Koeling probleem

Pagina: 1
Acties:

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb wat problemen met het afvoeren van mijn warme lucht.

Mijn pc staat in een computerkast. De temperaturen van mijn CPU (2600+) beginnen bij 64 graden. Mobo begint bij 38 graden.

De koeling van mijn kast is opzich wel goed. Voor een 120 mm fan voor de aanvoer. Achter een 120 mm voor de afvoer. Ook de voedig zuigt in de kast lucht op.

Het probleem is dat de warme lucht niet achter weg kan. Ik wil niet teveel gaan boren in de kast want deze was nl. nogal duur.

Nu is mijn vraag: Zou ik achter op de pc een buis kunnen bevestigen zodat ik de warme lucht kan geleiden? Dus iets van een flexibele slang ofzo? Zou dat zin hebben? En waar moet ik dan op letten?

Het probleem is dat achter de pc niet echt veel ruimte meer overblijft. Boven de pc daarintegen is genoeg ruimte. Ik wil de lucht dus direct naar boven geleiden.

Money for nothin' and your chicks for free

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

warme lucht gaat toch altijd naar boven, kun je geen fan boven in de kast zetten, wat voor kast heb je, misschien een link erbij...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een fanduct maken voor je outtakes aan de achterkant?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
Als jouw pcs in een gesloten kast staan kan je , imho, nog zoveel spelen met plexi etc maar dat zal weinig effect hebben, misschien dat je een paar fans naar boven kan laten blazen achter je case.

Maar als je CPU begint! op 64 Graden zou ik eens kijken of je heatsink wel netjes vast zit met wat Artic Silver ofzo...

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
en als je die fans andersom aansluit,
achter koude er in en de warme voor er uit. :/

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 08:17
Ja, je kast temp is zo heel stom nog niet. Je cpu temp wel.

Ik heb me vriendin een antec sonata gegeven. En dat gaat echt goed met 2* 120 mm. Wel ff je kast goed opruimen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• DeeJee
ascona schreef op 09 juni 2004 @ 12:07:
en als je die fans andersom aansluit,
achter koude er in en de warme voor er uit. :/
Dan zit ik den steeds in de wind.
SyS_ErroR schreef op 09 juni 2004 @ 12:07:
Als jouw pcs in een gesloten kast staan kan je , imho, nog zoveel spelen met plexi etc maar dat zal weinig effect hebben, misschien dat je een paar fans naar boven kan laten blazen achter je case.

Maar als je CPU begint! op 64 Graden zou ik eens kijken of je heatsink wel netjes vast zit met wat Artic Silver ofzo...
Zodra ik de pc een stuk naar voren haal dalen de temperaturen. De heatsink zit wel goed.
peddro schreef op 09 juni 2004 @ 12:06:
warme lucht gaat toch altijd naar boven, kun je geen fan boven in de kast zetten, wat voor kast heb je, misschien een link erbij...
Het is niet een standaard IKEA kast maar een kast uit een meubelzaak. Op de een of andere manier blijft de warmte daar hangen.

Maar een buis om mijn afvoer heeft dus geen zin?

• DeeJee
mhr-zip schreef op 09 juni 2004 @ 12:10:
Ja, je kast temp is zo heel stom nog niet. Je cpu temp wel.

Ik heb me vriendin een antec sonata gegeven. En dat gaat echt goed met 2* 120 mm. Wel ff je kast goed opruimen.
Het gaat hier ook om een Antec kast. Kast is inderdaad netjes op orde.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:19

Super_ik

haklust!

k denk dat je dan aan t eind van die buis ook wel ff een fannetje moet zetten die de warmte eruit blaast. dat helpt volgens mij toch wel wat :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
64 graden is nogal veel, hoeveel is hij stressed?

Misschien verstandig om dan die 120mm in de bovenkant van de case te stoppen? Dan raakt hij tenminste zijn warmte kwijt. Als hij nu tegen een plank staat te blazen, komt veel warmte weer terug in de kast.

• peddro
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Super_ik schreef op 09 juni 2004 @ 12:13:
k denk dat je dan aan t eind van die buis ook wel ff een fannetje moet zetten die de warmte eruit blaast. dat helpt volgens mij toch wel wat :)
daar zat ik ook aan te denken, goed dat je het zegt....
en een goed idee! :)

• DeeJee
RoamoR schreef op 09 juni 2004 @ 12:14:
64 graden is nogal veel, hoeveel is hij stressed?

Misschien verstandig om dan die 120mm in de bovenkant van de case te stoppen? Dan raakt hij tenminste zijn warmte kwijt. Als hij nu tegen een plank staat te blazen, komt veel warmte weer terug in de kast.
Fan zit boven in de kast. Stress temps weet ik niet. Zal eens kijken vanmiddag.

Ik ben bang dat ik dus achter in de kast toch een gat moet gaan maken. :'(
peddro schreef op 09 juni 2004 @ 12:15:
[...]

daar zat ik ook aan te denken, goed dat je het zegt....
en een goed idee! :)
Is misschien ook wel een oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door DeeJee op 09-06-2004 12:19 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DeeJee schreef op 09 juni 2004 @ 12:17:
[...]

Fan zit boven in de kast. Stress temps weet ik niet. Zal eens kijken vanmiddag.

Ik ben bang dat ik dus achter in de kast toch een gat moet gaan maken.
:*) Ehm, ja. Ik bedoel dus niet hoog achter, maar zeg maar in het plafond van je kast. :*) Daar kan hij (als ik het goed begrijp), wel zijn warmte kwijt.

• DeeJee
RoamoR schreef op 09 juni 2004 @ 12:19:
[...]

:*) Ehm, ja. Ik bedoel dus niet hoog achter, maar zeg maar in het plafond van je kast. :*) Daar kan hij (als ik het goed begrijp), wel zijn warmte kwijt.
Mmm dus je bedoelt in de kast. Ik zal eens gaan meten waar de warme lucht blijft hangen. Dan ga ik daar inderdaad maar eens wat ruimte maken. Evt met fan.

Verwijderd

Ik heb net ook even (met PC-probe op een Asus A7V8X-X) naar mijn CPU temperatuur gekeken, was 82 graden :X :X
Dus maar even snel de ene deur uit de kast gehaald. Nu is hij gezakt naar 62 graden.

Ik was best verbaasd omdat ik twee 80 mm fans (1 voor in en 1 voor uit) erbij heb geplaatst deze winter.

Ik denk dat ik maar eens snel een aantal (grote) fans en een fancontroler* moet gaan kopen (* om het nog een beetje stil te houden).

• mhr-zip
Wat voor proc cooler heb je? En zit er pasta tussen?

Want met die buiten temp van gisteren, wordt het ook wel warm in je kast. Maar met die antec kast, ligt het aan je proc cooler denk ik.

• mhr-zip
DeeJee schreef op 09 juni 2004 @ 12:21:
[...]

Mmm dus je bedoelt in de kast. Ik zal eens gaan meten waar de warme lucht blijft hangen. Dan ga ik daar inderdaad maar eens wat ruimte maken. Evt met fan.
Ja maar die mobo temp van 38 graden, die jij gisteren melde toen het meer dan 30 graden was buiten. Dat is toch niet zo extreem of wel?

Ik gok dat het aan je proc cooler ligt.

Je kan ook even de zijkant van je kast er afhalen. En kijken of dat veel scheelt. Als het veel scheelt, is je airflow K*T

En verder willen asus moederboarden ook wel eens iets anders aan geven dan de juiste temp ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 09-06-2004 12:58 ]

• DeeJee
mhr-zip schreef op 09 juni 2004 @ 12:57:
[...]

Ja maar die mobo temp van 38 graden, die jij gisteren melde toen het meer dan 30 graden was buiten. Dat is toch niet zo extreem of wel?

Ik gok dat het aan je proc cooler ligt.

Je kan ook even de zijkant van je kast er afhalen. En kijken of dat veel scheelt. Als het veel scheelt, is je airflow K*T

En verder willen asus moederboarden ook wel eens iets anders aan geven dan de juiste temp ;)
Het is een gigabyte mobo. Cooler is een Spire Wisperrock IV met coolpasta ertussen. Heb ik al eens opnieuw eropgezet.

Kan natuurlijk ook zijn dat de temp. niet goed vergegeven wordt.
Met de airflow zit het volgens mij wel goed. Anders zou het mobo ook veel warmer worden.

Verwijderd

wat in deze tijden van het jaar ook wel wil helpen is een hete lucht afvoer (lees zo'n drogerslang uit het raam :)) beetje sterke fan aan het einde en je bent alvast een hoop warme lucht uit je kamer kwijt :)

dit kan ook wel positief op je precessor zijn :)

Mijn Xp2500+ (boxed cooling) is normalitair "maar" 25ºC boven kamertemperatuur :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 13:12 ]

Verwijderd

Ik heb een Coolermaster (DP5-7JD1B) koeler op de processor (XP 2000+) zitten.

Dat de prossecor temp nu ineens 20 graden beter wordt met de kast (een Aopen HQ-08) open toont idd airflow problemen.

Ik vind het best wel raar want voorin onderin staat een 80 mm fan in te blazen, achter- en bovenin staat een 80 mm uit te blazen. Verder is er de hierboven genoemde processorkoeler aanwezig en de voeding die achteraan bovenin ook nog wat lucht naar buiten pompt.

Het moederbard is nu overigens 35 graden en de processor 62, zou dus miscshien ook maar eens een nieuwe koeler op moeten of deze eens goed schoonblazen.

• ShockWave_Omega
  • Laatst online: 01-02 12:03
Heb laatste tijd hetzelfde probleem :( Heb een Antec Lanboy kastje met een 80mm fan voorin voor toevoer frisse lucht en een 80mm fan achterin voor afvoer ... zou opzich goed moeten werken gistere pc uit elkaar en alle kabels netjes weggewerkt en alles opnieuw in elkaar en een andere processor koeler 2700+ draait nou op 55 graden met openkast ipv 65 graden met me oude zalman waaierkoeler ( crapding )
Over een tijdje met een vriend van me samen beginnen aan waterkoeling
( zelfbouw ) werkt toch stuk beter tegen een verhoogd risico natuurlijk :/ maar jah je moet iets voor een snelle stabiele pc over hebben :Y)

Verwijderd

ShockWave_Omega schreef op 10 juni 2004 @ 10:22:
Heb laatste tijd hetzelfde probleem :( Heb een Antec Lanboy kastje met een 80mm fan voorin voor toevoer frisse lucht en een 80mm fan achterin voor afvoer ... zou opzich goed moeten werken gistere pc uit elkaar en alle kabels netjes weggewerkt en alles opnieuw in elkaar en een andere processor koeler 2700+ draait nou op 55 graden met openkast ipv 65 graden met me oude zalman waaierkoeler ( crapding )
Over een tijdje met een vriend van me samen beginnen aan waterkoeling
( zelfbouw ) werkt toch stuk beter tegen een verhoogd risico natuurlijk :/ maar jah je moet iets voor een snelle stabiele pc over hebben :Y)
Op Vraag en aanbod staad en advertentie van roodkoper koelblokmateriaal voor zelfbouw in diverse diktes, inclusief een ontwerp/mal voor koelblokjes.
misschien heb je er wat aan ;-)

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Door DeeJee - Wednesday 09 June 2004 12:13

Het gaat hier ook om een Antec kast. Kast is inderdaad netjes op orde.
Ik heb ook een Antec Sonata Lifstyle :)

Mijn proc is stressed 52c, idle ??, en mobo is 39c .

En ik heb (niet lang meer) nog steeds de Stock amd cooler, en maar
1 "standaard" Antec 120mm fan, case-out @ 7v.

Me WC set is onderweg >:)

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• mhr-zip
Ik heb bij die antec, een volcano 12. http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/hjlt24.html

En die is verstelbaar (handmatig of automatisch) tussen de 2000-5500 tpm.

Mijn thunderbird 1400 (warmste proc ooit), werd met 2*120 mm @ 7 volt.

Stressed, met de volcano op full 41 graden en met de volcano op low 50 graden.

Op hoeveel staat je voltage trouwens?

Hij heeft maar 1,75 volt ofzo nodig. Als je niet overclockt. Mijnes werkt zelfs stabiel op 1,65. En dat scheelt ook weer een paar graden.

En als je echt geld uit wil geven zou ik even kijken naar een heatsink van: alpha, swiftech of thermalright (niet thermaltake!!)

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=650883 (maar dan voor socket a/462)

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=890509

http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/hjla80.html

[ Voor 33% gewijzigd door mhr-zip op 11-06-2004 11:36 ]

• DeeJee
Zou het nog uitmaken wanneer ik de standaard AMD cooler erop zet ipv de Spire Whisperrock IV?

• DeeJee
Kap eraf maakt niet uit. Temps blijven hetzelfde. Misschien een graad maar meer ook niet.

• mhr-zip
DeeJee schreef op 11 juni 2004 @ 16:38:
Kap eraf maakt niet uit. Temps blijven hetzelfde. Misschien een graad maar meer ook niet.
Dus het ligt niet aan je airflow.

Dan kan je of een betere cpu koeler proberen (een die ik al eerder genoemd heb, of gelijk waardig).

En anders er mee leren leven, je proc mag 85 graden worden dus.

Of je proc en koeler eens bij een vriend proberen met het een ander mobo.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 11-06-2004 23:30 ]

Pagina: 1