Toon posts:

Autofan schakelen via Potmeter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een autoradiator uit een Honda Civic GTLnogwat die 60 bij 40 cm meet met 1,5L aan inhoud. Nu koelt dit ding passief opzicx ok ,tw. 4-6 graden boven kamertemperatuur. Maar ik had de fan nog en vroeg me af wat er zou gebeuren als ik die erop zou zetten.

Om mijn moederbord niet te riskeren heb ik de fan aangesloten op een oude compaq prolinea 575. (145 MAX watt output) Op de 5 V lijn begon dat ding te loeien alsof het een spitfire was, en dat werd alleen maar erger toen ik hem op 12V aansloot. Het resultaat mocht er zijn, na 2 minuten was de watertemperatuur 3 graden onder kamertemperatuur gedoken, en de CPU zat ook gelijk 8 graden lager.

Nu leek het mij een goed plan met het oog op de naderende hittegolven om dat ding er maar permanent op te zetten en er een potmeter tussen te zetten zodat ik hem vrijwel geruisloos zou kunnen laten draaien, of indien nodig even mijn kamer doorluchten. Nu is het probleem dat er geen Wattage op dat ding staat aangegeven. Dus ik heb ook geen idee wat voor potmeter erop zou kunnen.

Mijn lieftallige electrozaak adviseur wist me te vertellen dat een potmeter zo door zou branden aangezien die maar tot een paar ohmpjes gaan, hij raadde me eerder een dimmer voor halogeenlampen aan, of om bij een electronotor bedrijf te rade te gaan.

Nu vroeg ik me af of zich iemand onder ons bevond die zo gek is geweest iets gelijksoortigs uit te voeren, of wellicht wat meer verstand van dit alles heeft.

Verder vroeg ik me af of iemand weet wat de afstand is tussen de 2 bevestigings gaten in een Leadtek Gforce 4 kaart en wat de hoek van de lijn tussen de 2 is met de lengte as van de kaart. Ligt de gpu dan ook exact in het midden hiervan ?

(dit is de versie met de enorme alu heatsink die om de kaart heen is gevouwen en 2 fan's heeft)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:08 ]

Verwijderd

3 graden onder kamertemperatuur ??
geloof je het zelf :)

dat kan toch helemaal niet...

EDIT:
halogeenlampen dimmer is voor wisselspanning.. die haald een gedeelte van de sinus weg om zo een lager (gemiddeld) voltage te krijgen. Hier heb je dus niets aan wanneer je met gelijkspanning werkt.

Zoek eens naar een PWM (pulse width modulation) schakeling...

Afbeeldingslocatie: http://www.unn.ac.uk/~epje2/images/pwm.gif

Uitleg:

op half speed zie je dat ie steeds een pulse geeft van (in dit geval) 1 volt.
Dit gebeurt op een frequentie van bijv. 50 hz..
Hij geeft dus gemiddeld genomen maar 0.5 volt af. Het voordeel van dit t.o.v. een potmeter is: Elke pulse heeft gewoon het volle vermogen en spanning. Je fan zal dus ook heeeeel langzaam kunnen draaien (iets wat met een potmeter niet zou kunnen)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:13 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Waarom meet je de stroom dan niet gewoon even door? Dan kan je het vermogen zo berekenen.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
lager dan kamertemp zonder chiller of bong kan niet ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb helaas geen stroommeter, wist verder ook niet dat ik dan zo het vermogen kan berekenen. Zou je me dat even kunnen uitleggen ? (ben werktuigbouwer, geen electroklusser)

en die meting is gedaan met een temperatuursensor die op het metaal van de radiator is bevestigd, maar niet in de luchtstroom. Het zou kunnen dat het metaal net iets kouder wordt dan het water. Maar dit zal erg weinig schelen, hooguit 1 graad. Meting van KamerT is met eenzelfde sensor gedaan waarbij ik heb geconstateerd dat die tot 0.3 graden af kan wijken van de sensor die de waterT meet.

@ El Snorro:
Toch heb ik hem lager dan kamerT gekregen. :P :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:17 . Reden: rotzoootje ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:12:

@ El Snorro:
om technische / wiskundige / scheikundige en natuurkundige redenen:

DAT KAN NIET :+ :9

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:20:
[...]

om technische / wiskundige / scheikundige en natuurkundige redenen:

DAT KAN NIET :+ :9
Theoretisch is het best mogelijk hoor! En praktisch ook. Of dat bij de topicstarter het geval is, weet ik niet. Misschien een flinke afwijking in de thermometers.

Maar zoek maar eens op adiabatische expansie.

Laat je fietsband maar eens leeglopen; je fietsband is op gelijke temperatuur van de omgeving maar bij het leeglaten wordt het ventiel flink koud.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 09-06-2004 17:25 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:12:
@ El Snorro:
Is pertinent onmogelijk. Dan zou jij de nobelprijs voor de natuurkunde (of scheikunde :? ) ontvangen als dat zo is.

R = U / I (Weerstand = Spanning (V) / Stroom (A))
P = U * I (Vermogen = Spanning (V) * Stroom (A))

Als je de weerstand van de fan meet dan kun je I uitrekenen omdat je U al weet. Stel dat R=6 Ohm. Dan is I -> U/R.
U = 12v
R = 6 Ohm
12/6=2
Dus dan trekt de fan 2 ampére.

P = U*I
P = 12*2 = 24 Watt

Bovenstaande is maar een voorbeeld ;)
WFvN schreef op 09 juni 2004 @ 17:24:
[...]

Theoretisch is het best mogelijk hoor!

Zoek maar eens op adiabatische expansie.

Laat je fietsband maar eens leeglopen; je fietsband is op gelijke temperatuur van de omgeving maar bij het leeglaten wordt het ventiel flink koud.
Dan kan het wel (net zoals bij spuitbussen) Maar bij waterkoeling is het onmogelijk als je alleen gebruik maakt van een radiator.

[ Voor 28% gewijzigd door Exigence op 09-06-2004 17:25 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Exigence schreef op 09 juni 2004 @ 17:24:
Dan kan het wel (net zoals bij spuitbussen) Maar bij waterkoeling is het onmogelijk als je alleen gebruik maakt van een radiator.
Ik twijfel ook aan de waarden van de topicstarter.

Ik weet niet hoe de boel is opgebouwd.

Maar als je bij de radiator een stevige onderduk kan creëren (wat overigens de warmteafgifte aan de lucht bij die onderdruk vermindert) bij de radiator, kan de temperatuur bij de radiator wel degelijk lager zijn dan de kamertemperatuur.

Dan is het de vraag wat sneller gaat: warmteafgifte van de processor of warmteafgifte van de radiator.

Als de radiator sneller z'n warmte (meer energie per seconde) dan de processor per seconde aan warmte produceert, zal de temperatuur toch echt onder kamertemperatuur uit kunnen komen.

Maar nogmaals: ik weet niet hoe de installatie eruit ziet. Met watercooling heb ik totaal géén ervaring maar dit stukje theorie meen ik me nog te herinneren.

[ Voor 30% gewijzigd door WFvN op 09-06-2004 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de toelichting, ik zal ergens een meetbakje vandaan toveren.

Tja, of ie nou onder of gelijk aan de KamerT is. Ik meet het met een Autothermometer, deze heeft een sensor in de behuizing waarmee ik de kamerT meet, en 1 sensor aan een draadje, welke tegen de radiator zit geplakt op de plek waar het water de radiator binnenstroomt na de CPU. Er zit nog een stukje 2mm dik dubbelzijdig tape tussen de sensor en het metaal. De "Out" temp komt dan zo'n 3 graden onder de "in" temp. of het water ook daadwerkelijk onder de kamertemperatuur uitkomt kan ik dus helaas nog niet beweren en of bevestigen. Het is in ieder geval het koper dat die T aanneemt. De ventilator heef toverigens een diameter van 30cm en ik vermoed dat een getal op de rug te maken heef tmet de RPM nl 5259. Er wordt redelijk wat lucht verplaatst.

Ik zal binnenkort eens een quick thermometer in het water hangen.

In reactie tot WfvN: DE Fan zuigt lucht door de radiator, en zit hier slechts enkele millimeres vandaan en is afgesloten door een goede shrowd (hoe schrijf je dit?)

Er is idd een flinke onderdruk. Ik kan me ook herinneren dat bij een zeer lage druk, de afgifte van warmte toeneemt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:40 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:38:
In reactie tot WfvN: DE Fan zuigt lucht door de radiator, en zit hier slechts enkele millimeres vandaan en is afgesloten door een goede shrowd (hoe schrijf je dit?)

Er is idd een flinke onderdruk. Ik kan me ook herinneren dat bij een zeer lage druk, de afgifte van warmte toeneemt.
Je hebt een (iets) lagere temperatuur wat de warmteoverdracht zal verhogen maar helaas ook te maken met weinig 'stof' (lucht) die de warmte kan opnemen. Welke van de 2 het zwaarst weegt, weet ik niet.

Verwijderd

Heb ook een autothermometer gehad om die temperaturen te meten. Tussen beide sensors zat een verschil van 1 a 2 graden als ik beide op mijn bureau had liggen. Ook kan het zijn dat als je de thermometer in je hand houdt dat dat ding opwarmd.

Over dat wamteoverdracht gedoe zal ik me maar niet uitlaten, dat is al weer lang geleden (en ook niet echt goed in geweest... wiskunde is niet mn sterkste punt)
Pagina: 1