Nieuwe G5 Powermacs met vloeistofkoeling

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36
De nieuwe G5's hebben nu standaard waterkoeling!

Persbericht:

Apple introduceert nieuwe Power Mac G5-reeks

Nu standaard met twee 64-bits-processors voor een ongeëvenaarde kracht en snelheid

Bunnik, 9 juni 2004 – Apple introduceert vandaag een nieuwe Power Mac G5-desktoplijn met standaard twee 64-bits PowerPC G5-processors in elk model. Het nieuwe topmodel van de Power Mac G5-reeks heeft twee 2,5-GHz processors aan boord en beschikt over de snelste frontsidebus van dit moment met een snelheid van 1,25 GHz per processor en een nieuwe, geavanceerde vloeistofkoeling. Het instapmodel met twee 1,8-GHz processors komt op de markt vanaf 2.219 euro (inclusief BTW). De Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors aan boord krijgt een adviesprijs van 3.319 euro (inclusief BTW).

"Professionals in de grafische sector, de film-, video- en muziekindustrie, webdesigners en wetenschappers zijn nu meer dan ooit overtuigd van de ongeëvenaarde kracht en topprestaties van de Power Mac G5 met twee processors in combinatie met Mac OS X, het op UNIX gebaseerde besturingssysteem van Apple", aldus Philip Schiller, Senior Vice President Worldwide Product Marketing van Apple. "Elke Power Mac G5 heeft nu standaard twee processors aan boord en levert nog betere prestaties."

De kracht van de Power Mac G5 schuilt achter de PowerPC G5-processor die gezamenlijk is ontwikkeld door IBM en Apple, en opdrachten uitvoert met 64-bits-rekenkracht. Dat is beduidend sneller en krachtiger dan de gangbare 32-bits processors in de meeste andere PC’s. De 64-bits-verwerking van de PowerPC G5-processor maakt het tevens mogelijk om het geheugen van de Power Mac G5 uit te breiden tot maar liefst 8 GB. De Power Mac G5 voert standaard geavanceerde 64-bits-berekeningen uit, evenals bestaande 32-bits-programma's. Dankzij twee 2,5-GHz PowerPC G5-processors, elk met een onafhankelijke 1,25-GHz frontsidebus, levert het topmodel van de Power Mac G5 een ongeëvenaarde bandbreedte tot maar liefst 20 GBps. Elke Power Mac G5 wordt geleverd met Mac OS X versie 10.3 “Panther”, de nieuwste versie van het op UNIX gebaseerde en uiterst stabiele besturingssysteem van Apple. Deze combinatie geeft de Power Mac G5 een ongeëvenaarde rekenkracht die andere desktop-PC’s het nakijken geeft.

De Power Mac G5 is uiterst krachtig en snel en presteert aanzienlijk beter dan concurrerende desktops, vooral bij gebruik van software voor creatieve en wetenschappelijke sectoren. Een vergelijkende test tussen de Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors en 3,4-GHz Pentium 4-PC’s leverde de volgende resultaten op:

• De Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors voerde een test met 45 veelgebruikte bewerkingen in Adobe Photoshop haast twee keer zo snel uit als een PC met een 3,4-GHz Pentium 4-processor;
• de Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors speelde in Logic Pro 6 tot 138 tracks met galm meer af (meer dan vier keer zo veel) dan een pc met een 3,4-GHz Pentium 4-processor met Cubase SX; en
• de Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors en Final Cut Pro HD speelt acht streams met 8-bits SD-video af, versus vijf streams op een Avid-werkstation met twee 3,06-GHz Xeon-processors.

Met twee 1,5-Gbps seriële ATA-interfaces, de snelste PCI-X-interfacetechnologie van dit moment en een AGP 8x Pro grafische versneller biedt de Power Mac G5-lijn uitstekende uitbreidingsmogelijkheden. Apple levert de Power Mac G5 standaard met een NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra- of een ATI Radeon 9600 XT-videokaart. Als optie kunnen klanten tevens de uiterst snelle ATI Radeon 9800 XT-kaart laten inbouwen in de Power Mac G5. Dit is vooral interessant voor visualisaties, gameliefhebbers en 3D-ontwerpers. De Power Mac G5 heeft voorts Gigabit Ethernet aan boord, evenals FireWire 800- en FireWire 400-poorten, drie USB 2.0-poorten, optische digitale audio-invoer en -uitvoer, ingebouwde ondersteuning voor draadloze 54-Mbps AirPort Extreme-netwerken (volgens de WiFi 802.11g standaard, ook compatibel met 802.11b) en een optionele Bluetooth-module.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De Power Mac G5 met twee 1,8- of 2,0-GHz processors zijn vanaf de tweede helft van juni verkrijgbaar, de Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors is naar verwachting vanaf midden juli leverbaar via de online Apple Store (www.apple.com/nlstore) en via de erkende Apple resellers. Apple stopt tevens de productie van de vorige generatie Power Macs, de Power Mac G4 met één 1,25-GHz processor en een adviesprijs van 1.426,81 euro (inclusief BTW), maar deze blijft verkrijgbaar zolang de voorraad strekt via de online Apple Store (www.apple.com/nlstore) en bij de erkende Apple resellers.

De Power Mac G5 met een adviesprijs van 2.219 euro (inclusief BTW) heeft de volgende specificaties:
• twee 64-bits PowerPC G5-processors van 1,8 GHz;
• 256 MB 400-MHz 128-bits DDR SDRAM (maximaal 4 GB);
• seriële 7200-rpm ATA harde schijf van 80 GB;
• slot voor AGP 8x Pro-videokaart;
• NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra-videokaart met 64 MB DDR SDRAM;
• 3 PCI-slots (64-bits, 33 MHz);
• SuperDrive (gecombineerde dvd-r-/cd-rw-eenheid) met 8-voudige snelheid.

De Power Mac G5 met een adviesprijs van 2.769 euro (inclusief BTW) heeft de volgende specificaties:
• twee 64-bits PowerPC G5-processors van 2,0 GHz;
• 512 MB 400-MHz 128-bits DDR SDRAM (maximaal 8 GB);
• seriële 7200-rpm ATA harde schijf van 160 GB;
• NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra-videokaart met 64 MB DDR SDRAM;
• 3 PCI-X-slots (één 64-bits van 133 MHz, twee 64-bits van 100 MHz);

De Power Mac G5 met een adviesprijs van 3.319 euro (inclusief BTW) heeft de volgende specificaties:
• twee 64-bits PowerPC G5-processors van 2,5 GHz;
• 512 MB 400-MHz 128-bits DDR SDRAM (maximaal 8 GB);
• seriële 7200-rpm ATA harde schijf van 160 GB;
• ATI RADEON 9600 XT met 128 MB DDR SDRAM;
• 3 PCI-X-slots (één 64-bits van 133 MHz, twee 64-bits van 100 MHz);

De Power Mac G5 wordt geleverd met iChat AV, Safari, Sherlock, Adresboek, QuickTime, iLife (omvat iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD en GarageBand), iSync, iCal, Dvd-speler, Classic-omgeving (Mac OS 9), Art Directors Toolkit, GraphicConverter en Microsoft Internet Explorer.

De volgende opties zijn verkrijgbaar: tot 8 GB RAM-geheugen, seriële ATA harde schijven van 250 GB, een combo drive (cd-rw/dvd-rom), videokaarten (NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra, ATI Radeon 9600 XT, ATI Radeon 9800 XT), een AirPort Extreme-kaart voor draadloos netwerken, een Bluetooth-module, een Apple Wireless Keyboard en Apple Wireless Mouse, een PCI-X Gigabit Ethernet-kaart, een Apple Fibre Channel PCI-kaart en Mac OS X Server versie 10.3 "Panther".

© 2004 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh, Mac, Mac OS, Power Mac, Final Cut Pro, FireWire, AirPort, Apple Store, SuperDrive, Safari, Sherlock, QuickTime, iLife, iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD, GarageBand en iCal zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
alleen de 2.5Ghz versie heeft vloeistofkoeling. geen waterkoeling.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 21:09

Maximus

There is no substitute

hehe hoezo brute kracht :D, trouwens dus alle G5's zijn nu dual machines :) das welnice

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
* RèLF kijkt op zijn bankrekening en denkt dat ie nog effe doorspaart :+

Obviously you're not a golfer

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 15:32

mcB

Zie ook http://www.apple.com/powermac/design.html

Niet echt veel info imo. Waar is de pomp in het systeem?

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Wat een belachelijke configuratie, 512MB is al weinig, zeker op de grafische markt, maar 256MB, dat is toch wel helemaal van de zotte voor zo'n bedrag.

• BezurK
  • Laatst online: 24-12-2025
zerocool schreef op 09 juni 2004 @ 15:41:

• De Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors voerde een test met 45 veelgebruikte bewerkingen in Adobe Photoshop haast twee keer zo snel uit als een PC met een 3,4-GHz Pentium 4-processor;
• de Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors speelde in Logic Pro 6 tot 138 tracks met galm meer af (meer dan vier keer zo veel) dan een pc met een 3,4-GHz Pentium 4-processor met Cubase SX; en
• de Power Mac G5 met twee 2,5-GHz processors en Final Cut Pro HD speelt acht streams met 8-bits SD-video af, versus vijf streams op een Avid-werkstation met twee 3,06-GHz Xeon-processors.
Ai ai ai. Jammer Apple, maar dit is toch wel erg hoor. Het is vrij logisch dat ze zichzelf profileren tegenover de snelheid van een windows PC, maar ga niet gooien met benchmarks die eigenlijk helemaal geen benchmark zijn.
Je kan nooit de prestaties van een bepaalde handeling meten als het 2 verschillende softwarepaketten betreft. Snelheidsverschillen kunnen dan net zo goed te wijten zijn aan betere algoritmes en optimalisaties. Sorry maar dat vind ik echt triest dat zó aan hun klanten proberen te komen :(

Verder is het natuurlijk een :9~ -machine, no doubt :)
Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het weer: mijn volgende computer wordt een G5 8)

Rookworst zonder R is ook worst.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
zerocool schreef op 09 juni 2004 @ 15:41:

Geen eerlijke vergelijking. Een P4 3,4 GHz PC kost een pak minder dan die G5 (beide zonder scherm).

• maratropa
  • Niet online
plus dat je voor 3.300 euro een hele dikke dual pc in elkaar kan zetten, inc scsi.

Maar behalve dat geblaat zijn het mooie producten, de glanzende appeltjes. Ik moedig meer marktaandeel voor ze alleen maar aan.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 09-06-2004 16:58 ]

specs

Verwijderd

Tot nu toe is het nog geen frontpage nieuws.

Verwijderd

gladiool schreef op 09 juni 2004 @ 16:58:
plus dat je voor 3.300 euro een hele dikke dual pc in elkaar kan zetten, inc scsi.

Maar behalve dat geblaat zijn het mooie producten, de glanzende appeltjes. Ik moedig meer marktaandeel voor ze alleen maar aan.
Ach als ik in de pricewatch kijk dan ben ik al bijna 2000 euro kwijt voor 2 250 opterons (2.4ghz)

Persoonlijk vind ik het geen slechte prijs voor de dual 2,5.
(behalve dan die belachelijke prijs voor de 9800xt)

Verwijderd

Die belachelijke prijs voor die Ati Radeon 9800 kaart ligt niet aan apple, maar aan Ati. Ati moet speciale kaarten fabriceren voor Apple anders is het niet compatible.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 20:07:
Tot nu toe is het nog geen frontpage nieuws.
Hij staat al sinds 15:30 in de updatetracker. Er wordt dus wel aan gewerkt en zal vanavond nog wel op de FP komen.

Het enige wat ik nu mis zijn de oude prijzen. Zijn de andere versies goedkoper geworden?

Dat ze alleen nog maar dual systemen uitbrengen geeft aan dat ze de productie van G5'en op peil hebben, schijnbaar kunnen ze er nu genoeg leveren.

Ik vind het wel jammer dat ze gebruik gaan maken van waterkoeling. Als ze over moeten gaan op zulke extreme maatregelen zullen ze de G5 niet veel verder kunnen opvoeren. Ik had liever gezien dat ze meer tijd gingen steken in het verbeteren van de G5 (kleinere chips, of wat dan ook) dan dat ze aankomen met een hogergeklokte chip die zoveel warmte afgeeft dat ze over moeten gaan op waterkoeling. Ik denk niet dat de G5 nog veel verder op te klokken is, die heeft zijn tijd hierna wel gehad (tenminste, hij zal wel goed verkocht worden maar ik betwijfel het over er snellere versies op de markt komen).

Nu de negatieve dingen gezegd zijn moet ik ook zeggen dat ik het wel erg cool vind B)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

frim schreef op 09 juni 2004 @ 21:19:
[...]

Hij staat al sinds 15:30 in de updatetracker. Er wordt dus wel aan gewerkt en zal vanavond nog wel op de FP komen.

Het enige wat ik nu mis zijn de oude prijzen. Zijn de andere versies goedkoper geworden?

Dat ze alleen nog maar dual systemen uitbrengen geeft aan dat ze de productie van G5'en op peil hebben, schijnbaar kunnen ze er nu genoeg leveren.

Ik vind het wel jammer dat ze gebruik gaan maken van waterkoeling. Als ze over moeten gaan op zulke extreme maatregelen zullen ze de G5 niet veel verder kunnen opvoeren. Ik had liever gezien dat ze meer tijd gingen steken in het verbeteren van de G5 (kleinere chips, of wat dan ook) dan dat ze aankomen met een hogergeklokte chip die zoveel warmte afgeeft dat ze over moeten gaan op waterkoeling. Ik denk niet dat de G5 nog veel verder op te klokken is, die heeft zijn tijd hierna wel gehad (tenminste, hij zal wel goed verkocht worden maar ik betwijfel het over er snellere versies op de markt komen).

Nu de negatieve dingen gezegd zijn moet ik ook zeggen dat ik het wel erg cool vind B)
Koel. Maar waar gaat het over? 64 bit met een 32 bits besturingssysteem. 8 gb geheugen terwijl het in werkelijkheid 2x4 is. 3000 euro en dan krijg je er zoals iemand terecht opmerkte niet de beste videokaart en ook niet de beste hd in je systeem.

Je hebt een bepaalde taak. Mijn vraag is: kun je voor die prijs niet een ubersysteem met 2x opteron oid met scsi aanschaffen en veel beter uitzijn?

Mis je alleen dat leuke os, okee.

Verwijderd

ik heb altijd het gevoel dat Steve de Mac's voor zich zelf maakt :P
de G5 was niet altijd helemaal stil door al die fans, door vloeistofkoeling kan de G5 wel stiller worden gemaakt, + dat hij weer het eerste A-merk is (bij mijn weten dan) dat standaard vloeistofkoeling levert.

Maar Frim ik denk wel dat IBM problemen heeft met het maken van Procs. ik hoop voor Apple dat IBM een nieuwe soort G5 kan ontwikkelen, die koeler is.

want dit kan natuurlijk never in een PB of iMac achtige computer.

De PBs wordt zo ie zo lastig.
(Apple zou eerst niet de 1.5Ghz Motorola G4 gebruiken en toch zitten ze in de nieuwe PBs dat zegt ook iets!)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
Moeten waterkoelingskits niet eens in de zoveel tijd ververst worden en hoe zit het met corossie? Ik zelf geen verstand van waterkoeling maar volgens mij zijn dit wel de huidige probs die ik tegen kom.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Miki schreef op 09 juni 2004 @ 23:03:
Moeten waterkoelingskits niet eens in de zoveel tijd ververst worden en hoe zit het met corossie? Ik zelf geen verstand van waterkoeling maar volgens mij zijn dit wel de huidige probs die ik tegen kom.
D'r staat nergens dat 't water is, er staat Liquid.

Verder heeft volgens mij nog niemand de 1.25GHz FSB opgemerkt. Waar komt intel mee aan? 4x 200MHz. Tsja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 20:25:
[...]

Ach als ik in de pricewatch kijk dan ben ik al bijna 2000 euro kwijt voor 2 250 opterons (2.4ghz)

Persoonlijk vind ik het geen slechte prijs voor de dual 2,5.
(behalve dan die belachelijke prijs voor de 9800xt)
yeah die zijn wel duur.

Maar ik heb liever wat "langzamere" opteron's en scsi en meer ram dan alleen snelle opterons en sata en minder ram.

Dus dat je voor hetzelfde geld een wat meer uitgebalanceerde pc kan bouwen, als je echt zware dingen doet.. Ik vind die 512 mb en 7200 rpm schijven zonde van die 2 mooie 2,5ghz power processoren.

specs

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gladiool schreef op 09 juni 2004 @ 23:56:
[...]

yeah die zijn wel duur.

Maar ik heb liever wat "langzamere" opteron's en scsi en meer ram dan alleen snelle opterons en sata en minder ram.

Dus dat je voor hetzelfde geld een wat meer uitgebalanceerde pc kan bouwen, als je echt zware dingen doet.. Ik vind die 512 mb en 7200 rpm schijven zonde van die 2 mooie 2,5ghz power processoren.
Ehm. De meeste mensen hebben meer dan genoeg aan 256 hoor. Beetje nutteloos om ze dan te laten betalen voor geheugen dat ze toch niet nodig hebben. En als jij meer geheugen wilt, dan bestel je toch meer geheugen? Zelfde geldt voor HDD's. Nu ben ik een SCSI-aanhanger maar niet iedereen heeft dat nodig. En ook hier geldt: als jij scsi wilt ben je vrij er een SCSI PCI kaart in te prikken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CyBeR schreef op 10 juni 2004 @ 01:02:
[...]

Ehm. De meeste mensen hebben meer dan genoeg aan 256 hoor. Beetje nutteloos om ze dan te laten betalen voor geheugen dat ze toch niet nodig hebben. En als jij meer geheugen wilt, dan bestel je toch meer geheugen? Zelfde geldt voor HDD's. Nu ben ik een SCSI-aanhanger maar niet iedereen heeft dat nodig. En ook hier geldt: als jij scsi wilt ben je vrij er een SCSI PCI kaart in te prikken.
Hmm, mij lijkt dat mensen die een dual G5 nodig hebben ook >256MB geheugen nodig zullen hebben. Mensen die alleen snel willen rekenen 'zonder geheugen' zullen zeker in de minderheid zijn.

De meeste mensen hebben idd genoeg aan een PIII/G3 800 met 256MB en Linux&OpenOffice&Ximian, en de nodige chatprogramma's&browsers maar ja...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

begintmeta schreef op 10 juni 2004 @ 01:13:
[...]

Hmm, mij lijkt dat mensen die een dual G5 nodig hebben ook >256MB geheugen nodig zullen hebben. Mensen die alleen snel willen rekenen 'zonder geheugen' zullen zeker in de minderheid zijn.

De meeste mensen hebben idd genoeg aan een PIII/G3 800 met 256MB en Linux&OpenOffice&Ximian, en de nodige chatprogramma's&browsers maar ja...
Mensen kopen geen snelle PC omdat ze snel willen kunnen rekenen. Het grootste deel van de 3GHz PC's wordt gebruikt om te internetten, e-mailen, en af en toe wat te typen in MS Word. En hier en daar mischien een spelletje.
Mensen kopen gewoon het snelste dat er is voor de prijs die ze willen betalen. Ongeacht of ze al dat rekengeweld nodig hebben. De meeste mensen hebben eigenlijk genoeg aan een 500MHz machine met (nou vooruit) 256MB. En dat is ook alleen omdat programmeurs tegenwoordig te lui zijn om hun code wat te optimaliseren en op het geheugengebruik te letten.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

CyBeR schreef:
De meeste mensen hebben eigenlijk genoeg aan een 500MHz machine met (nou vooruit) 256MB.
Een figuur die niet zo heel goed was in wiskunde en toen maar miljardair werd zei lang geleden:
Nobody will ever need more than 640k RAM!
En toch gaat het geheugengebruik in de loop der jaren omhoog. Neem nou het multi-tasken (en dan bedoel ik niet dat je meerdere processen tegelijk kan draaien, maar dat de gebruiker echt met twee dingen tegelijk bezig is), dat kon vroeger in DOS niet, maar nu is het vrij normaal (voor sommige gebruikers nog steeds niet echt). Toch vraagt elk opgestart programma weer een hoeveelheid geheugen.

Op OSX is het zelfs als je niet aan traditionele multi-tasking gewend bent gebruikelijk dat je programma's blijven draaien zonder dat er nog windows open zijn.

Ook op het gebied van snelheid ben ik het niet helemaal eens, ikzelf heb momenteel een 500 MHz machine als m'n snelste en het is toch altijd prettig om net wat sneller te zitten. Je moet ook niet vergeten dat het web bijvoorbeeld in de afgelopen 5-10 jaar enorm veel interactiever is geworden en veel sites doen aan fancy opmaak. Dat kost allemaal rekenkracht en het moet wel gerenderd worden door je CPU en ik kan je vertellen, de T.net frontpage is niet echt heel erg snel op deze laptop.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het gaat er natuurlijk om wat genoeg is. Volgens mij kunnen de meeste mensen toe met wat ik in mijn vorige post heb beschreven. Natuurlijk zijn er enkelen die snellere computers nodig hebben, maar de groep die topsnelheid-computers nodig hebben met weinig geheugen zal erg klein zijn. Mensen zouden moeten kijken naar wat ze nodig hebben, niet naar wat mooi klinkt. Renderen, spelletjes, foto/videobewerking hebben nu eenmaal andere eisen dan chatten en tekstverwerken.

Degene die een Quad-opteron met 128 MB wil kopen om te browsen en brieven in Word te schrijven mag van mij zijn gang gaan, maar het lijkt me niet verstandig zo te kiezen.

Dat in Mac OS X programma's zonder venster blijven openstaan is natuurlijk het gevolg van dat de menubalk niet in een(het) venster zit, ik druk meestal op command-q als ik weet dat ik een programma niet binnenkort meer gebruik, anderen kiezen voor command-w.

Maar: off-topic natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 10-06-2004 09:32 ]

• dolby
  • Niet online
CyBeR schreef op 10 juni 2004 @ 01:16:
[...]

Mensen kopen geen snelle PC omdat ze snel willen kunnen rekenen. Het grootste deel van de 3GHz PC's wordt gebruikt om te internetten, e-mailen, en af en toe wat te typen in MS Word. En hier en daar mischien een spelletje.
Mensen kopen gewoon het snelste dat er is voor de prijs die ze willen betalen. Ongeacht of ze al dat rekengeweld nodig hebben. De meeste mensen hebben eigenlijk genoeg aan een 500MHz machine met (nou vooruit) 256MB. En dat is ook alleen omdat programmeurs tegenwoordig te lui zijn om hun code wat te optimaliseren en op het geheugengebruik te letten.
Dat is een deel te danken aan het programmeerwerk van OSX, de eerste versies waren gewoon slecht gemaakt, elke latere versie is sneller op oudere hardware.
Waar zijn de goede oude tijden gebleven waarbij de Commodore 64 tot het uiterste werd gedreven :D (geos roeleerde)
Jaguar en panther zijn al iets beter, maken gebruik van quartz extreme, de videokaart wordt gebruikt voor verschillende grafische onderdelen van het OS, maar het is nog steeds niet op het niveau van laten we zeggen OS 9.
Het zou Apple sieren om de komende "tiger" upgrade tegen een sterk gereduceerd tarief beschikbaar te stellen ipv elke keer het volle pond te vragen voor een product wat dus niet af is.

[ Voor 39% gewijzigd door dolby op 10-06-2004 09:40 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dolby schreef op 10 juni 2004 @ 09:35:
[...]

Dat is een deel te danken aan het programmeerwerk van OSX, de eerste versies waren gewoon slecht gemaakt, elke latere versie is sneller op oudere hardware.
Waar zijn de goede oude tijden gebleven waarbij de Commodore 64 tot het uiterste werd gedreven :D (geos roeleerde)
Jaguar en panther zijn al iets beter, maken gebruik van quartz extreme, de videokaart wordt gebruikt voor verschillende grafische onderdelen van het OS, maar het is nog steeds niet op het niveau van laten we zeggen OS 9.
Ik had 't niet alleen over Macs met OSX. Ook windows kan er wat van.
Het zou Apple sieren om de komende "tiger" upgrade tegen een sterk gereduceerd tarief beschikbaar te stellen ipv elke keer het volle pond te vragen voor een product wat dus niet af is.
Hoewel ik 't op zich best met je eens ben dat 't goedkoper mag is OSX alles behalve 'niet af'. Als je het zo bekijkt is alleen MacOS 9 'af', omdat er geen nieuwe versies meer worden geintroduceerd. OSX was ten tijde van de Public Beta niet 'af' inderdaad, met 10.0 was 't ook nog magertjes, maar daarna kon je wat mij betreft toch wel spreken van een goed functionerend OS. Sindsdien zijn er, zoals normaal in de softwarewereld, gewoon meer features toegevoegd.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad, het is onzin om te zeggen dat OS X nu 'niet af' is. Ik bedoel, dan zou Windows XP ook niet af zijn, alleen Microsoft doet wat langer over de volgende release van hun OS :) (Longhorn)

• dolby
  • Niet online
Bigs schreef op 10 juni 2004 @ 11:53:
Inderdaad, het is onzin om te zeggen dat OS X nu 'niet af' is. Ik bedoel, dan zou Windows XP ook niet af zijn, alleen Microsoft doet wat langer over de volgende release van hun OS :) (Longhorn)
MS komt niet met jaarlijkse updates voor bijv XP en vraagt daar een volledig aanschafprijs voor, tis duidelijk dat OSX niet klaar was, vandaar de jaarlijkse update.
Nu kun je erover twisten of een paar nieuwe features genoeg is om te spreken van een nieuwe versie van een OS.
Als je puur naar de prestaties van OSX kijkt zie je dat het duidelijk niet af was en is.
Maar goed, deze thread gaat over de nieuwe G5's :)

[ Voor 25% gewijzigd door dolby op 10-06-2004 12:10 ]

Verwijderd

dolby schreef op 10 juni 2004 @ 12:05:
MS komt niet met jaarlijkse updates voor bijv XP en vraagt daar een volledig aanschafprijs voor, tis duidelijk dat OSX niet klaar was, vandaar de jaarlijkse update.
Nu kun je erover twisten of een paar nieuwe features genoeg is om te spreken van een nieuwe versie van een OS.
Als je puur naar de prestaties van OSX kijkt zie je dat het duidelijk niet af was en is.
Nee ik denk dat Apple gewoon zo'n gewelig platform heeft gemaakt dat ze zich niet hadden gerealiseerd dat het zo makkelijk zou zijn geweldige features te maken. Ze hoeven zich niet meer zo te concentreren op dingen als geheugen beheer en bestands beheer omdat ze een hele goede basis gebruiken. Anders hadden ze er twee a drie jaar over gedaan en had niemand geklaagd.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franklin

denkt teveel...

ik vind het trouwens raar dat in de dual 2ghz nu een nvidia 5200 zit, de dual 2ghz van mijn vriendin werd standaard geleverd met een radeon 9600.

• dolby
  • Niet online
franklin schreef op 10 juni 2004 @ 12:13:
ik vind het trouwens raar dat in de dual 2ghz nu een nvidia 5200 zit, de dual 2ghz van mijn vriendin werd standaard geleverd met een radeon 9600.
Belachelijk zo'n budget kaartje in zo'n machine, ook de dual 1.8 is achteruit gegaan, kleinere hd, moederboard type wat de 1.6 had :|

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Titel fixje...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik had toevallig nog een "bestelling" staan in mijn winkelwagentje van voor de upgrade, daar zat in een Dual 1,8 met 9600, 512MB RAM, 250GB HD, Superdrive en bluetooth module voor €2279,84. Onderwijs-prijs trouwens.

De huidige Dual 2,0 is op de CPU en de hoeveelheid geheugen op de videokaart (64 -> 128) veranderd en daarmee 7 euro duurder geworden, namelijk €2286,87.

edit:
Ik zie net dat die prijzen ex BTW zijn, daar staat een erg grote fout in de Apple Store: De prijzen zijn inclusief 19% BTW, maar exclusief verzendkosten (tenzij anders vermeld). En dit was niet vermeld...
Belachelijk zo'n budget kaartje in zo'n machine, ook de dual 1.8 is achteruit gegaan, kleinere hd, moederboard type wat de 1.6 had
Ja, toch? Ik dacht al dat de oude 1.8 PCI-X had... Maar wat betreft budget kaartje, je hoeft het natuurlijk niet te nemen he. Je kán ook een andere nemen of zelfs de 5200 erin laten zitten en er vervolgens zelf een x800 in stoppen. Dan vind ik het weer fijn dat het een budget-kaartje is, geef je tenminste niet al te veel geld uit voor iets wat je er vervolgens uit haalt.

Ik hoop dat de schermen zo'n zelfde shift gaan krijgen als de G5's trouwens. 20" voor rond de €765,- lijkt me niet slecht ;) Maar dat zal wel ijdele hoop zijn denk ik :+

[ Voor 20% gewijzigd door AntiChris op 10-06-2004 13:36 . Reden: Kromme zin gefixt ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

uhmm SNELLL wow apple is relaxt bezig haha. kwil er wel een zeg :Dmaar is et wel eigelijk waard? waarom zou je eigelijk zo'n systeem nodig hebben?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• chem

chem

Reist de wereld rond

lammmetak schreef op 10 juni 2004 @ 14:38:
uhmm SNELLL wow apple is relaxt bezig haha. kwil er wel een zeg :Dmaar is et wel eigelijk waard? waarom zou je eigelijk zo'n systeem nodig hebben?
Kan je op z'n minst de moeite nemen een fatsoenlijke nederlandse volzin te plaatsen?

Normaliter had ik je reply gewoon verwijderd, maar ik geef je nog een kans...

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

lammmetak schreef op 10 juni 2004 @ 14:38:
Uhm, SNEL! Wow, Apple is relaxed bezig, haha. Ik wil er wel een, zeg :D. Maar is het de moeite wel eigenlijk waard? Waarom zou je eigelijk zo'n systeem nodig hebben?
*zucht*. Erg toch, als je alleen maar denkt dat PC's Intel of AMD in zich hebben en op Windows draaien (en soms, heel soms op Linux).

Waarom zou je dit nodig hebben?

- Nou, er zijn genoeg bedrijven die traditioneel met Apple-spullen werken (veelal in de design/multimedia-wereld).

- Een Apple heeft over het algemeen een langere levensduur - mensen die dus nu met een G4 zitten en de eerste keer niet hebben geupgrade kunnen dus kijken naar deze G5.

- Waarom heb jij een nieuwe PC nodig? Zodat je dingen sneller of beter kunt draaien, natuurlijk.

- Licenties zijn vaak per-computer dingen. Soms heb je dan ook nog de pech dat je bij de aanschaf van een andere computer (Apple > PC migratie) gelijk een nieuw pakket/licentie moet kopen. Dus, liever een nieuwe van hetzelfde model dan een compleet ander platform.

- Sommige software is alleen op de Apple te verkrijgen (Emagic Logic). Een hoop mensen beschouwen de tools die ze op hun systeem gebruiken als 'hun eigen'. Zeggen dat ze maar naar Cubase moeten overschakelen is dus onzin.

Goed?

Moet ik er persoonlijk nog aan toevoegen dat het apparaat er ongelofelijk botergeil uitziet? :9

[ Voor 10% gewijzigd door Yoozer op 10-06-2004 21:10 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franklin

denkt teveel...

dolby schreef op 10 juni 2004 @ 12:16:
[...]

Belachelijk zo'n budget kaartje in zo'n machine, ook de dual 1.8 is achteruit gegaan, kleinere hd, moederboard type wat de 1.6 had :|
dat was me nog niet eens opgevallen, en tuurlijk kan je updaten, maar dat was voor dinsdag niet nodig :)

misschien om de stap van imac naar een 'instap'-g5 makkelijker te maken... ben benieuwd wat apple's gedachte erachter is

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dolby schreef op 10 juni 2004 @ 12:05:
[...]

Maar goed, deze thread gaat over de nieuwe G5's :)
Microsoft heeft een totaal andere strategie wat dat betreft. In plaats daarvan releasen zij iets minder vaak een nieuwe versie van 't OS maar laten je ondertussen wel 3x zo veel betalen als Apple. Bovendien heb je bij MS allerlei gezeik met activation en weetikhet, bij MacOS heb je dat niet. (Behalve OSX Server dan, daar heb je wel een licence key maar nog altijd geen activatie ofzo.)

• dolby
  • Niet online
CyBeR schreef op 11 juni 2004 @ 01:05:
[...]

Microsoft heeft een totaal andere strategie wat dat betreft. In plaats daarvan releasen zij iets minder vaak een nieuwe versie van 't OS maar laten je ondertussen wel 3x zo veel betalen als Apple.
Ik ben nu voor OSX per upgrade 3x150 kwijt, daar komt tiger bij, dat zal wel weer zoiets rond de 130 zijn, voor XP oem was dat ongeveer 110euro, de opvolger komt nog niet uit, sp2 is gratis.

• Slagroom
  • Laatst online: 04-12-2025
Maar dan heb je dus een OEM versie en van OS X een complete doos. Daarnaast kun je voor 229 euro een familie pakket kopen waar 5x OS X in zit. Ik denk dus dat in verhouding Windows duurder is...

• dolby
  • Niet online
Slagroom schreef op 11 juni 2004 @ 07:52:
Maar dan heb je dus een OEM versie en van OS X een complete doos. Daarnaast kun je voor 229 euro een familie pakket kopen waar 5x OS X in zit. Ik denk dus dat in verhouding Windows duurder is...
Neuh een full retail version van xp zal rond de 180euro zitten verder geen kosten tot Longhorn.
OSX zal dan waarschijnlijk met de huidige politiek van Apple rond de X.5 dus 5x130 zitten.

Verwijderd

de koeling van de dual processorcore's is dus een aktieve vloeistofkoeling; de pomp
wordt aangestuurd door de computer. de twee heatpipes aan de voorkant koelen
waarschijnlijk de voltage regulators.

het is dus een combinatie van passieve (heatpipes) en aktieve (computer gestuurde
pomp) koeling.

Afbeeldingslocatie: http://apple-x.net/images/G5/G5cool2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://apple-x.net/images/G5/G5inside1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://apple-x.net/images/G5/G5inside2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://apple-x.net/images/G5/G5inside3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://apple-x.net/images/G5/G5inside4.jpg

• chem

chem

Reist de wereld rond

bierbuik, ik heb je topic gemerged :)

• Slagroom
  • Laatst online: 04-12-2025
dolby schreef op 11 juni 2004 @ 08:05:
[...]

Neuh een full retail version van xp zal rond de 180euro zitten verder geen kosten tot Longhorn.
OSX zal dan waarschijnlijk met de huidige politiek van Apple rond de X.5 dus 5x130 zitten.
Dat klopt... dat kan twee dingen betekenen... Apple is te innovatief en brengt te vaak grote updates uit (wat ze gaan minderen omdat OS X nu met versie 10.3 volwassen is) of Microsoft is enorm langzaam met het uitbrengen van updates.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Wat betreft OS X's volwassenheid: sinds 10.2 was de nood tot upgraden niet strict noodzakelijk meer, itt tot 10.0 naar 10.1 en vv naar 10.2.

Ik denk dat je nu gerust een versie kan overslaan; als je de features kan 'missen'.

• dolby
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 10:52:
de koeling van de dual processorcore's is dus een aktieve vloeistofkoeling; de pomp
wordt aangestuurd door de computer. de twee heatpipes aan de voorkant koelen
waarschijnlijk de voltage regulators.

het is dus een combinatie van passieve (heatpipes) en aktieve (computer gestuurde
pomp) koeling.
Interessant die aanwijzingen hoe te handelen bij lekkage :)

Verwijderd

Ja die OS X updates zijn duur, maar toch betaal ik er graag voor. Het ontwikkelen kost nou eenmaal veel geld, dus zie het maar als een goed doel ;) En Steve Jobs moet natuurlijk ook brandstof voor zn andere G5 kunnen betalen (Gulfstream 5 vliegtuig)
Al met al is een nieuwe versie van OS X waar voor je geld, ookal is er 1 jaar later weer een nieuwere.
Ik probeer om de twee jaar een nieuwe mac te kopen, en daar zit osx al bij. Dus af en toe een upgrade los in de winkel kan er ook nog wel van af.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
[quote]dolby schreef op 11 juni 2004 @ 08:05:
[...]

OSX zal dan waarschijnlijk met de huidige politiek van Apple rond de X.5 dus 5x130 zitten.[/quote]

Mij staat bij dat van .0 naar .1 gratis was/iig niet 130 euro?

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2004 13:29 ]

• dolby
  • Niet online
begintmeta schreef op 13 juni 2004 @ 13:28:
offtopic:
[quote]dolby schreef op 11 juni 2004 @ 08:05:
[...]

OSX zal dan waarschijnlijk met de huidige politiek van Apple rond de X.5 dus 5x130 zitten.[/quote]

Mij staat bij dat van .0 naar .1 gratis was/iig niet 130 euro?
offtopic:
yep
.0 betalen (Maart 2001)
.1 niet (Sep 2001)
.2 betalen
.3 betalen
.4 betalen (waarschijnlijk)

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 13:07
Ik wil foto's !!!!!! Echt zo een :9~ :9~ :9~ bak! Kon je maar zo'n pc kopen voor (sorry gasten) Windows.

Sorry voor mijn enthousiasme _/-\o_

Specs: http://specs.tweak.to/9454

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Als je niet voor OS X wil openstaan, verdien je zo'n computer niet. PUNT.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
De nieuwe G5 verschilt niks met de oude behalve dan het koelblok en misschien wat kleine veranderingetjes die niemand die ze niet moet repareren zou opvallen. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

Wie wilt er ruilen met met mijn pc :) ?
Zijn er trouwens mensen met een G5 hier, want da verwacht ik een een keer een mooie foto reportage.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel lawaai de nieuwe G5 maakt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Over de nieuwe G5 kan ik niets zeggen, maar op m'n stage heb ik een 1.6GHz G5 als server staan. Muisstil. De gbit linksys switch er een meter boven maakt veel meer lawaai.

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

De nieuwe G5 wordt volgens de Apple Store leverbaar vanaf juli, dus de kans dat iemand die privé heeft staan lijkt me op dit moment nog wat gering.

Verwijderd

Ik had het eigenlijk over de "oude" G5

Weet niet of iemand het al gezien heeft op appleinsider, maar apple heeft het plaatje compleet gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://homepage.mac.com/timcox/.Pictures/aluminadisplay.jpg

Het zijn de nieuwe beeldschermen voor bij de G5 (is dit geen fotosoep?)
bron

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 01:25 ]

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Tsja, als het geen fotosoep is dan mogen ze er een binnenrijden volgende maand :)

Maar gezien de voet zou ik zeggen dat het een fotosoep is, de oude schermen kon je in kijkhoek verstellen, bij deze zou dat niet meer kunnen omdat je met een vaste hoek in je metaal zit...

Staat er ook bij in de bron trouwens, 'Artist rendition'

[ Voor 10% gewijzigd door AntiChris op 16-06-2004 10:10 . Reden: Toevoeging ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Mja, en de datum. 16 Maart. Lijkt me dat Thinksecret.com een stuk betrouwbaarder was. Plaatjes daar zijn weg gehaald op verzoek van Apple Legal. :)

kleurbleur.nl

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ja, ik was ze al aan het zoeken... Ik vond het niet heel bijzonder eruit zien wat er stond, maar er zat ook geen kleur in. Wel jammer vind ik dat volgens dat artikel de ADC verdwijnt, ik hoop dan ook dat dat niet waar is.

Ik hoop tevens dat ze de prijzen mooi doorschuiven, 20" voor de prijs van de huidige 17" vind ik een prima deal ;)

Pagina: 1