Toon posts:

[XP] explorer.exe neemt random de CPU voor 100% in beslag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vrij zeker, maar niet helemaal dat het aan het mobo ligt, maar dit is het probleem:

Als ik de pc opstart was eerst het probleem dat het system idle process 100% cpu gebruikte. (ja echt het idle process) Er was dus niet te werken met de pc.

Windows opnieuw geinstalleerd, probleem nog steeds aanwezig. Ik heb toen de bios gereset, windows opnieuw geinstalleerd. Probleem verholpen. Dacht ik.

Ik heb namelijk weer alle bios instellingen ingesteld voor optimale prestaties en nu is het de windows explorer (die altijd draait) die, op compleet random momenten, 100% cpu begint te gebruiken. Als ik met de taskmanager die explorer afsluit en een nieuwe opstart is het probleem verholpen. Toch wens ik dat dit niet meer gebeurt natuurlijk. Tips???

Mobo ASRock K7S8XE
win xp pro
amd xp 2800

Alle biosinstellingen ga ik nu even niet hier neer gooien omdat het er zo veel zijn, maar misschien weet iemand uit ervaring al welke instelling dit veroorzaakt???

Alvast bedankt.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 13:05
Ik wil niet rot doen, maar als je CPU niets te doen heeft dan heet dat "IDLE"
i·dle ( P ) Pronunciation Key (dl)
adj. i·dler, i·dlest

Not employed or busy: idle carpenters. See Synonyms at inactive.
Avoiding work or employment; lazy: shiftless, idle youth. See Synonyms at lazy.
Not in use or operation: idle hands.
Lacking substance, value, or basis. See Synonyms at baseless. See Synonyms at vain.
In windows taskmanager draait er dus een process dat "System Idle Process" heeft wat beheerd wordt door je systeem. Als je bijvoorbeeld aan het browsen bent zul je zien dat IEXPLORE.EXE bv 25% verbruikt, zonder andere processen verbruikt het System Idle Process de overige 75%, dit om aan te geven dat je computer 3/4 deel van de tijd NIETS staat te doen.

:)

[ Voor 31% gewijzigd door The Source op 08-06-2004 22:11 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 09:57
Afbeeldingslocatie: http://www.uow.edu.au/its/images/taskmgr.gif

Dat process geeft alleen aan wat er niet gebruikt wordt

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet rot terug doen, maar ik ben niet helemaal achterlijk. Ik weet wat idle is.

Mijn CPU usage, onderaan in de taskmanager was 100%. En daarvan was, met wat speling, 90 tot 100% toegeschreven aan het idle process!!!!! De pc was dus MEGA traag, omdat ie het zo druk had met niks doen!!! Dit klinkt natuurlijk heel wazig, en helaas heb ik er geen screenshot van, maar het is echt zo. Ik vroeg me dus ontzettend hard af hoe dit in hemelsnaam mogelijk was.

Geen boze reacties meer graag! 8)

Als ik schrijf CPU usage, dan bedoel ik ook echt CPU usage, onderaan in de taskmanager, niet het percentage van die usage die een proces in gebruik heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 23:17 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 20:07

UTM

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 23:13:
Ik wil niet rot terug doen, maar ik ben niet helemaal achterlijk. Ik weet wat idle is.

Mijn CPU usage, onderaan in de taskmanager was 100%. En daarvan was, met wat speling, 90 tot 100% toegeschreven aan het idle process!!!!! De pc was dus MEGA traag, omdat ie het zo druk had met niks doen!!! Dit klinkt natuurlijk heel wazig, en helaas heb ik er geen screenshot van, maar het is echt zo. Ik vroeg me dus ontzettend hard af hoe dit in hemelsnaam mogelijk was.

Geen boze reacties meer graag! 8)
Hehe, het zijn geen boze reacties hoor ;). Waarschijnlijk gewoon een misverstand. En proberen je dus te helpen.

Maar goed je PC. Als je CPU weer @ 100% loopt, kijk dan eens in je taskmanager wat die CPU gebruikt. Druk daarvoor gewoon op CPU en hij zal het meest verbruikend programma boven aan weer geven. Post even de naam van dat proces
en nu is het de windows explorer (die altijd draait) die, op compleet random momenten, 100% cpu begint te gebruiken
Over heen gelezen :o. Goed ander iets, run eens een virusscan met een up-to-date scanner. Mischien heb jij wel last van een of ander lastig virus. Je weet het niet, dus kun je het beter maar uitsluiten. Gebruik daarna ook gelijk Adaware en/of Spybot. Deze 'removen' spyware die ook nog wel eens irritant kunnen wezen ;). Je zou ook last kunnen hebben van malware, maar dat wordt dan vanzelf 'gedetecteerd'.

Mischien kun je hier btw wat mee: [rml][ XP] Explorer.exe neemt veel CPU in beslag[/rml]+ de gegeven linkjes

[ Voor 31% gewijzigd door UTM op 08-06-2004 23:25 ]

• Jazzmasterpol
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09-2025
Ik heb gisteren dit bordje aangeschaft als een tussentijdse oplossing(mijn ASUS A7N8X-E Deluxe heeft na 2 maanden de geest gegeven) en moet zeggen, voor 35 euro kan je niet sukkelen. Ben er best tevreden mee. Maar na de examens die Asus toch maar RMA'n.
Ik heb dus geen enkel probleem met die ASRock. Nog veel succes!

Make Memories

• UTM

UTM

Jazzmasterpol schreef op 08 juni 2004 @ 23:29:
Ik heb gisteren dit bordje aangeschaft als een tussentijdse oplossing(mijn ASUS A7N8X-E Deluxe heeft na 2 maanden de geest gegeven) en moet zeggen, voor 35 euro kan je niet sukkelen. Ben er best tevreden mee. Maar na de examens die Asus toch maar RMA'n.
Ik heb dus geen enkel probleem met die ASRock. Nog veel succes!
Het was toch de K7S8X die 35 euro was, en de -E versie die duurder was? Aangezien ik voor mijn server de K7S8X heb gekocht voor 35 euro. En de wat uitgebreidere (-E) zal nu dus dezelfde prijs hebben. Good for you, minder voor mij :X

[ Voor 22% gewijzigd door UTM op 08-06-2004 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas helpen die linkjes me ook niet veel verder. Ik heb altijd al norton 2004 lopen, dus een virus lijkt me niet waarschijnlijk. Omdat het gedonder begon na het wijzigen van de bios instellingen lijkt het me waarschijnlijk dat het daar in zit.

Nou zullen jullie zeggen: Ga maar je bios opnieuw wijzigen, maar eerlijk hoop ik op iemand die me verder kan helpen omdat ie ervaring heeft met dit probleem.
Het is namelijk nogal een werk om iedere keer 1 instelling te wijzigen, windows op te starten, hopen (of juist niet hopen) dat die explorer weer begint te kutten, en vervolgens het proberen met de volgende instelling, of combinatie van instellingen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een CPU voert nooit zomaar uit zichzelf taken uit. Hier is Software allemaal verantwoordelijk voor ;) Dit topic staat dan ook wat vreemd hier in de hardwareforum Processors, Mobo's & Geheugen 8)7

Aangezien dit akkefietje veroorzaakt lijkt te worden door het OS, krijg je bij deze een enkeltje richting Windows Operating Systems, compleet met een titelverduidelijking. "Probleem met Asrock K7S8XE mobo" is echt nietszeggend. Je hebt nochtans geen probleem met je mobo, maar met explorer.exe dat random de CPU voor 100% in beslag neemt B)

Vrij logisch, niet? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nochtans WEL een probleem met mijn mobo, want ik weet voor 99% zeker dat het aan de biosinstellingen ligt. Met een titel als die de topic nu heeft ben ik ook voor 99% zeker dat ik geen zinnige reacties ga krijgen. (want er waren al 30 topics voor dit, maar daar stond niks nuttigs tussen, en waren al 3 jaar oud).

Het stond dus perfect bij de mobo's. De softwareproblemen zijn gevolgen, niet de oorzaak. Vrij logisch toch?

• UTM

UTM

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 17:24:
Ik heb nochtans WEL een probleem met mijn mobo, want ik weet voor 99% zeker dat het aan de biosinstellingen ligt. Met een titel als die de topic nu heeft ben ik ook voor 99% zeker dat ik geen zinnige reacties ga krijgen. (want er waren al 30 topics voor dit, maar daar stond niks nuttigs tussen, en waren al 3 jaar oud).

Het stond dus perfect bij de mobo's. De softwareproblemen zijn gevolgen, niet de oorzaak. Vrij logisch toch?
Erm, niet echt :+. Kijk een BIOS instelling kan nooit ervoor zorgen dat je CPU voor 100% procent gebruikt wordt voor een lange tijd. In windows kan dit wel, aangezien daar genoeg programma's voor zijn. Neem alleen al even alle }:O 'tjes. Imo staat hij hier dus goed.

Ik hoop dat het zo duidelijk is ;)
Pagina: 1