[version control] CVS of Subversion?

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik werk al een tijd met CVS, en heb ff experimenteel geprutst met Subversion. Wil me er misschien wat meer in verdiepen, maar eerst even rondvragen welk van deze twee het meest geschikt zou zijn, gezien de volgende criteria:

• Er moeten clients voor Windows, Mac OS en Linux zijn, en deze moeten zowel via netwerk als over internet werken (heb vroeger ooit met VSS gewerkt, en dit is de reden dat ik daar vanaf ben gestapt).

• Als client moet in ieder geval op Windows een makkelijk gui-ding zijn (dus geen cvs command-line fratsen). Momenteel doen we dat met TortoiseCVS, voor Subversion zou TortoiseSVN ook volstaan denk ik.

• We hebben een database (nu één repository) met redelijk wat projecten, en ik wil graag per user kunnen instellen welke projecten (subdirs) hij uberhaupt kan zien, en welke daarvan hij kan lezen en welke lezen+schrijven. (is dit een kwestie van modules of meerdere repositories? :?)

• Geen vereiste, maar op zich is het wel prettig als je bij de eerste Checkout niet verplicht alles krijgt (waar je bij kunt), alleen wat je zelf kiest. En ook als je daarna Update doet dat je dan niet alsnog alles binnenkrijgt.

Met name dat derde punt heb ik niet helemaal door hoe dat in CVS zou moeten. Iemand daar wat info over? En kan dat ook in Subversion (en hoe)?

Is er eigenlijk ook voor het admin (server) gedeelte een prettige GUI ofzoiets? Onze server draait nu CVSNT (heb ik niet zelf geinstalled) en voor zover ik weet moet je bijvoorbeeld voor het toevoegen van users "cvs passwd -a enz" achtige dingen doen. Lig ik niet zo wakker van, maar een normale GUI zou wel relaxter zijn.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Van subversion weet ik dat windows en linux ondersteund worden (ook clients).
Verder heb ik alleen simpele gebruikservaring met Subversion, dus over je overige vragen kan ik geen goed antwoord geven. Ik weet wel dat de versie van Subversion die ik gezien hebt op Apache 2.0 webserver draaide en als er een mooie admin gui voor is, dat je zo wie zo het een en ander via config files zult moeten configureren. Uitgebreide rechten enzo kon je dacht ik ook via Apache regelen. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen.

Als je voor Subversion kiest, dan raad ik je aan om het handboek te lezen op http://svnbook.red-bean.com/.

Over je laatste punt, misschien dat dat hier beschreven staat: http://svnbook.red-bean.c...book.html#svn-ch-7-sect-3 (heb dat zelf nog niet doorgelezen).

En omdat je zelf al aangeeft een CVS user te zijn, dan is dit ook aan te raden: http://svnbook.red-bean.com/svnbook/book.html#svn-ap-a.

En er is ook nog een oud draadje op GoT die je misschien wilt lezen:
http://gathering.tweakers...list_messages/862464/last

[ Voor 31% gewijzigd door Infinitive op 09-06-2004 14:54 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Is de keus al beperkt tot deze twee? Of heb je alleen de 4 bullets als eisen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

JaceTBL schreef op 09 juni 2004 @ 14:35:
Ik werk al een tijd met CVS, en heb ff experimenteel geprutst met Subversion. Wil me er misschien wat meer in verdiepen, maar eerst even rondvragen welk van deze twee het meest geschikt zou zijn, gezien de volgende criteria:

• Er moeten clients voor Windows, Mac OS en Linux zijn, en deze moeten zowel via netwerk als over internet werken (heb vroeger ooit met VSS gewerkt, en dit is de reden dat ik daar vanaf ben gestapt).
Die clients (ook voor Mac OS X, iig console) zijn er en het werkt over het internet.
• Als client moet in ieder geval op Windows een makkelijk gui-ding zijn (dus geen cvs command-line fratsen). Momenteel doen we dat met TortoiseCVS, voor Subversion zou TortoiseSVN ook volstaan denk ik.
TortoiseSVN is idd erg handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:48 ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ik snap niet dat je nog over CVS nadenkt, Jace :) Subversion is echt kick-ass en heeft CVS's functionaliteit en veel meer. Dus kiezen voor CVS is sowieso niet aan de orde.

Wat wellicht wel aan de orde is is of je het cloaken van projects (wat niet bekend is in CVS/subversion systemen) als erg belangrijk ervaart. Je kunt het veelal anders oplossen in CVS/subversion systemen, bv door meerdere repositories. je kunt sowieso op object niveau security instellen. Hiermee kun je dus projects afgrendelen voor bepaalde users.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Zijn er ook al IDEs met geintegreerde Subversion / Arch ondersteuning? Ik gebruik zelf Eclipse en de geintegreerde CVS functionaliteit is op dit moment mijn grootste reden om CVS te blijven gebruiken in plaats van alternatieven.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 19:43

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

De makers van CVSProxy (CVS plugin voor VS.NET) zijn ook bezig met een plugin voor Subversion: http://www.pushok.com/soft_short_info.php

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 23:29
Ik gebruik zelf Subversion en ben er erg blij mee. Het opzetten is eigenlijk een eitje (met de manual ernaast lukt het zo). De commandline tool is goed te gebruiken, maar voor het dagelijkse werk gebruik je gewoon TortoiseSVN (broertje/zusje van TortoiseCVS) en dat werkt erg lekker :) HEt mooie is dat je SVN kunt integreren met bijvoorbeeld Apache (WebDAV), zodat je via http/https bij je sources kan. Dat is leuk, want als je op een netwerk zit waar alleen poort 80/443 (SSL) uitgaand werkt, dan kun je altijd nog met TortoiseSVN bij je source :)

• Jace / TBL
Dank voor het commentaar.
MSalters schreef op 09 juni 2004 @ 17:31:
Is de keus al beperkt tot deze twee? Of heb je alleen de 4 bullets als eisen?
Nee, ben in principe niet beperkt tot die twee. Maar heb wel een lichte voorkeur voor "open" oplossingen t.o.v. closed dingen als Perforce of VSS, plus het feit dat we nu alles al tijden in CVS hebben zitten.
EfBe schreef op 09 juni 2004 @ 18:28:
ik snap niet dat je nog over CVS nadenkt, Jace :) Subversion is echt kick-ass en heeft CVS's functionaliteit en veel meer. Dus kiezen voor CVS is sowieso niet aan de orde.
Okee dan :)
Ga ik me daar wel ff meer in verdiepen. Het was meer zo van: hebben de boel al een hele tijd draaien met CVS, missen alleen een paar dingen. Is het slim om dan over te stappen naar SVN of iets anders, of moeten we gewoon wat tweaken aan onze CVS zooi.
Wat wellicht wel aan de orde is is of je het cloaken van projects (wat niet bekend is in CVS/subversion systemen) als erg belangrijk ervaart. Je kunt het veelal anders oplossen in CVS/subversion systemen, bv door meerdere repositories. je kunt sowieso op object niveau security instellen. Hiermee kun je dus projects afgrendelen voor bepaalde users.
Afgrendelen als in onzichtbaar, of read-only? Of kan 't allebei? Is redelijk belangrijk ja, we hebben wat random externe lui die we liever alleen aan de projecten laten klooien die wij willen. Alleen het overlapt wel, dus bijvoorbeeld we hebben een library A en projecten B en C. Ik wil overal bij kunnen, en zo'n figuur moet alleen aan B kunnen sleutelen en A kunnen gebruiken (dus lezen). Maar A is ook nodig voor C, dus in die zin is strikt scheiden niet mogelijk.

Meerdere repositories is iets waar we ook al aan dachten, maar als je gewoon binnen één repository de rechten per user per project (subdir) kan instellen is dat nog prettiger.

Integreren in IDE hoef ik niet, heeft voor CVS-achtige modellen ook niet zoveel zin toch? Althans, het enige 'nut' lijkt mij dat je vanuit je IDE files kan updaten of committen? Daar automatiseer je verder niks mee, en van uitchecken (in de VSS zin des woords, dus 'locken' zeg maar) is bij CVS of SVN geen sprake.

(edit) oh wacht, een voordeel is dan wel dát het vanuit een IDE kan, waarbij je in één oogopslag je aangepaste files kunt zien en committen enzo. Dus als vervangen van handmatig command-line geklooi kan ik me er wel iets bij voorstellen ja. Maar goed, daar heb ik Tortoise al voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jace / TBL op 09-06-2004 23:46 ]

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Ik gebruik (voor bedrijfje) Subversion. Nooit cvs gebruikt. Maar wel gelezen dat het ontworpen is als opvolger op of verbetering van cvs. (niet kunnen renamen? wazaah! dat moet gewoon werken). Dus meteen svn geinstalleerd.

Ik gebruik Subclipse, de Subversion Plugin voor Eclipse. Misschien moet ik er nog wat meer mee werken, maar ik vind het niet ideaal werken. Zou ook kunnen komen omdat het gelinkt is tegen versie 0.37 (terwijl 1.x al langer uit is, gebruik zelf 1.0.4).

Kan voor de rest alleen zeggen dat ik erg tevreden ben met svn. Functionaliteit is erg in orde, maar ook de documentatie en de beschikbaarheid van plugins (Subclipse, mod_davn_svn voor Apache) is goed.

[ Voor 5% gewijzigd door JayVee op 10-06-2004 00:45 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

Je zou ook hier eens kunnen kijken: http://better-scm.berlios.de/comparison/comparison.html. Hier worden een hele rammel version control systemen vergleken, o.a. ook CVS en Subversion.

Ik zelf heb geen ervaring met Subversion, maar als ik het goed gezien heb worden een aantal van je vragen in dat overzicht beantwoord.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

JaceTBL schreef op 09 juni 2004 @ 23:43:

Afgrendelen als in onzichtbaar, of read-only? Of kan 't allebei? Is redelijk belangrijk ja, we hebben wat random externe lui die we liever alleen aan de projecten laten klooien die wij willen. Alleen het overlapt wel, dus bijvoorbeeld we hebben een library A en projecten B en C. Ik wil overal bij kunnen, en zo'n figuur moet alleen aan B kunnen sleutelen en A kunnen gebruiken (dus lezen). Maar A is ook nodig voor C, dus in die zin is strikt scheiden niet mogelijk.

Meerdere repositories is iets waar we ook al aan dachten, maar als je gewoon binnen één repository de rechten per user per project (subdir) kan instellen is dat nog prettiger.
Wijzelf gebruiken een repository op een linux bak. Hier kunnen we door gebruik te maken van het normale linux rechtensysteem de rechten voor elkaar krijgen die je wilt (groepen aanmaken en mensen bij groepen indelen ed.
Integreren in IDE hoef ik niet, heeft voor CVS-achtige modellen ook niet zoveel zin toch? Althans, het enige 'nut' lijkt mij dat je vanuit je IDE files kan updaten of committen? Daar automatiseer je verder niks mee, en van uitchecken (in de VSS zin des woords, dus 'locken' zeg maar) is bij CVS of SVN geen sprake.
Het updaten en comitten is natuurlijk lang niet alle functionaliteit. Met CVS in IntelliJ is het ook mogenlijk om merges en branches en om diff's van verschillende versies te draaien. Dit diff scherm is gelijk weer editable waardoor je ook bij het mergen van branches heel makkelijk je foute merge kunt fixen.

Daarnaast wordt er (net als bij tortoise) kleurcodering gebruikt voor de status van bestanden. Is er een file overview waarin je precies kunt zien met welke versie en in welke branch je aan het werk bent. Bij het aanmaken of verwijderen (of refactoren) van bestanden wordt gelijk gevraagd of deze wijziging ook moet worden doorgevoerd in het CVS (added of removen) en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan ;).

Ikzelf heb eigenlijk alleen nog maar met CVS gewerkt dus ik kan geen waarde oordeel uitdelen over welke beter en slechter is. Ik kan alleen zeggen welke mogenlijkheden van CVS jij over het hoofd ziet ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

JayVee schreef op 10 juni 2004 @ 00:44:
(niet kunnen renamen? wazaah! dat moet gewoon werken)
offtopic:
renamen kan wel, maar dat is een delete gevolgd door een add waardoor history verloren gaat. Het is trouwens ook wel in de repository zelf te hacken ;)

Verwijderd

Misschien wat kenners hier van SubVersion, heb ;m ook draaien,
echter de response van het lokale netwerk is prima, maar vanaf
internet is het hopeloos, 10 seconden is geen uitzondering als
je vanuit TortoiseSvn op een file clicked etc. Gewone website
werkt wel perfect, heb/had svn op poort 88 draaien.
Iemand idee waarom de response zo langzaam is vanaf inet?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:52

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 08:36:
Misschien wat kenners hier van SubVersion, heb ;m ook draaien,
echter de response van het lokale netwerk is prima, maar vanaf
internet is het hopeloos, 10 seconden is geen uitzondering als
je vanuit TortoiseSvn op een file clicked etc. Gewone website
werkt wel perfect, heb/had svn op poort 88 draaien.
Iemand idee waarom de response zo langzaam is vanaf inet?
De response hier via internet hier is prima. Zelfs over m'n ADSL lijn is het goed te doen ;)
Overigens doet Subversion alle bewerkingen lokaal, en pas als je er zelf voor kiest wordt er gesynchroniseerd met de server. Dus waarom het bij jou al traag is als je op een file klikt heeft weinig met het internet te maken denk ik. Of bedoel je soms als je van een file de history o.i.d. opvraagt?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 19:43

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 08:36:
vanaf internet is het hopeloos, 10 seconden is geen uitzondering
Het kan aan je DNS liggen. Dat probleem heb ik met CVS ook gehad. Wat je kan proberen is bv je lokale DNS client uit te zetten, of te schuiven met je DNS servers. Wat natuurlijk ook kan, is rechtstreeks het IP gebruiken. Tenminste, als het aan de DNS ligt, that is (8>

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Janoz schreef op 10 juni 2004 @ 08:24:
[...]
offtopic:
renamen kan wel, maar dat is een delete gevolgd door een add waardoor history verloren gaat. Het is trouwens ook wel in de repository zelf te hacken ;)
Precies. Dat is dus gewoon een hack die niet hetzelfde resultaat heeft. Geen ingebakken functionaliteit van cvs dus. :D

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Owh, ik ben het helemaal met je eens dat het een enorm gemis is hoor ;).

• Jace / TBL
Janoz schreef op 10 juni 2004 @ 08:22:
Wijzelf gebruiken een repository op een linux bak. Hier kunnen we door gebruik te maken van het normale linux rechtensysteem de rechten voor elkaar krijgen die je wilt (groepen aanmaken en mensen bij groepen indelen ed.
Ah zo ja. Ik hou zelf liever de cvs/svn accounts en de user-accounts van bak waarop die repository toevallig staat, gescheiden. Weet ook nog niet of we het op een win2k of linux bak gaan zetten, en sowieso moeten er ook lui van buiten in die met die bak zelf niks te maken hebben.

Heeft iemand ervaring met aparte rechten per user in Subversion, en wat is daar de beste manier voor? Meerdere repositories? Dat vond ik destijds wel weer heel makkelijk aan VSS, je kon gewoon in de admin tool bij een dir een zooi users uitvinken en klaar.
Pagina: 1