download illegaal, maar modden niet??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:05
een leuke cd kost in de winkel al snel 20 euro. als ik die van inet download dan spaar ik dus 20 euro uit. helaas is dit illegaal en zwijgt heel got er over omdat het niet mag. nouja begrijpelijk en houden zo anders wordt het een soepje hier.

nadat je die cd hebt gekocht en je onder het gamen zit te luisteren denk je, ja nou moet ik die geforce 2 toch ook is nodig de deur uit doen en een ati 9800pro kopen want die kun je makkelijk modden en dan spaar je >50euro uit. snel verdient op die manier. gelukkig staan hier 100 duidelijke handleidingen van op got en zijn er nog 1000den gotters die je maar wat graag hierbij willen helpen.

ik heb er niets op tegen dat het ene niet mag op got en het andere wel maar ik vraag me alleen maar af wie die regel heeft gemaakt en waarom.

als iedereen massaal cd's gaat downloaden dan verkopen die super rijke "top" (meestal bagger) artiesten niet meer genoeg en stoppen ze ermee. dus de dood van de muziek op lange termijn.

dit geld toch ook voor de ati 9800xt. je bent toch knettergek als je die koopt, lkkr modden man! maarja ati loopt weer >50 euro mis. daar gaan ze op de lange termijn natuurlijk ook dood aan.

dus waarom het een wel en het andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus waarom het een wel en het andere niet?
Omdat het een ertoe leidt dat het forum een uitwisselbord wordt voor muziek, warez en andere zooi en het ander niet... Het downloaden van een CD is overigens niet illegaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:38

mr_petit

opperprutser

afaik is muziek downloaden en op cd branden voor jezelf niet illegaal hoor.
het zoals een stuk hardware modden.
gemodde hardware verkopen zou wel eens illegaal kunnen zijn (aanpassen ontwerp)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

mr_petit schreef op 08 juni 2004 @ 17:27:
afaik is muziek downloaden en op cd branden voor jezelf niet illegaal hoor.
het zoals een stuk hardware modden.
gemodde hardware verkopen zou wel eens illegaal kunnen zijn (aanpassen ontwerp)
Dat is toch net zo met gemodde ps2's, of het commercieel aanbieden van je diensten om die apparaten te modden?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

die kaart moet je toch kopen als je die wilt modden :)
een cd downloaden kost je echt niets op de internet toegang en stroom etc na natuurlijk ;)

dus ati (oid) verdient toch wel, wellicht wel meer omdat deze goedkopere kaarten meer gekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Opperhoof schreef op 08 juni 2004 @ 17:23:
daar gaan ze op de lange termijn natuurlijk ook dood aan.
Nee, juist niet, sowieso maken ze geen verlies op de langzame versies natuurlijk, alleen wat minder winst. Dus die paar honderd tweakers hebben weinig effect.
Als nou bijv. 80% zo gaat denken wordt het wel een probleem. Dan maken ze niet genoeg winst om hun investeringen eruit te halen.
En dat is het probleem met CD's, ze worden massaal gekopieerd tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Volgens mij mag het allemaal gewoon. Het is jouw stuk hardware, dus je mag ermee doen wat je wil. Ook mag je dit doorverkopen, net zoals je een kast waarin je een extra la "gemod" hebt mag verkopen (tweedehands). Garantie ben je natuurlijk wel kwijt, want de producent heeft het niet graag.

Het modden van consoles leidt vaak tot illegaal gedrag (gekopieerde games spelen) dus daarom heeft men het hier liever niet geloof ik. Maar "reverse engineering" etc. is hier in Nederland niet strafbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Erik Jan op 08-06-2004 17:52 ]

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 20:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Feitelijk is het ook min of meer ATI z'n schuld, zij besparen geld uit door slechts 1 chip te produceren voor 3 verschillende kaarten (non-Pro, Pro en XT) maar lopen daarmee het risico dat mensen ermee gaan modden en zo een duurder model niet hoeven te kopen.
Dit zouden ze kunnen oplossen door 3 verschillende chips te produceren wat echter wel resulteerd in hogere prijzen. Een overweging die ook zij hebben moeten maken.

AudioCD is echter een vaste standaard, het is heel moeilijk om een fatsoenlijke beveiliging te maken zonder dat je de uitwisselbaarheid om zeep helpt en daarom kan de muziekindustrie maar weinig aan dit soort praktijken doen. Zij laten echter duidelijk weten dat ze ertegen zijn. ATI laat weten dat ze het niet goedkeurt maar het product is al van jou, dus je mag er in feite mee doen wat je wil!

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat het verlies van ATi hooguit 20 euro is omdat de winst van ATi te maken heeft met de marge en als die op beide modellen even groot is dan maakt het voor ATi niet uit of je een 9800 koopt of een XT. Het maken van videokaarten is niet gratis.

Daarnaast is voor zover ik weet het aanpassen van iets wat van jou is (gekocht) standaard toegestaan tenzij een fabrikant hier maatregelen voor genomen heeft. De verkoop van modchips voor de PS2 is verboden doordat Sony een rechtszaak gewonnen heeft. Het doel van de modchip was/is namelijk om illegaal gebruik mogelijk te maken. Natuurlijk kan je ook wel zeggen dat je er legaal gebruik van kan maken, maar dan ben je weel heel naïef aan het denken. Iedereen weet dat 90(++)% de modchip inbouwt om gekopieerde spellen te kunnen spelen 8)

Desondanks is het voor zover ik weet nog steeds niet verboden om je eigen PS2 om te bouwen. De benodigde modchip is een ander verhaal :+

Als er massaal winkels opduiken met reclamecampagnes: "Wij bouwen je ATi Radeon9800 om naar een 9800XT!" dan zal ATi daar ook wel actie tegen ondernemen. Tot die tijd is het gewoon toegestaan.

Daarnaast zijn fabrikanten (en winkels?) volgens mij gebonden aan speciale regels van ATi... (o.a. maximale kloksnelheden) Daar zal vast ook wel ergens instaan dat ze een kaart niet fysiek mogen veranderen oid.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Tevens is het vergelijken van software met hardware natuurlijk ook erg vreemd. Tevens wil je het een wil je gratis verkrijgen, terwijl je het ander slechts aanpast.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Je kan gerust een videokaart modden. Het is niet verboden, maar wel op eigen risico. Push je hem te ver, dan verlies je alle garantie en support hier op. In het ergste geval, waarbij je een kaart van een paar honderd euro volledig onbruikbaar maakt, moet je weer een nieuwe kaart kopen. Dat betekend dus weer geld voor de fabrikant van de kaart.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

the_shadow schreef op 08 juni 2004 @ 19:15:
Je kan gerust een videokaart modden. Het is niet verboden, maar wel op eigen risico. Push je hem te ver, dan verlies je alle garantie en support hier op. In het ergste geval, waarbij je een kaart van een paar honderd euro volledig onbruikbaar maakt, moet je weer een nieuwe kaart kopen. Dat betekend dus weer geld voor de fabrikant van de kaart.
Het betekent over het algemeen dat de tweakertjes hun garantie gaan claimen bij de mycom/computerland etc. Geloof me, het kost Ati alleen maar geld.

ja, hij doet et niet :/
- oh, tja heb je de bon nog?

tenzij aan te tonen is dat er andere bios op zit enzovoorts.. en overal koelcrap van je zelfgebouwde geheugen koelblokjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:09
Glashelder schreef op 08 juni 2004 @ 17:56:
Als er massaal winkels opduiken met reclamecampagnes: "Wij bouwen je ATi Radeon9800 om naar een 9800XT!" dan zal ATi daar ook wel actie tegen ondernemen. Tot die tijd is het gewoon toegestaan.
Volgens mij worden er door diverse winkelketens wel PC's verkocht die standaard OC'd zijn? Fabrieksgarantie vervalt dan, maar de winkel geeft dan zelf nog gewoon garantie... Lijkt me niet dat dit niet mag?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35
En als jij een cd hebt gekocht mag je die ook gewoon modden hoor :+
Een betere beat eronder zetten noem het maar op.

Zijn 2 hele verschillende dingen muziek downloaden (stelen) of een gekochte videokaart aanpassen.

Wil niet zeggen dat ik het geheel oneens met je ben omdat ik ook vind dat het vaak hier te streng aan toe gaat.

Maar aan de andere kant snap ik het ook wel. Iedereen weet dat het gebeurt zelfs de mods hier downloaden ook heus wel mp3's en software en doen ook van alles wat niet mag op het internet. Maar dat kan eenmaal niet op tweakers.net besproken/gedeeld worden omdat dan tweakers.net de dupe ervan word door aanklagingen en noem het maar op.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

XanderH schreef op 08 juni 2004 @ 19:34:
[...]

Volgens mij worden er door diverse winkelketens wel PC's verkocht die standaard OC'd zijn? Fabrieksgarantie vervalt dan, maar de winkel geeft dan zelf nog gewoon garantie... Lijkt me niet dat dit niet mag?
Dit gebeurt op kleine schaal. Reken maar als Compaq/Dell zo'n kunstje zou flikken dat er rechtszaken gaan komen hoor..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het argument dat ATI 'maar 20 euro verlies maakt' slaat natuurlijk als een tang op een varken. Ze maken verlies, dat is het punt.

Het feit dat het hier mag komt imo eerder door het feit dat het niet vervolgd wordt dan uit het feit dat GoT het braafste jongetje van de klas wil zijn. Check bepaald foto-topics uit de HK maar, die foto's zit echt wel copyright op. En iedereen die het topic opent download ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 20:02:
Het argument dat ATI 'maar 20 euro verlies maakt' slaat natuurlijk als een tang op een varken. Ze maken verlies, dat is het punt.
dat is idd een non-argument, echter als ik een dergelijk kaartje koop, dan is die van mij, en mag ik die aanpassen wat ik wil. Niks illegaals aan imo.
Hetzelfde geld voor een CPU, die wordt verkocht voor een bepaalde snelheid, en als ik die dan wat sneller wil laten draaien is dat mijn volste recht, alleen kan ik dan geen aanspraak meer doen op eventuele garantie.

Software daartegen, daar koop je een licentie om het te gebruiken, je koopt de software zelf niet, en daar zit een verschil. Of je wel of niet die licentie hebt kan niemand zien vanuit GoT gezien, maar om zo'n kaart te modden moet je die wel in bezit hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eigenlijk is dat de vraag helemaal niet.

De vraag is of het verspreiden van teksten waarin staat beschreven hoe je een proccesor kan overklokken en/of een videokaart kan modden strafbaar is :) Dat is in zekere zin toch hetzelfde als verspreiden hoe je de windows XP activering kan omzeilen? :) Dat is ongetwijfeld ook strafbaar.

Mja eigenlijk niet. Het is meer vertellen hoe je van XP Home XP Pro kan maken en dat zal ook niet strafbaar zijn tot MS maatregelen neemt.

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 08-06-2004 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:05
Glashelder schreef op 08 juni 2004 @ 20:22:
Eigenlijk is dat de vraag helemaal niet.

Mja eigenlijk niet. Het is meer vertellen hoe je van XP Home XP Pro kan maken en dat zal ook niet strafbaar zijn tot MS maatregelen neemt.
offtopic:
Tell me...? >:) :) 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Opperhoof op 08-06-2004 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

over de schutting, richting Lieve Adjes

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:27
Aikon schreef op 08 juni 2004 @ 17:49:
[...]

Nee, juist niet, sowieso maken ze geen verlies op de langzame versies natuurlijk, alleen wat minder winst. Dus die paar honderd tweakers hebben weinig effect.
Als nou bijv. 80% zo gaat denken wordt het wel een probleem. Dan maken ze niet genoeg winst om hun investeringen eruit te halen.
En dat is het probleem met CD's, ze worden massaal gekopieerd tegenwoordig.
Mss niet relevant voor een antwoord op de vraag van de TS, maar als ATI merkt dat ze alleen nog maar de lite versie verkopen om die vervolgens te flashen. Dan halen ze die gewoon uit de schappen en dan moet je wel die ietsje duurde kaart kopen. Of de lite kaart word ietsje duurder zodat je nogmaar een 10tje winst hebt, maar je garantie verliest. Dan kan het flashen niet meer uit :P

Bij het downen van softe waren kan je dat als ontwikkelaar niet doen, dat zou 1 van de redenen kunnen zijn. Overgens zijn mods die illegaal zijn volgens mij ook verboden op GoT hoor, zoals modden met bepaalde mod-chips. Volgens mij wil GoT gewoon geen uitwissel forum worden voor illegale shit en dat lijkt mij ook heel verstandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Opperhoof schreef op 08 juni 2004 @ 20:29:
[...]

offtopic:
Tell me...? >:) :) 8)
offtopic:
Mja enige verschil was volgens mij dat XP Pro op een domein kan aanmelden, dat kan Home niet. Nou was er volgens mij wel iets zodat Home op een domein kan komen, maar de functionaliteit van Pro heb je niet. Maar echt van Home naar Pro kan alleen door te upgraden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Het feit dat het hier mag komt imo eerder door het feit dat het niet vervolgd wordt dan uit het feit dat GoT het braafste jongetje van de klas wil zijn.
e.a.

Ik denk dat GoT gewoon een ervaringsuitwisselingssite wil zijn van tips, adviezen en verhalen gelieerd aan de IT-bussiness en niet een mp3uitwisselingssite wil zijn. Gewoon omdat dat niet past in de doelstelling is, omdat het de 'verkeerde' mensen trekt, en misschien omdat er een risico zou zijn met rechtzaken. Maar dat is volgens mij, zoals al eerder gezegd, niet 'the main point'.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Opperhoof schreef op 08 juni 2004 @ 17:23:
helaas is dit illegaal en zwijgt heel got er over omdat het niet mag.
Afgezien van de vraag *of* dat illegaal is, is de reden die je hier noemt ("omdat het niet mag") niet *de* reden. Het volgende wat je noemt wel:
nouja begrijpelijk en houden zo anders wordt het een soepje hier.
Precies, daarom dus wel, want:
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:26:
Omdat het [..] ertoe leidt dat het forum een uitwisselbord wordt voor muziek, warez en andere zooi
En dat we dat niet willen, heeft als redenen:
  • Daar bestaan al andere boards/media/protocollen voor, dus waarom nog een?
  • Het niveau op dat soort boards is meestal dramatisch, en het is op GoT nu vaak al lastig genoeg om te zorgen dat 't ergens over blijft gaan.
  • Het levert allerlei juridisch gezeik op waar niemand op zit te wachten.
Dus je zegt 't eigenlijk zelf al voor een deel (waarom MP3/wares niet mag). Waarom modden dan wel? Alle 3 de punten die ik hierboven noem gaan niet of nauwelijks op: tweakers.net is zoals de naam al zegt er juist voor bedoeld om het over modden/tweaken te hebben, er kan prima op niveau gediscussieerd worden over hoe het moet/wat er kan/hoe ver je kunt gaan, etc., en juridisch gezeik krijg je ook zelden met mods (iig stukken minder snel dan met MP3's/warez).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Glashelder schreef op 08 juni 2004 @ 17:56:
Je bedoelt net zoals je nu in iedere autowinkel je auto 5 extra PK kunt laten geven?

Het is heel simpel: als jij een CD koopt heb je daarmee een single-user single-instance license op de muziek op die CD. Die muziek mag je niet verspreiden, publiek ten gehore brengen of anderszins op een manier gebruiken die niet enkel voor het vermaak van de koper dient. De CD zelf mag je beschrijven en bekrassen wat je wilt, dat is het fysieke onderdeel dat je gekocht hebt.

Als jij een stuk hardware koopt mag jij dat modificeren wat je wilt, omdat jij eigenaar bent van dat stuk hardware net zoals de fysieke CD of je auto. Leef je uit, jouw soldeerbout en jouw verlies als je 'm molt.

Het aanbieden van mod-diensten op GoT valt net als iedere andere reclame onder spam en is om die reden niet toegestaan.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:26:
[...]

Omdat het een ertoe leidt dat het forum een uitwisselbord wordt voor muziek, warez en andere zooi en het ander niet... Het downloaden van een CD is overigens niet illegaal.
CD's downloaden en branden blijft illegaal, ook al heb je zelf het spel. Je mag alleen een backup maken voor eigen gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 00:24:
CD's downloaden en branden blijft illegaal, ook al heb je zelf het spel. Je mag alleen een backup maken voor eigen gebruik
Als je de opmerking van Captain Proton in context plaatst, gaat het waarschijnlijk over audio-cd's (en heb jij het over software). Bij muziek mag downloaden wel. Software is een ander verhaal. Zie bijv. nieuws: Website informeert over Europese copyrightrichtlijnen en dus vraag 7 uit de FAQ @ http://www.euro-copyrights.org/index/1/37

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 00:24:
[...]

Over het algemeen (zo niet altijd) koop je een licentie op de software. Je betaald om de software te gebruiken. Daar komt bovenop de materiaal kosten (cd, boekjes, doos etc). Als jou orginele cd kapot gaat, maar je hebt de licentie nog wel, dan is het geloof ik niet illegaal om diezelfde cd te kopiëren. Je mag geen kopieën aanbieden, maar omdat jij de licentie hebt, mag je voor jezelf wel een kopie maken mits deze maar op 1 systeem wordt geïnstalleerd, daar heb je immers de licentie voor.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
curry684 schreef op 09 juni 2004 @ 00:22:
[...]

Je bedoelt net zoals je nu in iedere autowinkel je auto 5 extra PK kunt laten geven?

Het is heel simpel: als jij een CD koopt heb je daarmee een single-user single-instance license op de muziek op die CD. Die muziek mag je niet verspreiden, publiek ten gehore brengen of anderszins op een manier gebruiken die niet enkel voor het vermaak van de koper dient. De CD zelf mag je beschrijven en bekrassen wat je wilt, dat is het fysieke onderdeel dat je gekocht hebt.

Als jij een stuk hardware koopt mag jij dat modificeren wat je wilt, omdat jij eigenaar bent van dat stuk hardware net zoals de fysieke CD of je auto. Leef je uit, jouw soldeerbout en jouw verlies als je 'm molt.

Het aanbieden van mod-diensten op GoT valt net als iedere andere reclame onder spam en is om die reden niet toegestaan.
beter zou ik het niet kunnen hebben verwoord :)
Pagina: 1