Toon posts:

OGM en subtitles

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eindelijk voor elkaar om OGM films af te spelen. Ik gebruik bsplayer, maar met andere players lukt het ook.

Ik heb alleen begrepen dat OGM bestanden de subtitles ingebakken hebben. Hoe tover ik die nu tevoorschijn? Ik gebruik dus Bsplayer.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In een ogm-container kunnen ondertitels zitten, maar dat hoeft niet. Hoe je de eventueel aanwezige ondertitels kunt weergeven had je zelf natuurlijk ook makkelijk met Google kunnen vinden: Lazy Man's Guide to Ogg Media (OGM Files). Men zegt daar overigens wel dat je de XviD-codec nodig hebt, maar dat hoeft niet. DirectShow-filters als ffdshow werken net zo goed.

[update] Ik denk zelfs dat je het aparte Subtitle filter niet langer nodig hebt. recente versies van OggDS hebben dat al ingebouwd.

[ Voor 15% gewijzigd door satcp op 09-06-2004 14:23 . Reden: update ]

Verwijderd

Topicstarter
SatCP schreef op 09 juni 2004 @ 14:16:
Hoe je de eventueel aanwezige ondertitels kunt weergeven had je zelf natuurlijk ook makkelijk met Google kunnen vinden: Lazy Man's Guide to Ogg Media (OGM Files).
De Lazy Man's Guide to Ogg Media had ik zelf ook al gevonden. Maar de links naar de benodigde bestanden kloppen niet meer.

En geen een van mijn players laat automatisch de subtitles zien, ook niet als ik alle benodigde software heb geinstalleerd.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
OggDS nodig om het ogm-formaat te kunnen afspelen heb je al veronderstel ik? DirectVobSub is verhuisd naar SourceForge en noemt tegenwoordig VSfilter (VobSub filter). De laatste versie van VSfilter (2.33) kan hier gedownload worden. De installatie is wat vreemd. Je moet vsfilter.dll in het zip-archief uitpakken en in je C:\Windows\System32\ map plaatsen. Dan doe je in je Start Menu -> Run / Uitvoeren en vult in:

regsvr32 C:\Windows\System32\vsfilter.dll

Een waarschuwingsvenster verschijnt dat het filter geregistreerd is. Daarna doe je (ook weer bij Run/ Uitvoeren):

rundll32 VSFilter,DirectVobSub

Dit opent het VobSub configuratiescherm. Zorg ervoor dat VobSub automatisch laadt.

Vind je dat te ingewikkeld, dan kun je gewoon een oudere versie van VobSub nemen welke nog wel een normale installer heeft. De laatste versie met installer is VobSub 2.23.

Ik kan momenteel even niet aan ogm-bestanden om te testen, maar in je system tray zouden nu bij het afspelen van een ogm-bestand twee nieuwe icoontjes moeten verschijnen. Een groene pijl van VobSub en een lelijk icoontje ;) van OggDS. Beide hebben een submenu. In één ervan (ik veronderstel die van VobSub) zou je de ondertiteling moeten kunnen selecteren. mogelijk moet je nog even de instellingen in VobSub veranderen zoals op Lazy Man's... uitgelegd staat.

Als je dan nog geen subs ziet (of uit geen subs kunt kiezen), dan kun je vrij veilig aannemen dat er gewoon geen subs in de ogm zitten.