Toon posts:

welke io controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 ide apparaten:

Pioneer 105s dma33
Sony 8*4*32 dma33
Iomega Zip 100mb dma33
Ibm 30gyg 7200rpm 2mb dma100

Op een msi-k7tpro2

Ik wil wel mijn ibm op ata100 (minimaal 66) laten draaien, alleen ik heb de andere drie ide apparaten ook nodig, maar die zijn dus allemaal dma33 en als ik die op die ibm aansluit word die ook dma33 (althans dat denk ik).

Ik wil nu een 'goedkope' ide controller gaan aanschaffen. En daarover een paar vragen:

1) Welke moet ik nemen
2) Gaat dat veel snelheidswint uitmaken (procenten)
3) Hoe werkt zoiets precies, want ik heb geen idee! Je plugt hem in je pci slot :? ofzo en dan herkent de bios hem dan als master? en kun je die 2 andere ide aansluitingen op het mobo nog gewoon gebruiken.

Thanx

Verwijderd

Sorry maar die zipdrive is dus geen udma33 maar PIO-1 (of in ieder geval die van een vriend van mij en iomega is echt niet een bedrijf waarvan ik denk dat ze dat gaan veranderen). Reden genoeg om em op zijn eigen kanaal te zetten, want anders draait alles op PIO.

Uitbreidingskaarten supporten over het algemeen geen ATAPI devices (dus alles behalve harddisks kan je vergeten).

Dat gezegd kan ik zeggen dat de Promise kaarten errrug goed zijn... die HighPoint en AMI ben ik niet van de performance onder de indruk en de CMD kan slecht tegen overclocken heb ik begrepen. Zelf heb ik dan ook een Promise.

1) Een Promise Ultra100 dus (f109 http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?ProduktID=9267 ).

2) Ja zou kunnen... je hebt wel een lekker snelle schijf dus ik denk dat je het nog wel eens echt in de praktijk zou kunnen gaan merken ook ;)

3) Je stopt 'em in een PCI slot en je zegt in je BIOS dat je een SCSI controller hebt waarvan je wilt booten. Het is dan wel geen SCSI device maar voor het BIOS ziet het er wel zo uit. In het BIOS van de kaart (jaa 2 biossen is double the fun :) ) Moet je misschien nog even aanzetten wat voor harddisk het is maar misschien gaat dat ook wel vanzelf goed.

Verwijderd

*D *D *D Lekker overstappen op SCSI *D *D *D

Verwijderd

Die Promise staat idd goed bekend. Highpoint hoor ik zelf geen goede verhalen over.
Vooral met IBM schijven krijg je dan problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en met name overflow :)

Ik ga dus een promis ultra100 aanschaffen.
Sqzi, begin ik niet aan, die hd's zijn me te duur en deze is net nieuw. Dat geld eveneens voor de rest van mijn ide ook niet oud en geen sqzi, dus ik laat het lekker zo.
En van die zip heb je gelijk in, zat effe te slapen.

Is het trouwens zo dat het opstarten vertraagt met zo'n controller net zoals bij sqzi en netwerkkaarten?

En de beste oplossing is dan:
Hd in promise
DVD en Burner op ide1
zip ide2
of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Get Up get on Up now...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mja, zo zou ik het doen dan denk ik. Je kunt je DVD of Writer ook nog op die Promise zetten, die heeft namelijk ook 2 kanalen. Dan heeft elk apparaat een eigen kanaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik ook doen, alleen ik zit nog even met deze vraag:
Is het trouwens zo dat het opstarten vertraagt met zo'n controller net zoals bij sqzi en netwerkkaarten?
Thanx in advance :)

Verwijderd

Topicstarter
More more more..
How do you like it?
How do you like it?
More more more..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ook al is het zo.. je koopt die kaart toch wel, dus zeur niet ;)

Ik denk dat je wel een extra schermpje krijgt ja, net zoals bij SCSI kaarten e.d.

(typo)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus opstarten duurt iets langer!

Tja ik moet wel de postitieve tegen de negatieve kanten wegvlakken voor ik iets aanschaf :)
Pagina: 1