UV Filter nodig voor in Australië?

Pagina: 1
Acties:

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:01
Hallo iedereen,

Ik kom er een beetje laat achter, maar ik had ergens gelezen (volgens mij op GoT) dat je een UV Filter nodig hebt of sow als je naar Australië gaat???

Ik heb zelf een Sony Cybershot DSC-P72.

Ik ga a.s. zaterdag op reis :P

Wie o wie helpt mij _/-\o_

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Een UV filter is vooral om je lens te beschermen. Het zou best handig kunnen zijn. Verder is een polarisatie filter ook erg leuk :) Je krijgt er soms erg mooie pics voor. Op mijn analoge SLR gear zitten overal UV filters. Maar ze zijn dan ook mee gegaan naar India, Pakistan enz... :P

|>

• jeroenzelle
Hoeveel kost zo'n filter ongeveer?

En waar kan je die dingen krijgen???

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Je hebt vooral *zelf* een UV filter nodig als je gaat fotograferen in Australie :) Factor 30+ dus, en die kun je het beste daar kopen.

Verwijderd

Ik denk toch dat ie nuttig kan zijn,als bescherming maar ook voor landschapsfoto's,het neemt ,vooral in die warme landen,die warmtenevel weg als je begrijpt wat ik bedoel ;)

• jeroenzelle
Ehh....hoe bedoel je Jeroen 8)7 8)7 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenzelle op 09-06-2004 09:46 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Zo'n uv filter heb je denk ik al voor een euro of 20 of 30 ofzo. Een polarisatie filter is meestal anderhalf keer een UV :)
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 09:46:
Ik denk toch dat ie nuttig kan zijn,als bescherming maar ook voor landschapsfoto's,het neemt ,vooral in die warme landen,die warmtenevel weg als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Ik denk dat 't meer je gear beschermt.

Jeroen bedoelt verder dat een laagje zonnebrandcreme geen kwaad kan daar zo in Australie :p

[ Voor 64% gewijzigd door simon op 09-06-2004 09:50 ]

|>

• jeroenzelle
Ik heb idd zonnebrandcreme/spray gekocht met factor 30 :P

Maar ik heb nog een vraag:

Hoe zet je b.v. zo'n filter op een sony cybershot?

Ik had dit gelezen op de sony site:
Compatibiliteit conversielens: Ja (via VAD-PEA)

Is dat voor een uv filter?

Verwijderd

Een uv-filter heeft weinig tot geen effect op de kwaliteit van een foto, daar zul je niets van merken, maar als bescherming voor je lens tegen zand tussen je lens of krassen e.d is het ideaal. Ik had zelf altijd standaard een uv-filter voor mn fuji s602..Ik heb namelijk liever een kras op een filter van 2 tientjes dan op mn cameralens...

Voor jouw sony wordt het nog lastig denk ik om voor aanstaande zaterdag een uv filter te regelen. Je hebt namelijk ten eerste een aparta 30mm lens adapter nodig (voor mijn Sony P120 is dat bv een VAD-PHB). Dat"bakje" zet je aan de lenskant om je toestel. Daarop zit een schroefdraad zodat je bv extra lenzen (tele/wide) kunt toepassen, of inderdaad gebruik kunt maken van filters. Wil je het uv-filter dus gebruiken om je toestel te beschermen, dan houd dat in je je constant die adapter met filter op je camera moet hebben zitten....

Een probleem is dat een degelijke lens adapter (ik heb gekeken voor mijn P120), nergens op voorraad ligt dus die zou je moeten bestellen.. (budgetfoto.nl heeft een groot overzicht) dus dan heb je een lange levertijd...
Vervolgens heb je dus een filter nodig van 30mm. Deze worden volgens mij alleen voor/door Sony gemaakt, en liggen niet standaar in de winkel. Dus deze zul je waarschijnlijk ook moeten bestellen. Ik heb ze meende ik wel gezien bij de mediamarkt hier in enschede.

Via Sonystyle.com (pak wel ff Sony USA dan) kun je vast wel een overzicht te pakken krijgen met welke accesoires e.d voor je cam verkrijgbaar zijn.

succes!
groet Peter
Pagina: 1