Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Aan/uit met één drukschakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Hallo,
ik wil dus met één drukschakelaar iets (bijvoorbeeld een CCFL) aan en uit kunnen schakelen. Dus als ik een keer op de schakelaar druk (en weer loslaat) gaat hij aan, en zodra ik er nog een keer op druk moet hij weer uitgaan.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? lijkt me niet zo'n heel erg moeilijke schakeling.

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 15:29

antimute

Developer

Naar de electronica-onderdelenwinkel en vragen naar een schakelaar die bij indrukken contact maakt en nog een keer indrukken contact verbreekt. Zulke schakelaars bestaan gewoon.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 11:00
Of je moet met een geheugen cel gaan werken.

Of zoiets.

• HyperioN
antimute schreef op 09 juni 2004 @ 11:53:
Naar de electronica-onderdelenwinkel en vragen naar een schakelaar die bij indrukken contact maakt en nog een keer indrukken contact verbreekt. Zulke schakelaars bestaan gewoon.
Ja ok, weet ik, maar ik wil een speciale mooie schakelaar gebruiken welke gewoon een drukschakelaar is net als de powerbutton van je pc..en ik wil niet zo'n schakelaar waar je aan kan zien of hij ingedrukt of uitgedrukt is, net als bij een balpen zeg maar.
ik heb dit topic op circuitsonline.net gevonden, maar daar begrijp ik niet veel van :?

[ Voor 26% gewijzigd door HyperioN op 09-06-2004 12:00 ]

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:22
Je kunt eventueel ook uit een oude pc een aan/uit schakelaar slopen, en mischien zelfs wel zo'n ouderwetse turbo-knop. Of mischien heb je nog andere apparaten met zo'n schakelaar liggen! Anders zul je even naar de electronicaboer moeten :)

edit:
Bij een balpen zit er vaak een veertje die er voor zorgt dat het knopje omhoog blijft staan. Je moet dus gewoon een schakelaartje hebben die gewoon schakelt, en dmv een veertje het knopje knopje omhoog houdt. Geen ingewikkelde schema's voor nodig lijkt me!

[ Voor 38% gewijzigd door Tarzan op 09-06-2004 12:02 ]

..:: ::..

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

• HyperioN
Jezus..is dat zo moeilijk :??!!!
Ik had nog zo'n boekje van zo'n bouwdoos die ik had toen ik 12 was ofzo, met van die schakelingen. Daarin kwam ik de volgende tegen, die perfect werkt:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/bvr_hyperion/schema.jpg
(Het lampje is hetgene dat geschakelt wordt...het ledje gaat branden als je de knop indrukt (dat gedeelte kan er dus uit))
Deze is echter voor 9V..hoe kan ik die 'omzetten' naar 12V, of kan dat niet ivm stroomsterktes en zo?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 11:00
HyperioN. schreef op 09 juni 2004 @ 14:43:
Jezus..is dat zo moeilijk :??!!!
Ik had nog zo'n boekje van zo'n bouwdoos die ik had toen ik 12 was ofzo, met van die schakelingen. Daarin kwam ik de volgende tegen, die perfect werkt:
[afbeelding]
(Het lampje is hetgene dat geschakelt wordt...het ledje gaat branden als je de knop indrukt (dat gedeelte kan er dus uit))
Deze is echter voor 9V..hoe kan ik die 'omzetten' naar 12V, of kan dat niet ivm stroomsterktes en zo?
Schakel je toch een relais in met deze schakeling.
12 volt realis werkt ook wel op 9 volt.

• HyperioN
hmmz bij nader inzien is toch het schema wat genoemd wordt in het topic van thaBeerbuster makkelijker...zal vanmiddag ff proberen te fabriceren

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

HyperioN. schreef op 09 juni 2004 @ 15:13:
hmmz bij nader inzien is toch het schema wat genoemd wordt in het topic van thaBeerbuster makkelijker...zal vanmiddag ff proberen te fabriceren
Afbeeldingslocatie: http://www.rapidinternetservices.com/hosting/free1/Dzf2wg1086787771.jpg

offtopic:
ik hoop dat ie werkt want ik binnenkort een pw hierover :) vwo 4

[ Voor 12% gewijzigd door Koekje op 09-06-2004 15:32 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Kloink
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.