Toon posts:

[WC] Debiet- en drukprobleem. 2 circuits met 1 radiator.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus met het volgende.
Ik ben bezig met de bouw van mijn watergekoeld dual opteron bakje en ik maak gebruik van 2 aparte circuits per CPU.
Ik zit echter met een radiator die genoeg koelvermogen heeft voor beide CPU's.
Nu omdat ik geen zin heb om een T-stukje te gebruiken dacht ik aan een extra reservoirtje maw eentje met 2 inlets en 1 outlet.
Ik zag op tweakstore.nl zo een bay dingetje dat best wel deftig zou zijn voor deze taak maar het grote probleem is dat het zo een fill-up hole heeft om bij te vullen.
Het is dus de bedoeling dat het reservoir VOLLEDIG vol zal lopen (geen lucht er meer in) en dat de opgebouwde druk zal gebruikt worden om zo via de outlet de flow naar de radiator te stuwen.
Nu vrees ik dat door dat bijvulsysteem de reservoir zal lekken.
Kent niemand alternatieven of hoe kan ik dit oplossen?
Ben niet echt een handige harry voor zelf een resje te bouwen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakstore.nl/shop/images/cc_2x514Clear.jpg
Er staat:
1/4 barbed holes.( 3x)
Easy fill dome plug on top
Reservoir self bleeds

3 gaten dus maar dat plugje voor self bleed gedoe staat me niet aan.
Denk eerder dat het water zal lekken ipv de lucht :)
Er komen 2 circuits van 600L/u binnen in het resje en zou dus 1200L buitengaan op de outlet :7

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Exigence

dnkroz

Vergeet niet dat er nauwelijks druk op zal komen te staan, omdat er immers evenveel aangezogen wordt als dat er teruggestuwd wordt.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik snap niet helemaal hoe je 2 WC-systemen kan aansluiten op drie gaten/slangen zonder ee nt-stukje te gebruiken. Daar ontkom je dan toch niet aan? Of mis ik echt iets hier (hitte@the office :X)

Verwijderd

Als je het water nou met 2 pompen uit een (min of meer) open reservoir pompt, door je blokjes, naar een (ander, ook op buitendruk) reservoir dat hoger staat dan je radiator. De outlet van je rad laat je dan weer lopen naar het (lager gelegen) open reservoir. Vanuit daar word het dan weer opgepompt enz.

Als je een reservoir onder druk gebruikt dan is dat in pricipe gewoon een groot uitgevoerd T-stuk...Als je de pech hebt dat de ene pomp iets sterker is dan de ander dan krijgt de minder sterke pomp het heel moeilijk om nog water in het reservoir en dus over je CPU te pompen. Als je de zwaartekracht voor je laat werken heb je dit probleem niet.

PS het uitpomp reservoir moet wel van voldoende inhoud zijn, zodat je het niet perongeluk leeg kunt pompen ofzo. Het hoger gelegen reservoir mag klein zijn.

Je moet wel uitkijken dat je pompen niet meer water verpompen dan je radiator aankan, want dan loopt het bovenste reservoir over en pomp je het onderste reservoir droog...om meer stroomsnelheid te krijgen door je rad zou je het instroomreservoir zo hoog mogelijk moeten plaatsen, het uitstroomreservoir(en dus de pompen) zo laag mogelijk en de radiator vlak boven het uitstroomreservoir.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga even het circuit toelichten.
Er worden in totaal 4 (ja u leest het goed ;) ) reservoirs in de setup opgenomen.
Reservoir 1, Reservoir 2, Reservoir 3 en dan Reservoir 4
Reservoir 1, 2 & 3 zijn communicerende vaten.

Vanuit Reservoir 1 zuigt Pomp 1 aan -> gaat naar CPU-blokje 1 -> PSU
dit komt dan terecht in de eerste inlet van Reservoir 4

Vanuit Reservoir 3 zuigt Pomp 2 aan -> gaat naar CPU-blokje 2 -> GPU
dit komt dan terecht in de 2de inlet van Reservoir 4

Vanuit Reservoir 4 verdubbelt bij de outlet het debiet naar 1200L/u
dit gaat door de radiator
en komt dan terecht in Reservoir 2.

Reservoir 2 is een communicerend vat met Reservoir 1 en 3 om zo het waterpeil te stabiliseren. Denkt dat het nodig zal zijn om zoals er beschreven staat in voorgaande post, te vermijden dat 1 pomp te zwaar onder druk zal komen te staan indien deze een net iets lager debiet heeft.

Hoop dat ik het wat duidelijk heb gemaakt :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:12 ]

Verwijderd

Je kunt Res 1, 2, 3 combineren toch ? met 1 grote inlet en twee pompen erin/ernaast.

Wat mij dwars zit is het feit dat er in Res 4 drukopbouw plaatsvind. Als dan 1 van de 2 pompen ook maar iets zwakker is. (door bijv. productieonregelmatigheden, verschillende series, meer weerstand in de blokjes) dan kan die niet goed de drukopbouw aan en zal in het ergste geval zelfs achteruit gaan lopen...Dit lijkt me toch iets wat je moet voorkomen. Met terugslagkleppen zou je dit wel tegen kunnen gaan lijkt me.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het ding is dat ik zo 3 grote tube reservoirs heb van 50 CM lengte.
Is echt wel nice als daar engine ice in gegoten wordt.
Ik monteer ze dan mooi op de rechter sidepanel van de case (oog wil ook wel wat) :9

Trouwens indien je reservoir 2 zou vervangen door een buisje dan gaan de 2 pompen elkaar 'tegenzuigen' toch?
Een reservoir dat fungeert als communicerend vat tussen 1 en 3 zou dit euvel (volgens mij) uit de wereld moeten helpen.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:16 ]

Verwijderd

Stel je zet 1 pomp in een vat met water. Dan gaat het vat met 600 l/h leeg. Nu zet je er een pomp bij. Gaan ze elkaar tegenwerken ? nee hoor, het vat gaat met 1200 l/h leeg. Of je moet ze zo dicht bij elkaar zetten dat ze elkaars inlet blokeren, maar daar hou ik natuurlijk even geen rekening mee ;)

En het oog wil inderdaad wat...als het mooier is --> ik hou je niet tegen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welja dat is volgens mij het probleem bij dat T-stukje.
De pompen gaan zich veel te kort bij elkaar bevinden waardoor ze elkaar juist gaan tegenwerken.
Met een reservoir 2 zou dit in theorie toch geen enkel probleem mogen zijn? Dan is het in principe zelfs mogelijk om 2 pompen met een totaal verschillend debiet te plaatsen toch?

Verwijderd

Ik snap je hele gedoe met 2 circuits niet...

De gehele watertemp zal namelijk overal gelijk zijn. (je pompt het door hetzelfde rad)..
En waarom dan 2 pompjes?.. ik zie er het nut niet van in.. je kan net zo goed een 1200 l/h pompje pakken en dan alles in 1 lijn zetten >> pompje >> Reservoir >> Rad >> T-stuk (CPU1 en CPU2) >> pompje

Als je 2 dezelfde blokjes gebruikt dan is de flow door beide blokjes gelijk.

Je heb nou maar 1 reservoir en 1 pompje nodig...

Verwijderd

Topicstarter
Er komt in het ene circuit nog een watergekoelde PSU en in het andere een GPU zodat alle FANs geëliminieerd worden. Enkel de HD's gaan nog lawaai produceren. (ben nogal op mijn rust gesteld :9 )

In 1 circuit zou het water bijlange niet zoveel warmte meer kunnen opnemen naar het einde toe omdat het teveel componenten doorloopt.
Had ook geen zin om 2 kleine rads plaatsen om praktische inbouwredenen en mede omdat ik reeds een grote radiator had die genoeg koelcapaciteit had voor het hele circuit. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 18:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 18:13: Enkel de HD's gaan nog lawaai produceren. (ben nogal op mijn rust gesteld :9 )
Laat ik nou net bezig zijn met een ontwerp voor een waterblok wat 2 harde schijven kan koelen B) En laat ik dat ontwerp nou best aan jou willen geven :Y)
In 1 circuit zou het water bijlange niet zoveel warmte meer kunnen opnemen naar het einde toe omdat het teveel componenten doorloopt.
Had ook geen zin om 2 kleine rads plaatsen om praktische inbouwredenen en mede omdat ik reeds een grote radiator had die genoeg koelcapaciteit had voor het hele circuit. :)
Als je harder pompt zou het wel kunnen. Je water is dan sneller weer bij je radiator en koelt dus sneller weer af. Het enige risico wat je loopt is dat het water bij het eerste blokje 3 graden koeler is dan bij het laatste blokje...lijkt me geen ramp..zeker niet als het vooral voor de stilte is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 19:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stilte + natuurlijk bescheiden klokken >:)
Ga heus geen domme dingen doen met men dure systeempje.

Bij een te hoog debiet kan het waterblok trouwens niet makkelijk de warmte afgeven meen ik mij te herinneren. (en 2 pompen is natuurlijk ook elite :9 )
Heb het materiaal trouwens nog liggen van vroeger dus het zou zonde zijn dat weg te gooien.

Harde schijf blokjes? Ik wil meer horen :7

Verwijderd

Ik moet nu ff weg, zal je vanavond wel even een mailtje sturen over die blokken. Als het goed is kun je ze dan zelf wel bouwen ;). Klopt het emailadres in je profiel ?

Verwijderd

Topicstarter
Email adres klopt.

Weet iemand nu of Reservoir 4 niet zou lekken in opgegeven omstandigheden?
Twijfel er nog steeds aan aangezien er actief water ingeduwd wordt door 2 pompen en de outlet er zelf voor moet zorgen dat het water door de hoger gelegen radiator gaat om dan terecht te komen in Reservoir 2.

Verwijderd

gewoon je vuldopje er af draaien.. slangpilaar er in en een slangetje van c.a. 50 cm er aan...

nooit meer last van over-/onderdruk :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/zomerkoeling/ontluchting.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij zegt gaat helemaal niet
Denk dat je het concept van het circuit niet goed snapt. ;)

Het is dus de bedoeling dat dat reservoir HELEMAAL volloopt en dat er niets van lucht meer inzit.
Hierdoor gaat het water passief door de enige outlet geduwd worden.
Er gaan dus 2 inlets zijn waarbij het water tegen een theoretisch debiet van 600L/u binnenstroomt om dan vervolgens via slechts 1 outlet eruit te komen met dan een theoretisch debiet van 1200L/u

Nu mijn angst is dat die ene outlet dergelijk debiet niet zal aankunnen en maw zal 'bottlenecken' waardoor de druk in het reservoir te groot wordt en het langs dat ontluchtingssysteempje water gaat beginnen lekken. :|

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 22:07 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 22:06:
Wat jij zegt gaat helemaal niet
Denk dat je het concept van het circuit niet goed snapt. ;)

Het is dus de bedoeling dat dat reservoir HELEMAAL volloopt en dat er niets van lucht meer inzit.
Hierdoor gaat het water passief door de enige outlet geduwd worden.
Er gaan dus 2 inlets zijn waarbij het water tegen een theoretisch debiet van 600L/u binnenstroomt om dan vervolgens via slechts 1 outlet eruit te komen met dan een theoretisch debiet van 1200L/u

Nu mijn angst is dat die ene outlet dergelijk debiet niet zal aankunnen en maw zal 'bottlenecken' waardoor de druk in het reservoir te groot wordt en het langs dat ontluchtingssysteempje water gaat beginnen lekken. :|
Nu haal je wat dingen door elkaar. Het water zal door die ene opening wel dubbel zo snel stromen, maar het blijft 600L/u. Het aantal liters per uur zegt helemaal niets over de snelheid. En bovendien zal er geen druk opgebouwd kunnen worden omdat het water wat hij in het reservoir "drukt" er net zo hard weer uitgezogen wordt. (Dubbele snelheid, maar gehalveerde opening)

Verwijderd

Liters per uur zegt iets over de hoeveelheid water en is dus een samentrekking van stroomsnelheid en oppervlakte (doorsnede) van de slang.

Immers: Of je nou in een uur door een rietje een regenton leegzuigt, met zeer hoge snelheid dus, of je doet het door een brandslang, met relatief lage snelheid, de hoeveelheid water per uur is hetzelfde.

Hier is het dus: Zelfde opening, dubbele snelheid (2 pompen!!), dus 2x meer water.

Voytec: Je moet ook kijken of je radiator niet teveel weerstand geeft en daardoor een drukopbouw veroorzaakt. Hoe dan ook moet de slang tussen het drukreservoir en de radiator flink dik zijn.

offtopic:
Voytec: you've got mail

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
De radiator kan heus wel een debiet aan van 1200L/u.

Het probleem is dat reservoir met dat opvuldopje!
Als je het vol laat lopen gaat het uiteindelijk het water zelf door de outlet duwen correct? Nu ben ik bang dat die ene outlet niet genoeg zal zijn voor 1200L/u waardoor de druk in het reservoir groter wordt.
Door die druk kan het beginnen lekken door het opvuldopje.

Snappie?

Verwijderd

Ik begrijp alleen niet waarom je niet met een T of Y stuk wil werken, daar heb je namelijk nog geen reden voor aangedragen. Het lijkt me dat je nu een erg omslachtig systeem probeert te bouwen dat in zijn essentie meer problemen op gaat leveren dan een T of Y stuk.

Als je je alleen zorgen maakt om de weerstand die zo'n ding op de stroomsnelheid levert, dan kan je er zelf een bouwen van wat koperbuis waarvan de binnen diameter gelijk is aan die van je slangen, en zaag je het zo dat de 2 ingangen zo'n klein mogelijke hoek met elkaar maken. gewoon beetje vast solderen.

Wat serieel en parallell geschakeld betreft, het verschil in Temperatuur van het water tussen de blokjes is zo klein dat het verwaarloosbaar is, parallell geschakeld systeem levert alleen maar meer weerstand op.

Verwijderd

Totaal zinloos dat je 2 pompen gebruikt??? het is geen gescheiden systeem zodra het water met elkaar mixed. Ook zal 2x een pomp alleen maar extra warmte aan het water toe voegen, dus zinloos om gewoon niet 1 pomp te gebruiken(is ook stiller en goedkoper.
Het gaat er leuk uit zien al die reservoirs maar vergeet niet dat de temp van je water ook de omgeving zal verwarmen en met 4 reservoirs is dit dus helemaal het geval. Zodra jij een flow snelheid van een 1046 kan handhaven is dit meer dan genoeg dus daar hoef je ook geen 2 pompen voor te nemen.
Naar mijn meming is het veel zinvoller om gewoon serieel alles te koelen, na CPU1 is het water echt maar hooguit een halve graad hoger en je weet dan ook zeker dat elke CPU genoeg flow heeft om gekoeld te worden.
Leuk is je idee maar totaal zinloos.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik reeds zei: ik HEB HET MATERIAAL al in mijn bezit van vroeger dus zonde om het niet te gebruiken. Je kan er trouwens een heel mooie mod mee maken.
En no offence maar er wordt beetje naast de kwestie geantwoord :)
Ik twijfel enkel over dat lekkageding bij Reservoir 4 en nu weet ik nog steeds niet of het gaat lekken of niet :P

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 13:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:22:
Zoals ik reeds zei: ik HEB HET MATERIAAL al in mijn bezit van vroeger dus zonde om het niet te gebruiken. Je kan er trouwens een heel mooie mod mee maken.
Ik twijfel enkel over dat lekkageding bij Reservoir 4 en nu weet ik nog steeds niet of het gaat lekken of niet :P
als je alles wat je in je bezit hebt van vroeger in je case moet gebruiken zal het wel een zooitje worden ;) Gebruik gewoon wat je maximaal nodig hebt om er een mooie en strakke waterkoeling van te maken. Met al die extra slang aansluitingen heb je ook nog eens onnodig kans op lekkage in de toekomst. En dus minder spullen uit het verleden over om in de toekomst een nieuwe mod/koeling te maken. :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

elk reservoir is waterdicht te maken, zelfs bij grote druk, het hangt van het materiaal af waar het reservoir van gemaakt is. Je kan zelf ook gewoon een reservoir maken ZONDER vuldopje, vullen kan wel via de andere reservoirs. Gewoon een dicht hokje. Maar zo'n reservoir is nutteloos aangezien de druk hetzelfde is als een Y-stukje. Een reservoir is iets wat kan opvangen en tijdelijk kan bewaren, maar in dit geval gaat het niet op. Je kan het reservoir dan in dit geval zien als een hele dikke leiding (dik Y-stuk).

Dat andere met andere ideeën komen, zou jij juist moeten waarderen, omdat veel mensen op GoT problemen met rare oplossingen aankaarten terwijl het veel makkelijker kan.

Nofi, maar je niet zeuren dat mensen afwijkende antwoorden geven.

Wat je wil, kan wel, desnoods kit je dat dopje helemaal vast. Wij kunnen niet zien welke druk je reservoir aankan, dat zal je gewoon moeten testen (buiten je pc) Door toenemende druk zal het water sneller door de Radiator moeten stromen en dat is wel nadelig voor de koeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 09-06-2004 13:37 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als het reservoir geheel gevuld is onder druk heeft het hetzelfde effect als een t stuk en werken je pompen elkaar nog steeds tegen. Of de vulopening gaat lekker hangt er van af hoe je hem afdicht. Een standaard rubber dopje om te ontluchen kan de druk waarschijnlijk niet aan, maar als je het geheel in beton giet, gaat het wel goed (bij wijzen van spreken). Dat ligt geheel aan jou dus. Beetje kit doet wonderen en met een kleine test weet je het vanzelf :p

Maar waarom zou je dat reservoir niet boven je radiator zetten, zoals al eerder geopperd? Er hoeft dan geen druk je op je reservoir te staan en de zwaarte kracht + zuigkracht doet de rest

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:13

SilencerNL

No remorse

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:22:
Aangezien je toch alles al hebt, probeer je het toch? Gewoon alles aansluiten buiten je kast, en controleren op lekkage.

Don't dream your life, live your dreams!

Verwijderd

Topicstarter
Is heus de bedoeling niet hoor maar ik heb dit ding nu al mooi uitgewerkt.
Wou gewoon even het probleem aankaarten van dat ontluchtingssysteem.

A.P. het ding gaat heel strak worden hoor, geloof me maar :)
Zal wel een [CIP] posten als hij, in een naar mijn mening, ver genoeg stadium zit.
Ondertss toch al bedankt voor de vele replies, heb al redelijk wat opgestoken _/-\o_

Verwijderd

Hann1BaL schreef op 09 juni 2004 @ 13:36:
elk reservoir is waterdicht te maken, zelfs bij grote druk, het hangt van het materiaal af waar het reservoir van gemaakt is. Je kan zelf ook gewoon een reservoir maken ZONDER vuldopje, vullen kan wel via de andere reservoirs. Gewoon een dicht hokje. Maar zo'n reservoir is nutteloos aangezien de druk hetzelfde is als een Y-stukje. Een reservoir is iets wat kan opvangen en tijdelijk kan bewaren, maar in dit geval gaat het niet op. Je kan het reservoir dan in dit geval zien als een hele dikke leiding (dik Y-stuk).

Dat andere met andere ideeën komen, zou jij juist moeten waarderen, omdat veel mensen op GoT problemen met rare oplossingen aankaarten terwijl het veel makkelijker kan.

Nofi, maar je niet zeuren dat mensen afwijkende antwoorden geven.

Wat je wil, kan wel, desnoods kit je dat dopje helemaal vast. Wij kunnen niet zien welke druk je reservoir aankan, dat zal je gewoon moeten testen (buiten je pc) Door toenemende druk zal het water sneller door de Radiator moeten stromen en dat is wel nadelig voor de koeling.
er komt helemaal geen grote druk op dat reservoir te staan 8)7 als er weinig water uit dat reservoir stroomt zullen de pompen ook minder water hebben om aan te zuigen dus zal ook de opbrengst lager worden ;) . Of je moet het aansluiten op de kraan natuurlijk. :)

Verwijderd

Topicstarter
Silencer_NL schreef op 09 juni 2004 @ 13:38:
[...]

Aangezien je toch alles al hebt, probeer je het toch? Gewoon alles aansluiten buiten je kast, en controleren op lekkage.
Ik heb alles op die bay reservoir na (Reservoir 4 zoals vooraf beschreven) :)
Daarom ook mijn post :)
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 13:42:
[...]
er komt helemaal geen grote druk op dat reservoir te staan 8)7 als er weinig water uit dat reservoir stroomt zullen de pompen ook minder water hebben om aan te zuigen dus zal ook de opbrengst lager worden ;) . Of je moet het aansluiten op de kraan natuurlijk. :)
Denk niet dat de pompen minder water aangevoerd gaan krijgen hoor.
Die halen in feite rechtstreeks het water uit reservoir 1, 2 en 3 wat samen toch wel
1950 ml maakt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 13:46 ]

Verwijderd

Even nog niet geheel onbelangrijk, wat voor merk is 't reservoir waar we 't nu over hebben? De plexi-reservoirs van Typhoon zijn namelijk belabberd gelijmd op de naden, dus dan kun je 't dopje wel perfect afsluiten maar dan zal je reservoir gewoon gaan lekken op een van de lijmranden....

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zouden jullie dit dan oplossen?
Aangezien het 2 RBX blokjes zijn zit je met 4 outlets en ik dacht ze samen te brengen via een resje.
3 Y-stukjes dan?
Gaan de flows dan niet 'te rechtstreeks' botsen?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/debiet/1200lh.jpg

Oke, stel je neemt overal 10 mm slang in de bovenstaande figuur..
Je neemt 1 x een 1200 l/h pompje..
Deze sluit je gewoon op je reservoir aan ..
Je zet de pomp aan en er is _geen_ probleem:

Je pompt er water in met een snelheid van 1200 l/h..
Je outlet kan de druk makkelijk aan omdat het water er gewoon uitgezogen wordt met een snelheid van 1200 l/h

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.broerse1/tweakers/debiet/2x600lh.jpg

Nu nemen we 2 x een 600 l/h pompje.
Weer overal 10 mm slang.
Je zet je pomp aan en jij denkt dat er dan een druk probleem is?

Je outlet kan gewoon een snelheid aan van (2 x 600) 1200 l/h
Er wordt continu 1200 l/h ingepompt door de 2 pompjes (met een lage snelheid van 600 l/h)
Er is ook geen overdruk omdat het water er uit gezogen wordt met een snelheid van 1200 l/h
Pagina: 1