[XP] Installatieproblemen: Invalid Disk

Pagina: 1
Acties:

• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10-2025
De vriend van mijn zus belde me net. Zijn XP was brak en hij wilde het opnieuw installeren. Of ik wist hoe dat moest.
Nou, kennelijk niet dus. Het volgende is het geval.

Met een Windows 98 opstartdiskette de computer opgestart om de C: te formatteren. Lukte niet (precieze melding ben ik vergeten) maar het kwam erop neer dat format niks kon met de harde schijf.

Dan maar met FDisk dacht ik. Verwijder de primaire partitie (er was maar één partitie), reboot en maak vervolgens een nieuwe primaire partitie. Liep allemaal prima. De primaire partitie was NTFS (vandaar dat hij hem ook niet wilde formatteren in eerste instantie.) De huidige partitie is FAT32.

De format liep vervolgens ook prima.

Volgende stap: de Windows XP CD erin doen en rebooten. Klopt zover, maar als je bij de optie "Druk op een toets om de computer vanaf CD op te starten" krijgt, en je drukt op enter, dan zegt hij vervolgens dat er sprake is van een "Invalid Systemdisk. Replace the disk and strike any key to continue."

De XP-CD is bootable. Ik heb diezelfde CD een paar weken gelden nog gebruikt bij mijn zus en toen was er niks aan de hand.

Behalve dat dit vast niet de makkelijkste manier is om deze procedure te doorlopen en naast het feit dat ik vast niet de slimste keuzes heb gemaakt (van NTFS naar FAT32 gaan) ... Wat doe ik fout? En belangrijker: Hoe komt het weer goed?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Misschien is er iets mis met de drive, of met het BIOS... als je 100% zeker weet dat de CD goed is, zou ie op z'n minst in het "blauwe" installatiescherm moeten komen.

Maar dat formatteren/fdisken had niet gehoeven hoor... dat kan de installatie CD ook voor je ;)

日本!🎌

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 03:50
Je moet eerst controleren of je cd-rom als 'first boot device' wordt aangegeven in je bios.

Als de cd start kun je gewoon vanaf de cd-rom van XP de harde schijf formatteren,
met als keuze optie NTFS. Moet geen probleem zijn lijkt me.

Een opstartdiskette gebruiken is ook niet aan te bevelen, zeker niet als je gaat
formatteren, want een opstartdiskette (gebaseerd op het ms-dos van Win95/98 en ME) formatteert je schijf standaard als FAT32.
Boomrups schreef op 08 juni 2004 @ 18:32:
Met een Windows 98 opstartdiskette de computer opgestart om de C: te formatteren. Lukte niet (precieze melding ben ik vergeten) maar het kwam erop neer dat format niks kon met de harde schijf.
FDisk herkent een NTFS partitie niet, dan moet je eerst met
FDisk een Non-Dos partitie verwijderen en dan pas zou je, nadat je een nieuwe partitie hebt aangemaakt deze kunnen formatteren.

[ Voor 39% gewijzigd door Snowwie op 09-06-2004 11:45 ]

Mijn YouTube Channel

• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10-2025
Dank voor jullie reacties, maar het was al niet meer nodig.
De vriend van mijn zus belde me gisteravond nog dat de CD het opeens wel deed, en dat de installatieprocedure nu zonder problemen liep :?

Misschien dat de CD-ROM speler de CD niet goed las ofzo.. 8)7