Toon posts:

Mandrake 10 Installatie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey medetweakers
Na veel gehoort en gezien te hebben van de mandrake distributie van linux heb ik besloten deze te installeren op mijn harddisk. Dus ik heb de isos gedownload ,en op cds gebrand. Ik heb van mijn bestaande partitie's 1 fatpartitie in windows geformateerd om linux op te zetten. Nu bootte ik de bootcd en kreeg ik na een paar stappen de volgende opties om te installeren:

Volledige harde schijf wissen
Gebruik de vrije ruimte op de windows partitie
Aangepaste schijfpartitionering

Volgens een engels document over linux 9.2 wat ik had gelezen zou er nog een optie bij moeten staan namelijk use free space... Dit zou dus de optie zijn die ik moet gebruiken lijkt mij. Hoe kan ik zo dus linux ,op een in mijn geval F:/ partitie kunnen installeren? Ben nog vrij linux noop maar snap eigenlijk niet waarom hij die optie niet laat zien. Weet iemand het? Alvast bedankt!!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:54:
Ik heb van mijn bestaande partitie's 1 fatpartitie in windows geformateerd om linux op te zetten.
die verwijderen. anders is het geen vrije ruimte namelijk en kan linux er ook geen partities in maken :) .

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kan ik dat het beste doen? met die optie in de setup om aangepaste partitionering te doen of gewoon partitionmagic ofiets dergelijks draaien? Dan zou ik dus die ruimte die nu F is gewoon vrij moeten laten op de harde schijf zodat mandrake daar een linuxpartitie uit kan breien?? Kan ik niet in windows gewoon een partitie verwijderen btw ,dat zou me een hoop moeite besparen aangezien ik weinig weet van partitionerings programma's enz. Dat is ook precies waarom ik het op een bestaande drive wilde installeren. Alvast bedankt voor je antwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:54:
Nu bootte ik de bootcd en kreeg ik na een paar stappen de volgende opties om te installeren:

Volledige harde schijf wissen
Gebruik de vrije ruimte op de windows partitie
Aangepaste schijfpartitionering

Volgens een engels document over linux 9.2 wat ik had gelezen zou er nog een optie bij moeten staan namelijk use free space...
Lijkt me ongeveer hetzelfde :?
En anders ga je dus gewoon voor 'aangepaste schijfpartitionering'

Verwijderd

Topicstarter
Het is me inmiddels duidelijk wat het verschil is dankzij een voorgaande reactie. Het is niet hetzelfde. De use free space optie gebruikt ongepartitioneerde ruimte op je harddisk om een partitie van te maken ,het windowspartitie alternatief "split" de windows schijf in een windows en linux partitie. Maar hoe verwijder ik die vrije partitie precies om vrije ruimte te maken op de schijf?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 18:21 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik vind de opties die linux altijd biedt bij zo'n standaard install altijd waardeloos. Het komt er meestal op neer dat alles weggeflikkerd wordt en dan linux erop gezet wordt, maar dat is niet wenselijk.

Als je zelf de harddisk compleet hebt ingedeeld, zul je toch eerst ruimte moeten maken. Dus ongepartitioneerde ruimte.

Dan zou ik gewoon met disk druid of welke optie je hebt in het menu van de setup advanced mode doen. En dan gewoon zelf de nodige partities aanmaken.

Een boot ongeveer 16 MB normaal. Maar bij de nieuwe fedora vraagt hij nu om 75 mb, geen idee waarom
Een swap: 128 zou normaal genoeg zijn
En een root zo groot als je zelf wilt

Als je dat klaar hebt kun je met write partition table schrijven naar de disk en dan installen op root en dan zou hij het moeten doen.

Vrije partitie kun je ook verwijderen met de opties in windows of in linux install, maakt niet uit. Windows is ie te vinden bij computerbeheer schijfbeheer als je wXP hebt. In Linux setup gewoon selecteren en verwijderen. Anders met advanced normaal d van delete in het menu ofzo en dan partitie nummer kiezen. Is allemaal vrij simpel.

Ben trouwens benieuwd of je mandrake tijdverspilling gaat vinden. Misschien moet je lindows es proberen, dat is net weer iets makkelijker.

[ Voor 28% gewijzigd door REDFISH op 08-06-2004 18:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat je nu bedoelt is volgens mij gewoon de setup voor mensen met linuxervaring. Aangezien mijn ervaring met linux en partitionering minimaal is zou ik liever op een makkelijkere manier die ene partitie weghalen en gewoon de standaart installatie draaien omdat de pc door meer mensen word gebruikt en ik er niet aan moet denken om dadelijk een partitie weg te gooien die niet weg moest ofzo ;) Is er dus een alternatief in windows ofzo om zoiets te doen?

De pc waarop het komt te staan draait windows 98. Weet je zo waar ik dat schijfbeheer kan vinden? Zal eens zelf gaan kijken maar als iemand het zo weet ,graag

edit:
Het werkt inmiddels ,ga nu verder in de setup. ALlemaaal bedankt voor jullie hulp ,als ik nog vragen heb of krijg in de loop van de installatie zal ik ze hier posten. Thnx voor jullie hulp _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 18:40 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Dan zou ik het gewoon via windows doen. Het is me niet duidelijk of je xp hebt, daar kan het heel makkelijk.

Verwijderd

je moet gewoon met paowerquest partition magic een partitie maken vor linux2 ofzo.
dan de boot cd opstarten, en dan installeren

Verwijderd

Topicstarter
Zie ook mijn edits aan de laatste post ,inmiddels is het gelukt via de laatste optie (aangepaste schijfpartitionering) in de setup van linux...Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 19:16 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25
de fdisk of whatever van linux is net zo simpel als de windows disk manager hoor :)

overigens, dat dat 'use free space' er niet staat komt dus omdat ie er niet is.

[ Voor 34% gewijzigd door Bananenplant op 08-06-2004 19:34 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, weet je wat het is met GoT en Nos in het bijzonder? Het is hier geen helpdesk. En de dingen die je nu vraagt kan je met een beetje zoekwerk zelf vinden. Dus deze gaat dicht.

Lees voordat je een nieuw topic opent ook even de NOS policy - updated 01/04/03 en de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 door.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.