[illustrator] links toekennen aan vlakken --> pdf

Pagina: 1
Acties:

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:35

inXs

known as inXs

Topicstarter
Ik ben hier aan het werk met kaarten in illustrator, deze kaarten bestaan gewoon uit vlakken per gebied. Dit zijn geen rechthoekige vlakken, maar willekeurige vormen eigenlijk. In illustrator kan ik gewoon per vlak een link toekennen en hem daarna exporteren (opslaan voor internet) naar html. Maar dan krijg ik dus een html pagina met daarin de links.. Dit moet dus niet.. Ook kan ik hem exporteren als .svg maar dit is ook niet de bedoeling..

Ik wil gewoon een pdfje hebben, met daarin de kaart en dan per vlak een link waar mensen op kunnen klikken zodat er een nieuw pdfje geopend wordt. Het huidige bestand moet gewoon open blijven. Iemand enig idee hoe dit te doen en of het te doen is?

edit: mmzz dit moet uiteraard in software... Verkeerd geklikt

[ Voor 5% gewijzigd door inXs op 09-06-2004 10:15 ]

superB

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:22
:?

Wil je nu niet gewoon het PDF je? (File > Save As)

En dit hoort misschien beter thuis in Webdesign & Graphics :P

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
willem169 schreef op 09 juni 2004 @ 10:15:
:?

Wil je nu niet gewoon het PDF je? (File > Save As)

En dit hoort misschien beter thuis in Webdesign & Graphics :P
Als ik save as doe, dan neemt ie de links/koppelingen niet mee die ik in illustrator toegekend heb aan de vlakken :)

edit: ja die lijkt me beter trouwens :+

[ Voor 7% gewijzigd door inXs op 09-06-2004 10:18 ]

superB

• Willem
Hm. Beschik je toevallig over InDesign? Daarvan weet ik dat je bij PDF Export de Links mee kunt sturen zeg maar. In Illustrator zit die optie er niet in bij Save As :/

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
willem169 schreef op 09 juni 2004 @ 10:35:
Hm. Beschik je toevallig over InDesign? Daarvan weet ik dat je bij PDF Export de Links mee kunt sturen zeg maar. In Illustrator zit die optie er niet in bij Save As :/
Toevallig beschik ik over indesign ja, maar nog nooit echt mee gewerkt.. Maar het probleem is dat wij er hier geen licentie voor hebben op het moment (als dat de enige manier is dan komt ie er evt wel).

superB

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Kan een modje dit toevallig nog even moven voor mij? En iemand een idee?

superB

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

SG > WG

LinkedIn
Instagram

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Hmm, volgens mij staan er bij het opslaan in illustrator een aantal opties die je aan en uit kunt vinken. Staat daar niet iets over die links bij?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

André schreef op 10 juni 2004 @ 10:09:
Hmm, volgens mij staan er bij het opslaan in illustrator een aantal opties die je aan en uit kunt vinken. Staat daar niet iets over die links bij?
Indeed, er is een optie om al dan niet links te exporteren bij het maken van een PDF. Denk dat dat um is.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
Hier niet, daarom :/

Verwijderd

Ik denk inderdaad ook dat je wat dit betreft veel beter af bent met Indesign.
Dat programma bied meer mogelijkheden voor links, en andere interactive toepassingen. Illustrator is daarvoor niet ontwikkeld. alleen svg in combinatie met javascript, maar dat was niet de bedoeling duzzz....

Verwijderd

Ik heb dat net even getest, werkt gemakkelijk....als je in indesign zit kun je gaan
naar window>interactive>hyperlink.....dat wijst zich dan vanzelf

vervolgens kies je bij het opslaan voor PDF export presents en dan denk ik het beste voor ebook maar dat moet je even bekijken. standaard zijn de links inbegrepen (aangevinkt).

veel succes!

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 10:55:
Ik heb dat net even getest, werkt gemakkelijk....als je in indesign zit kun je gaan
naar window>interactive>hyperlink.....dat wijst zich dan vanzelf

vervolgens kies je bij het opslaan voor PDF export presents en dan denk ik het beste voor ebook maar dat moet je even bekijken. standaard zijn de links inbegrepen (aangevinkt).

veel succes!
Mmzz dan zal ik ze hier toch aan indesign moeten helpen :o

superB

• Willem
Inderdaad, heb nog eens goed gezocht maar die optie zit er bij Illustrator gewoon niet in bij Save As PDF. (Ook als v. 4/5/6 niet).

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
k nou bedankt voor de moeite in ieder geval dan, laten we het over een andere boeg gaan gooien.

edit: dus als ik het goed begrijp kan ik een .ai bestand inlezen in indesign? En daarna links aan vlakken toekennen en exporteren als pdf (op de speciale manier dus)? Of moet ik in illustrator al links toekennen en dan openen in indesign? Of optie 3, moet ik hem importeren in indesign? (heb ik ook even geen indesign bij de hand trouwens).

[ Voor 65% gewijzigd door inXs op 10-06-2004 11:32 ]

superB

• Willem
Ik vrees dat je het in InDesign even opnieuw zult moeten tekenen. Heb geen ervaring met het over-erven van properties van objecten van Illustrator in InDesign. Zou je even moeten proberen maar ik geef je weinig kans.

Opnieuw tekenen lijkt me 't meest zinvol. :)

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
willem169 schreef op 10 juni 2004 @ 11:34:
Ik vrees dat je het in InDesign even opnieuw zult moeten tekenen. Heb geen ervaring met het over-erven van properties van objecten van Illustrator in InDesign. Zou je even moeten proberen maar ik geef je weinig kans.

Opnieuw tekenen lijkt me 't meest zinvol. :)
opnieuw tekenen, dat gaat me echt uren/dagen kosten :P Naja als het niet anders kan

superB

Verwijderd

Ik denk dat je de tekening wel kunt gebruiken, omdat de files tussen beide programma's gewoon uitgewisseld kunnen worden (via place of gewoon via openen). Maar de links zul je pas in Indisign moeten plaatsen anders gaat dat niet.

AI inlezen gaat niet volgens mij, wel eps en pdf.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 13:13 ]

• Willem
De objecten uit een .EPS (Illustrator file) "losmaken" en in InDesign properties aan toekennen is mij nog nooit gelukt. :)

Verwijderd

Um, ja objecten. Je kunt een tekening gemaakt in illustrator opslaan als pdf of eps. Dan plaatsen in Indesign met place, en vervolgens daaraan een link hangen.
dat is gewoon mogelijk.
Maar als je het hebt over losmaken dan heb je denk ik inderdaad gelijk, dan zou je al de tekening in illustrator moeten opdelen en vervolgens stuk voor stuk naar indesign inladen. Maar ja das natuurlijk niet ideaal . Ligt er ook erg aan wat voorn tekening het is.

• Willem
Precies.. exact wat ik bedoel ;)

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Ik heb wel ontdekt dat wanneer ik hem vanuit illustrator naar een html maak met links erin en dan print met adobe distiller (vanuit explorer) dat dan de links gewoon blijven bestaan :P

superB

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
da's ook wel een heel erg vuile oplossing :P

Maar je kan met Indesign gewoon AI's placen hoor; alleen is 't dan 1 groot boos object. Je kan je onderdelen beter per 'groepje' groupen, en met je clipboard in Indesign gooien. Dan kun je daar weer zo'n object selecteren en een link geven.
Pagina: 1