Norton kreeg", op "herstellen" klikte, en dat hij het een keer deed tot hij herstartte.

Ik ga de install images gewoon op een CD branden en dan mag ie zelf aan de slag.

Oh, moet ik nog een aparte bootdisk maken? Waar vind ik daar dan een image van?

iOS developer

• osx

osx

Nee, want als dat het geval is geeft ie netjes een foutmelding dat hij in gebruik is en blijft Cubase gewoon draaien!
Kan je na gaan, de software was toendertijd al goed geschreven ;-)
Gisteren werd ik nog gebeld door die jongen, hij zij dat hij "iets met Norton kreeg", op "herstellen" klikte, en dat hij het een keer deed tot hij herstartte.
Dat lijkt me norton filesaver. Die kan een check doen bij het opstarten en een melding geven als er iets niet pluis is met de directory structuur. Als deze meldingen vaak komen, is het raadzaam om een keer van een cd te booten en norton daar vanaf te draaien. Norton kan niet veel doen op een busy volume (i.e. waar van opgestart is en / of de applicatie vanaf draait)
Oh, moet ik nog een aparte bootdisk maken? Waar vind ik daar dan een image van?
Als je een complete 7.5.5 installatieset hebt, dan zijn er meestal twee diskettes bootable van. Eentje met de installer en eentje met schijfhulpprogrammatuur.

• BikkelZ
OK ik heb het verprutst.

Ik heb de oude systeemmap verwijderd, maar de installer bleek corrupt te zijn :o

Dus nu krijg ik een mapje met een kruisje er door te zien bij het starten van de Mac.

Kan ik nog met een bootdisk ofzo iets doen? Die images wilden niet mounten toen ik ze nog op flop had staan, ze moesten echt op de HD staan :(

iOS developer

Pagina: 1