[A7N8X-X]Memtest fouten - geheugen stuk?

Pagina: 1
Acties:

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 11:47
Ik heb sinds een paar weken een systeem upgrade gedaan en het wil maar niet lekker stabiel lopen. ERG veel crashes, nu heb ik memtest-86 v3.1 laten lopen en in de eerste keer dat hij bij pass op 100% kwam had hij al 304 errors gevonden bij test 6.
Test 6 (Modulo 20, ones&zeros, cached)
Using the Modulo-X algorithm should uncover errors that are not detected by moving inversions due to cache and buffering interference with the the algorithm. As with test one only ones and zeros are used for data patterns.
Is het nou stuk of maak ik me zorgen om niks?

sys specs:
asus a7n8x-x
athlonxp 2600+ @1921mhz (37 graden na aanzetten, 49-53 na tijdje computeren)
2x 256mb twinmos ddr pc3200

ps ik weet dat de a7n8x-x geen dual channel kan maar het was zo goedkoper als 1x512.

=edit=
na 2x helemaal pass tot 100% laten lopen is het aantal errors opgelopen naar 565, maar dat kunnen ook dezelfde fouten zijn

[ Voor 8% gewijzigd door xAndyx op 09-06-2004 19:00 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ruil het geheugen eens om voor andere reepjes en test dan nog eens.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
waarom 3.1v hier kan het minder stabiel van worden, zeker als hij op een lagere snelheid draait.

* gheheheh ik ben blind versie 3.1v van memtest :+

[ Voor 25% gewijzigd door Solovine op 09-06-2004 18:55 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 09:30
is test 6 niet de test waarbij evt ook de cache van de cpu kaduuk kan zijn? lees de handleiding ff :P

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

hmm volges mij heb ik ook altijd problemen bij test 6... met verschillende modules..
wat maakt het uit als de cache van je cpu stuk is (en je nog wel farcry kan doen ;))??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 19:15 ]

Verwijderd

MemTest 3 is oud.

Kijk eens naar een doorontwikkelde versie, MemTest86+: www.memtest.org

Dit is een betere versie. De oude versie had een aantal bugs, vooral met nieuwere chipsets, en zéker met de Athlon. Er was één test die met de oude MemTest onhaalbaar was als je een Athlon had (eventueel alleen in combinatie met een bepaalde chipset), maar ik weet niet zo uit het hoofd welke.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 19:54 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 19:53:
MemTest 3 is oud.

Kijk eens naar een doorontwikkelde versie, MemTest86+: www.memtest.org

Dit is een betere versie. De oude versie had een aantal bugs, vooral met nieuwere chipsets, en zéker met de Athlon. Er was één test die met de oude MemTest onhaalbaar was als je een Athlon had (eventueel alleen in combinatie met een bepaalde chipset), maar ik weet niet zo uit het hoofd welke.
kijk ff verder dan je neus lang is, die gast van memtest is zelf ook aan het doorontwikkelen geslagen.

Verwijderd

smvs schreef op 09 juni 2004 @ 21:26:
kijk ff verder dan je neus lang is, die gast van memtest is zelf ook aan het doorontwikkelen geslagen.
Oei... :)

Naja, ik hang niet elke dag op deze sites rond. ;)

Het zou best kunnen dat de originele MemTest nu de bugfixes van MemTest+ overneemt, en dat ze uiteindelijk gaan samenwerken... zou mooi zijn. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ho ff, voordat iedereen elkaar om de oren gaat slaan met memtests is er iets heel simpels dat de TS kan doen om het probleem te localiseren:

Test met de twee DIMMs los van elkaar :z

Als je met de ene wel fouten krijgt en de andere niet, dan heb je de schuldige te pakken. Krijg je met allebei fouten, dan zijn de DIMMs hoogstwaarschijnlijk OK en zit het probleem in de timing instellingen, de CPU of in het moederbord (of iig compatibiliteit DIMM-mobo)

Oslik blyat! Oslik!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 11:47
Na gister weer een festijn aan BSOD's overleefd te hebben ben ik waar aan de slag gegaan met testen aan de hand van dion_b's tips met dezelfde Memtest-86:

Bankje A getest in slot 1; 1 fout op test 4 / meerdere op test 6
Bankje B getest in slot 1; meerder fouten op 6

Systeem geaard (draad systeemkast -> radiator/verwarming)
Bankje A getest in slot 1; 1 fout op test 4 / meerdere op test 6
Bankje B getest in slot 1; meerder fouten op 6

Meerdere gegevens van mijn systeem:
- memtest-86 -
Athlon XP/MP 1921Mhz
L1 Cache 128k 11784MB/s
L2 Cache 512k 3751MB/s
Memory 256M 1000MB/s
Chipset

- gegevens uit mn bios -
Memory:
memory freq.: By SPD
Resulting freq.: 200Mhz
x SDRAM Active Precharge Delay: 8
x SDRAM Ras to Cas delay: 3
x SDRAM Ras precharge delay: 3
x SDRAM Cas Latency: 2.5T
DDR ref voltage: 2.6v

CPU:
Cpu extern freq.: 166 (als ik deze op 200 of manual op 167 zet start het systeem niet op na bios afgesloten te hebben, na systeem aan/uit gezet te hebben loopt cpu dan op 1150Mhz)
Multiplyer setting: auto (11.5x)
System Performance: optimal
Cpu Vcore: 1.650v

AGP:
AGP VDDQ Voltage: 1.5v
AGP 8x: enabled

Voltages / temperatuur:
+3.3v => 3.32v
+5v => 4.97v
+12v => 12.54v
memory temp.: 21 graden
cpu temp.: 49 graden
Zijn het settings of is er echt wat stuk?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zet je geheugen eens gewoon op 100%, dan loopt hij net zo snel als de FSB, dat verhielp bij mij ook een vergelijkbaar probleem.

De geheugensnelheid in MB's/sec bleef gelijk dus je verliest er niets mee.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 17:07
Omdat je memory nu op 'By Spd' staat, draaien de CPU- en de geheugenbus asynchroon. Dus 200Mhz voor geheugen en 166Mhz voor de CPU.

In de praktijk is gebleken dat dit eigenlijk nooit een echt voordelige situatie is. Als je er al iets mee wint, dan is het echt minimaal. En in dit geval 'win' je er waarschijnlijk instabiliteit mee.

Mijn a7nx8x-x had er erg veel moeite mee om de FSB rond de 200 te zetten (zowel voor Mem als voor CPU). Memtest had bakken met problemen en alles wat zo instabiel als bij jou. En aangezien jouw CPU toch een FSB van 166 heeft, zou ik het geheugen ook zo draaien, zelfs al is het PC3200 geheugen...

Suggesties voor jou om te proberen:
1. Zet het geheugen met de hand op een bussnelheid van 166 (synchroon dus).
2. Zet het geheugenbankje/bankjes eens niet in slot 0 maar in slot 1 (dat werkte voor mij nog het beste!)
3. Verhoog eventueel de DDR ref voltage naar 2.7 of zelfs 2.8, in ieder geval om te testen of dat stabieler is.

Liever eerst 1 of 2 proberen. 3 zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Overigens, je geheugen is toch wel ook echt CAS 2.5, he? Ik vertrouw die SPD instellingen niet zo....

Succes,

P.S. Ik testte de stabiliteit van mijn systeem niet met MemTest (want die gaf in mijn geval altijd wel problemen, inderdaad).
Draai in plaats daarvan dus lekker 3dmark03 of PiFast of Prime95. Die laatste werkte voor mij altijd het beste als stabiliteits indicatie.

Edo
Pagina: 1