Bloed hete harddisc.

Pagina: 1
Acties:

• rvd342
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11-2023
Mij 60 GB maxtor (Maxtor 60GB D740X, 7200rpm) hard disk word echt bloed heet, je brand er gewoon je vingers aan. Dit is uiteraard niet normaal.
Ik kwam hier achter nadat ik mijn voeding had vervangen.
Kan dit hier mee te maken hebben?
Ik kan me namelijk niet herinneren dat het hier voor ook al het geval was.
Wel is de airflow iets minder, maar zelfs als ik de HD met 1 extra cooler cool blijft hij erg warm.

iemand een idee?

Rvd

Verwijderd

Nee, heeft niets met je voeding te maken, die dingen worden gewoon heet als je ze niet koelt. En al helemaal als ze ergens "tussen hangen" en hun warmte helemaal niet kwijt kunnen.

Edit: Lees net dat je wel koelt: Wat koel je dan precies?? Bovenkant onderkant, stroomte de lucht erlangs..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 15:46 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

kijk eens met MBM hoe warm je hd eens word, want hij mag echt niet te heet worden. Maar omdat het steeds warmer word is het natuurlijk wel logisch dat het wat warmer word in je kast.

Handig om dat een extra koeler er bij te plaatsen.
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/55
moet je hier even zoeken naar koelers.

[ Voor 71% gewijzigd door Outerspace op 09-06-2004 15:50 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Probeer je hd ook vrij te hangen... zo kan ie ook beter ze warmte afstaan. Meerdere hdd's tegen elkaar is echt een ramp... geven ze elkaar hun warmte :/ :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
de flow fan 1-80 mm @ 7 volt is bij mij voldoende voor 2 hd's deze blijven zo rond de 40 graden

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de schijven hebt zitten, de mijne liggen op schuimrubber tegen trillingen en nog blijven ze door die ene fan aardig koel

probeer eens een beetje te spelen met verschillende opstellingen en kijk wat het beste werkt, of eventueel een speciale koeler aanschaffen

Verwijderd

PilatuS schreef op 09 juni 2004 @ 16:14:
de flow fan 1-80 mm @ 7 volt is bij mij voldoende voor 2 hd's deze blijven zo rond de 40 graden

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de schijven hebt zitten, de mijne liggen op schuimrubber tegen trillingen en nog blijven ze door die ene fan aardig koel

probeer eens een beetje te spelen met verschillende opstellingen en kijk wat het beste werkt, of eventueel een speciale koeler aanschaffen
Mijn 15k's worden (met een cm ruimte ertussen) achter een 90mm op 5v niet warmer dan 27c. Bij een beetje normaal weer dan, gisteren en vandaag zijn slechte voorbeelden.

Verwijderd

De mijne worden nu zonder fans 65 graden stressed en met fans 45 graden idle.
Het beste is dat ze niet boven de 50-55 graden uitkomen.

Setup:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/CNLTF7NLXB38/picserver.jpeg

Vier goed vastgeschroefde Maxtors (7200 rpm), twee intake- en twee outlet-fans. Kamertemperatuur: 28°
65° zonder fans lijkt me veel te hoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 19:01 ]

Verwijderd

Heb zelf een fancontroller waar je een hdd op kan schroeven, met daaronder 2 80mm fans. Heb er maar 1 onder en dat is al voldoende. 23dB op 12V, staat nu op ongeveer 7 tot 8 volt, is met dit warme weer voldoende.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Maar als je mbm 5 hebt, hoe weet je welke sensor van mbm 5 nou bij je hd hoort dan? Ik heb een asus moederbord en er staan verschillende asus sensor's bij en 2 rare.... w83l785yts-s & w83l785yts-s diode.... Dan kan ik ook eens kijken hoe warm de mijne is...

En ff ontopic.... Heb je de cooling direct op de hd'en? Dus die HD coolers, of "gewone" case coolers? (miss beetje domme vraag, maar je weet soms niet ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Waypoint op 09-06-2004 19:17 ]

Pagina: 1