[gf fx5900xt] Voedingsprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een club3d gf fx5900xt. In de gebruiksaanwijzing staat dat deze kaart aan een voeding moet komen te hangen van 350 watt. Ik heb een voeding van 300 watt. Eigenlijk doet alles het prima, alleen reboot de pc soms spontaan tijdens het spelen bij FarCry en NFSU. Waarschijnlijk de voeding dus. Nu lees ik hier op GOT dat de voeding vaker de bottleneck is m.b.t. pc problemen. Ik heb helaas geen voeding van 350 watt of hoger tot mijn beschikking om die er even op aan te sluiten.
Nu vroeg ik mij af of er misschien een programma is die de hoeveelheid watt die de grafische kaart gebruikt kan 'loggen' zodat ik na een spontane reboot kan checken of het verbruik op dat moment boven de 300 watt is gekomen.
Of is er misschien een andere manier om te kijken of de voeding de oorzaak is van dit (en voor ander mensen misschien andere) probleem/problemen.

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-02 22:15

renedepe

wheeeeelp!!!

Ik ken zo'n programma niet, maar het zal er vast wel zijn. Bijna alles is te monitoren tegenwoordig.

Maarruh, het lijkt mij toch gewoon je voeding hoor....

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Verwijderd

Als het al niet aan het wattage ligt van de voeding, zal het dan vast en zeker wel de kwaliteit zijn.. Een q-tec van 300 watt is never ever gelijk aan een enermax van 300 watt.. Die goedkope voedinkjes die geven een maximum aan wat ze nét aankunnen..

Wil je ook even je gehele config neertiepen? Misschien heb je wel heel veel hardware.. Had ooit een Sweex 300 watt voeding en die kon die kaart makkelijk aan, met 2 CD-drives, 3 x HDz, etc..

• Roelos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:32:

Wil je ook even je gehele config neertiepen? Misschien heb je wel heel veel hardware.. Had ooit een Sweex 300 watt voeding en die kon die kaart makkelijk aan, met 2 CD-drives, 3 x HDz, etc..
Mijn specs zijn:

p4 @ 2.8 512 mb
1x hd 120 gig
1x cd-rw
gf 5900xt
1x geluidkaart

Niet veel dus... ;)

Verwijderd

Neeh inderdaad..

Je PIV @ 2.8 komt uit op 68.4 wattjes.. Je HD zit max. rond de 20, je cd-drive maximaal 15 watt.. Je geluidskaart max 10 watt, maar waarschijnlijk nog niet eens (ik neem het ruim), en je GPU max. rond de 100 watt.. Kom je dus uit op een totaal van 220 watt.. Dan zou je voeding dus ruim voldoende moeten zijn.. Wat zouden de problemen kunnen zijn:

1. PIV temperatuur (hij wordt te heet, dus reboot ie..) Wat is je temp, kan je dat beide in BIOS/Windows uitlezen? (check hier temp. voor en na gamen).
2. GPU temperatuur (die wordt te heet omdat er bijvoorbeeld geen goede airflow in je kast zit, heb je nog casefans etc. zijn er nog gaten voor intake/outtake?) Je kan in het configscherm van nVidia met Club3d-kaarten de temp. uitlezen.. Laat ons weten wat die temps zijn vóór het spelen van een spel, en na 5 mins. FarCryen.
3. Je voeding is van k*t-kwaliteit en kan 220 watt gewoonweg niet aan. Welk merk voeding heb je?

• Roelos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:58:

1. PIV temperatuur (hij wordt te heet, dus reboot ie..) Wat is je temp, kan je dat beide in BIOS/Windows uitlezen? (check hier temp. voor en na gamen).
2. GPU temperatuur (die wordt te heet omdat er bijvoorbeeld geen goede airflow in je kast zit, heb je nog casefans etc. zijn er nog gaten voor intake/outtake?) Je kan in het configscherm van nVidia met Club3d-kaarten de temp. uitlezen.. Laat ons weten wat die temps zijn vóór het spelen van een spel, en na 5 mins. FarCryen.
3. Je voeding is van k*t-kwaliteit en kan 220 watt gewoonweg niet aan. Welk merk voeding heb je?
Ik zit nu op mijn werk. Zodra ik thuis ben zal ik de antwoorden posten.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Als je voeding echt te zwak is dan merk je dat zo door een voltage drop, Motherboardmonitor 5 kan een log bijhouden, en als je die dus efkes goed instelt ( meer dan 8 metingen bijhouden ) kun je gaan gamen... CRASH! En dan kun je de volgende opstart de logjes doorzoeken!

Aangezien de 5900xt van de 12volt lijn snoept zal hij waarschijnlijk een knik omlaag bij die lijn laten zien!

There is no place like ::1

• Roelos
  • Niet online
swampy schreef op 09 juni 2004 @ 13:59:
Als je voeding echt te zwak is dan merk je dat zo door een voltage drop, Motherboardmonitor 5 kan een log bijhouden, en als je die dus efkes goed instelt ( meer dan 8 metingen bijhouden ) kun je gaan gamen... CRASH! En dan kun je de volgende opstart de logjes doorzoeken!

Aangezien de 5900xt van de 12volt lijn snoept zal hij waarschijnlijk een knik omlaag bij die lijn laten zien!
Thx..Ga ik zeker proberen.

Klik hier voor meer info over mijn kast/voeding

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Roelos schreef op 09 juni 2004 @ 14:47:
[...]

Thx..Ga ik zeker proberen.

Klik hier voor meer info over mijn kast/voeding
Een AOpen 300W is zeker een goede voeding, maar... een 5900xt kan hem teveel worden. Zelf de beste voedingen hebben hun maximale belastingen...

• Roelos
  • Niet online
ok..

pc in rust...

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~koopm760/voor.JPG

Daarna farcry gespeeld (en deze keer natuurlijk geen reboot)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~koopm760/na.JPG

Ook heeft het programma een log bijgehouden : Klik hier

Ik zie niet echt schokkende dingen (maarja..wie ben ik :+ )

PS: Vanavond heb ik meer tijd..dan ga ik even wat langer spelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Roelos op 09-06-2004 21:08 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, je cpu loopt op 60Graden...En aangezien het gisteren een hele warme dag was zal die toen wel nog warmer zijn geweest.... misschien overhit je processor ( en slaat hij daarom af )!

...En maar 1 fan? Of is het echt zo'n klein kastje, meeste kasten laten voor en achter wel een fan toe en aangezien de warmte zou het handig zijn om de airflow van je kast eens te bekijken.... ( voor onder een inzuigende van en achter boven een afzuigende fan )

Verwijderd

Nu zijn de PIVs enorme heethoofden.. Maar als het op zo'n dag als vandaag op jou CPU al 61 graden wordt, kan je alleen al raden hoe warm hij gisteren wel niet was.. Ik verdenk dus de temperatuur... Probeer inderdaad het bovenstaande met 2 extra case-fans, ik denk uiteindelijk toch dat het niet de voeding is...

• Roelos
  • Niet online
Ik ben indderdaad ook bang dat de temperatuur te hoog wordt.
Ik ga binnenkort dan maar wat extra fan's erin klussen....

Bedankt allemaal voor de reacties.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 07:30
Leuk maar een P4 gaat niet crashen bij een te hoge temp (tenzij extreem hoog, zonder koeling oid. ). Hij gaat terug klokken en dat ook pas bij zo'n 75C.

Doe eens rechtsklikken op deze computer --> eigenschappen --> opstart- en herstartinstellingen --> De computer automatisch opnieuw opstarten uitvinken.

Als het goed is krijg je dan een mooi blauw scherm ipv. een reboot de volgende keer dat hij crasht. Op dat blauwe scherm staat dat een fout code (0x000000blabla) en die moet je dan ergens opschrijven.

Daarna kun je mbv. de Windows XP en 2000 BSOD guide kijken welk onderdeel van je pc loopt te bokken.

Ik gok zelf op brak geheugen of toch een brakke voeding.

tvw

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 13:12

Shunt

Boe

eh ik geloof dat je niet te veel waarde moet hechten aan die waardes die je uit leest. mbm kan niet eens de 5 en de 3.3 votlages uit lezen. kijk voor de grap daar een voor in de bios.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:08
die 3,3 volts lijn kan nooit kloppen; als dat zou kloppen dan werkte die computer no way meer. Verder is het zo dat de 12 volts lijn OMHOOG gaat als deze overbelast is. als je boven de 13 volt uit komt is het echt kritiek en moet je je voeding eens na gaan kijken. Zo heb ik ooit een 350 watt naamloze voeding gehad waar de fans harder bij gingen draaien als ik de computer ging stressen puur en alleen maar omdat het verbruik daarmee omhoog schoot en dus het verbruik op de 12 volt + lijn. De CPU die je gebruikt wordt zo te zien niet te warm alhoewel hij nu ook weer niet echt frisjes is. Je videokaart kan wel behoorlijk warm worden als je maar 1 casefan hebt. Ik zou dan als ik jouw was ook eens testen met je case open en dan die casefan op je videokaart richten zodat deze op dat moment zeker koel genoeg is. Als je verder echt denkt dat je te weinig stroom voor je pc hebt zou je nog kunnen proberen met de cd-rom spelers ed uitgeschakeld (stroom en ide loskoppelen) en eventueel je processor wat terugklokken als je weet hoe dat moet. Succes met je zoektocht!

• Roelos
  • Niet online
GH45T schreef op 10 juni 2004 @ 00:23:
....
Je videokaart kan wel behoorlijk warm worden als je maar 1 casefan hebt. Ik zou dan als ik jouw was ook eens testen met je case open en dan die casefan op je videokaart richten zodat deze op dat moment zeker koel genoeg is.
Dit morgen eerst maar eens proberen. Ik zal mijn bevindingen hier weer posten.
Thx

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 23:00:
Nu zijn de PIVs enorme heethoofden.. Maar als het op zo'n dag als vandaag op jou CPU al 61 graden wordt, kan je alleen al raden hoe warm hij gisteren wel niet was.. Ik verdenk dus de temperatuur... Probeer inderdaad het bovenstaande met 2 extra case-fans, ik denk uiteindelijk toch dat het niet de voeding is...
Mijn PIV bijvoorbeeld blijft voorbeeldig onder de 45 graden ( dankzij een goed uitgekiende koeling en een Zalman 7000AlCu! )

60 is gewoon te warm voor comfort...

Maar PIV's doen aan terugklokken en zullen dus niet kunnen overhitten... ik verdenk toch de voeding...

Maar het vervangen van de cpu koeler zal ook wonderen doen!

[ Voor 14% gewijzigd door swampy op 10-06-2004 13:19 ]

Verwijderd

ik had eerst ook een 300 watt voeding, maakt nix uit. ik denk dat ze het er voor de zekerheid bij zetten voor als je bijv. erg veel verlichting, hardware of erg zware cooling hebt ;)

hij zal t dus gewoon doen :)

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 11:02
maar wat wil het nou zeggen, als je een 300 watt voeding heb is het dan slim om een geforce 5900 xt aan te schaffen?

Facts don't care about your feelings

• Roelos
  • Niet online
ok..ik heb twee case-fans ingebouwd en de temps zijn aardig naar beneden.
Idle : CPU: 40 C en Kast: 35

Het probleem lijkt nu veel minder voor te komen. Toch komt de temp van de CPU na intensief gamen toch tegen de 57 C. Is dit nog te hoog of is dit normaal? Of moet ik mijn 'airflow'veranderen?

Zo zit het nu:
Afbeeldingslocatie: http://www2.fm.gsf.nl/startpagina/bi/4/kast.jpg

Ik lees hier op GOT dat het mooiste zou zijn als ik aan de voorkant een intake maak. Ik heb helaas nu geen 'dremel' tot mijn beschikking en de voorkant van mijn'pc 'leent' zich ook niet echt voor om een gat erin te maken. Dan zou het 'frontje' eraf moeten en dan hou ik een lelijke kast over...

[ Voor 30% gewijzigd door Roelos op 14-06-2004 08:40 ]

• YoshiBignose
Ik lees hier op GOT dat het mooiste zou zijn als ik aan de voorkant een intake maak. Ik heb helaas nu geen 'dremel' tot mijn beschikking en de voorkant van mijn'pc 'leent' zich ook niet echt voor om een gat erin te maken. Dan zou het 'frontje' eraf moeten en dan hou ik een lelijke kast over...
:O

• Roelos
  • Niet online
Foutje..

[ Voor 93% gewijzigd door Roelos op 14-06-2004 20:43 . Reden: Ik liet me even gaan. Ik had gehoopt op een serieuze reactie. ]

• YoshiBignose

Pagina: 1