Toon posts:

Software (plugins) om pops te 'killen' ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een hoorspel. Nou heb ik met een stel vrienden een hoop opnames gemaakt van de dialoog, alleen nu ik het allemaal in elkaar zet merk ik dat er (vooral in het begin) erg veel recht in de microfoon werkt gepraat. Hierdoor komt de wind uit de mond ook in de opnames en hoor je bijv. bij de p's of de -s- die wind als overtollig geluid. Dat stoort erg als je luistert.
Nu weet ik dat je dit kan voorkomen met een popkiller (of hoe dat ook heet), maar dat heb ik niet en dat moet natuurlijk tijdens de opnames klaarstaan. Te laat nu dus... ;)

Ik gebruik Adobe Audition (CoolEdit) om alles in elkaar te zetten, en daar zit ook een effect in die de pop kan weghalen. (Noise Reduction > Click/Pop Eliminator)
Deze werkt echter niet echt, misschien komt dat omdat ik die instellingen nog niet doorheb. ;) Maar ik krijg die hardste pops nog niet uit de opnames...

Kan iemand mij misschien helpen met de instellingen van dat Pop Eliminator effect of weet iemand of hier nog goeie plugins voor zijn? (DirectX, Audition kan geen VST inladen)

Alvast bedankt!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Over het algemeen is een "pop" door een windvlaag in een mic een behoorlijk lage toon, dusdanig laag daar waar de menselijke stem niet of nauwelijks komt.

Als ik pop's uit een opname weg moet halen doe ik dat meestal door een HPF (high pass filter) te gebruiken, waarvan ik de drempel afstem op de stem van de betreffende persoon en altijd alleen maar uitvoer op de "pop" zelf, niet over de hele track.
Een HPF filter met een grens van 100Hz is over het algemeen goed bruikbaar om een dikke pop voor het grootste gedeelte uit te poppen. :+
Maar denk eraan: alleen op de "pop" zelf uitvoeren, niet over de gehele track want dat gaat natuurlijk ten koste van je sound.

Alles kan stuk.

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 21:15
het probleem wat je noemt zijn 'plosives'. zoek maar 's op 'plosives' en 'sibilants' (de laatste zijn problemen met harde 's'-geluiden). voor beide bestaan dacht ik filters in soundforge, hoe effectief die zijn weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan, ik ga die highpass filter even proberen als ik thuis ben. De vervelende 's'-en kan ik wel makkelijk weghalen met een De-Esser. Het gaat puur om die 'pops'/'plosives'.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 12:36 ]

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 13:27
Ook een puntje waar je moet opletten is dat sommige opname recorders beschikken over een automatische volumeregeling.
Maw het kan wel eens zijn dat deze het volume dichtschroeft na zo'n "plop"
Even met de compressor spelen in Cooledit kan ook al eens wonderen verichten dan.

BTW : Waves pakket van DX-plugins is een leuk ding, het kost echter veel geld.
Er zijn dacht ik ook goede gratis plugins te verkrijgen, kijk maar eens op deze site http://www.sonicspot.com/daplugins.html

Verwijderd

Topicstarter
Welke plugin van Waves met welke settings zou ik kunnen gebruiken om de 'pops' te killen?

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 13:27
Echte pops ga je echter nooit 100% wegkrijgen, maar met de parametrische equalizer van Waves kan je wel veel (weg)filteren.
Als je de plops grafisch bekijkt zal je zien dat deze meestal een gigantische uitslag veroorzaken op amplitude vlak.

Het bewerken van de file is een moeilijke en tijdrovende zaak en vraagt regelmatig om rustpauzes, maw stop even met bewerken en begin na een half uurtje terug opnieuw, of ga verder.
Gebruik ook een hoofdtelefoon en wees je ervan bewust dat je het nooit 100% perfekt gaat krijgen.

Afhankelijk wat de "staat" is van de opnames zou ik het volgende doen in deze volgorde.

- remove DC (filter op heel lage freq., kan je niks verkeerd mee doen)
- parametrische eq gevolgt door andere equalizer (volgorde niet echt van belang)
- http://www.waves.com/content.asp?id=143
- deesser
- noisegate
- l2 maximizer (of andere compressor)
Pagina: 1