[mobo] K7S8X reboot zomaar, temperatuur misschien?

Pagina: 1
Acties:

• Ivo-Jonker
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-03-2025
Hallo!

Het ziet er naar uit dat ik een lastig probleempje heb.

Enige tijd geleden had ik in de pc van mn ouders een nieuw setje spul gezet, het ging hierbij om:
mobo: Asrock k7s8x R3.0
cpu: amd 2600+(fsb van 333 dus multiplier van 12.5)
geheugen: reepje 256 MB / ddr 400

Welnu, het probleem is dat de pc zomaar reboot. Goed, ik ging er eerst vanuit dat het eventueel aan de instellingen zou liggen, ik ben ze allemaal na gelopen, en de belangrijkste stonden naar mijn mening goed ingesteld (Geheugen snelheid, fsb/multiplier).

Maar ok, het is een AMD en die schijnen nogal gevoelig te zijn wat betreft de voeding, en omdat het een wat oudere voeding was heb ik er een Q-Tec 400W voeding in geschoven.

Na alle inspanningen en controlles van instellingen is het probleem echter nog aanwezig, en heb ik geen idee.

Er is wel een puntje waar ik niet zo echt verstand van heb, en dat is de temperatuur.

Ik heb er een redelijke CPU Fan erop hangen met een laagje koelpasta (het erk is Spire, zat bij de mobo/cpu set), en "Sisoft Sandra" geeft net aan dat de cpu 50 graden was, dit met de kast open, in een warme kamer, is dit meschien te warm voor een 2600+?

Verder viel me nog iets op, het heatsinkje op de northbridge (chipset is SIS 746FX) is zo warm dat ik mijn vinger er niet al te lang op kan houden, is dit normaal of meschien een de oorzaak?

Goed, hier nog even zoveel mogelijk informatie.
cpu: AMD athlon xp 2600+ (fsb:333)
moederboard: Asrock k7s8x versie 3.0 (agp 8x/ddr400/sis746fx)
Video kaart: (club 3d) Ati Radeon 9200/256MB
Geheugen: ddr400 / 256mb (getest met memtest86)
Voeding: Q-tec 400 watt gold.
Verder 2 maxtor schijven van 40 en 80 GB,
En een aopen dvd-1640 pro (dvd speler)

Het geheugen staat ingestelt als DDr 400
De FSB staat ingesteld op 333, en de multiplier op 12.5.
De videokaart staat op als agp 8x, en agp aperture size staat op 128 (256 stond dr niet bij).

De huidig gemeette temperaturen door Sisoft Sandra zijn:
Board temperature: 39.0
CPU Temperature: 51.0

De voedingsspanningen volgens speedfan zijn:
VCORE: 1,66V
+3,3: 3,36V
+5V: 5,00V
+12V: 11,67V
-12V: 0,80V
-5V:1,89V
+5VSB: 5,51
VBAT: 0,00

Goed, ik hoop dat mijn topic niet te rommelig is, mocht iemand wat tips hebben of een mogelijke oplossing dan hoor ik dat graag!

-Ivo Jonker

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Heb je het geheugen al getest ? Defect gehuegen is namelijk een veel voorkomende oorzaak van spontane reboots.

http://memtest86.com of http://memtest.org/

• Ivo-Jonker
Ja, had ik gedaan (zie "Geheugen: ddr400 / 256mb (getest met memtest86)" in mijn post).

Alle tests meerdere keren laten draaien, allemaal uitstekend.

Meschien is het een iets duidelijkere omschrijving als ik zeg dat de pc gewoon uitvalt (zwart scherm), en weer aan gaat (opnieuw opstart, dus helemaal vanaf het begin).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Ivo-Jonker schreef op 08 juni 2004 @ 20:31:
Ja, had ik gedaan (zie "Geheugen: ddr400 / 256mb (getest met memtest86)" in mijn post).

Alle tests meerdere keren laten draaien, allemaal uitstekend.

Meschien is het een iets duidelijkere omschrijving als ik zeg dat de pc gewoon uitvalt (zwart scherm), en weer aan gaat (opnieuw opstart, dus helemaal vanaf het begin).
Sorry, weer eens niet goed gelezen :) Ben je misschien in de gelegenheid om even een andere voeding uit een andere pc te proberen ? Heb er zelf geen ervaringen mee, maar er schijnen nogal wat mensen niet zo positief te zijn over die 400W Q-TEC voedingen.

Verwijderd

ik heb het zelfde mobo en als hij bij mij te heet (zo'n 50 C) word heeft hij een blauw scherm maar hij start niet opnieuw op

miss heb je er wat aan ;)
greetz Marfie

• Ivo-Jonker
Ok, ik heb er nu een (iets wat oudere voeding) in gestopt, het gaat hierbij om een elite 300W voeding.
ik zal nu even flink gaan gamen of iets, aangezien hij het vaakst eruit lijkt te klappen als hij echt zwaar wordt gebruikt.

ik laat het weten of hij nog crashed, of hopelijk niet meer.

edit: @marfie.
Bedankt, ik heb er mijn ouders ook wel eens over gehoord dat ze 'n blauw scherm kregen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ivo-Jonker op 09-06-2004 13:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:42:
ik heb het zelfde mobo en als hij bij mij te heet (zo'n 50 C) word heeft hij een blauw scherm maar hij start niet opnieuw op

miss heb je er wat aan ;)
greetz Marfie
Zoals het nu lijkt zit het op Marfie's moederbord ook, dus ik vermoedt dat het aan het moederbord ligt, en zoals je al zei: de NB wordt te warm, zet er eens een fan op zodat deze gekoeld blijft, kijken of ie dan beter loopt.

50 graden voor een 2600+ is niet zo heel veel, de mijne (2500+)wordt @ stockkoeler en stockspeed 57 graden zonder probs

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 16:26

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik heb ook een k7s8x rev3, en je ozu voor de grap eens moeten voelen aan de opamps die boven de cpu zitten. je hebt er 4 op je mobo zitten, zitten recht boven en iets naar rechts. Het zijn kleine zwarte blokjes die plat liggen en er zitten 3 pootjes aan. Ik gokte te temp van di dingen wel rond de 70, maar das was met wat overclock. Ik heb er heatsinks opgeplakt, en een 8cm op laten blazen.
Dat hielp voorkomen dat ie zomaar ging rebooten.
Misschien voor jou dus ook een tip; hang er een 8cm fan voor, deze koelt ook meteen je northbrigde (deze wordt met een kleine luchtstroom al niet heet meer (@2400@12x200))

systeem specs

• Ivo-Jonker
Hmm andere voeding geeft het zelfde verhaal. dus dat zal hem niet geweest zijn (of ik heb 3 gare voedingen:P)

@Lxtreme: Bedankt :) cpu temp ziet er dus goed uit.

@DaOverclocker: je reply klinkt goed, ze worden inderdaad behoorlijk warm, ik ga vandaag of morgen gelijk evenwat spulletjes halen.

Ik laat het nog weten of dit de oplossing is, maar ik heb er vertrouwen in.
Pagina: 1