HDD: 7200 vs 5400rpm

Pagina: 1
Acties:

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 05:26
Hoi,
Zoek een nieuwe schijf. Maar wat ik me nu echt af vraag is of ik veel van het verschil in rpm's zal merken!
Heb een ABIT BE6-2 (UDMA/66) met oa. een 13GB IBM 7200rpm schijfie. Ga 'm gebruiken voor video capturing (DC10) & dvd ripping. Kom ALTIJD schijfruimte te kort (bekend probleem?). Heb je nou slechtere prestaties met een 5400rpm schijf?

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 22 december 2000 09:30 schreef ArnieNFW het volgende:
Hoi,
Zoek een nieuwe schijf. Maar wat ik me nu echt af vraag is of ik veel van het verschil in rpm's zal merken!
Heb een ABIT BE6-2 (UDMA/66) met oa. een 13GB IBM 7200rpm schijfie. Ga 'm gebruiken voor video capturing (DC10) & dvd ripping. Kom ALTIJD schijfruimte te kort (bekend probleem?). Heb je nou slechtere prestaties met een 5400rpm schijf?
Als je aan video-capturing gaat doen kan je beter voor een 7200 RPM schijf gaan, die zijn toch wat sneller.

En volgens mij maakt het niet uit hoeveel schijfruimte je hebt... je komt altijd ruimte tekort :)

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
Hmm, met videcapturing heb je toch van die enorm grote bestanden enzo? Dan heb je in principe toch geen snelle toegangstijd nodig, het is steeds sequentieel lezen / schrijven.

Dan kan je volgens mij beter een 5400 rpm schijf kopen. Mijn 5400 rpm schijf haalt sustained 25 MB/s, en dat is snel zat voor videocapturing (8 MB/s nodig ofzo).

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 15:51
persoonlijk neem ik altijd 7200 rpm schijven, het verschil in kost is redelijk klein, en de snelheid kan _ik_ goed gebruiken (ik gooi nogal vaak bestanden van ~1GB in het rond)

Wirf

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

je hebt wel een hoge transferrate nodig, videobeelden zijn groot en je wilt geen vertragingn bij het afspelen en je hebt natuurlijk veel ruimte nodig!

Verwijderd

En VEEEEEEEEEEEEEL RAM helpt ook.

Neem wel een schijf die thermal calibration uit kan stellen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Bij videobewerking heb je meer aan extra ruimte dan aan die extra toeren.. Het gaat je niet om de snelheid maar om de capaciteit toch?

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Een 13gig IBM schijf met 7200 toeren klinkt als Deskstar 22GXP (DJNA-371350), heb ik ook, goed schijfje. Maar deze schijf is alweer meer dan een jaar oud.

De nieuwe IBM 5400 toeren schijven (uit de DPTA serie, die heeft mijn pa, dus ik spreek uit ervaring) zijn SNELLER dan die 7200 toerenschijf van jou (ondanks minder buffer).

Als die IBM 13gig van jou nu snel genoeg is, kan je dus net zo goed deze kopen (40gig voor iets van 420 piek bij alternate is niet duur). 5400 is bovendien veel stiller.

En tot slot: 5400 toeren is in ieder geval 10x overkill om DVD's te rippen. En voor Video capturing moet het ook wel lukken (mits niet te idiote reso's).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nja maar je hele "windows experience" word ook fijner met een 7200 rpm bakje. Mijn pceetje (celeron466, 300mb 7200 rpm maxtor, w2k) werkt lekkerder dan al die snelle dingen
in mijn huis (duron 650, p3 750) met 5400 schijven en w98.

specs

• 4POX
  • Laatst online: 07-05 06:59

4POX

Everybody is wired

Twee 5400 schijven in RAID is ook leuk

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

7200 is zeker sneller dan 5400, ik draai gewoon windows en speel wat spellen en je merkt het echt. Toen ik hem voor het eerst erin had zitten merkte ik al dat w2k veel sneller bootte.....dus ik zou je zeker die 7200rpm aanraden!

• maratropa
  • Niet online
ik vind de harde schijf eigenlijk de belangrijkste component in een pc. bezuinig er niet op. Moet je eens voorstellen hoe snel alles zou gaan met solid state disken. Harde schijven zijn echt de beperkende factor.

specs

Pagina: 1