Toon posts:

De toekomst van Socket 754 en Socket 939

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu pas zijn de nieuwe amd 64 processors voorgesteld voor socket 939 met daarbij uiteraard ook de nieuwe mobo's.

Ik vraag me nu eigenlijk af of er nog toekomst is voor socket 754.

Gaan hier nu ook nog altijd proc's voor blijven gemaakt worden de komende 2-3 jaren, of stopt dit (heel) binnenkort?
Mss is het de bedoeling dat 754 voor de pc's met kleiner budget voorbehouden wordt, en 939 voor in de high-end systemen?

Ik weet niet of hier al nieuws van is of dat iemand de plannen van AMD weet, maar ik zou het in ieder geval wel graag weten :P

mss wel een mooie discussie :)

greetz

Verwijderd

Naar alle waarschijnlijkheid zullen er binnenkort 32-bits processoren verschijnen voor Socket 754. Zeg maar een doorontwikkelde versie van de Athlon XP. Er zit dus in ieder geval nog wel behoorlijk wat toekomst in de moederborden met die socket.

Zoals je al zegt, S754 zal zich richten op de low-budget/ low-end markt.

Socket 754 is nu overigens nog behoorlijk aantrekkelijk omdat de moederborden en de processoren daarvoor aardig geprijsd zijn. Dit in tegenstelling tot de S939-bordjes, die toch wel wat duurder zijn.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
socket 939: high-end > Athlon 64 FX
socket 939: mainstream > Athlon 64
socket 939: low-end sempron (pas in Q4 dit jaar)

socket 754: mainstream Athlon 64
socket 754: low-end sempron (in Q3 dit jaar)

socket A: low-end sempron (in Q3 dit jaar)

Socket A zal nog tot in 2005 blijven doorlopen! Dit als het low budget platform, dus waarschijnlijk geen pci-express en dat soort toestanden. Socket 754 zal nog zeker tot tegen het eind van 2005 te verkrijgen zijn... daarna is er nog niets bekend op de roadmaps... maar ik gok dat het zeker tot in 2006 door zal lopen.

Verwijderd

Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom er een FX versie(super versie) van de socket 754 is. Je kan dan toch beter voor hetzelfde geld zo'n nieuwe socket 939 cpu halen?

• The Source
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 22:12:
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom er een FX versie(super versie) van de socket 754 is. Je kan dan toch beter voor hetzelfde geld zo'n nieuwe socket 939 cpu halen?
Die is er niet, enkel voor socket 940 en sinds kort (maar nog niet verkrijgbaar) voor socket 939.

Verwijderd

Topicstarter
dus als je nu een nieuwe pc koopt en je wil er zeker van zijn dat je die over 2 jaar nog kan uitbreiden met nieuwe proc zonder een nieuw mobo te kopen, dan moet je voor socket 939 gaan. das wel duidelijk denk ik, en dat moest ik weten :)

greetz

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik ben ook van plan om op korte termijn een nieuw mobo + processor te kopen, en ik zat met hetzelfde 'probleem'. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je gewoon moet kopen wat op dit moment (voor een redelijke prijs) te krijgen is. Je kunt wel blijven wachten op socket 939 of wat dan ook, maar het spul is nog niet eens te koop en als het te koop is zal het in het begin nog behoorlijk duur zijn. En de socket zegt op zich ook niet zoveel. Ook al koop je over een tijdje een s939 mobo, dan is het niet per definitie zeker dat je er over 2 of 3 jaar elke willekeurige 939 cpu in kunt zetten. Ws. draaien die snellere cpu's toch niet meer op dat 'oude' moederbord en zul je alsnog je mobo moeten upgraden (XP cpu's draaien bijv. ook niet meer op de eerste socket A mobo's).

Over 2 week wil ik tot aanschaf over gaan en het wordt naar alle waarschijnlijkheid gewoon een socket 754 processor + moederbord. Daar kun je echt nog wel even mee vooruit. En mocht PCI-X op termijn helemaal ingeburgerd raken (zal nog wel even duren denk ik) dan zie ik dat dan wel weer... dan koop ik rond die tijd wel een ander moederbord.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 23:26

Mojo

The Power Within

The Source schreef op 08 juni 2004 @ 22:05:
socket 939: high-end > Athlon 64 FX
socket 939: mainstream > Athlon 64
socket 939: low-end sempron (pas in Q4 dit jaar)

socket 754: mainstream Athlon 64
socket 754: low-end sempron (in Q3 dit jaar)

socket A: low-end sempron (in Q3 dit jaar)

Socket A zal nog tot in 2005 blijven doorlopen! Dit als het low budget platform, dus waarschijnlijk geen pci-express en dat soort toestanden. Socket 754 zal nog zeker tot tegen het eind van 2005 te verkrijgen zijn... daarna is er nog niets bekend op de roadmaps... maar ik gok dat het zeker tot in 2006 door zal lopen.
Dat PCI-Express zal aan de chipsets liggen en niet aan de CPU zelf. Ik denk dat nVidia en Via nog wel een nieuwe southbridge mogelijk zullen maken op die borden, zodat daar ook PCI-Express op kan komen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
je kan dan gewoon een ander mobo aankopen als je wil upgraden, dit is niet het duurste onderdeel dat er in zit. maar als je nu geen mobo met pci-express hebt en je koopt zo'n dure radeon x800, dan moet je over een bepaalde tijd ook nog eens van videokaart veranderen omdat je een nieuw mobo koopt.
Ik koop mijn nieuwe pc over een goei 2 maanden, ik ga zien hoe het dan zit met pci-express en met socket 939, maar ik denk dat je nu wat meer geld mag uitgeven om langer te kunnen meegaan. maja, das mijn mening :)

greetz

Verwijderd

stomme is dat s939 goedkoper te fabriceren is dan s754, s939 heeft maar 4layers mobo nodig en s754 6layers dus duurder.
zelfde geldt voor de cpu zelf, de s754 is een .13micron core en de s939 is een .9micron core, de s939 is dus kleiner en dus goedkoper.

Waarom wordt dat spul dan allemaal weer duurder... :( damn ik haat marketing....

ander puntje van verschil btw, s939 produceert veel meer hitte dan s754:
s939=104watt = 50-60 graden C
s754= 89watt = 30-40 graden C
voor mensen met die belang hechten aan stille systemen (doe ik) is dus s754 slimmer omdat je minder hoeft te koelen = lagere rpm fans = stiller.

Verwijderd

Bij mijn weten word de low-end 64 een Paris core en geen Sempron? Sempron is de nieuwe duron en de Paris is een gestripte Newcaslte.. dacht ik..
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 22:34:
dus als je nu een nieuwe pc koopt en je wil er zeker van zijn dat je die over 2 jaar nog kan uitbreiden met nieuwe proc zonder een nieuw mobo te kopen, dan moet je voor socket 939 gaan. das wel duidelijk denk ik, en dat moest ik weten :)

greetz
Om te beginnen is 2 jaar vrij lang, maar daarnaast is het zo dat 754 en 939 gewoon naast elkaar gaan bestaan. De een DC en de ander SC. Socket 940 verdwijnt uit desktopland en zal alleen nog voor de Opteron gebruikt worden zover ik weet. Dus je kan best met 754 verder gaan.

Als ik het mis heb..schroom niet ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het 2 jaar is vrij lang, maar als student heb je niet om het jaar geld om een serieuse aankoop te doen. Nu binnenkort ga ik dat wel doen en daarom moet ik toch wel zeker zijn van mijn aankoop. en tot nu toe is dat zeker niet het geval en ik heb thans al heeeel veel gelezen :)
is socket 939 nu de moeite om veel geld aan uit te geven? wie zal het zeggen :)
heb juist gelezen dat als software 64-bit wordt dat dan cache-geheugen weer belangrijk wordt, maar de nieuwe proc's op s939 hebben "maar" 512 kb.
vind ik een beetje tegenstrijdig en doet me nog meer twijfelen 8)7

maar als ik binnenkort de prijzen zie van s939 dan is de beslissing mss dadelijk gemaakt, nog even afwachten dus..

greetz

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als je echt op 'zeker' wilt spelen zou ik nog minstens een halfjaar (of langer) wachten tot de athlon 64 redelijk mainstream is. Dan zijn de prijzen meer gezakt en is er veel meer keus. Je hebt dan ook vast een beter overzicht wat echt geschikter is met het oog op de toekomst (nu is het allemaal nog erg vaag).

Het is nu gewoon net een periode waarin veel nieuwe dingen beschikbaar gaan komen (pci-x, ddr2, btx). Dus wat dat betreft is het nu even een mindere periode om te beslissen.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 09-06-2004 13:44 ]

Verwijderd

Palomar schreef op 09 juni 2004 @ 13:44:
als je echt op 'zeker' wilt spelen zou ik nog minstens een halfjaar (of langer) wachten tot de athlon 64 redelijk mainstream is. Dan zijn de prijzen meer gezakt en is er veel meer keus. Je hebt dan ook vast een beter overzicht wat echt geschikter is met het oog op de toekomst (nu is het allemaal nog erg vaag).

Het is nu gewoon net een periode waarin veel nieuwe dingen beschikbaar gaan komen (pci-x, ddr2, btx). Dus wat dat betreft is het nu even een mindere periode om te beslissen.
Zo vaag is het niet meer hoor..

High-end => 939 DC
Main => 754 SC

In 939 zit dan nog een verschil tussen de FX en 64. Dat verschil is de cache. 1MB vs 512kB. Verder worden alle mainstreams 512kB volgens mij. Dus dan zijn de "20 versies" van de 64 ook verleden tijd.
Echt duidelijk was het niet, maar straks is het toch vrij simpel imo.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 14:18 ]

• The Source
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:10:
stomme is dat s939 goedkoper te fabriceren is dan s754, s939 heeft maar 4layers mobo nodig en s754 6layers dus duurder.
zelfde geldt voor de cpu zelf, de s754 is een .13micron core en de s939 is een .9micron core, de s939 is dus kleiner en dus goedkoper.

Waarom wordt dat spul dan allemaal weer duurder... :( damn ik haat marketing....

voor mensen met die belang hechten aan stille systemen (doe ik) is dus s754 slimmer omdat je minder hoeft te koelen = lagere rpm fans = stiller.
euh, athlon 64 s939 is helemaal nog niet 0.9 micron. AMD moet dat productie proces nog in gebruik gaan nemen dan dan zal het ook voor socket 754 zijn.

Je layer verhaal klopt ook van geen kant.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Inderdaad, wel een beetje vreemd. De core wordt met een kleiner procédé gebakken (0,09), maar wordt wel warmer dan broertje 0.13? Ze weken beide op 1,50V dus daar kan het ook niet aan liggen, niet erg logisch.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:30

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:10:

sorrie hoor maar een verschil van 10 wat veel ? en dan meer dan 20 graden verschil. sorrie maar dat is niet echt erm geloofwaardig. zou je daar de bron eens van willen posten. en ook de S939 is zoals het al gemeld is geen 0.09 maar gewoon een 0.13. en meer vermogen doh je hebt er in eens een dual channel mem controller bij.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1