Scheiden van voeding en kast?

Pagina: 1
Acties:

• ParaNoya
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
ik zit met volgende probleem, in heb op mijn kamer een servertje draaien, niet veel bijzonders hij staat hier in mijn kast die 'snachts dicht gaat om een beetje het lawaai buiten te houden.

Normaal gesproken gaat alles goed het probleem wil nu alleen dat de afgelopen 2 nachten met dat warme weer het voor mun server in dat afgesloten kastje het allemaal even te veel werd. Hij kon in die kleine kast (niet veel groter dan zichzelf) zijn warmte niet meer kwijt. Met als gevolg dat ie onderuit ging.

Nu zat ik wat oplossingen te bedenken, ik heb zelf nooit echt wat met koeling en dergelijk gedaan. Maar mijn vermoeden is toch wel dat de voeding in die kast de grootste hittebron is. Dus een logische stap lijkt me om die hele voeding buiten die kast te positioneren. Nu wilde ik graag weten over het een probleem zou kunnen zijn om die kabels van de voeding naar het moederbord met bijvoorbeeld 1 meter te verlengen? Zitten hier maximale afstanden aan?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wat voor hardware zit er in je servertje?
En zitten er extra fan's etc. in de kast?

Normaal gesproken zijn voedingen niet de grootste hittebronnen, maar het systeem zelf.
En bedenk ook dat een voeding ook voor airflow zorgt (de fan in de voeding werkt ook om de luchtstroom in je kast op gang te houden).

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb wel eens de ATX en P4 stekker van een voeding verlengt naar een ruime 60 cm en dat werkte gewoon goed hoor :).
Maar wat voor systeem heb je dan kunnen we denk ik wat meer advies geven over koeling en hoe je je warmte kan kwijtraken :)

Gabriël AM5

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De voeding zorgt normaal inderdaad wel voor de nodige outtake in je systeem, let dus wel op dat je voldoende outtake houdt, anders wordt het alleen nog maar erger.

• ParaNoya
Er zitten extra fanse in de kast dus wat airflow betreft zit het wel goed ik heb een extra fan onder aan voorin de kast die lucht de kast in blaast en bovenin achterop kast, zit een fan die lucht uit blaast dus lijkt me wel voldoende.

edit: ohja vanzelfsprekend staat er ook nog een fan op de CPU. en 1-tje op de northbridge ook.

Dus aan fans geen gebrek, het probleem zat hem dur echt in dat de lucht die de fans erover heen blazen gewoon te warm wordt met de deur dicht

system specs zijn hier te vinden...

http://nexus.are-b.org/

[ Voor 29% gewijzigd door ParaNoya op 09-06-2004 12:52 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
ParaNoya schreef op 09 juni 2004 @ 12:47:
Er zitten extra fanse in de kast dus wat airflow betreft zit het wel goed ik heb een extra fan onder aan voorin de kast die lucht de kast in blaast en bovenin achterop kast, zit een fan die lucht uit blaast dus lijkt me wel voldoende.

edit: ohja vanzelfsprekend staat er ook nog een fan op de CPU. en 1-tje op de northbridge ook.

Dus aan fans geen gebrek, het probleem zat hem dur echt in dat de lucht die de fans erover heen blazen gewoon te warm wordt met de deur dicht

system specs zijn hier te vinden...

http://nexus.are-b.org/
Hmm.. Een thunderbird 1400.. Dat is zowat de slechtste processor die je in je server kunt hebben qua hitte-afgifte.. Die dingen worden echt warm..

Heb je al die processor-power nodig? Anders zou je het ding terug kunnen clocken. (100MHz FSB i.p.v. 133MHz).

offtopic:
BTW. TU/e aansluiting? Ik herken die ip-range ergens van :P

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Opzich zou ik je aanraden om te gaan kijken waar de warmte vandaan komt. een thunderbirth geeft erg veel warmte af, je zou kunnen kijken of je hem, zoals Twynn al aangeeft, kunt onderclocken of vervangen door een cerleron oid.

Wat ook wel eens wil helpen is achterin je kastje een gat te zagen met een 120 mm fan @ 5 volt. Deze hoor je toch niet en zorgt ervoor dat de warme lucht aan de achterkant word afgevoerd.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• ParaNoya
Twynn> Ja idd ik weet het die thunderbird is wat hitte betreft ni de beste nee.
Een snelle proc is alleen wel nodig deze server wordt niet alleen als webserver gebruikt maar ook als gamesserver, dus enige processor kracht is zeker wel vereist.
En tis idd een TU adres :)

rac-on>De meeste warmte komt duidelijk van de fan van de voeding.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Je hebt kans dat je multiplier unlocked is op dat model, dus je hebt de mogelijkheid terug te zakken naar 800 mhz.

• Rac-On
  • Niet online
De fan in je voeding zuigt de warme lucht uit je kast naar buiten, dus het is logisch dat daar de meeste warmte van af komt. Dit betekend echter niet dat de voeding ook de warmte produceert.

Het probleem dat de lucht uit je pc in je kastje blijft hangen. Vandaar dat ik al zei: Gat in kastje, fan erin op 5 volt, probleem opgelost.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

koop een duron 1400, verkoop je Tbird zodat je er qua financien zga. niets op achteruit gaat, die Duron is een stuk koeler en qua prestatie zal het denk ook weinig schelen :)
En minder warm=minder wattage en minder voltage met een duron dus zal je voeding ook minder belast worden en dus scheelt dat ook weer iets in warmte

Gabriël AM5

Verwijderd

wat ik heb gedaan is me voeding aan de zijkant van me kast geschroeft (met een gat voor de kabels redden de kabels het net) en een 120mm outtake in de bovenkant van me kast gemaakt (kon eerst niet door de voeding)
en als je dan ook nog is je fan in je voeding omdraaid dan word je voeding ook minder warm (blazen is altijd beter dan zuigen)

het scheelde samen met nog een 120mm intakefan in me zijpaneel (had nog helemaal geen fans in me kast) zon 25 graden aan proc-temp _/-\o_
en me comp is heel stil doordat het 2 regelbare enermaxjes zijn :9

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Meeste voedingen die ik ken zuigen de licht aan door de voorkant van de voeding, als je die kant dan tegen je kast aan plakt en de fan laat blazen ipv. zuigen waat laat dat ding dan al die warme lucht, lijky t mij erg onlogisch :?

Gabriël AM5

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 14:20
Voor een gameserver heb je ongeveer 50Mhz per speler nodig, dus probeer eens te underclocken en kijk hoe het met je prestaties zit. Niet geschoten is altijd mis.

Verder kun je de warmte door een gat in de kast mbv een buis de warmte naar buiten afvoeren. Scheelt ook al snel een graad of 10.

De voeding buiten de kast brengen is een beetje een onlogische oplossing, aangezien de processor en de andere onderdelen de meeste warmte produceren. Potentieel vererger je de situatie alleen maar, omdat er dan minder luchtcirculatie in de kast is.

[ Voor 31% gewijzigd door oheng op 09-06-2004 13:46 ]

Verwijderd

sapphire schreef op 09 juni 2004 @ 13:39:
Meeste voedingen die ik ken zuigen de licht aan door de voorkant van de voeding, als je die kant dan tegen je kast aan plakt en de fan laat blazen ipv. zuigen waat laat dat ding dan al die warme lucht, lijky t mij erg onlogisch :?
voedingen zuigen lucht uit de kast door de voeding naar buiten
wat ik heb gedaan is de voeding er dus uitgesloopt, de fan omgedraait. nu zuigt hij dus koude lucht van buiten de voeding en blaast deze door de voeding heen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Je hoeft mij niet uit teleggen hoe de fan van een voeding zit hoor;)
Ik snap wat je bedoeld maar zoals ik het begrijp wat jij gedaan hebt dan lijkt mij dat de lucht die naar binnen komt er dan bijna niet meer uitkan aangezien je de voorkant van de voeding (de kant waar de kabels uitkomen) tegen je case aan zit.

Gabriël AM5

Verwijderd

sapphire schreef op 09 juni 2004 @ 14:07:
Je hoeft mij niet uit teleggen hoe de fan van een voeding zit hoor;)
Excuses ;)
Ik snap wat je bedoeld maar zoals ik het begrijp wat jij gedaan hebt dan lijkt mij dat de lucht die naar binnen komt er dan bijna niet meer uitkan aangezien je de voorkant van de voeding (de kant waar de kabels uitkomen) tegen je case aan zit.
idd, en de fan zit aan de onderkant als de voeding op zijn plek zit
en aan de bovenkant heb ik van die gleufjes waar de lucht dan weer uit gaat

en me voeding is heel veel minder warm nu 8)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 22:07

Bene

list incomprehension

Ja, maar je PCtje wordt nu een stuk warmer neem ik aan. Kun je niet iets van een schoorsteeneffect creeeren in je (niet je PC) kast? Door een gat onderin en een gat of gleuf aan de bovenkant zou de door je PC verwamde lucht omhoog moeten trekken, waarbij koele lucht van onder de kast naar binnen wordt gezogen.

Edit: Welke infopagina (http://nexus.are-b.org/) is dat trouwens? Die ziet er goed uit

[ Voor 13% gewijzigd door Bene op 09-06-2004 17:36 ]

• ParaNoya
ZO mensen allemaal bedankt voor jullie hulp.

Het probleem moet als het goed is nu opgelost zijn. Heb ff een iets radicalere oplossing bedacht de server heb ik gewoon van kamer afgehaald en in het washok gezet :D Dat lag toch naast mun kamer dus ff een gaatje in de muur en gelukkig had ik nog genoeg UTP liggen :D

ALs het goed is gelijk 2 vliegen in een klap want tis nu ook weer lekker stil op me kamer :)

Bene> die stats pagina komt van http://phpsysinfo.sourceforge.net/

• GH45T
  • Laatst online: 05:38
60 graden voor die cpu vind ik persoonlijk nog altijd erg veel hoor

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:33
na die temp valt wel mee vind ik, de mijne nu ongeveer 65 grade ofzo stressed met dit mooie weer :D (2400+@2355) maargoed, alle tb 1400 zijn unlocked en een fsb van 100 slikke ze ook allemaal, ik zou m dus op 10x100 late lope, meer dan genoeg! owja en de vcore kan dan natuurlijk om omlaag, zet m ns op 1.5v ofzo

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
wat ik nu zeg gaat raar klinken, maar kun je het voltage voor je cpu wat omlaag brengen? In veel gevallen kan dit, en in veel gevallen blijft je machine nog stabiel draaien ook, alleen genereert je CPU een stuk minder warmte...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• GH45T
  • Laatst online: 05:38
Stijnd schreef op 09 juni 2004 @ 22:49:
na die temp valt wel mee vind ik, de mijne nu ongeveer 65 grade ofzo stressed met dit mooie weer :D (2400+@2355) maargoed, alle tb 1400 zijn unlocked en een fsb van 100 slikke ze ook allemaal, ik zou m dus op 10x100 late lope, meer dan genoeg! owja en de vcore kan dan natuurlijk om omlaag, zet m ns op 1.5v ofzo
Ik heb dus ook een 2400 welke op 2310 mhz draait (is de max voor mijn t-bred) op 1,85 volt en toen ik nog mijn boxed koelertje voor de processor gebruikte werd deze na een uur of 2 burnk7 ongeveer 52 graden. Op dit moment heb ik een thermaltake aquarius en is hij wat koeler maar als het boven de 55 graden gaat komen vind ik het toch echt te veel vandaar mijn post hier boven ;)

edit:

Dat is dan uitgelezen met mbm 5

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 10-06-2004 00:26 ]

Pagina: 1