Toon posts:

[nieuwe pc] Is dit een goede keus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarde computer experts,

Momenteel heb ik een P4 1500mhz waaraan alles verouderd is, alleen de proc zou eventueel nog mee kunnen. Updaten komt neer op alles nieuw kopen behalve de kast maar een iets grotere zou mooi wezen.
Omdat ik geen verstand heb van computers zou ik graag een oordeel heben over de volgende configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vdpasch/Plaatjes/computer.jpg

bron: www.informatique.nl --> naar pc's & notebooks --> pc op maat

Doelstelling:
Een krachtige pc die in alles gewoon lekker snel is, ik ben een kneus op windows gebied dus ik moet een snelle pc hebben om te compenseren voor mijn strapatsen.
In het bijzonder wil ik een goede videokaart waarmee ik spellen als GTA: Vice City op een degelijke resolutie kan spelen (minstens 1024x768x32 met draw distance max.) zonder dat mij hinderlijk gehaper ten deel valt.

wat wil ik besteden?
Uiteraard zo min mogelijk maar ik had een 1500€ - 2000€ in mijn hoofd. Als jullie een configuratie weten die iets minder snel is maar veel goedkoper dan hoor ik het graag.

Mijn vragen:

Is een server tower niet te hoog?
Ik heb graag de ruimte maar de maximale hoogte die de kast mag hebben is 65cm. Mijn huidige kast is 43cm hoog (volgens mij een midi tower, hij heeft 3 plaatsen voor cd-roms etc) maar liever heb ik een iets grotere kast zodat ik hem lekker schoon kan houden.

Is dit moederbord geschikt voor de dingen die ik nu geselcteerd heb?
Ik wil een moederbord waar ik eenvoudig over een jaar een snellere processor in kan stoppen zonder een nieuw moederbord te moeten kopen.

is dit een goede processor?
Ik heb goede ervaring met Intel en deze 3Ghz ziet er goed en betaalbaar uit

Is dit een goed merk geheugen?
Ik weet dat ik een gig aan geheugen wil maar ik weet niet wat het verschil is tussen merken en types. Er staat ook 1x of 2x in, wat bedoelen ze daarmee?

Is deze kaart niet een beetje 'overdone'?
Ik moet een krachtige videokaart hebben maar deze is vrij prijzig. Zijn er kaartne die bijna net zo snel zijn maar een stuk minder kosten? In het rijtje stonden ook een aantal Radeon 9800 kaarten, daar waren de meesten een aantal maanden geleden lyrisch over maar hij kost nu 259€. Is dat diezelfde kaart of hebben we het hier over een mx-achtige versie? Ik heb een paar keer een mx-versie gehad maar dat wil ik nooit meer :r . Wat een bagger prestaties. Maar is deze kaart niet te veel van het goede?

Past een 19" monitor wel? En zo ja, is dit een goede monitor?
Ik heb momenteel een 17" Iiyama monitor waar ik zeer tevreden mee ben en qua ruimte komt het precies uit. Is een 19" niet te groot, hij mag maximaal 5cm 'dieper' zijn? En ik ga zeker geen extra ballen neertellen voor een flatscreen.

Is deze geluidskaart geschikt?
Ik heb momenteel 2 boxen+subwoofer maar ik ben wel van plan om op termijn naar een set met meerdere boxen te gaan. Ik ben geen geluidsfreak maar het moet wel een beetje klinken.

cd-rom + cd-writer geschikt?
Ik stel 2 eisen aan deze zaken: goedkoop en/maar betrouwbaar

wat is een controller? En heb ik die nodig?

Tot slot zijn de vakken die leeg zijn gelaten: Dat zijn dingen die ik niet nodig denk te hebben omdat ik ze al heb of niet ga gebruiken.

Bedankt voor het lezen van deze vrij lange post. Als er mensen zijn die een (liefst onderbouwd) antwoord kunnen geven op 1 of meerdere vragen dan ben ik u zeer erkentelijk.

Rest mij nog u een zonnige dag te wensen.even voor de goede orde: dit zijn geen groetjes ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 11:15 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
1) die netwerkkaart die je geselecteerd heb (10/100) kan eruit, want er zit een 10/100/1000 van extreem goede kwaliteit onboard (integenstelling tot die standaart flut sitecom kaartjes).

2) ipv een standaart cdrom speler kan je beter voor 10 euro ofzo een dvd speler erin zetten, omdat veel games langzaam maar zeker op dvd uitkomen, en eventuele films etc. Denk aan far-cry, die staat ook op dvd.

3) die geluidskaart kan er wat mij betreft uit, sound van goede kwalitiet zit onboard :). Maar dat is aan jou de keuze. Zo'n soundblaster 5.1 ding is niet veel beter. Als je zou kiezen voor een goede terratec, of een audigy 2 kan ik het wel verantwoorden. Met andere woorden, als je die kaart er ingezet heb met een rede laat je het zitten, anders gebruik je de onboard.

4) Videokaart is overdone, ik draai gta vice city met alles op ze hoogst, 1024*786, 8x aa, 16 af etc etc (zeer zwaar dus) op een ati 9600XT van 160 euro (o.i.d).

5) 1x 1gb is niet handig, kies voor 2x 512, dan heb je DUALDDR, iets wat voor een bandbreedte vretende P4 wel zo handig is!

6) 3 ghz, en 1mb cache? Dat zijn die nieuwere enorm warme dingen toch? IN ieder geval, 3ghz is voldoende ;) Je zou ook voor een 2,8 kunnen gaan, afhankelijk van de price.

7) Je heb gekozen voor een boxed proccesor, daar zit een koeler bij, en je heb een losse kooler. Kies dus voor een tray processor, die zijn goedkoper, en zonder kooler. Anders is het zo dubbelop.

8) Controller heb jij niet nodig, die gebruik je als je bijv. meerdere hdds aan wilt sluiten. Op die p4c kan je er iets van 6 ofzo kwijt. Doordat er al een extra sata controller opzit.

9) cdrom spelers zijn niet meer slecht eigenlijk, als je kiest voor een goed merk zoals asus, lg, liteon etc zit je goed. Een plextor is een ZEER goede keuze, doordat ze lange garantie hebben, en kwalitatief goed :).

Verder, mobo is een geweldig bord, met asus zit je altijd goed kwa garantie en ook in support in de toekomst, dane-elec is meer dan goed, net zoals kingston en andere gerenomeerde merken.

Zo, ik ga opzoek naar wat te drinken :P

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Die videokaart is ook echt een heel koel. Je neemt er eentje met 2 DVI uitgangen, en dan een crt monitor. Gaat niet werken...

Op die videokaart kan je 400 euro besparen, zie mijn voorganger Icey.

Op dat bord zit Raid, als je het niet van plan bent te gebruiken (nee, dat ben je niet) dan kan je ook een bord zonder raid uitzoeken...

ping 127.212.23.124

• Icey
Of neem voor EUR 195,00 een 9800PRo

http://shop.alternate.nl/...ml/nodes_info/j9gs21.html

Dat is op dit moment een top of de hill kaart, en een maand of 2 geleden de 2e beste zo'n beetje. Totdat de x800 uitkwam, maar die is nog niet in nld volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/bench.gif

Die kaart is ook vrij makkelijk om te zetten naar ee 9800XT, dat is DE beste kaart. Tenzij er de afgelopen maandjes veel gebeurd is, videokaartjes gaan snel!

Als ik zo kijk heb ik je zojuist 612 euro bespaard en dan heb je een beter systeem 8)7. Eventueel kan je ook nog kijken naar een dragon miditower, die heb ik, is nogsteeds groot, 4 cdrom spelers, 2 diskette stations, 6 hdds en nog veel meer kan je er makkelijk in kwijt. En hij kost maar 99 euro @ mycom met een goede voeding B)

[ Voor 27% gewijzigd door Icey op 09-06-2004 11:55 ]

Verwijderd

Ik zie niet staan of die proc ook met Hyper Threading is -> dat maakt hem wel lekker snel, dus is imo aan te raden. Waarom trouwens geen AMD? Prijs/kwaliteit vind ik daarvan altijd erg ok... Denk eens aan een Athlon 64 @ 3200+ ofzoiets -> zit je meteen goed met je toekomste 64bits platformpjes!

Succes ermee!

Verwijderd

Zelfde PC op basis van de recommendations hierboven maar dan met AMD64 3200+:

Behuizing: LCDAntec Performance II MidiTower, Wit, 350WAOpen
Moederbord: Asus K8V, S754, K8T800, 3xDDR, GLAN, SATA
Processor: AMD Athlon 64 3200+, 2.2Ghz, 512Kb cache,S-754,
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9, 200Gb,7200rpm,8M,SATA150
Diskdrive: NEC 3.5" Floppy Diskdrive 1.44Mb
Geheugen: 2x Dane-Elec Dimm 512Mb DDR SDram PC3200
Videokaart: Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro, 128Mb, DVI, TVo
Monitor: iyama LS902UTG, 19"CRT VisionMaster 1451
CD-ReWriter: NEC ND-2500 DVD/CD Recorder DVD+/-R(W),Beige, bulk

Floppy drive extra is misschien ook wel handig. DVD rewriter ipv cdwriter. Kom je op 1419 euro, dat is toch bijna het PC prive maximum :+

Zelf zou ik er een leuke TFT bij zoeken, maar dat is wel lekker kosten verhogend.

btw: goed gezien die 2x DVI en een analoge monitor _/-\o_

Verwijderd

Floppy drive extra is misschien ook wel handig. DVD rewriter ipv cdwriter. Kom je op 1419 euro, dat is toch bijna het PC prive maximum :+
Helaas. Het maximum voor een PC Privé is nog altijd € 2267,-
Ofwel, 5000 oude guldens ;)

Die P4 is idd HT-enabled, maar het is verstandiger een 3.0 northwood (met 512 cache dus) te kopen, aangezien die sneller en koeler is dan de 1mb prescott.

Ik zou ook 2x120gb 8mb kopen i.p.v. 1x200gb 8mb en dat in RAID.
Die geluidskaart eruit, die onboard is beter.
Nexus CPU-cooler is niet nodig, die boxed is stil en goed zat.
De CD-rom omruilen voor een DVD.
2x 512DDR en dat dual-channelen (scheelt je veel performance)
Dan nog effe een Radeon 9800PRO i.p.v. die FX.
De netwerkkaart eruit inderdaad.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 12:44 ]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 14:06
Icey schreef op 09 juni 2004 @ 11:46:
Of neem voor EUR 195,00 een 9800PRo

http://shop.alternate.nl/...ml/nodes_info/j9gs21.html

Dat is op dit moment een top of de hill kaart, en een maand of 2 geleden de 2e beste zo'n beetje. Totdat de x800 uitkwam, maar die is nog niet in nld volgens mij.

[afbeelding]

Die kaart is ook vrij makkelijk om te zetten naar ee 9800XT, dat is DE beste kaart. Tenzij er de afgelopen maandjes veel gebeurd is, videokaartjes gaan snel!

Als ik zo kijk heb ik je zojuist 612 euro bespaard en dan heb je een beter systeem 8)7. Eventueel kan je ook nog kijken naar een dragon miditower, die heb ik, is nogsteeds groot, 4 cdrom spelers, 2 diskette stations, 6 hdds en nog veel meer kan je er makkelijk in kwijt. En hij kost maar 99 euro @ mycom met een goede voeding B)
Hier staat de 6800 Ultra nog niet bij, die TS in zijn post heeft staan.. in het overzicht staan dus niet álle kaarten die er zijn, ik kan me voortellen dat die 6800 ergens bovenaanstaat, zoniet helemaal bovenaan ;)

Verwijderd

Volgens mij is het maximum voor PC Prive nu 1415 euro. Er was zelfs sprake van een naheffing voor mensen die in 2002/2003 voor 2269,- een PC hadden gekocht. Zie bijvoorbeeld deze brief: Linkje naar brief met kamervragen

• Icey
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 12:41:
[...]

Helaas. Het maximum voor een PC Privé is nog altijd € 2267,-
Ofwel, 5000 oude guldens ;)
Dacht je... 1425€ B)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 18:10

Pubbert

random gestoord

Die 6800 Ultra is zowieso nog lang niet leverbaar, grote productieproblemen bij nvidia/ibm, ik zou gewoon voor de goedkopere X800 Pro gaan, die is in veel gevallen even snel of niet veel trager, en met kwaliteitsopties aan vaak nog wel sneller dan de 6800 Ultra, en zit tussen de 400-500 Euro en is vanaf deze week leverbaar :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zie 1 DIMM voor Dual channel en stel mezelf de volgende vraag: 8)7

En je videokaart is 3 keer duurder dan je scherm? Dat zie je niet vaak, zeker als je volgend jaar al weer naar een andere kaart uitkijkt en je scherm pas over 3/4 jaar sneuveld. Zou je geen 1337-TFT nemen? Ik bedoel, voor 600 euro heb je ook een 19" TFT en dan kan je voor 200 euro nog een RadeonPro9800 meenemen.

PS, het PCprivebedrag is inderdaad teruggeschroeft.. je uitgezochte PC is ook de achterliggende reden daarvoor.

Verwijderd

Sorry dat ik het vraag, maar ik ben een Belg, wat is een "PC-Privé" ?
Denk niet dat wij zoiets hebben in België.

• Pubbert
  • Laatst online: 27-01 18:10

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:34:
Dat je via je werk, meestal dmw je over-uren een PC kunt bestellen, want jou in dat geval niets of niet zo heel veel kost. :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Icey
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:34:
Op grond van de Wet op de loonbelasting mag een werkgever een werknemer eenmalig een PC vergoeden waarbij de waarde van de PC met toebehoren niet meer bedraagt dan 2.269 (2004: 1.415) euro.

Onderdeel van de regeling is dat je afziet van brutoloon ter hoogte van de aanschafkosten van de PC. Hierdoor wordt je belastbaar inkomen verlaagd, waardoor je minder loonbelasting en sociale verzekeringspremies behoeft te betalen.

Het betreft een regeling waarbij kan worden gekozen uit de volgende opties ten behoeve van de financiering:

* Brutoloon afstaan ter waarde van de PC
* Eindejaaruitkering in combinatie met afstaan van brutoloon
* Gratificatie in combinatie met afstaan van brutoloon voor de aanschaf van een PC voor zakelijk thuisgebruik.

Als er gebruik is gemaakt van de PC Privé regeling, kunt je pas na drie jaar opnieuw gebruik maken van deze regeling, ook al is het aankoopbedrag minder dan 2.269 (2004: 1.415) euro geweest.

Het is dus een soort van belasting voordeeltje, waardoor werknemers voor bijna niks (mijn vader moest er 6 dagen voor werken, verspreid over 3 jaar) een leuke pc kunnen uitzoeken. Verzonnen door de regering, omdat computers het kennisniveau van de bevolking kan verhogen, het is algemeen bekend dat kinderen die opgroeien met een beetje computers vaak 'slimmer' zijn, engelse taal beheerzen ze beter doordat ze op internet veel met engels in aanraking komen etc.

Note: ministerie van financie:

Per 1 januari 2004 is de maximale onbelaste vergoeding die een werkgever mag geven voor een computer verlaagd van € 2269 naar € 1415. Dit geldt niet alleen voor nieuwe pc’s. Ook voor een eerder gekochte pc zou dit gevolgen kunnen hebben op het moment dat die computer nog niet geheel vergoed was. In de praktijk kan het namelijk voorkomen dat werkgevers en werknemers gebruik maken van een regeling waarbij een vergoeding voor een computer gespreid over drie jaren (in bijvoorbeeld 36 maandtermijnen) wordt betaald door de werkgever. De verlaging van het maximum van € 2269 in de jaren 2002 en 2003 naar € 1415 in 2004 zou betekenen dat werkgevers en werknemers met belastingheffing worden geconfronteerd. Staatssecretaris Wijn heeft voor deze situaties een overgangsregeling toegezegd. Voor werknemers die vóór 1 januari 2004 een computer hebben aangeschaft, blijven de oude regels gelden. Het besluit waarin deze overgangsregeling is opgenomen vindt u op onze internetsite.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties _/-\o_

Even voor de duidelijkheid (mocht hier eventueel twijfel over bestaan): het is niet voor een pc privé project o.i.d, ik wil gewoon een nette computer hebben maar er niet te veel voor betalen.

Waar ik nu op uit kom is dit, met dank aan alle tips:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vdpasch/Plaatjes/computer1.jpg

Zoals jullie zien blijf ik toch bij een Intel Pentium omdat ik gewoon goede ervaringen heb met deze processoren. Ook heb ik de monitor eruit geschrapt omdat ik nu een goede 17" Iiyama Vision Master heb (3 jaar oud) en ik geen 600€ neer ga tellen voor een TFT scherm (heb net gekeken, een 19" gewone monitor gaat niet passen). Tevens heb ik er nu geen cooler ingezet omdat die er al bijzit volgens Icey; ook heb ik de netwerkkaart en soundkaart verwijderd, om dezelfde reden. Ik kan altijd nog een soundkaart bijkopen.
Dat van dat geheugen met dual dingen snap ik niet, maar dat hoeft ook niet want als iedereen zegt dat je 2x 512 moet hebben doen we dat :>

Maar ik heb nog wel een vraag over Cache geheugen:

wat is het verschil tussen 512kb en 1mb?
Een aantal jaar geleden zei een vriend van me dat meer cache geheugen je pc eerder trageer dan sneller maakt als je het niet als server o.i.d. gebruikt.

Kan ik beter voor 512kb gaan of kan ik beter die 7€ meer betalen voor 1mb?

zijn deze 2 cd-rom spelers goed?
M.a.w. kan ik hier zowel cd's als dvd's op kijken en kan ik met die brander een beetje DVD's en cd's branden? Het is niet echt bittere noodzaak want eigenlijk heb ik mijn brander het afgelopen jaar neit gebruikt. Maar soms met vakantie vind ik het wel lekker om wat samengestelde cd's te gebruiken

Is dit de Radeon9800 PRO die jullie bedoelen?
Ik hoef inderdaad niet de allernieuwste kaart te hebben maar ik heb het helemaal gehad met die geripte kaarten die het net niet helemaal zijn.

Als jullie nog een (beknopt) antwoord hebben op deze paar vraagjes dan ben ik helemaal blij en kan dit topique w.m.b. dicht.

[off-topic]
Ecteinascidin schreef op 09 juni 2004 @ 12:57:
Ik zie 1 DIMM voor Dual channel en stel mezelf de volgende vraag: 8)7
Bespaar me je hoon, ik ben een nep-tweakert en dat weet ik.

• Icey
P4R800-V <- niet handig, dit is een mobo met video onboard, iets wat jij 1) niet nodig heb, en 2) voor conflicten kan zorgen.

Meer cache is zondermeer beter, mijn Centrino heeft 1 mb, of zelfs 2 mb cache om het snelheids verlies te compenseren. Met andere woorden, kies de 1mb cache versie, meer is beter!

Plextor is gewoon goed spul [punt]. Eventueel kan je ook kijken naar de NEC 2500, dit omdat NEC erg vaak met firmware updates komt, maar in princiepe zit je met plextor ook meer dan goed :)

Videokaart is goed, Sapphire is een topmerk (ikzelf heb de Sapphire 9600XT), dus dat zit echt wel goed. Je heb ook nog wel merken die ietsjes goedkoper zijn, maar die gebruiken ook weer minder goede filters. Met andere woorden, niks aan veranderen!

Met andere woorden, mobo veranderen in een P4c800, en gaan met die banaan.

Preformance tip: Hardeschijven zijn het langzaamste onderdeel van een computer, ze leveren ongeveer 50mb/sec, terwijl dual channel ddr400 +- 6,4 GB/sec doet. Wat je kan doe is de aanschaf van 2 gelijke hdds, en die in Raid plaatsen. Raid 0 in dit geval, dan werken 2 hdds samen. En haal je bijv 100mb/sec.

Zie: RAID FAQ

1) het is ingewikkeld
2) je heb een mobo nodig dat raid ondersteund
3) je moet er moeite voor doen
4) als 1 van de 2 hdds crashed ben je ALLE data kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Icey op 09-06-2004 17:47 ]

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 07:16
1) het is ingewikkeld
2) je heb een mobo nodig dat raid ondersteund
3) je moet er moeite voor doen
4) als 1 van de 2 hdds crashed ben je ALLE data kwijt.
1) tegenwoordig is het opzetten van een RAID 0/1/0+1 array absoluut niet moeilijk meer
2) veel huidige moederborden ondersteunen het (niet allemaal :P)
3) tja, en het geeft voldoening als het werkt
4) als jij 2 normale hdd's hebt 1 met installaties en 1 met data en je data hdd crasht, dan baal je ook :P.. dat is gewoon een risico wat je neemt, (1 woord... back-ups :P)

• Icey
Raid Arrays zijn niet moeilijk (compaq server hiero, raid 5 ;)). Probleem is alleen dat de kennis van de TS niet zo enorm hoog is, vandaar schat ik in dat het voor hem relatief moeilijk is. En we willen hem niet bang maken met woorden als pariteit en fout tolerantie :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb juist een 2e harde schijf om een back up te hebben (ik haat al die cd'jes)
Het is dus niet echt handig om die 2 dan te linken. Verder snap ik ook niets van windows, ik kan nog net mijn achtergrond aanpassen. Als er een foutmelding is die ik niet snap formatteer ik meestal maar meteen, dat is even om het niveau aan te geven. Verder interesseert het me ook geen zak, als alles het maar een beetje doet. Dus dat van die RAID lijkt me geen goed idee ;)

Ik heb het moederbord veranderd naar P4C800 Deluxe. Die andere P4C800's leken me meer van hetzelfde dus ik heb de eerste uit het rijtje gepakt.

De processor heb ik veranderd naar 1mb cache en de rest laten staan.

Ik heb de pc besteld dus dit topic kan dicht.

Nogmaals dank voor alle hulp. het heeft me absoluut geholpen _/-\o_

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat de 1MB versie beter is is niet helemaal waar.

Het verschil tussen de 1MB versie en de 512kb versie bij de Pentium4 is niet alleen de cache, maar de hele core is verschillend. Er is een oude versie van dit model, uitgerust met de Northwood core, en een nieuwe versie met 1MB cache (beter bekend als de Prescott).

Niet geheel logisch presteert de Northwood bijna vaak beter (5% is geen uitzondering) dan de Prescott, vooral met games. Zie hiervoor bijvoorbeeld deze en deze reviews. :)

edit:
Zo te zien heb je de PC net besteld, dat stond er nog niet toen ik dit topic opende. :o

[ Voor 12% gewijzigd door Laurent op 09-06-2004 18:29 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De cache is gek genoeg met 512 Kb beter dan met 1Mb. De bijbehorende core is zoals Aikeleer opmerkt anders en de oude IS beter. Significant beter zelfs. Wel een hele 5% en 20Watt beter/zuiniger....

2 DIMM's ipv 1 is datgene wat je bij Dual-Channel wilt gebruiken. Beide kanelen kunnen naast elkaar aangesproken worden en zo gaat het geheugen dus sneller. Zie het als 2-baanswegen... of 2 x 2 baanswegen kun je gewoon meer auto's versturen zonder files (wachttijden).
offtopic:
Niet dat het verschil dramatisch is (5-10% oid) want de CPU doet niet zoveel geheugenaanvragen... Er zijn gewoon niet genoeg auto's om een file te veroorzaken. Het precieze verhaal van bandbreedtes en busbreedtes zal ik je besparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 09-06-2004 18:35 ]

• Icey
P4C800 Deluxe, is wellicht ook weer een beetje 'fout', de deluxe versie is gelijk aan de normale P4C800, met het verschil dat er een hoop extras bijzitten, zoals extra software, Multi-RAID for ATA133 & Serial ATA, firewire, 4x sata en 3x ide(133) ipv 2x sata en 2x ide(100) en nog wat kleine dingen.

(zo uit me hoofd).

Maargoed, meeste opties zul je niet gebruiken, maar laat het maar zo, is wel goed :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ecteinascidin: Dat is inderdaad zo bij het Athlon XP platform, daar krijg je niet veel winst met dual channel. Bij de p4 en de Athlon 64 is het echter compleet anders. De FSB800 van de Pentium4 komt goed overeen met de dual channel DDR400. Het verschil is wel merkwaardig bij het Pentium 4 platform.

Zie deze benchmarks bijvoorbeeld. Dat is dual channel PC3200, de resultaten gaan ruim over de 3200MB/s heen.

[ Voor 26% gewijzigd door Laurent op 09-06-2004 18:54 ]

Pagina: 1