24 bit geluid (hoe hou ik de kwaliteit?)

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:38
hallo
ik heb een audigy 2 nu heb ik muziek in 24 bit 96 khz opgenomen, maar nu wil ik deze kwaliteit behouden als ik het ergens op opsla (cd, dvd).
Hoe kan ik dit het beste doen en waarmee?
want als je een gewone audio cd maakt is de extra kwaliteit weer weg.
ik wil de muziek kunnen spelen op een dvd speler (+- 2 jaar oud van Sony voor toen de nieuwste technieken hdcd dts dd) en op mijn beide pc's met audigy 2 kaart en dvd speler.
hopenlijk kunnen jullie me wat advies geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
nog een toevoeging (vraag)
ik ben van plan om muziek van lp's op te nemen, raden jullie mij aan om dit op 24 bit 96khz te doen of gewoon 16 bit 48 khz?? (is er een duidelijk verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is een EDIT knop, een 2e reply is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
van welke bron komt deze opname die je hebt gemaakt, want het is niet altijd nodig om in die kwaliteit op te nemen....

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mallept
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 12:01
Hoe kom je aan 24bit opnamens?? Als deze via een cd-speler op de HDD zijn gezet dan is het 16 bit en heb je niets aan 24 bit. Ik geloof dat op een cd alleen maar 16 bit 48 khz kan gezet worden.

Voor de LP's kun je gewoon 16 bit opnemen want hoger is de kwaliteit toch niet

Ik geloof als je een muziek DVD of een superaudio cd hebt en deze digitaal op je pc zet dat je dan wel iets aan 24 bit's hebt

[ Voor 23% gewijzigd door mallept op 09-06-2004 19:26 . Reden: wat spellings foutjes verbeterd :o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AudioCD is 44KHz/16bit, als je absoluut kwaliteit wilt behouden van een 24/96 bron zul je er een DVD-Audio (officiele DVD-A spec) of Audio-DVD (audio in MPEG2 stream) van kunnen maken. De vraag is verder wat jouw oren vinden of je het verlies naar AudioCD en lager zult kunnen waarnemen.

Overigens betwijfel ik persoonlijk het nut van het maken van 24/96 opnames van een LP/CD als bron. Het verschil kun je trouwens zelf makkelijk testen ;)

DVD-audio authoring

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Niet online
Het verschil tussen 16 en 24-bit kun je wel degelijk horen hoor, echter moet je wel een beetje een getraind oor hebben.
Maar zoals eerder is gezegd moet je wel een bron hebben die ook daadwerkelijk die kwaliteit kan halen, anders heeft het natuurlijk geen nut om zo op te nemen...

En een DVD-A klinkt echt heerlijk hier op mijn Audigy 2 ZS Platinum Pro, echter zijn ze moeilijk te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:35

voodooless

Sound is no voodoo!

DannyVersluis schreef op 09 juni 2004 @ 19:39:
Het verschil tussen 16 en 24-bit kun je wel degelijk horen hoor, echter moet je wel een beetje een getraind oor hebben.
Maar zoals eerder is gezegd moet je wel een bron hebben die ook daadwerkelijk die kwaliteit kan halen, anders heeft het natuurlijk geen nut om zo op te nemen...

En een DVD-A klinkt echt heerlijk hier op mijn Audigy 2 ZS Platinum Pro, echter zijn ze moeilijk te verkrijgen.
Tja, of het verschil echt hoorbaar is ligt natuurlijk ook helemaal aan de zooi eromheen: speaker, versterker, kabels, DAC's . Ik durf te wedden dat een goed normale CD-speler beter kan klinken dan een Audigy met 24-bit's geluid!

Ik heb ook wel erg benieuwd wat gelukkie dan heeft opgenomen. Als het het echt waard is zou ik idd een DVD-A maken, anders gewoon audio-CD.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Niet online
Idd hangt het geluid ook helemaal af van de apparatuur die je gebruikt.
Ik heb gewoon een goede koptelefoon van Sennheiser aangesloten op de geluidskaart zelf, zo heb ik het minst last van andere factoren.
Als je 24-Bit audio luisterd lijkt het gewoonweg alsof je minder ruis hebt..... en over het algemeen klinkt het iets helderder naar mijn mening.
Dit heb ik overigens getest door de resolutie van een 24-Bit bestand om te zetten naar 16-Bit zonder de Sample rate te veranderen.

Maar dit alles wil nog niet zeggen dat het altijd beter klinkt, want het is niet meer dan logisch dat een goede 16-Bit opname beter klinkt als een slechte 24-Bit geluids opname :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
bedank voor alle reacties, ik heb lp opnames.
maar zoals ik heb begrepen is daar 16 bit goed voor?!

ik heb trouwens nog iets ik heb een een cd (gewone cd) die 24bit 96khz geremasterd is, is de muziek op de cd dan ook 24 bit of is dit weer 16 bit?
ik heb nog iets gehoord dat 24 bit geluid beter op het orgineel blijft lijken (zie je in de demo van de audigy 2)
Maar jullie raden mij dus aan mijn lp's op 16 bit 48 khz op te nemen?

op mijn soundblaster heb ik trouwen creative inspire 5700 digitale speakers aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door gelukkie op 09-06-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:35

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat 24 bit beter bij het orgineel blijft zou theoretisch misschien wel waar kunnen zijn, maar als het orgineel slecht is, zal de opname ook niet beter zijn... Misschien is er in een studio nog wel wat winst te halen en op de juiste apperatuur zal dat ook wel beter klinken.

Als je een gewone cd hebt, is dat gewoon 16-bits 44.1 Khz. Ze hebben slechts op hogere kwaliteit gemixt om minder verliezen te leiden.

Dit zou je met je LP-remasters ook kunnenn doen. Neem op met 24-bit/96Khz, master het lekker, en dan zet je het om naar 16/44.1.

En anders Test eens of je het verschil kan horen. Doe dan een blinde test. Zorg dat iemand anders de traks selecteert en probeer het verschil te ontdekken. Met die speakers denk ik niet dat je een groot verschil zult horen eerlijk gezegt.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 09-06-2004 20:48 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Als je het later op CDDA wilt zetten, ga dan niet met 48KHz of 96KHz rommelen, doe het gewoon in 44.1KHz of eventueel het dubbele, 88.2KHz, als je dan per sé een hogere samplerate wilt. Downsamplen van zo'n oneven waarde is altijd stukken lastiger, vergelijk het met een TFT-scherm op een te lage resolutie draaien.
Op CDDA wordt het, zoals Euss al zei, altijd als 44.1KHz, 16 bits stereo signaal opgeslagen.

Wat je zelf zegt over minder ruis kan in theorie kloppen, je hebt een groter dynamisch bereik, namelijk 144dB ipv 96dB bij 16 bits, dus de noise-floor (ruisniveau) kan lager liggen.
Wat je denkt te horen over de helderheid bij een hogere resolutie lijkt me psycho-akoestiek, dit kan namelijk niet. De samplerate verhogen kan wel een helderder geluid opleveren.
Maar ook hier geldt weer, als je het op cd gaat bewaren gaat er keihard een 20KHz low-pass filter overheen, dus weg is je extra hoog.

In principe zou ik zeggen, als je een LP als bron neemt, gebruik juist wel die hogere resolutie. Je werkt vanaf een analoog medium, die dus een oneindig aantal stappen in luidheid heeft, dit karakter kun je dus het best met zoveel mogelijk digitale stappen opnemen om niks te verliezen. Die 96KHz lijkt me echt overbodig, want het lijkt me sterk dat een LP überhaupt tot de 20KHz komt (ik weet dit niet zeker, ik ken de specs hiervan niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
dus als ik het goed begrijp mijn lp's opnemen met 24 bit 48 khz of met 44.1 khz? en niet met 16 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:04
gelukkie schreef op 09 juni 2004 @ 22:36:
dus als ik het goed begrijp mijn lp's opnemen met 24 bit 48 khz of met 44.1 khz? en niet met 16 bit?
44.1KHz opnemen of 88.2
En dan 24bit voor het dynamisch bereik.

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 09-06-2004 22:49 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gelukkie schreef op 09 juni 2004 @ 22:36:
16 bit / 44.1 kHz is voldoende voor vinyl. Lees zeker eens Transferring LPs to CDR: Some Advice van Clive Backham door. Op die pagina vind je tal van tips en advies om je dierbaar vinyl zo getrouw mogelijk te digitaliseren.
Pagina: 1