Nooit geluid gehad met Linux. Waarom eigenlijk niet?

Pagina: 1
Acties:

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Dit is m'n derde Linux installatie (Mandrake 10.0) en ik ben er nog steeds niet achter waarom ik geen geluid heb in Linux.

Ik heb 2 geluidskaarten volgens Harddrake, en dat klopt. De Nforce geluidsmodule, en een oude Soundblaster Riva 128. Deze doen het beide in Windows.

Maar waarom niet in Linux? Ze staan er, geen problemen, gebruik het! Zo gebruikersonvriendelijk hoeft het nu ook weer niet te zijn..

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
ALSA of OSS ?

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Je schotelt hier een probleem voor zonder informatie? Aan welk kaartje hangt iets, welke media player gebruik je. Welke kaart gebruikt deze als output?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

staat je geluid wel aan in kmix :X
dat is meestal het probleem met nieuwe installs namelijk 8)7

• HuggyB
ALSA. Geen idee wat het is, maar dat schijnt het te draaien.
PowerSp00n schreef op 08 juni 2004 @ 21:54:
Je schotelt hier een probleem voor zonder informatie? Aan welk kaartje hangt iets, welke media player gebruik je. Welke kaart gebruikt deze als output?
Daar gaan we. In Windows is het auto-detect, gebruiken maar. In Linux is het auto-detect, zoek maar uit. M'n netwerkkaart vind ie wel zonder problemen of lastige instel queries. Dat vind ik zo mooi aan Linux, wordt steeds gebruiksvriendelijker. Maar die geluidskaart heh.. tja.

Er moet een entiteit hangen aan mijn geluidskaart? Zegt me niet zoveel.. de player is.. even kijken... Totem Media Player. En welke kaart hij gebruikt, geen idee. In Windows moet je bij de configuratie bepalen welke kaart er wordt gebruikt.. hier bepaald individuele software dat? Ok.. nou ja.. maar nee, dat zie ik niet staan.

Maar dit zal wel zo gepiept zijn. Geluid is niet echt een feature dat je maar zelden gebruikt niet waar :)

• HuggyB
dataghost schreef op 08 juni 2004 @ 21:58:
staat je geluid wel aan in kmix :X
dat is meestal het probleem met nieuwe installs namelijk 8)7
Ik zie het, Kmix is de manager van het geluidsgebeuren. En het klopt, er stond wat uitgevinkt. En er stond dat hij mijn Nforce geluidskaart heeft gekozen, dus dat van dat geluidskaart kiezen bij het configuratiescherm in Windows kan ik wel terugnemen. Kmix doet dat hier.

Maare, nog steeds geen geluid :\
Ik kijk nog even rond.

• HuggyB
Ah, het is me eindelijk gelukt.
De speakers zaten in de Soundblaster terwijl Kmix de Nforce gebruikt. :)
Veel beter zo joh... Linux is anders zo'n stil geheel...

Hoe krijg ik Kmix alsnog die Soundblaster aangepraat?

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

ik ga er vanuit dat je kde gebruikt, ga naar K -> System -> Configuration -> KDE -> Sound -> sound manager oid (middelste als ik het me goed herinner)
daar kan je kiezen wat je gebruikt, oss, alsa, andere (arts config is het iig :P) daar moet je dus alsa kiezen (lijkt me, als dat er nog neit staat dus) en dan bij het 2e tabblad kiezen welke geluidskaart

• HuggyB
Ok thanks, zal het later proberen.
Linux crashed steeds als ik langer 5 seconden een bestand open maak (divx bv) op een Windows FAT32 partitie, niet echt stabiel dus. Kijk er later wel naar, zo kan ik niet echt werken.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Linux crashed, anders geef je even wat meer info? kan je de machine nog pingen? Kan je hem nog met ssh benaderen? Etc etc? Want het zal me niks verbazen als alleen maar je X omgeving freesed.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Hey zeg, na bijna 1000 posts verwachten we eigenlijk wel dat mensen weten wat de edit-knop is en wanneer je die moet gebruiken. Tip: als je meerdere keren kort na elkaar iets wilt posten dus.

Verder: tja, als je 2 geluidskaarten hebt dan is het zegmaar tamelijk 'random` welke de eerste is en dus als standaard device gebruikt wordt. Dat dit in Linux anders is dan in Windows, sjah. Beetje n00b-niveau troubleshooten lijkt me om de speakers even op de andere kaart aan te sluiten. Bij mij staat in kmix (die standaard draait in de taakbalk als je een geluidskaart hebt, goh het lijkt Windows wel!) pontificaal boven in het beeld "Current mixer: " en dan de naam van m'n geluidskaart, dus om nou te zeggen dat 't zo moeilijk uit te vinden is dat dat de verkeerde is, mwoch.

• sjokki
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wilke schreef op 08 juni 2004 @ 23:18:
Verder: tja, als je 2 geluidskaarten hebt dan is het zegmaar tamelijk 'random` welke de eerste is en dus als standaard device gebruikt wordt.
Bij mij (alsa / kernel 2.6.5) is dat afhankelijk van welke geluidskaart het eerst genoemd wordt in /etc/modules.conf. Niet helemaal random dus. Ik heb er nu het volgende staan:

/etc/modules.conf
code:
1
2
alias snd-card-0 snd-emu10k1
alias snd-card-1 snd-via82xx

Nu wordt de emu10k1 standaard gebruikt. Het zou eigenlijk logischer zijn als snd-card-0 standaard gebruikt zou worden, maar dat is niet zo. Als ik de twee regels omwissel wordt snd-card-1 genomen.

Overigens moet je bij veel distributies niet /etc/modules.conf editen, maar een bestand in /etc/modules.d/. Gevolgd door het commando 'modules-update'. Hoe dat zit bij Mandrake weet ik niet.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

sjokki schreef op 09 juni 2004 @ 05:52:
[...]

Bij mij (alsa / kernel 2.6.5) is dat afhankelijk van welke geluidskaart het eerst genoemd wordt in /etc/modules.conf. Niet helemaal random dus. Ik heb er nu het volgende staan:

/etc/modules.conf
code:
1
2
alias snd-card-0 snd-emu10k1
alias snd-card-1 snd-via82xx

Nu wordt de emu10k1 standaard gebruikt. Het zou eigenlijk logischer zijn als snd-card-0 standaard gebruikt zou worden, maar dat is niet zo. Als ik de twee regels omwissel wordt snd-card-1 genomen.

Overigens moet je bij veel distributies niet /etc/modules.conf editen, maar een bestand in /etc/modules.d/. Gevolgd door het commando 'modules-update'. Hoe dat zit bij Mandrake weet ik niet.
welke distros heb je het dan over? Ik gebruik alleen Mandrake en LFS (Linux From Scratch, zelf gemaakt dus) bij allebei moet ik gewoon /etc/modules.conf editen en dan gaat het... wat jij beschrijft lijkt mij redelijk distro-specifiek hoor (mss gebruik je redhat en fedora? zelfde maker afaik :P)

iig LFS houdt zich redelijk aan de meeste standaarden hoor

Verwijderd

Ik heb ook een korte vraag over linux geluid. In mijn kde (mandrake 10.0) ,heb ik ook geen geluid. Nu ben ik al wat gaan zoeken en kwam er op uit dat ik de mappen /dev/sound/ en dev/mixer moest chmodden. Toen ik dit wilde doen kwam ik tot de conclusie dat dev/mixer niet bestaat. Wat me nooit op was gevallen was dat Kmix ook crasht bij het opstarten. Nu is mijn vraag dus ,hoe komt het dat de dev/mixer file nergens te vinden is? En nog belangrijker ,hoe kan ik mijn geluid in linux aan de gang krijgen? Mijn systeem is een pentium 3 733 mhz ,met een soundblaster pci128 onboard op het moederboard. Hoop dat iemand het antwoord weet.

edit:
zojuist even mijn linux machine opgestart (zit nu op mandrake) en de volgende foutmelding doet zich bij het opstarten voor:

Sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (No such file or directory)
The sound server will continue, using the null output device.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 23:41 ]

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Volgens mij heb je gewoon geen sound support in je kernel zitten / geen drivers geladen voor je soundcard. Eventjes je kernel config checken//etc/modules.conf lezen (zoals hierboven er een paar staan afgebeeld)

If you can't beat them, try harder

Verwijderd

Dan krijg ik Permissions Denied te zien :X Ik ben totaal geen linux expert (Sterker nog heb et pas 2 dagen) maar ik heb dat in de terminal ingetypt? Dat lijkt me toch goed?

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 14:16
ik zelf heb een via82XX in slackware 9.1 met een 2.6.6 kernel, dat werkt dus niet meer met modules, maar oi oi oi wat is het geluid slecht (kraakt snel als het toonbereik verandert etc..). Nou las ik een fix maar die was voor modules, misschien iemand enig idee waar je in het kernel nog regels aan de setup van de kaart kan toevoegen (in dit geval onboard)....

Verwijderd

Permission Denied los je op door su te typen en dan je password. Dan mag je alles en kun je dus ook alles mollen. Pas op!
Ik heb het zelfde probleem gehad met mandrake en dat opgelost door esound te installeren. Geluid draait als een zonnetje.

• sjokki
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dataghost schreef op 09 juni 2004 @ 20:55:
[...]

welke distros heb je het dan over? Ik gebruik alleen Mandrake en LFS (Linux From Scratch, zelf gemaakt dus) bij allebei moet ik gewoon /etc/modules.conf editen en dan gaat het... wat jij beschrijft lijkt mij redelijk distro-specifiek hoor (mss gebruik je redhat en fedora? zelfde maker afaik :P)

iig LFS houdt zich redelijk aan de meeste standaarden hoor
Ik gebruik Gentoo. Ik geloof dat modules-update oorspronkelijk bij Debian vandaan komt. Een gedeelte van de man-page:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
DESCRIPTION
       modules-update is a simple tool to manage /etc/modules.conf The Linux module utili-
       ties use one configuration file for all their configuration. This makes it hard for
       packages  to  dynamically add information about their own modules. To fix this mod-
       ules-update has been introduced.

modules-update attempts to fix this  by  generating  the  configuration  file  from
       seperate  files  which are located in /etc/modules.d/.  All files in that directory
       are assembled together to form /etc/modules.conf.

After generation a backup of the old file is put in /etc/modules.conf.old.

FILES
       There are two types of file you can put in /etc/modules.d/: normal files and  exec-
       tuable  files.  Normal files contain standard modules configuration information, as
       described in modules.conf(5).  Executable files are executed and  their  output  is
       used  as  extra  configuration  information.  Error messages sent to stderr are not
       redirected.
[...]

AUTHOR
       This  manual  page  was  written  by Wichert Akkerman <wakkerma@debian.org> for the
       Debian GNU/Linux system. Modified for Gentoo Linux.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Bij LinSpire heb ik wel geluid met m'n nForce2 maar t klinkt voor geen meter. Soms hoor je geen verschil maar hoog en laag klinkt als een zeer cheap realmedia fragment. Drivers kan je geloof ik niet installeren. Dus hoe willen ze nou iemand bereiken als ze de meest gangbare chipsets niet onder controle hebben.

Maar volgens mij ben ik echt zwaar offtopic aan t lullen :(

Verwijderd

Na het (proberen) installeren van Esound kreeg ik in de installatie deze error:
code:
1
2
3
4
5
6
/home/remczero/esound/esddsp.c: In function `ioctl':
/home/remczero/esound/esddsp.c:373: error: `RTLD_NEXT' undeclared (fir
st use in this function)
/home/remczero/esound/esddsp.c: In function `close':
/home/remczero/esound/esddsp.c:392: error: `RTLD_NEXT' undeclared (fir                                                  st use in this function)
make: *** [esddsp.lo] Error 1

Weet iemand wat dit precies inhoud? Ik begin de moed steeds verder op tegeven in mijn gepuzzel naar geluid |:(

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je hoeft niet zelf te compileren, gewoon esound (of esd, weet niet hoe mandrake het ding noemt) zoeken en met urpmi (of grafische variant) installeren.

starten kan waarschijnlijk met:
code:
1
service esound start

maar het zou ook kunnen dat je m zelf moet starten, of aan rc.local moet toevoegen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1