Toon posts:

Nieuwe PC, advies/meningen gewenst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eey iedereen,

Bij deze me eerste post, na een paar jaar casual browsen hier heb ik maar geregged om te kunnen replyen en bij deze me eerste vraag te stellen.

Question:
Ik heb nu een redelijke pc, echter mijn FPS in UT2004 en Farcry komen nu onder de 72FPS wat mijn minimale grens is. Dus wil ik een nieuwe pc, dat wil ik al sinds november maar ik wilde wachten op de NForce3 250Gb, Ati X800, PCI-E en socket 939. Nu blijkt alleen dat amd en pci-e nog weer maanden op zich laten wachten en dat sockect 939 niet veel sneller maar wel veel warmer is dan s754. Ik wil het systeem overklokken en ook stil houden dus lage begin temps zijn gewenst. Het systeem zal primair voor games gebruikt worden en primair verreiste is dat UT2004 stabiel loopt ivm mijn clanwars, cups en LAN's. De CPU, Chipset en VGA zijn watercooled nu en dat gaat mee naar nieuwe systeem.
Anyhow, nu heb ik een config uitgezocht en wilde jullie mening daarover, hier de specs:

2x Western Digital Caviar Special Edition 200 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
1x Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
1x MSI K8N Neo-Platinum
1x AMD Athlon 64 3400+ OEM 400 MHz, OEM
1x Corsair TWINX1024-4000PT PC4000, 500 MHz, Kit of 2, 3, 1024 MB
1x Sapphire Radeon X800 Pro 256 MB
1x Tagan TG480-U01 480 watt

de 2 200gb hd's moeten in een RAID stripeset en de raptor is puur als OS disk (ik draai minimaal 2 os-en meestal) De koeling is H20 en heb ik al. Alles wordt ingebouwd in een Lian Li PC65.
BTW, geld is geen issue maar een FX53 is gewoon belachelijk dus das geen optie.

Gaarne jullie mening en eventuele veranderingen. bvd

/WMH

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mijn mening: zonde van je geld. Dit is namelijk duur en over 1 maand is dit hele zwikke 100 euro goedkoper... en dat verhaal gaat een heleboel maanden op.

Wat is je huidige systeem en waarom zo'n fixatie op 72 fps? Vroegah speelde iedereen Doom en niemand kwam boven de 40 fps uit terwijl dat spel legendarisch is geworden...
Waarom 3 HD'? je gaat stripen en toch een extra lompe HD voor je OS? En weet je zeker dat je watrekoeling van je huidige PC gaat passen? Hebben de CPU-koelers de juiste aansluitpunten?

Verwijderd

Heb jij 72 gig nodig voor 2 OS'en erop te zetten? -> 36 gig

Enneuh, als je echt geld teveel hebt, dan doe je maar, anders koop je (als je toch per se + 72 frames wil hale) beter iets lichter.
Ik denk dan aan de proc, over een jaar toch even verouderd als de 3200 /3000...
De harde schijven, kom je met iets minder niet toe (je hebt 4 sata aansluitingen dus er kan nog wat bij later)
...

BTW: ik heb een paar maand geleden een 2500(nu @3200) gekocht, volledig systeem samengesteld, voor iets van een 800EUR incl software, draait nog steeds zeer snel en is waarschijnlijk ongeveer evensnel als dat van jou verouderd.

Waarom wil je per se die +72 frames halen?
-> Ik zie het verschil niet tss 45 en 75 frames...

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 18:10

Pubbert

random gestoord

Een 3400+ is ong. 2x zo duur als een 3000+ en niet veel sneller dan die 3000+ :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
lol, negeer die 72FPS maar, das een stom iets van mij persoonlijk (maar wel belangrijk voor mij).
Waarom wil je per se die +72 frames halen?
-> Ik zie het verschil niet tss 45 en 75 frames...
ik wel, ik zie het verschil in fps tot +-240 daarboven zie ik het ook niet meer. daarbij is het voor mij gewoon een bepaald gewenst performance niveau.
BTW: ik heb een paar maand geleden een 2500(nu @3200) gekocht, volledig systeem samengesteld, voor iets van een 800EUR incl software, draait nog steeds zeer snel en is waarschijnlijk ongeveer evensnel als dat van jou verouderd.
LoL das precies wat ik al meer dan een jaar op draai en das me echt te traag.
huidige systeem : http://www.tweakers.net/gallery/sys/6934
Waarom 3 HD'? je gaat stripen en toch een extra lompe HD voor je OS?
een raptor lomp ? imo de snelste hd voor een OS, daarbij draai ik altijd meerderee OSen, nu 3 al bv, WinXP, LH4074 en Linux Fedora . gemid dus 20 Gb per OS, das wel gewenst aangezien er ook nog aparte swap partities bij moeten.
De 2x200 stripeset is puur voor me sharedata en games. Ik scheid data en OS ALTIJD van hd.
En weet je zeker dat je watrekoeling van je huidige PC gaat passen? Hebben de CPU-koelers de juiste aansluitpunten?
Ja uiteraard, np.
Ik denk dan aan de proc, over een jaar toch even verouderd als de 3200 /3000...
Klopt behalve dat de 3400 nog een 1MB cache heeft en met oçlocken dus sneller moet zijn. daarbij koop ik om het jaar een nieuwe pc en is veroudering niet erg en toch onvermijdelijk.

thx voor jullie replies. tis dat ik idd zelf ook zit te twijfelen, mede door het beperkte upgrade pad en relatief hoge kosten. gimme maar zo veel mogelijk (tegen) argumenten, tot nu toe lijkt het me nog ok.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het spijt me echt, maar dat je tot 240fps het verschil kan zien is klinklare onzin. Er is geen enkele monitor die een refreshrate boven de 200 weer kan geven bij een normale resolutie. Hoe goed je ogen dan ook zijn, meer beelden zie je gewoon niet...

(Daarnaast is er op dit moment geen configuratie mogelijk die bij farcry 240fps haalt :P )

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 09-06-2004 13:48 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik weet het niet, in praktijk blijken mensen een 20% snelheidsverschil niet waar te kunnen nemen. Ik bedoel, je klokt 'm al naar 3200+ en da's een rating, dus die AMD64 zal met z'n 3200+ evensnel moeten zijn.... indien je die 20% marge gaat doen, kom je dus op een CPU dat 3850+ zou moeten zijn. Koop je altijd een (dure) CPU om die direct over te klokken?

Qua HDD's kan ik het verhaal aardig volgen. Meer geheugen is bijna atlijd prettig enz.
Mijns inziens zou je ei'k beter je GPU en je geheugen kunnen upgraden, dat maakt voor je spellen het verschil, je CPU niet zo namelijk.

PS, je socket 754 is natuurlijk een dood spoor.... IMHO zal er nooit een 4000+ socket 754 CPU verschijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Delerium op 09-06-2004 13:51 ]

Verwijderd

Kan je je 9700 pro niet gewoon wat oc'en? ;)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je deze hele upgrade doet en er een x800 in plugt haal je alsnog nieteens de helft van 240fps en maar een fps of 40 meer dan je nu hebt 8)7

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47
thx voor jullie replies. tis dat ik idd zelf ook zit te twijfelen, mede door het beperkte upgrade pad en relatief hoge kosten. gimme maar zo veel mogelijk (tegen) argumenten, tot nu toe lijkt het me nog ok.
Ten eerste is het IMHO een idiote upgrade, alleen om een paar FPS meer. Ten tweede heb je al een redelijk snel systeem, het is alleen volgens jou niet snel genoeg.

Laat je oude systeem staan, want die AMD 64 zal echt niet aan jouw eisen voldoen, want zoveel sneller is die niet in vergelijking tot de 2500@3200.

Bouw Raid in je systeem, niet alleen voor de data, maar ook een raid config voor je OS.

Laat die videokaart er lekker inzitten, en zoals aspfreakout al zegt klok je GPU eens over.

Voor de rest weet ik niet hoe vaak je gisteren van de trap bent gevallen, maar laat je nakijken echt.... :|

Verwijderd

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op 09 juni 2004 @ 13:47:
Het spijt me echt, maar dat je tot 240fps het verschil kan zien is klinklare onzin. Er is geen enkele monitor die een refreshrate boven de 200 weer kan geven bij een normale resolutie. Hoe goed je ogen dan ook zijn, meer beelden zie je gewoon niet...
O ja wel, trust me ik zie het verschil (ik werk soms met non interlaced monitoren op 300 en 400hz), en ben niet de enige :
The Human Eye perceiving 220 Frames Per second has been proven, game developers, video card manufacturers, and monitor manufacturers all admit they've only scratched the surface of Frames Per Second.
Our limit, is there one? Until someone proves me, all the scientists, optometrists, and the like wrong, there is no limit to how many frames per second our human eye can see. Theoretical limit yes, proven limit, NO.
^^ komt uit http://amo.net/NT/05-24-01FPS.html

maar dis geen discussie over mijn FPS, 't gaat erom dat ik ze nu te laag vind. 240fps bij fracry hoeft ook niet maar 72fps met full aa en af moet wel kunnen.

wat betreft perf verschil, 20% merk ik duidelijk, ik merk het verschil tussen een performance rating (amd) van 100, dus 2500-2600 merkt ik al wel, ik wissel vaak van snelheid om te testen wat het effect is (hogere multi - lagere fsb en omgekeerd) dan ga je het vanzelf merken. 't is wel waar dat ondanks dat ik het merk het geen reet uitmaakt zo weinig verschil in performance. Oh en ja ik clock nieuwe processoren gelijk over, waarom wachten tot ie traag is ? ;)

en me 9700 is al oçlocked , vandaar de h20 erop :) snel genoeg maar niet zodra ik aa en af aan wil in fc of ut. Me 3dmark2k1 is met me huidige systeem +/- 16000 ter vergelijk.

thx alweer, jullie geven inderdaad wel goeie punten aan, meeste alleen is gebaseerd op kostenbesparing en das niet nodig, het geld is geen probleem.
daarbij bied de amd64 en nforce3 een paar nieuw opties diek wel wil proberen (hardware firewall en nx-flag , 64bit)
Het "oude" systeem schuift dan btw gewoon door naar me girls pc, die zit op een athlon 1800+ en GF3 Ti500 en die kan ook wel wat extra gebruiken, zeker bij ut2004.
Voor de rest weet ik niet hoe vaak je gisteren van de trap bent gevallen, maar laat je nakijken echt....
Ik ben nu nog steeds aan het vallen :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jeetje, over topicverneuking gesproken :/

Zo, ik heb een flink aantal berichten verwijderd .. Laten we nu aub serieus verder gaan :)

[ Voor 54% gewijzigd door BalusC op 09-06-2004 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 09 juni 2004 @ 17:08:
Jeetje, over topicverneuking gesproken :/

Zo, ik heb een flink aantal berichten verwijderd .. Laten we nu aub serieus verder gaan :)
thx, dit ging idd (onbedoeld door mij iig) de verkeerde kant op :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 18:17 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47
Zo, ik heb een flink aantal berichten verwijderd
Die heb ik blijkbaar gemist, maar blijkbaar heb ik ook weer niets gemist.

Ik ben alleen de draad even kwijt.
1. Het gaat je niet meer zo om de FPS
2. Geld is niet het probleem

Het lijkt me een lueke set-up, laat ons weten wat je van de preformance vind, alleen wat is de vraag nu eigenlijk?
Wat we ervan vinden?
2x Western Digital Caviar Special Edition 200 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
1x Western Digital Raptor 74 GB, 10.000 rpm, 8 MB, Serial ATA/150
1x MSI K8N Neo-Platinum
1x AMD Athlon 64 3400+ OEM 400 MHz, OEM
1x Corsair TWINX1024-4000PT PC4000, 500 MHz, Kit of 2, 3, 1024 MB
1x Sapphire Radeon X800 Pro 256 MB
1x Tagan TG480-U01 480 watt
Altijd al Raid willen hebben, 10K schijven lijken me ook leuk
AMD is altijd wel goed, mem is nice, lekker snelle videokaart, voeding zegt me niets zal wel goed wezen

DOEN B)

Verwijderd

Tagan voedingen zijn kwalitatief beter dan Enermax, en een stuk stiller. Fluisterstil zelfs :)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 10:52
dus een 3400 is de enige met 1mb cache?
er zijn toch ook AMD64 3200 met 1mb?

Btw in het AMD64 overclockings topic zijn mensen die laten zien dat een AMD64 met maar 512kb cache ook lekker overclocked en die 1mb meer zul je niet zo sterk merken.

Vind het eerlijk gezegd nutteloos en zou nog een paar maanden wachten.

Hoogst onwaarschijnlijk dat je game prestaties bij een toernooi beter zouden worden als je van een 2500@3200 naar een AMD64 3400 gaat. Systeem wat je nu al hebt is snel zat heb zelf een iets sneller systeem en daarmee draai ik alles makkelijk genoeg.

Word geregeld afgeknald door mensen met een 2500 op stock speeds, en maak zelf vaak geneog clanm8s af met een AMD64 3400.
dus je prestaties hebben niks met je pc te maken als de performence boost zo minimaal is en je met het huidige systeem alles zou moeten kunnen draaien.

en dat jij het verschil tussen 200 en 250 fps kunt zien dat is de 1e keer dat ik hier bewijs voor zie. maar ik betwijfel dat je prestaties achteruit gaan als je maar 150fps hebt inplaats van 250.

je verhaal dat Socket 939 warmer is dan socket 754 klopt denk ik ook niet helemaal.
Dat de Socket 939 CPUs op dit moment op 104 watt dacht ik gerate word is toekomst muziek.
Ik dacht dat AMD bedoeld dat in de toekomst er een CPu zou komen op dat platform die 104 watt nodig zou hebben.
op socket 754 is het dacht ik 89watt.
daarmee word ook een toekomstige CPu bedoelt. En de levensduur van 754 is korter dan die van 939 dus dat is logisch.

[ Voor 18% gewijzigd door Deadsy op 10-06-2004 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bigbot schreef op 10 juni 2004 @ 13:25:
dus een 3400 is de enige met 1mb cache?
er zijn toch ook AMD64 3200 met 1mb?

Btw in het AMD64 overclockings topic zijn mensen die laten zien dat een AMD64 met maar 512kb cache ook lekker overclocked en die 1mb meer zul je niet zo sterk merken.
er zijn inderdaad ook andere met 1MB, de 3200 iig, maar daarom het topic ook, is het wel nuttig ?.
Bigbot schreef op 10 juni 2004 @ 13:25:Hoogst onwaarschijnlijk dat je game prestaties bij een toernooi beter zouden worden als je van een 2500@3200 naar een AMD64 3400 gaat. Systeem wat je nu al hebt is snel zat heb zelf een iets sneller systeem en daarmee draai ik alles makkelijk genoeg.

Word geregeld afgeknald door mensen met een 2500 op stock speeds, en maak zelf vaak geneog clanm8s af met een AMD64 3400.
dus je prestaties hebben niks met je pc te maken als de performence boost zo minimaal is en je met het huidige systeem alles zou moeten kunnen draaien.
Ben ik helemaal met je eens, zolang je iig boven de 30fps zit (geen schokken) zal je skill niet relevant aan je prestatie zijn, voorbeelden genoeg te vinden binnen me eigen clan al.
T was meer dat ik happeringen e.d heb als UT2004 ONS speel, helemaal met high detail (low gaat best 50-60 fps) ONS speel ik enkel voor de fun ook, voor me clangames heb ik altijd low detail, lagere res en tweak waarmee ik meer dan voldoende fps haal, max wat online mogelijk is (UT capped fps naar netspeed) in mijn geval standaard 85 fps, daar zit dus idd geen probleem.
Bigbot schreef op 10 juni 2004 @ 13:25:je verhaal dat Socket 939 warmer is dan socket 754 klopt denk ik ook niet helemaal.
Dat de Socket 939 CPUs op dit moment op 104 watt dacht ik gerate word is toekomst muziek.
Ik dacht dat AMD bedoeld dat in de toekomst er een CPu zou komen op dat platform die 104 watt nodig zou hebben.
op socket 754 is het dacht ik 89watt.
daarmee word ook een toekomstige CPu bedoelt.
Dat zou zeker mooi en ik moet zeggen dat nu er meer info vrijkomt het daar wel op lijkt, waarschijnlijk zelfs is die 104 watt bedoelt voor de dualcores die gaan komen.

Thx again, dat soort info en critische meningen hoopte ik te krijgen. Maakt het iig duidelijker een keuze te maken, geld was geen probleem maar nutteloos weggooien is dom. :)

EDIT:
net te horen gekregen dat ik iemand heb die het mobo en de cpu over 6-8 maanden zou willen overnemen, maybe dat s754 dan toch wel interessant wordt aangezien ik met een half jaar dan overkan naar s939 tegen gereduceerde kosten. <-- idee ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 17:06 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 10:52
als geld je niet veel boeit dan zou dat een aardige keuze zijn.

maar duurt het wel nog zo lang tot er PCi expres en 939 CPUs op de markt zijn?
Pagina: 1