Toon posts:

Geen daling in temp bij onderclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje raar geformuleerd mischien, maar ik zal het even toelichten.

Ik heb een AMD XP2500+ die ik normaal op 2300 mHz heb lopen, de T ligt dan idle op 48 graden, stressed op 52. Clock ik mijn systeem terug naar 1833 mHz, dan blijven die T's hetzelfde !

En dit is na een nachtje, dus het water is niet nog steeds warm van de vorige dag.
Ik heb alleen mijn CPU watergecooled op het moment, het systeem loopt overgeclocked op 210 FSB, normaal op 166 FSB.

Hoe is dit in godsnaam mogelijk ?!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De variërende snelheid van een proc (in MHz) heeft naar verhouding niet zoveel invloed op de uiteindelijke temp :) Wat wel invloed heeft, zijn de Vcore (volts), de load (100% stress, of de hele tijd idle) en dergelijke zaken. Door harder te draaien hoeft een proc dus niet per se heel veel warmer te worden, ik denk dat bij jou gewoon de koeling zo effectief is dat eventuele extra warmte door die extra MHz'en netjes afgevoerd wordt :)

LinkedIn
Instagram

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Door het warme weer?

Hoe zijn de temps dan als je hem weer op 210 zet?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 08:17
Schroef gewoon je proc voltage naar beneden, en er gaat een wereld voor je open.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
Godsamme ! dat ik daar niet aan gedacht heb ! ik heb idd min voltage op 1.8 V vaststaan.

Stom stom stom !

Bedankt dat jullie me hier even op wezen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, gek genoeg heb ik bij 1.6 volt dezelfde temperatuur als bij 1.8 volt ......
Moet hier toch iets geks aan de hand zijn

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 08:17
Staat je voltage niet vast ingesteld op je moederbord? Ik kan hem zowel in me bios als op me mobo instellen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
waarschijnlijk is je CPU dan gelockt oid, moet je even kijken in je manual van je moederbord oid. en idd FSB & MP omlaagschroeve heeft geen/weinig effect. je VCore daarintegen wel :)..

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb dus mijn Vcore verlaagd naar 1,625 volt, maar nog steeds dezelfde temps.
Hierna heb ik hem weer overclocked, FSB -> 200, Vcore -> 1.8 en nog steeds zelfde Temps.

heel gek, maar ja, erg belangrijk is het niet. behalve dat die mijn kamer erg warm wordt.

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op 09 juni 2004 @ 16:52:
waarschijnlijk is je CPU dan gelockt oid, moet je even kijken in je manual van je moederbord oid. en idd FSB & MP omlaagschroeve heeft geen/weinig effect. je VCore daarintegen wel :)..
de Vcore kan niet gelockt zijn, dus die moet gewoon naar beneden kunnen :)

Edit:

ws bedoelde je dit als reactie op een post zie ik nu.. Quote knopje is handig daarvoor :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 09:31 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

zet je pc een dag of 2 uit of ververs het water even. zo'n wc kan nog een redelijke tijd warm blijven ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Zit je waterblok er wel goed op want 48 graden idle is volgens mij wel erg hoog,heb hier een XP-M op 2330Mhz en is nu zo'n 38 graden onder een Zalman 7000(1600rpm).
En wat is de temp van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 10:39:
Zit je waterblok er wel goed op want 48 graden idle is volgens mij wel erg hoog,heb hier een XP-M op 2330Mhz en is nu zo'n 38 graden onder een Zalman 7000(1600rpm).
En wat is de temp van je moederbord.
Hij zit er zo goed op als maar mogelijk is, met een Dangerden bevestigingsclip zit mijn asetek antarctica erop (geen mounting holes op mijn mobo :( )
Had eerst een Aero 7 en die was warmer. Een mobile verbruikt minder volts en zal dan ook minder warmte genereren. Ik denk ook dat het aan mijn chip ligt, verder dan FSB 218 (2398 mhz) gaat hij niet, terwijl veel watergekoelde xp2500 's de 2400 makkelijk halen.

Temp van mobo is meestal constant 38 graden. de Mosfets en voltage regulator worden wel verdomde heet, vinger hou ik er niet langer op dan 3 seconden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 10:48 ]

Pagina: 1