Toon posts:

Mailserver probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server draaien met Mandrake 10 erop. Deze is de domain controller voor een aantal users. Nou wil ik graag via deze server een mailserver opzetten.
Ik heb hiervoor webmin geinstalleerd zodat het allemaal een beetje overzichtelijk en grafisch kan.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om postfix op te zetten en hem zo te laten communiceren met Outlook op de windows client bakken.
Heb ook heel het internet al afgezocht naar duidelijke HOWTO's maar ik kan helaas niets vinden.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als er hier iemand misschien een site weet of zelf documentatie heeft over dit onderwerp.

Bijvoorbaat dank.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Waar gaat het precies fout ?
Wat wil je precies met deze postfix server ?
Zonder wat meer achtergrondinformatie wordt het vrij moeilijk om je te helpen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 15:01
Je zegt dat je postfix hebt geinstalleerd en dat je niet met je windows clients kan connecten. Maar hoe probeer je te connecten, via pop, imap, smtp?? Postfix is namelijk alleen een MTA. Als je pop of imap wil zou je courier-imap/ courier-pop kunnen gebruiken.

Maar kijk eens op postfix.org staan meerdere howto's op.

Verwijderd

Damn Sn00pN00b, u beat me to it :)

http://www.postfix.org/docs.html

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 09 juni 2004 @ 16:07:
Waar gaat het precies fout ?
Wat wil je precies met deze postfix server ?
Zonder wat meer achtergrondinformatie wordt het vrij moeilijk om je te helpen.
Ik probeer te bereiken dat er in het netwerk onderling mail uitgewisseld kan worden, en dat er ook gemaild kan worden naar buiten en opgehaald kan worden van buiten. Maar dat de mail alleen vanaf de client pc's kan worden opgehaald.

Wat er fout gaat is dat ik een complete newbie ben op dit gebied, en dat ik geen documentatie kan vinden op internet die stap voor stap uit legt hoe dit in zijn werk gaat.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
je moet courier installeren die verzorgt het client-ophaal-gedeelte, succes!

Verwijderd

Topicstarter
Al naar gekeken, wordt er niet veel wijzer van. :?
Kan nergens iets vinden over het fungeren van postfix als server voor gebruikers op een domein, die Windows 2000 met Outlook draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 16:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 16:20:
[...]

Al naar gekeken, wordt er niet veel wijzer van. :?
Kan nergens iets vinden over het fungeren van postfix als server voor gebruikers op een domein, die Windows 2000 met Outlook draaien.
Ja, maar wat wil je dan precies...?

Met pop3 kun je namelijk ook onderling mail uitwisselen?!
Dus wil je dat, of echt een 'exchange postkantoor' achtige omgeving..

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
probeer anders de super uitgebreide handleiding van www.qmailrocks.org om QMAIL aan de praat krijgen .
ik weet het het is geen postfix maar als het je niet uitmaakt zouw ik zeggen give it a try bij mij werkt het op debian subliem en het is echt een copy - past handleiding bijna geen aanpassingen te doen om het goed werkend te krijgen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 16:25:
[...]

Ja, maar wat wil je dan precies...?

Met pop3 kun je namelijk ook onderling mail uitwisselen?!
Dus wil je dat, of echt een 'exchange postkantoor' achtige omgeving..
Exchange postkantoor achtige omgeving. Die er voor zorgt dat zodra iemand Outlook opend dat de mailserver zorgt dat mail binnenkomt en dat mail snel bij andere clients gaat, dus dat dat intern blijft zeg maar. En daarnaast ook nog mail naar externe mailadressen doorstuurd en ontvangt en dan weer doorloodst naar de gebruikers.

Verwijderd

Topicstarter
lordgandalf schreef op 09 juni 2004 @ 16:26:
probeer anders de super uitgebreide handleiding van www.qmailrocks.org om QMAIL aan de praat krijgen .
ik weet het het is geen postfix maar als het je niet uitmaakt zouw ik zeggen give it a try bij mij werkt het op debian subliem en het is echt een copy - past handleiding bijna geen aanpassingen te doen om het goed werkend te krijgen
Thanks ik zal er is naar kijken.

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 15:01
Het is belangrijk om even een aantal dingen gescheiden te houden.
Postfix is je Mail Transfer Agent, oftewel deze zorgt voor het transporteren. Deze start een SMTP server op poort 25 om mail te kunnen ontvangen en versturen.

Om dit vervolgens binnen te halen in Outlook oid, heb je courier-imap of courier-pop oid nodig. Via deze protocollen kan outlook namelijk mail binnen halen. Hiervoor moet je wel weer je postfix configureren om 'hem' te vertellen waar de mail heen moet. Zie hiervoor de howto op postfix.org.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. ;)

Verwijderd

Topicstarter
We zijn verder gegaan met Qmail, het lijkt erop dat dit alles kan wat wij willen. We hebben nu alleen 1 probleem. We zijn op het punt waar Qmail ge"build" moet worden en we krijgen een foutmelding bij het invoeren van het volgende command:

./config-fast.sh mail.SERVER.com

We krijgen daarna deze melding

Your fully qualified host name is mail.SERVER.com.
Putting mail.SERVER.com into control/me...
./config-fast.sh: line 5: QMAIL/control/me: No such file or directory
chmod: cannot access `QMAIL/control/me': No such file or directory
Putting mail.SERVER.com into control/defaultdomain...
./config-fast.sh: line 11: QMAIL/control/defaultdomain: No such file or directory
chmod: cannot access `QMAIL/control/defaultdomain': No such file or directory
Putting mail.SERVER.com into control/plusdomain...
./config-fast.sh: line 18: QMAIL/control/plusdomain: No such file or directory
chmod: cannot access `QMAIL/control/plusdomain': No such file or directory
Putting mail.SERVER.com into control/locals...
./config-fast.sh: line 23: QMAIL/control/locals: No such file or directory
chmod: cannot access `QMAIL/control/locals': No such file or directory
Putting mail.SERVER.com into control/rcpthosts...
./config-fast.sh: line 27: QMAIL/control/rcpthosts: No such file or directory
chmod: cannot access `QMAIL/control/rcpthosts': No such file or directory
Now qmail will refuse to accept SMTP messages except to mail.SERVER.
Make sure to change rcpthosts if you add hosts to locals or virtualdomains!

We hebben het nagekeken en deze directory's bestaan ook helemaal niet, maar er wordt in de HOWTO nergens beschreven dat deze handmatig aangemaakt moeten worden.

Hier is de url naar de HOWTO over het installeren van Qmail.

http://www.qmailrocks.org/qmail.htm

Verwijderd

Topicstarter
KICK! :P

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 19:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Die config-fast moet je uitvoeren nadat qmail is gebuilt. Het builden en installeren van qmail zorgt ervoor dat die dirs worden aangemaakt.

Vervolgens run je je config script vanuit de plek waar je qmail hebt geinstalleerd! (dus niet vanuit de directory waar je de source van qmail hebt uitgepakt).

Overigens zijn er meer combinaties van clients te verzinnen die kunnen wat qmail kan (postfix, sendmail + pop deamon etc.).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op 11 juni 2004 @ 11:23:
[...]

Die config-fast moet je uitvoeren nadat qmail is gebuilt. Het builden en installeren van qmail zorgt ervoor dat die dirs worden aangemaakt.

Vervolgens run je je config script vanuit de plek waar je qmail hebt geinstalleerd! (dus niet vanuit de directory waar je de source van qmail hebt uitgepakt).

Overigens zijn er meer combinaties van clients te verzinnen die kunnen wat qmail kan (postfix, sendmail + pop deamon etc.).
We draaien die config-fast ook in de directory(/usr/scr/qmail/qmail-1.03) waar qmail geinstalleerd staat maar hij pakt hem gewoon niet.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
heb je ook eerst make man && make setup check en dan config-fast

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
open config-fast.sh en verander alle QMAIL in het path waar je qmail heb gestaleerd.

dit zal iets van "/var/qmail" zijn

uiteindelijk ziet het erdan zo uit.

"/var/qmail/control/locale"
Pagina: 1